Jag talar inte om några %s förändringar i företagsskatten utan om biggens förslag, dvs produktionsmedlena i händerna på folket. Den kommunistiska (demokratisk) revolutionen.
Men det löser vi lätt. Bara att fråga företagarna. Vad tror du de säger?
Kom ihåg att diskussionen om företgasflytt som pågår i media (och verklig flytt) avspeglar sig med dagens samhälle som fond. Inte den analkande kommunistiska samhället, en enorm stor skillnad.
Friedrich Hayek och "rättvisan".
Moderator: Moderatorgruppen
Jo jag förstod det. Det är just bara det här "kapitalet som flyr" som gör mig så dystrer och avogt inställd. Känner mig aldrig så mycket vänster som då jag ser den formuleringen tror jag.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Juli 2026
Inte dyster och avogt iställd. Jobba med företagarna istället för emot dem. Att de verkligen skulle sticka om kommunismen knackade på dörren råder det ju ingen tvekan om.
Förbanna nu inte verkligheten som de flesta gör på detta forum. Var kreativ istället.Utgå ifrån att de drar och skapa sedan ett fint samhälle utan de giriga kapitalisterna. Utan privata företgare. Vi alla kan ju skapa något tillsammans istället.
Förbanna nu inte verkligheten som de flesta gör på detta forum. Var kreativ istället.Utgå ifrån att de drar och skapa sedan ett fint samhälle utan de giriga kapitalisterna. Utan privata företgare. Vi alla kan ju skapa något tillsammans istället.
Kallekula skrev:Inte dyster och avogt iställd. Jobba med företagarna istället för emot dem. Att de verkligen skulle sticka om kommunismen knackade på dörren råder det ju ingen tvekan om.
Vi och de, kapitalet....
Faktum är att jag har rätt många av de här privata företagarna ikring mej. Inga hotshots från gammal familj, jo nån enstaka, men mest folk som har startat firmor och många tjänar faktiskt multum. Och det är lite svårt att ta. De har en del kvaliteer, de är flitiga, har driv, de kan föra sig på möten. Rätt begåvade men inte märkvärdigt. Men jag kan inte se varför de skulle tjäna mer än vännen som är distriktsläkare i det stökiga området.
Då skall vi inte tala vad jag känner inför de pengar jag känner som kommer från rik bakgrund...
Jag kan hantera verkligheten, jag är förälder, jag har haft ansvar, jag har satt folks lön, jag har hanterat folks kriser, men jag kan inte säga att jag jublar över den, i det här ovan nämnda hänseendet. Ägande är generellt rätt motbjudande, jag föredrar producerande. Framgångsrikt och skickligt producerande. Men som sagt, man behöver inte gilla något för att kunna hantera det.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Juli 2026
Juli 2026
Återgå till "Politik och samhälle"