Allmän politik.

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 17 sep 2026 23:10

Magdalena Andersson har skickat en inbjudan till samtliga fyra oppositionspartier. Men Centerpartiet är inte det minsta intresserade av samtal förrän Vänsterpartiet dragit tillbaka sitt krav att få en plats i regeringen. Hur ser ni på det, vad finns det då att prata om på detta tilltänkta möte?
Moderator

xion

Inläggav xion » 18 sep 2026 08:12

Om man tänker på de politiska partierna i en historisk höger/vänsterskala så måste centerpartiet (f.d bondeförbundet) hamna längst ut till höger.
Den politik man förde under Anni Lööf var långt från den traditionella. Fixeringen vid motståndet mot SD förde den aktuella politiken långt ur kurs och långt åt vänster, för att inte säga upp i det blå. Tillsammans med MP har man frångått sitt konservativa arv och blivit invandringsliberala.
En sådan politik står långt från de konservativa värderingarna som är partiets ursprung.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 18 sep 2026 08:51

Pilatus skrev:Magdalena Andersson har skickat en inbjudan till samtliga fyra oppositionspartier. Men Centerpartiet är inte det minsta intresserade av samtal förrän Vänsterpartiet dragit tillbaka sitt krav att få en plats i regeringen. Hur ser ni på det, vad finns det då att prata om på detta tilltänkta möte?

Kan vatra strategiskt att låta V få nåt i stil med kulturminister. Skall de få nån tidö istället blir det antagligen villkor tråkiga för ambitiöst arbetande medborgare.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 18 sep 2026 10:03

Andreas Norlén skall möta partiledarna under dagen. Samtalet med Ulf Kristersson är redan klart då han lämnade in sin begäran om att bli entledigad. Så det blir säkert en lugn helg, men Andreas Norlén kommer gissningsvis att ge Magdalena Andersson uppdraget att försöka bilda en ny regering. När tiden för detta löpt ut prövas kandidaten i en votering i riksdagen. Om fler än hälften röstar nej har förslaget fallit och en ny talmansrunda börjar.

Kanske inte så spännande, förväntningarna på att det skall lyckas tror jag är begränsade.

En litet annan observation bland repeterade spekulationer om partiernas positioner stötte jag på genom Henrik Sundström, kommunalråd i Uddevalla. Stor klarhet i analysen, men inte mycket hopp om en snabb uppgörelse. En motpol till Sundströms analys är är de som tror att Vänsterpartiet kommer att backa från sin position och åter bli sittande på läktaren med något vagt löfte.
Moderator

xion

Inläggav xion » 18 sep 2026 12:30

Vart har stödet tagit vägen, undrar Jimmie Åkesson?
Den enkla förklaringen är att oron för migrationspolitiken har minskat i och med att SD har haft inflytande över regeringspolitiken.
Om inte tidigare regeringar hade misslyckats så kapitalt så skulle det inte ha funnits något SD-parti.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 18 sep 2026 12:37

xion skrev:Vart har stödet tagit vägen, undrar Jimmie Åkesson?
Den enkla förklaringen är att oron för migrationspolitiken har minskat i och med att SD har haft inflytande över regeringspolitiken.
Om inte tidigare regeringar hade misslyckats så kapitalt så skulle det inte ha funnits något SD-parti.

De är ett parti som inte skall vara i regering men som av omständigheterna har behövts. Lite som V. Antagligen behövs de fortfarande, SD. Alltför mycket vänsterromantik nu.

Flumvänstern skapade både V och SD ohemult stora, partier, vars röstande knappast tillhör de som tagit var och en efter förmåga på allvar. Det gäller ju flumvänstern också, människor födda med att släkten tidigare har haft tjänstefolk, vana med att vissa betjänar medan andra betjänas.

Ett fair race, var och en efter förmåga. Bättre. Det som Högerfalanden inom S står för och som människor som röstat KD eller M i avsaknad av FP.
Juli 2026

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 18 sep 2026 12:42

Alltför många utvisningar av fullt fungerande människor som arbetar och inget hellre vill än att bli svenska medborgare. Regelboken har satts framför förnuft och vanlig enkel medmänsklighet. Stora frågetecken finns nu om SD, när är de nöjda?
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 18 sep 2026 12:45

Pilatus skrev:

Alltför många utvisningar av fullt fungerande människor som arbetar och inget hellre vill än att bli svenska medborgare. Regelboken har satts framför förnuft och vanlig enkel medmänsklighet. Stora frågetecken finns nu om SD, när är de nöjda?

