Allmän politik.

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Vertumnus

Re: Allmän politik.

Inläggav Vertumnus » 12 dec 2025 21:57

Pilatus skrev:
Vertumnus skrev:
Pilatus skrev:Så vad är medicinen mot detta missförhållande? Marknadskrafterna är ju ett sammansatt begrepp där vi ingår som konsumenter. Ingen vill ju gå omkring med infektioner och läkemedelsbolagen försöker att erbjuda vad som efterfrågas. Statens myndigheter kan ju försöka styra. Men det är ju inte säkert att andra länder bryr sig om vad vi rekommenderar?

Företagens främsta fokus är att tjäna pengar, generera kapital. Bedömer man att utvecklingen av nya typer av antibiotika är ekonomiskt försvarbart så kommer man säkerligen att agera. Om inte och behovet växer faller det förstås tillbaka på samhället.

Medicin är en högriskbransch, det kostar miljarder att ta fram nya läkemedel. Om ingen skulle räkna med vinst under den korta tid då läkemedlet är skyddat mot generika så vore kalkylen omöjlig. Dessutom är det så att de som satsar pengar på att investera, vill inte kasta bort sina pengar. Aktiebolag har därför skyldighet att vårda aktieägarnas kapital. Så om alla i slutändan skall bli glada måste aktieägarna få några procent på det kapital de investerat, bolagets ledning vill även de ha en slant så de kan fortsätta att driva utvecklingen av nya läkemedel. Och de som efterfrågar nya effektiva antibiotika vill bli av med sina allvarliga infektioner. Sedan allt övermedicinerande, norrmännens kasseodlingar av lax måste medicineras, danskarnas snuviga barn och en rad andra länder som är snabba med att förbruka verksamma preparat innan även bakterierna för dessa är resistenta. Så hur gör man? Skäller på företagen och kapitalismen? Var fungerar det bättre än med det system vi har?

Vi lever i en marknadsekonomi, och så långt existerar konsumenter och producenter på marknadens villkor. Men vi är inte enbart konsumenter och producenter utan vi är också samhällsmedlemmar och vi har många exempel på sådant som vi inte överlåter åt marknaden. Att skälla på företagen är nog ingen framkomlig väg även om också marknaden bör underkastas vägledande etiska regler.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 13 dec 2025 12:53

Just vad det gäller läkemedel är ju myndigheterna ytterst inblandade, och det sätter spelreglerna för den branschen.

Besvärligare i andra branscher.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Anne

Inläggav Anne » 19 jan 2026 13:59

Grönland. Hur motiverar Trump administrationen detta krav från en allierad nation? Jag förstår inte. Vad tror ni händer? Av det jag har läst (jag kan ju ändra mig genom mer information) har jag läst att Ulf Kristersson (M) står på Danmarks sida här. Som jag har förstått det vill en stor majoritet av grönläninnigarna vara kvar hos Danmark.

Men liksom avkräva mark av en allierad... - för mig låter det helt absurt och grönlänningarna lever väl inte under någon sorts diktatur av Danmark?

Och Jimmy Åkesson här... Kan någon förklara lite om detta stöd från USA han önskade (eller vad man ska använda för ord)?

Och ett Nobelpris som gavs en (kan ha missuppfattat det, men kom hon från Venezuela?) gav hon Donald Trump! Hur kommer det sig och av vilken anledning fick denna kvinna fredspriset själv? Och av vilken anledning gav hon det till Trump?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 19 jan 2026 14:56

Anne skrev:Men liksom avkräva mark av en allierad... - för mig låter det helt absurt och grönlänningarna lever väl inte under någon sorts diktatur av Danmark?

Det är mer än mark som krävs, det är hela nationen som han vill annektera.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 19 jan 2026 14:58

Pilatus skrev:
Anne skrev:Men liksom avkräva mark av en allierad... - för mig låter det helt absurt och grönlänningarna lever väl inte under någon sorts diktatur av Danmark?

Det är mer än mark som krävs, det är hela nationen som han vill annektera.

Nu åker det ju till och med över Republikanska kongressledamöter till Danmark för att lugna.

Anne: Att Maduro är ett jävla rövhål tycks ju vara klarlagt och nobelkvinnan har väl försökt att skapa fred i detta kaozland. Men hyllade Trump sen länge. Att hon dock gav priset till Trump är väl …lite speciellt.
Juli 2026

Vega

Inläggav Vega » 22 jan 2026 16:35

Det kan ju vara så att USA behöver Grönland. Det är inte jättekonstigt i sig. Man kanske har ett akut behov av mineralerna, oljan och sjövägarna. Men varför säger då inte Trump det? Han kan ju betala för sig, om han kan hålla sitt ord (vilket jag tror)..?? Han säger inte som det är, kanske för att det är känsligt, men framförallt så tror jag att Trump är taktisk, på gränsen till galen. Vi får hoppas det.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 22 jan 2026 20:24

För mycket Trump i nyheterna. Det gör att annat kommer i skymundan.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 23 jan 2026 11:01

Såg just att den senaste förtroende-mätningen tilldelar Åkesson 43 procent. Han är därmed bäst i detta avseende! Vad skall då Helldén få för förtroende som inte vill vara med i en tänkt röd-grön regering, eftersom S har uttalat ett behov av elenergi även då det inte blåser, alltså kärnkraft?
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 23 jan 2026 13:20

Vega skrev:Det kan ju vara så att USA behöver Grönland. Det är inte jättekonstigt i sig. Man kanske har ett akut behov av mineralerna, oljan och sjövägarna. Men varför säger då inte Trump det? Han kan ju betala för sig, om han kan hålla sitt ord (vilket jag tror)..?? Han säger inte som det är, kanske för att det är känsligt, men framförallt så tror jag att Trump är taktisk, på gränsen till galen. Vi får hoppas det.

