J R Auk skrev:Avantgardet skrev:J R Auk skrev:Avantgardet skrev:Det där med pengarnas "relativa värde" är en borgerlig "moralfilosofisk" sofism. Nog fan är pengar nog så absoluta om din överlevnad hänger på dem. Relativa är de bara när du har dem i en grad som överstiger denna absoluta gräns.
Haha vilket jävla bullshit. Än mer när ditt liv hänger på pengarna är de relativa.
Vad gör en slipad affärsman? Får han nys om detta att överlevnaden hänger på pengarna så tar han alla, och lämnar inte en spottstyver kvar, när du skall köpa brödet för en dag och tänkt spara för en annan.
Ditt exempel missar ju helt poängen. Affärsmannen har väl så han klarar sig? I en värld där du måste ha pengar för att överleva (för att få mat i magen) så är pengarnas värde inte relativt. Det är antingen-eller som gäller där. Det är en sofism att hävda att det är relativt i det läget. Handlar inte om vad en värdesätter, utan om att handlarn tar pengar för brödet.
Nejdu det är du som missar poängen. Du talar om att pengarnas värde är absolut, men det är bara för att du vill tillskriva pengarna en absolut förmåga att tillgodose behoven. Det är behovens värden som är absoluta, inte pengars, du spelar bara med i idén om det absoluta värdet.
Säg att någon är utfattig äger pengar till ett mål mat, har ingen mat, och inte heller någon affär. Då är pengarnas relativa värde noll och ingenting. Utan maten dör han och utan affären kan han inte handla. Värdelösa pengar med andra ord.
Kanske missar jag din poäng, men du missar också min. När Marx talar om varufetichismen så säger han inte att pengarna är ett objekt som vi felaktigt uppfattar som magiska, alltså att det är en missuppfattning av subjektet, utan att pengarnas magiska karaktär ligger inbäddad i själva den sociala praktiken som vi i vårt dagliga liv uppfattar helt korrekt. Därför är det inte tillräckligt att "veta" att pengar inte är något magiskt, för pengarna själva fortsätter som om de inte själva begrep att de inte var något magiskt.
Naturligtvis går det tänka sig situationer där en individ är isolerad helt från den sociala verkligheten, men vad är värdet av ett sånt exempel. Jag säger ju inte att pengar (på en miniminivå enbart) har ett absolut värde i alla universum, utan jag säger att det är så i en viss värld, nämligen vår egen. Och visst kan man röra sig mindre för att förbruka mindre energi, men en viss miniminivå av näringsintag är nödvändigt för att upprätthålla livet, och denna miniminivå har ett pris. Oavsett om du stjäl eller snattar ihop det, eller om du köper det, så har det ett fast pris som bestäms av vilka butiker du har i din omgivning (och som du kan ta dig till) och vilka priser de har (samt hur ekonomin i övrigt ser ut). Detta är objektiva materiella faktum.
Ditt exempel förutsätter att personen inte kan ta sig till någon enda butik, men jag har svårt att se var nånstans i den kapitalistiska världen det finns såna människor. Och även om vi förutsätter en sån så sitter det en prislapp på de saker han tar i sin omgivning (och som han inte äger), vilket innebär en form av kredit och där igen så bekräftas det att pengarnas värde på denna miniminivå är absolut. Pengar är inte nåt vi värderar bara sådär, på samma sätt som språket inte är det, det är fakticiteter som strukturerar vår värld och distribuerar möjligheter för oss.