Zokrates skrev:Allt går väl att vinkla och beroende på infalls och angreppsvinkeln kan du ju lika gärna anklaga männen för att du inte får sex.
Jag vet inte varför du pratar om hur du tror att just mitt sexliv är. Dels drar du felaktiga slutsatser om mitt sexliv, dels finner jag det smått respektlöst av dig att alls dra in det utan att fråga mig, och dessutom är mitt sexliv irrelevant för diskussionen. Diskussionen i den här tråden handlar om en stor grupp män, inte någon specifik man.
Exempel
Bland tonåringar som ännu inte hunnit lära sig att respektera pengars värde, är det de ballaste snyggaste killarna som får flest partners.
Låt oss anta att det bor 100 killar och 100 tjejer i åldern 14 till 18 i en liten by. 65% av flickorna har sex innan de fyller 19.
Medan bara 30 % av killarna har sex innan de fyllt 19.
Detta innebär ju att samma killar får fler partners, medan vissa som kanske skulle vilja ha sexdebut före 19 blir utan. Nu kan man ju lika gärna anklaga de framgångsrika killarna för att de stjäl från de mindre attraktiva killarna.
Att anklaga attraktiva killar för att de är attraktivare än andra killar vore enligt min mening lika underligt som att anklaga de tjejer som är duktigast i skolan för att de är duktigare än andra tjejer. Att det kommer tjejer till en kille för att han är attraktiv är inte stöld. Även om man fick alla de attraktivare killarna att tacka nej till sex med tjejer, skulle inte tjejerna gå till de mindre attraktiva killarna, utan de skulle bara fortsätta försöka få de attraktiva killarna - de skulle aldrig ge upp. Man skulle få en fastlåst situation som alla parter förlorade på.
Att anklaga de attraktiva killarna är alltså inte meningsfullt som metod för att ge de mindre attraktiva killarna mer tillgång till sex. Det är, om något, i så fall mer naturligt att anklaga tjejerna för att de allihop bara har sex med en och samma bråkdel av killarna. Om tjejerna ville, kunde de öppna ögonen för orättvisan i att vissa killar tycks få allt sex och andra killar inget. Tjejer skulle ibland kunna gå emot sin första impuls att välja den kille de dras mest till, och istället gå i säng med vad de hittills betraktat som "losern" - dels av medmänsklighet, dels för att undersöka möjligheten att en till synes "loser" faktiskt kan visa sig vara förvånansvärt bra i sängen och/eller underbar på andra sätt om han bara får chansen, och kanske visa sig vara ett bättre val än någon av de där populära och omedelbart attraktiva killarna (som kanske på grund av sin bortskämda lott i livet oftare är otrogna och på andra sätt taskiga mot sina tjejer, och därmed kanske är sämre val för tjejerna).
Många män välkomnar kvinnor i sina bolagsstyrelser så länge kvinnorna är adekvat meriterade, men välkomnar inte att kvinnor med till synes alltför dåliga meriter kommer in genom kvotering. Detta påminner mycket om situationen på sexscenen, men med ombytta roller. Varför är det så orimligt att tänka sig att kvinnor har ett moraliskt ansvar att för jämlikhets skull ibland ha sex med män de egentligen inte vill ha sex med, med tanke på att män ju pressas till att för jämlikhets skull ta in, sina i bolagsstyrelser, kvinnor som de egentligen inte vill ha in i sina bolagsstyrelser? Vad är skillnaden, principiellt?
Kan man anklaga tjejerna för att de vill ha en självsäker erfaren partner?
Nej, men att man vill ha något ger inte automatiskt att man har rätt till det. Att män t.ex. vill ha högre lön än kvinnor ger dem inte automatiskt rätt till det. På samma sätt ger inte heller det faktum, att kvinnor föredrar erfarna män, automatiskt kvinnorna rätt att alltid gå i säng med en erfaren man istället för med en oerfaren man, även om de kan. Att säga så här låter sexistiskt, men det faktum att det låter sexistiskt, fastän det faktiskt är fullt logiskt konsekvent, visar bara hur kraftigt hjärntvätttade vi är av egofeminismen - vi är hjärntvättade att spontant och "intuitivt" uppleva att de förmåner som kvinnor vill behålla är mer heliga än de förmåner som män vill behålla.
Om du var tjej kanske du skulle ha handlat likadant.
Ja, och om en kvinna var en man i en bolagsstyrelse skulle hon (d.v.s. han) ha handlat som män brukar göra i den positionen (bland annat valt in män framför lika meriterade kvinnor).
När de sedan blivit stora nog för att fly hemmet och skaffa sig en egen lya, börjar kvinnorna inse pengars värde för att klara sig. Nu förändras deras jakt på partner och en man med god ekonomi blir därför attraktiv.
Detta är vetenskapligt bevisat i olika undersökningar och orsaken ligger i uppväxtsförhållandet där mammorna aktivt har indoktrinerat döttrarna under barndomen, att välja framgångsrika män.
När nu kvinnorna väljer en framgångsrik man så innebär det att han förmodligen även tjänar mer än vad kvinnan gör, har en högre social status och så vidare. Därmed hamnar kvinnan i ett underordnat ställningsberoende till sin man. Om nu kvinnor ville bryta detta mönster så skulle de välja parners utifrån en jämställd nivå med dem själva, därmed skulle de vara mer jämlika avseende status och inkomst.
Förhållandet skulle då även mer gynna en rättvisare fördelning av arbetet i hemmet och barnpassning.
Dessa saker stämmer nog. Men vi kan inte låta vad som är vetenskapligt bevisat stå som _enda_ mall för våra samhällssystem. Om man vill kan man säkert försvara även brott med att de är genetiskt betingade. Brott har stöd i evolutionsbiologin. Domstolar däremot, har inget stöd i evolutionsbiologin - inte så sofistikerade domstolar som vi har idag i alla fall. Det skulle man kunna använda som argument för att tillåta brott, men inte något rättsväsende. Det vore orimligt. På samma sätt menar jag att man inte bör låta tillgången till sex förbli ojämlikt fördelad bara för att vår genetiska programmering, om den får härja fritt, tenderar göra att den blir det.
Så sammanfattningsvis, att du har svårt att få tag på en partner beror på att du tjänar för lite för vuxna kvinnor, är för ful för tonårsbrudar,
ser ut som en mes och framförallt, utstrålar sexuell oerfarenhet.
Du påstår en massa saker om mig som du inte kan veta något om eftersom du inte känner mig. Jag skulle kunna skriva "en fattig ful mes kan du vara själv", för det är ju vad du påstår om mig. Men jag ska inte skriva det. Låt oss hålla oss till sakliga argument.
Sex är varken en rättighet eller skyldighet, det är inte ens en självklarhet.
Här beskriver du situationen sådan den är enligt de flestas uppfattning idag. Den behöver inte fortsätta vara så, av de skäl jag angett. Ett samhälles moral och lagstiftning förändras gång på gång, ibland radikalt. Här har vi en sådan möjlighet.
Man kan inte kräva sex.
Varför inte?
Sex är ingen demokratiskt idé,
typ lika sex åt alla, rättvis fördelning.
Varför inte göra den till det?
Hur kommer det sig att de saker som kvinnor vill ha jämlikt fördelade fördelas jämlikt, medan de saker som män vill ha jämlikt fördelade inte fördelas jämlikt?
Hur kan det vara jämlikt?