Syrien

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Justin Case

Inläggav Justin Case » 29 maj 2012 16:09

Zokrates skrev:Förtryck har vi mot arbetslösa, sjuka och äldre,

Förtryck på vilket sätt då? De får väl snarare hjälp (på arbetande skattebetalares bekostnad), ofta mer än vad de betalar för, till och med. Att de inte får så mycket hjälp som du tycker att de borde få, är inte förtryck. Om det är förtryck, vore det väl förtryck om en miljardär som hittills gett dig en hundralapp om dagen i allmosa beslöt sig för att bara ge dig en femtiolapp om dagen från och med idag. Att bara minska sin hjälp till någon är knappast förtryck.

i viss mån även mot barn

Kanske snarare i synnerhet mot barn. Arbetslösa vuxna, sjuka vuxna, och äldre, har åtminstone rösträtt och kan därför inte förtryckas lika systematiskt, omfattande och osynliggjort som barn kan förtryckas.

Nästan alla medborgare, gamla som unga, i såväl demokratier som diktaturer, är förtryckta av någon, i någon mån. Men jag skulle tro att en mycket större andel av befolkningen i en diktatur är kraftigt förtryckta än vad som är kraftigt förtryckta i en demokrati. Om man inte ens kan stå på allmän plats och kritisera sin regim utan att bli fängslad och kanske ihjälslagen av sin regim, är man definitivt mer förtryckt än om man kan kritisera sin regim så mycket man vill utan att råka ut för något allvarligt. Varför är det då så viktigt att just kunna kritisera sin regim utan att bli straffad - jo för att det är en förutsättning för att kunna förhindra att regimen förtrycker en på de otaliga andra sätt på vilka en mer eller mindre okritiserad regim kan förtrycka sina medborgare. Ju mer yttrandefrihet folket har, desto mindre diktatorisk och förtryckande kan regimen vara mot folket. Yttrandefrihet är alltså det mest grundläggande botemedlet mot förtryck, och därför är det rimligt att, när man vill avgöra hur mycket eller lite förtryck som råder i en stat, i första hand fråga sig hur mycket yttrandefrihet det finns i den. Jag föreställer mig att listan över saker som var farliga att säga i t.ex. Syrien före den arabiska våren vore avsevärt längre än listan över saker som är farliga att säga i ett genomsnittligt NATO-land. (Samt inte minst att antalet saker på förstnämnda lista som var viktiga för folket att få säga vore större än dito på sistnämnda lista.)

(Ett problem är dock att om man kortsiktigt gör yttrandefriheten gränslös, så att precis vad som helst blir tillåtet att yttra (inklusive t.ex. mordhot), leder det lätt till ett skräckslaget samhälle vilket lätt övergår i en längre period med mycket starkt begränsad yttrandefrihet (t.ex. genom att många inte vågar säga vad de tänker och tycker om de märker att de blir mordhotade när de gör det). Maximal yttrandefrihet på kort sikt ger alltså inte nödvändigtvis maximal yttrandefrihet på lång sikt. Men det har visat sig klokt att vara mycket restriktiv med begränsningar av yttrandefriheten. De länder som är trevligast att leva i tycks mig vara de länder där det råder nästan total yttrandefrihet.)

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 29 maj 2012 17:10

Justin Case skrev:
Zokrates skrev:Förtryck har vi mot arbetslösa, sjuka och äldre,

Förtryck på vilket sätt då? De får väl snarare hjälp (på arbetande skattebetalares bekostnad), ofta mer än vad de betalar för, till och med. Att de inte får så mycket hjälp som du tycker att de borde få, är inte förtryck. Om det är förtryck, vore det väl förtryck om en miljardär som hittills gett dig en hundralapp om dagen i allmosa beslöt sig för att bara ge dig en femtiolapp om dagen från och med idag. Att bara minska sin hjälp till någon är knappast förtryck.

Kanske snarare i synnerhet mot barn. Arbetslösa vuxna, sjuka vuxna, och äldre, har åtminstone rösträtt och kan
därför inte förtryckas lika systematiskt, omfattande och osynliggjort som barn kan förtryckas.

Jag vet att du har fel i det mesta du skrev här ovan Justin, men du kan ju försöka motivera det med fakta
om du hittar något? Jag däremot kan kasta in faktastöd på det jag skrev, men det känns lite meningslöst
nu när allt jag kommer att tänka på angående möjliga svar till dig är filmtiteln, Borta med vinden.

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 29 maj 2012 22:31

Lek du offer ett tag, justin,
tro du på att forumregler ska skydda dig.
Du är ett nazistkorv, och nu så ska jag sova lite på saken,

Du är krighetsare och våldsdyrkare,
och jag kommer aldrig att säga snälla saker till en sådan.

