Vilken Samhälls ideologi gillar du?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Angelina

Inläggav Angelina » 24 jun 2007 00:18

Rent principiellt så föredrar jag anarki, men med tanke på hur totalt blåsta de flesta människor är, så vet jag faktiskt inte..we're doomed.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 24 jun 2007 11:44

Angelina skrev:Rent principiellt så föredrar jag anarki, men med tanke på hur totalt blåsta de flesta människor är, så vet jag faktiskt inte..we're doomed.

Ja, det är för djävligt...
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
bumbimys

Inläggav bumbimys » 27 jun 2007 02:39

I Sverige är ideologierna skrot för det är ändå ingen som bryr sig om dem. Partierna agerar ju ändå som dom vill utan att bry sig om villken ideologi de står för. Vad som händer i partierna tycks mer bero på vad det är för personlighet på de som sitter där. Inte konstigt att svenska folket blir förrvirade när de ska rösta.
Varför hata när man kan älska? Ta hand om varandra. Peace

Användarvisningsbild
tomtefader

Inläggav tomtefader » 27 jun 2007 18:59

Angelina skrev:Rent principiellt så föredrar jag anarki, men med tanke på hur totalt blåsta de flesta människor är, så vet jag faktiskt inte..we're doomed.

De ryska romantikerna - eller mer sofistikerade former?
"Jag har talat" - Okänd

Angelina

Inläggav Angelina » 27 jun 2007 19:36

Intressant att du nämner ryska romantiker, helt off topic, men jag säger vad jag vill när jag vill ändå.

Jag drömde om att jag hade en rysk talbok, minns inte författaren, men den var en klassiker. I alla fall, jag kunde inte ryska men brukade lyssna på den bara för att språket var så vackert. I samma dröm funderade jag också på om atomer känner kärlek.

Nu ska jag jobba, ser ni mig här så fös bort mig, genast!

Ja, men har inte funderat närmare på vilken form av anarki, men ryska romatiker lät onekligen bra, så det köper vi.

Användarvisningsbild
tomtefader

Inläggav tomtefader » 28 jun 2007 19:22

Ett retoriskt knep från min sida. Ytterst lyckat, om jag får säga det själv.
Kvinnofolket går alltid mot strömmen. Att hävda att där fanns "mer sofistikerade" former av Anarkismen, fick som effekt ett direkt gillande (riktat mot dessa specifika formerna, vilka enligt min mening - underförstått, då jag påpekade att där fanns just dessa "mer sofistikerade former" - icke var likvärdiga med dessa "sofistikerade former".)

Här en allitererad dikt jag fann, vilken på ett fullgott vis passar denna tråd samt bidrar med en djupare aspekt till det hela:

ryska romantiker
ryter: rasa rikedom! ruttna, råttor!
raskolnikov!
kalashnikov!

kropotkin, kremera
kranierna! (likt) kremlins kritvita
krus
rus
rus(sia)
(be)rusning

rysa!
brusa!
brahman!

bakunin ber barocken
bereda bal

och bål:

bibehåll (siarens bön), brödraskap -
berika brödet!

Tack för mig.
"Jag har talat" - Okänd

Angelina

Inläggav Angelina » 28 jun 2007 21:08

Ja, vad ska man säga tomtefader...
notworthy  notworthy  notworthy

Nu ska jag gå och berika brödet.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 28 jun 2007 23:54

Tack till dig Tomtefader!

Vältalig som alltid. En tidsresenär skulle man kunna spåna i.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 29 jun 2007 00:09

Inspirerad av Tomtefader gör jag ett glatt försök att själv återge historien med en dikt.

Kamrat

I ekor de rodde,
Roslagens folk
Väldet de taga
aldrig beklaga
med timmer
de skapa
tsarernas rike,
med råg och rova
de föda ett folk,
ryssar spreds
för vind och våg
ruser brusar
med vin och sång
rötter och ära
glatt de glömma
vikingar i nord
som en gång
stod vid ord
Alarik Rurik,
se, förära
ack förfära,
er Tavarich

( Tavarich = kamrat på ryska
gammalt vikingaord för mäktig bordsvän).

Diktat av Zokrates.:lol

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 29 jun 2007 09:24

Hejsan...

Såg att det efterfrågades samhällsmodeller man tror på, en intressant fråga! Naturligtvis går det inte att få ett jättemaxat samhälle där alla stortrivs, men man kan troligen komma en bra bit på vägen! Här är således jbig:s bidrag till diskussionen.  :wink:

Min grej är demokratin, rakt av......

Vad menar man/jbig då med demokratin? Låt oss analysera demokratin något!

Demokrati är två ursprungligen grekiska ord, demos (folk) och kratein (styra, härska).
Demokratin härstammar i vår kulturkrets från den grekiska stadsstaten Athén – men precis lika mycket från slavernas, germanernas och kelternas gamla samhällssystem.

Demokratin betyder, och innebär, att samhällets makt och styrning skall utgår från dess befolkning, d.v.s. alla vuxna.
Demokrati innebär att alla i samhället är delaktiga i styrningen och utvecklandet av samhället.
Problemet är bara hur det skall fungera i praktiken, och det är där det gärna uppstår konflikter i hur demokratin skall tillämpas.

Demokratin utgår från följande förutsättningar…
– människan mår bäst om hon kan påverka sitt liv och sin situation
– människan mår bra när hon samarbetar med andra människor
– människan mår bäst när hon känner sig trygg.

Demokratin skall uppfylla följande…
– skapa tillväxt, d.v.s. mer av varor/tjänster åt alla (utan att förstöra ekosystemet)
– vara accepterad och laglig i människornas ögon
– vara ett stabilt och tryggt samhälle att leva i
– vara effektivt på alla områden.