Och Ryssland behöver Ukraina och Kina Taiwan...
Algotezza aka Algotezza

Vega

Inläggav Vega » 23 jan 2026 19:59

Algotezza skrev:
Vega skrev:Det kan ju vara så att USA behöver Grönland. Det är inte jättekonstigt i sig. Man kanske har ett akut behov av mineralerna, oljan och sjövägarna. Men varför säger då inte Trump det? Han kan ju betala för sig, om han kan hålla sitt ord (vilket jag tror)..?? Han säger inte som det är, kanske för att det är känsligt, men framförallt så tror jag att Trump är taktisk, på gränsen till galen. Vi får hoppas det.

Och Ryssland behöver Ukraina och Kina Taiwan...

https://m.youtube.com/shorts/4vNmnJprkOI

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 23 jan 2026 21:49

Behövs krig? Alltid någon som tjänar på det. Annars hade det inte funnits. Om alltså ingen tjänade på det. Och så behövs krig för att krigsfilm och dito litteratur skall kunna skapas.

Jag tror att när vi har tråkigt börjar vi bråka. Inom familjen börjar vi gräla och nationer emellan blir det krig.

Krig verkar vara underhållning i högsta potens. Vi slukar nyheter och filmer om det.

Vi är bråkstakar, problemskapare och - problemlösare. Detta gör livet intressant och värt att leva.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 24 jan 2026 08:57

Precis Kants point i den eviga freden. Det är män som är för mäktiga som tjänar på krig
Juli 2026

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 24 jan 2026 11:59

Anders skrev:Precis Kants point i den eviga freden. Det är män som är för mäktiga som tjänar på krig

En fråga om den eviga fredens möjlighet som Torbjörn Tännsjö ställer, men det borde finnas andra lösningar än de som framskymtar som reglerar enskilda staters behov och eventuella överträdelser. Ett globalt råd som inte kan rundas enkelt.

Unless a world government is established, there will be war in the world. If a world government is established, with a monopoly on the use of weapons, peace will be guaranteed. Could not independent nation states be internally reformed (democratized) and agree to live together peacefully? This was what Jeremy Bentham and Immanuel Kant thought. However, the necessary internal reforms are not forthcoming. Could we not then live with war? No, the existence of nuclear weapons has turned the question of war and peace into an existential one. Could not the nuclear powers agree to give up on their nuclear weapons? No, they are caught in a prisoner’s dilemma logic. Even if they wanted to get rid of the nuclear weapons—a big IF—they couldn’t do so. But in a world where nuclear powers rely on mutually assured destruction (MAD) nuclear war is in the long run inevitable. Each year there is a not negligible risk that war will break out and with environmental problems getting worse the probability of war at any moment increases. Only a world government with a monopoly in the use of force can save human civilization from nuclear disaster.
Moderator

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 24 jan 2026 13:53

Algotezza skrev:Behövs krig? Alltid någon som tjänar på det. Annars hade det inte funnits. Om alltså ingen tjänade på det. Och så behövs krig för att krigsfilm och dito litteratur skall kunna skapas.

Det är framför allt makten som behöver och initierar krig av olika orsaker.
Som rena erövringskrig av ekonomiska orsaker (USA – Grönland).
För ett land är det även viktigt att ständigt ha en yttre fiende. Dels av politiska skäl, det är alltid bekvämt att avleda inrikes problem med ökad yttre hot. Finns inget sådant naturligt skapar man ett.
Media är alltid redo att hjälpa till.
Sen är krig big biz, framför allt för krigsindustrin.

Läste igår om en undersökning där USA har seglat upp jämsides med Kina och Ryssland som det land som svenska folket tycker hotar mest Sverige.
Man undrar ju varför Kina? De hotar väl inte Sverige? Men återigen har media gjort sitt jobb. Tyvärr är majoriteten lättmanipulerad och saknar egna åsikter. Hur många svenskar tror ni kunde peka ut Ukraina på kartan före 2022?

EDIT länk https://www.tv4.se/artikel/1vkJJOYtCJLKlioZ7atSfy/svenskars-raedsla-foer-trump-har-oekat-kraftigt

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 jan 2026 16:21

hakkapeliitta skrev:
Algotezza skrev:Behövs krig? Alltid någon som tjänar på det. Annars hade det inte funnits. Om alltså ingen tjänade på det. Och så behövs krig för att krigsfilm och dito litteratur skall kunna skapas.

Det är framför allt makten som behöver och initierar krig av olika orsaker.
Som rena erövringskrig av ekonomiska orsaker (USA – Grönland).
För ett land är det även viktigt att ständigt ha en yttre fiende. Dels av politiska skäl, det är alltid bekvämt att avleda inrikes problem med ökad yttre hot. Finns inget sådant naturligt skapar man ett.
Media är alltid redo att hjälpa till.
Sen är krig big biz, framför allt för krigsindustrin.

Läste igår om en undersökning där USA har seglat upp jämsides med Kina och Ryssland som det land som svenska folket tycker hotar mest Sverige.
Man undrar ju varför Kina? De hotar väl inte Sverige? Men återigen har media gjort sitt jobb. Tyvärr är majoriteten lättmanipulerad och saknar egna åsikter. Hur många svenskar tror ni kunde peka ut Ukraina på kartan före 2022?

EDIT länk https://www.tv4.se/artikel/1vkJJOYtCJLKlioZ7atSfy/svenskars-raedsla-foer-trump-har-oekat-kraftigt

Ja, som jag skrev, finns det alltid någon eller några som tjänar på det eller tror de skall göra det, och då menar jag tjäna på kriget generellt, inte bara tjäna pengar på det.
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Politik och samhälle"