Du är en liten korv.

redigerat, seså - bättre.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 30 maj 2012 16:25

Jörgen skrev:Massmord på civila i rebellkontrollerad område.

NATO-sponsrade rebeller och viss västmedia påstår det var
syriska förvaltningen/regimen och kräver mer krig, mer krig.

Syrien påstår det var vissa andra.

Milisgrupper är det senaste jag hörde som utpekades som skyldiga till massakern,
men att "rebellerna" ligger och skjuter i bostadsområden bland civila gör ju att
det kan ses som en medveten taktik att civila dör när de själva angrips, grymt elakt.
I vilket fall som helst så kan man ju undra hur landet skulle bli bättre om de styrde,
de har ju definitivt ingen respekt alls för mänskliga rättigheter och bryr sig inte heller
om ifall oskyldiga dör.

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 30 maj 2012 17:07

Har även plockat upp uppgiften att en tredje hittills oidentifierad gruppering kan har utfört massakern,
att alltså varken Syriska sidan eller rebellerna ens vet vilka som är skyldiga.

En sådan grupp betalda psykopater rör sig snabbt dit, utför ogärningen, och sticker sedan.

Sedan tar krighetsarna upp händelsen som byte och anledning att eskalera mera.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 30 maj 2012 20:41

Var kommer alla rebellvapnen ifrån? Jag återupprepar vad jag skrev tidigare i denna tråden,
släng in 1000 kalasnikovs bland någon grupp i Sverige och låt dem skjuta mot polisen så
får vi se hur Sverige agerar, det vore otänkbart att vår regeringen skulle ge efter för ett
krav på att avgå från dem. Idioter.

Jag ogillar som sagt klanstyren men även onödigt våld, vill majoriteten av det syriska
folket byta regim så är det ok och då får de jobba på det, men fan inte att en liten USA,
Saudi och Israeliskstödd mördargrupp ska få diktera villkoren för hela Syrien.
-----------------
En liten Saga
En grupp kriminella i Malmö har tröttnat på att polisen stör deras verksamheter, deras
traffickingluder störs, deras narkotikahandel förstörs, hela tiden lägger snuten sitt feta
tryne i deras lovande verksamheter, ja det är ju deras religion om man så får uttrycka det,
pengar, bilar, brudar, droger, etc.

I Malmö finns det även många arbetslösa invandrare, de trakasseras av myndigheter hela
tiden och lever i ett utanförskap som gör att många av dem har fått nog.

Efter en lång tids förberedelser har några av stadens kriminella gäng stulit 1000 skyddsvästar
samt över 2000 hel och halvautomatiska vapen som under en period systematiskt smugglats
in tillsammans med handgranater, sprängdeg, minor och bazookas.

Attacken kom efter ett falsklarm, polisen hade kallats ut angående ett misstänkt bankrån,
halva stadens polisiära utryckningsenhet närmade sig banken, gator spärrades av, knappt
hann de kliva ur bilarna innan skurar av bly haglade över dem, 10 dog den första minuten,
några försökte gömma sig, men bakom dem blev de beskjutna av ännu en grupp, på taken
låg kryppskyttar och mejade ner de sista innan bilar sattes i brand. Flyktvägar hade minerats
och beväpnade män stod och lurpassade runt om.

Insatsstyrkan som redan var på väg skulle passera ytterligare ett gäng som låg och bara
väntade på att just de skulle komma, fullträff, även bilen bakom och framför sköts sönder och
samman. Samtidigt utsattes polisstationer för brandattentat, ett par civila polisbilar sattes
i brand innan huvudstyrkan tågade mot kommunhuset. Några journalister hörde rop om att
Malmö nu var en fristad, samt att makten var deras.

Allt i uniform beköts, bevakningsvakter, brandmän, ambulanspersonal, det brann bilar och hus
lite överallt och i Stockholm togs beslutet att militären skulle spärra av alla infarter till Malmö.
Man försökte få kontakt med någon talesman för gruppen och möttes slutligen av beskedet att
Malmö var nummer ett, nu väntar resten av Sveriges städer på samma öde.

Vapen fortsatte att smugglas in via nätverk i Danmark och Polen, varje försök att ta sig in i Malmö
slutade med bekjutningar och poliser och militärer som dog. Trots det gjorde de räder mot platser
där de trodde att "galningarna" uppehöll sig, allt baserat på information från välvilliga svenskar, men
där fanns även missinformation som ledde dem rakt in i minerade fällor. Ibland lyckades de isolera
en "aktivist" som gömde sig bland bostadshus varpå skotten ekade och betong och glas yrde.

Sveriges ledning tänkte inte låta dessa "kriminella terrorister" agera en dag till i onödan men det visade
sig vara svårare än de hade räknat med att på ett organisatoriskt sätt bekämpa ned dem, trots att de
införde utegångsförbud, sköt på allt som rörde sig.  Samtidigt kom nödrop från vanligt folk som satt
fast i skiten och saknade både vatten, mat och sjukvård.