Det finns minst två demokratimodeller…

– deltagardemokrati där styrelseformen förverkligas i samma utsträckning som folket deltar i den politiska beslutsprocessen

– elitdemokrati där folket överlämnar det politiska beslutandet till valda representanter som konkurrerar om folkets röster i allmänna val.

Härutöver finns det möjligheter att kombinera de två ytterligheterna deltagardemokrati och elitdemokrati i olika varianter.

För det första har vi den formella, västerländska, demokratin. Den innehåller följande:

Yttrandefrihet
Tryckfrihet
Föreningsfrihet
Mötesfrihet
Demonstrationsfrihet
Religionsfrihet
Rörelsefrihet
Informationsfrihet
Rösträtt
Allmänna och hemliga val
Likhet inför lagen
Frihet från rasism

För det andra har vi en fördjupad demokrati som inbegriper de ovan nämnda rättigheterna, och delvis går in i dem, plus följande humanistiska drag:

Frihet från slaveri
Frihet från förtryck
Frihet från svält
Frihet från fattigdom
Rätt till en god barndom
Rätt till ett eget språk
Rätt till ett eget land/samhällssystem
Rätt till påverkan av arbetslivet
Rätt till god utbildning
Rätt till ren luft och rent vatten
Rätt till god hälsovård.

Dessa rättigheter bygger främst på FN:s mänskliga rättigheter. De bygger även på den fackliga rörelsens grunder… liksom de delvis bygger på folkliga föreställningar sedan urminnes tider. Samtidigt som de bygger på humanismens principer.

Demokratin skall gälla inom alla samhällets beslut; exempelvis skall demokratin, och den valda majoriteten, styra skatter, lagar och juridik, skolpolitik, utrikespolitik, kommunikationernas utseende, äganderätternas utformningar och det mesta som berör oss som samhällsmedborgare – med ett viktigt undantag. En majoritet kan inte besluta om att taga livet av någon. Eftersom det strider mot humanismens principer. Ingen, varken enskild eller en majoritet väljare, har rätt att besluta om att ta någons liv.

Därmed förhindras våldsutövningar av typen krig, liksom dödsstraff och annat som har till syfte att mörda människor eller utföra terror mot människor i allmänhet. Humanismens principer och FN:s mänskliga rättigheter ser till att demokratin inte spårar ur, så att säga!

Framtidens melodi ligger att kombinera dessa båda demokratisyner, då blir demokrativallen dubbelt så ”tjock”, och väldans svår att forcera för de fascistiska och totalitära krafterna som lurar där ute; moderater, ny-nazzar, nyliberaler, kapitalister, sverigedemokrater, totalitära yttrandefrihetsbekämpande stjärnor och andra skruvade nötter från snarlika grupperingar med liknande idéstrukturer!

En demokrati värd namnet bör således ha följande tre ben att stå på, att luta sig emot.

1. Det västerländska demokratibegreppet, tillsammans med en fördjupad demokrati.
2. Humanismen.
3. FN:s mänskliga rättigheter.

Då blir det bastant, socialt acceptabelt och i längden vinnande, eftersom mer eller mindre alla då är med på båten. Och bäst av allt, det finns ingen plats i praktiken för kapitalism eller andra totalitära ideologiska varianter, eftersom dessa inte kan överleva i demokratiska miljöer.

Detta var vårt lilla bidrag...... :oops:

MVH
jbig
Att verka för det goda...

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 29 jun 2007 20:35

Den starkes rätt eller de mångas rätt. Nåväl demokrati är väl att föredraga. Intressant är hur man ska förhålla sig till minoriteter i en demokrati. En delikat uppgift. Denna icke triviala sida bör vägas in.

Användarvisningsbild
tomtefader

Inläggav tomtefader » 29 jun 2007 23:53

Jag tackar Caligula för att ha dragit upp den aspekt, som allas vår vän och kamrat Jbig litet väl lätt brukar skära sig på.

Känns värjan tung, demokratins dansör, humanismens humla?
"Jag har talat" - Okänd

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 30 jun 2007 00:00

Att krossa och samtidigt värna minoriteter är en omöjlighet,
därför föreslår jag att enkelbiljetterna ut ur detta land bör skattesubventioneras! :lol:

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 01 jul 2007 03:02

Hejsan...

Vi förstår att ni vill både det ena och det andra, men ni hittade inga luckor i vårt resonemang?

Naturligtivis inte, de finnes ej, och där får ni åter dra er tillbaks - vad har vi sagt om behovet av bildning? Ho ho ho ho....sorry.... :arrow:  :wink:

P.S. varför gå på den store nötknäckaren, gå ihop, så finns möjligheten, men knappast chansen,,,,vad vi njuter av att knäcka nötter.... :oops:

MVH
jbig
Att verka för det goda...

Användarvisningsbild
tomtefader

Inläggav tomtefader » 01 jul 2007 14:57

Hej...

Som vi glädjes åt att Jbiggen icke svarar på frågan.... ho ho ho! Äro argumenten slut, sanningen för - påtaglig?  :wink:

Vi går vidare, roas, muntras... men inga svar finns att se!  :D

De totalitära humanisterna tycks ha svårt med att tillämpa sina doktriner på ett demokratiskt samhälle... här finnes luckor av alla di slag...

Fritt fram, bevis från Jbiggen - vad haver nu minoriteterna att säga, om majoriteten sitta på tronen, med maktens magiska spira?  8)

Vi inväntar respons... Ho ho ho... som man roas, knäcker, sänker, och går vidare....... Ho ho ho ho!...

MVH
Sankte Claus
"Jag har talat" - Okänd

Återgå till "Politik och samhälle"