Var står de andra forumsmedlemmarna politiskt?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 08 jan 2009 17:55

Skogsälvan skrev:Nu ville ju den gråhårige att vi skulle gissa. Vad tror ni om mig? Jag tror att Johan Ågren diggar Miljöpartiet.

Var "punkanarkist" när jag var yngre. Har röstat på miljöpartiet och åt vänsterhållet. Röstar ofta inte på något, utan emot något jag inte gillar (vilket brukar gestalta sig på högerkanten). Beblandade mig med de militanta veganerna i Umeå när det begav sig.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 08 jan 2009 17:58

Åhå, tack för svar  :)

Användarvisningsbild
OWE

Inläggav OWE » 08 jan 2009 18:12

Så var den gåtan löst.  :D  Johan Ågren är egentligen Harry Haller, eller hur!

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 08 jan 2009 18:40

Man ska vara arg sålänge orättvisorna finns kvar, det är vår skyldighet, går inte bli semi-religiös och småborgerlig som herr Ågren. Att han har barn är hans ursäkt, och den får väl godtas. Rösta får man lov att göra taktiskt, tyvärr.

Skogsälvan röstar definitivt på miljöpartiet. Deras småborgerliga orientering passar henne utmärkt. :wink:
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 08 jan 2009 18:47

Intressant så när man har barn och tar ansvar röstar man på ett sätt. Vänster kan man då enbart vara när man inte tar något ansvar, eller?

Användarvisningsbild
OWE

Inläggav OWE » 08 jan 2009 18:57

Avantgardet skrev:Man ska vara arg sålänge orättvisorna finns kvar, det är vår skyldighet, går inte bli semi-religiös och småborgerlig som herr Ågren. Att han har barn är hans ursäkt, och den får väl godtas. Rösta får man lov att göra taktiskt, tyvärr.

Bekräfta eller dementera! SKP?

Beträffande din Ågren-bedömning så är väl flertalet här småborgerliga? Beträffande synpunkten att vara arg så har inte alla den förmågan, ens rent fysiologiskt! Klandra dem inte.

Jag har läst mycket av dina inlägg sen jag blev medlem och ofta funnit ett "geni" i din gestalt. Ibland blir din ilska lite för dominerande, trots att den i grunden är positiv. Jag skulle gärna se att du går ut i samhället och använder dina, uppenbart stora, krafter på att påverka också där!

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 08 jan 2009 20:04

Avantgardet skrev:Skogsälvan röstar definitivt på miljöpartiet. Deras småborgerliga orientering passar henne utmärkt. :wink:

:lol: Ja, vem vet var det slutar... För närvarande är det vänstern iallafall. Sossarna är ju inte sossar längre i den ideologiska meningen.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 08 jan 2009 20:11

Sakta i backarna! Det där var svårsmält! Om något genialt, mot förmodan, skulle ha funnit sin väg in i nåt jag skrivit så är det av misstag. Finner jag ett geni i min egen gestalt så kör jag honom på porten! Kommer sällan mer än utanför min ytterdörr innan någon hunnit droga ned mig. Inbillar mig att jag har min påverkan ändå, även om jag så råkar vara påverkad.

Det går att bli arg om man vill. Testa sympatihungerstrejka med de svältande ett tag.

Ah, och vad gäller partitillhörighet. Har ju fortfarande det där problemet för en anarkist att organisera sig. Får det inte alla gånger att gå ihop.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 08 jan 2009 20:14

Kallekula skrev:Intressant så när man har barn och tar ansvar röstar man på ett sätt. Vänster kan man då enbart vara när man inte tar något ansvar, eller?

Jag tänkte mer att radikal kan man vara, och ska man vara, så fort man inte har något som på något sätt hindrar en.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 08 jan 2009 20:16

Skogsälvan skrev:
Avantgardet skrev:Skogsälvan röstar definitivt på miljöpartiet. Deras småborgerliga orientering passar henne utmärkt. :wink:

:lol: Ja, vem vet var det slutar... För närvarande är det vänstern iallafall. Sossarna är ju inte sossar längre i den ideologiska meningen.

Fint. Jag kommer nog själv att lägga min röst på vänstern nästa val. Men systemet som sådant har likväl inte därigenom min röst.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 08 jan 2009 20:23

Avantgardet skrev:
Jag tänkte mer att radikal kan man vara, och ska man vara, så fort man inte har något som på något sätt hindrar en.

Vilken i praktiken bilr:

Intressant så när man har barn och tar ansvar röstar man på ett sätt. Vänster kan man då enbart vara när man inte tar något ansvar.

Har du hört talas om rättigheter OCH skyligheter (det betyder att ta ansvar i detta fall)?  Ja det är inte klokt vad ni i Norrland får gå att lalla hela dagarna. Vilket tomteland.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 08 jan 2009 20:28

Jag säger inte att man ska rösta annorlunda. Jag säger att rollen av familjefar och gardist kan krocka, och att eftersom situationen är en annan så måste man givetvis kompromissa.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 08 jan 2009 20:29

Kallekula skrev:
Avantgardet skrev:

Vilken i praktiken bilr:

Intressant så när man har barn och tar ansvar röstar man på ett sätt. Vänster kan man då enbart vara när man inte tar något ansvar.

Har du hört talas om rättigheter OCH skyligheter (det betyder att ta ansvar i detta fall)?  Ja det är inte klokt vad ni i Norrland får gå att lalla hela dagarna. Vilket tomteland.

Men Kalle - grovt förenklat - det är en linje att vi ska ta hand om varann. Möjligt att man generellt är mer mottaglig för det när man har fått barn.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 08 jan 2009 20:32

Ja ansvar. Exakt helt rätt. Då är vi ju inne på samma linje.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 08 jan 2009 20:34

Avantgardet skrev:Jag säger inte att man ska rösta annorlunda. Jag säger att rollen av familjefar och gardist kan krocka, och att eftersom situationen är en annan så måste man givetvis kompromissa.

Återigen det är just det jag säger i inäggen ovan.

Så svårt det där med rättigheter och skyligheter. Det kanske skjunker in någon dag vem vet.  :)

Återgå till "Politik och samhälle"