Efter en månad uppgick antalet dödade bland militär och polis till 360 personer, man räknade med att
400 civila hade dött och att det var säkerställt att minst 150 "brottslingar" dött.
Hur många som fanns kvar visste de inte, ej heller hur deras förråd av vapen och förnödenheter såg ut.
Det gjordes swatraider då och då för att säkra områden, men varje gång utbröt det ny skottlossning,
till och med en del kvinnor och barn kunde bära vapen och till slut såg man fiender överallt samtidigt
som rebellerna börjar släppa ut information på nätet där de beskrev sig själva som frihetskämpar mot
förtryck och rasism. De lägger flitigt ut filmer på döda och de låter några uttala sig om hur svenska
soldater skjutit besinningslöst mot försvarslösa kvinnor och barn samtidigt som kritiken växer sig
allt starkare internationellt angående Sveriges sätt att sköta situationen.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 31 maj 2012 02:17

Så en liten titt på nyheter från Iran.
NATO’s death squads responsible for Houla massacre: Analyst
http://www.presstv.ir/detail/2012/05/30 ... -massacre/

Intressant övrigt, 12000 NATO soldater redan på plats vid den Syrianska gränsen, förevändning,
militärövning i Jordanien. :roll:

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 31 maj 2012 10:45

Pravda om hur västlig media dagligen ändrar på historien i försök att få den att stämma.
Syrisk Artilleribeskutjning som leder till att barn dödas på nära håll av knivar.

http://english.pravda.ru/opinion/column ... 6-syria-0/
http://english.pravda.ru/opinion/column ... 6-syria-1/

Syrisk kvinna om massakern i Houla.
http://www.infowars.com/syrian-houla-ma ... y-exposed/

+++

Det skenbart gällande språkbruket gör gallande att en beväpnad aktivist
är en aktivist och inte en terrorist om denne går u.s.a´s ärenden.

Sådär resonerar bara kriminella annars.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 31 maj 2012 12:32

Jörgen skrev:Lek du offer ett tag, justin,
tro du på att forumregler ska skydda dig.

"Skydda mig" - från/mot vad? Hotar du mig?

Du är ett nazistsvin, och nu så ska jag sova lite på saken,

Du är krighetsare och våldsdyrkare,
och jag kommer aldrig att säga snälla saker till en sådan.

Du är en liten korv.

Du saknar tydligen helt sakargument för det diskussionen verkligen skulle handla om, och då försöker du kollra bort fokus från det, genom att gå över till personangrepp. Jag är varken något nazistsvin eller något av det andra du påstår mig vara, men även om jag vore det - jag är det som sagt inte, men jag säger: även om jag vore det - så skulle det ändå vara så att det är sakfrågan som ska diskuteras. Men du har tydligen inga bra argument i sakfrågan, så därför tar du till personangrepp istället. Det är ett pinsamt beteende från din sida, och jag tror faktiskt att du är intelligent nog att inse det själv.

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 31 maj 2012 17:49

Jag är inte intelligent nog, eller intelligent på det nödvändiga sättet
för att uppleva det pinsamma just du säger dig upplever hos mig.

Fortsätt du med din åsikter,
det vore tråkigt om alla bara höll med mig, eller med dig för den delen.

För mig är den nazist som hejar på nazister,
även om dessa kallar sig själv för något annat,
och även om du gör det själv.

Jag tror inte på dig eller dina favoriter.
Jag tror inte du är hederlig.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 31 maj 2012 22:24

Ingen av er är intelligent nog, hur skulle någon ens kunna vara det?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 01 jun 2012 04:15

Syriens försvar.
325000 man i försvaret, varav 220000 i armén och dessutom drygt 200000 reservister.
befolkning. 22.5 miljoner.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/syrie ... 245961.svd

Så, en halv miljon kan ingå militärt, vilket innebär att det enda sättet för USA att själva angripa
är genom missiler, därav deras första val på att smuggla in vapen till "rebellerna".
Vad fan har de amerikanska hängslappsbögrövarna i mellanöstern att göra?

Anne

Inläggav Anne » 01 jun 2012 19:52

Men vad håller ni på med???

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 01 jun 2012 21:39

Beskriv din förvirring.

Anne

Inläggav Anne » 01 jun 2012 21:48

I min förvirring ser jag inget konstruktivt med att ni bråkar  :arrow: krig. Men vad fasiken, jag är en vanlig dåre också så det behövs inte lyssnas på. Justin, du vet nog vid det här laget att jag inte delar din uppfattning, men någon måtta får det vara på spyerierna även från min sida av bänken.

Återgå till "Politik och samhälle"