Knappast. Ingen längtar tillbaka till öppna hjärtan och skjutningar mer än oförnuftig flower power. Det är den idiotiska idén på att få för sig vara i regering. SD är ett fullkomligt logiskt parti i rådande omständigheter, men med en förskräcklig partitopp som bara de själva vill se i regering. Visst, en del utvisningar är inte rätt, men hysteriskt mycket viktigare att inga nya utan potential att funka kommer hit. Vi har nog med integration på halsen.
Juli 2026

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 18 sep 2026 14:20

Ser nu att Nooshi Dadgostar står fast vid kravet på ministerposter och kommer bara att rösta för en regering där man själv ingår. Det var hennes budskap då hon träffade talmannen i dag. Hon har naturligtvis rätt, om vänsterpartiets röster (mandat) krävs för att bilda regering så måste det ge något tillbaks, t ex platser i regeringen. Om inte Vänsterpartiet kan tolereras finns heller inte något underlag för en S-styrd regering. Det borde vara så enkelt. Men vad säger då C? Så länge V har krav på att sitta i regering så finns det inte mycket att prata om. Utmärkt, fortsätt så. Kanske var ambitionerna att bilda regering en prematur födsel.
Moderator

Vega

Inläggav Vega » 18 sep 2026 21:02

Om Nooshi hellre ser en borgerlig regering än ett V utanför en mitten-regering, så blir det nog bra så. Man visar då att man egentligen inte förstår hur förhandlingar går till. Frågan är vad väljarna tycker om det..? Det lär ju visa sig vid ett eventuellt omval.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 18 sep 2026 21:10

Vega skrev:Om Nooshi hellre ser en borgerlig regering än ett V utanför en mitten-regering, så blir det nog bra så. Man visar då att man egentligen inte förstår hur förhandlingar går till. Frågan är vad väljarna tycker om det..? Det lär ju visa sig vid ett eventuellt omval.

Jag tror hon ger ett adekvat svar till C. Det är ju två viljor här och om en säger att det är ingenting vi har att tala om och V inte vill vara Centerpartiets dörrmatta så tror jag att Dadgostar gör helt rätt. Hon ser inte hellre en borgerlig regering, men C ger inte något utrymme till förhandling.
Moderator

Vega

Inläggav Vega » 18 sep 2026 21:30

Pilatus skrev:
Vega skrev:Om Nooshi hellre ser en borgerlig regering än ett V utanför en mitten-regering, så blir det nog bra så. Man visar då att man egentligen inte förstår hur förhandlingar går till. Frågan är vad väljarna tycker om det..? Det lär ju visa sig vid ett eventuellt omval.

Jag tror hon ger ett adekvat svar till C. Det är ju två viljor här och om en säger att det är ingenting vi har att tala om och V inte vill vara Centerpartiets dörrmatta så tror jag att Dadgostar gör helt rätt. Hon ser inte hellre en borgerlig regering, men C ger inte något utrymme till förhandling.

C säger väl egentligen bara att V inte ska ingå i en regering, men de kan gå med på andra krav, om V står utanför..

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 18 sep 2026 22:26

Vega skrev:
Pilatus skrev:

C säger väl egentligen bara att V inte ska ingå i en regering, men de kan gå med på andra krav, om V står utanför..

Centerpartiet betonar att det är helt uteslutet att sitta i en regering där Vänsterpartiet ingår. Thand Ringqvist menar därför att det saknas syfte med att ens sätta sig vid ett gemensamt förhandlingsbord. Om hon står fast vid sin linje så kan det ju knappast vara ett steg framåt. Vad ger C rätt att sätta villkor för vilka som skall ingå i en kommande regering? Både vänster och högersympatisörer kommer att sätta bilden av att allt är C:s fel.

Thand Ringqvist (C 25 mandat) kan göra det enkelt för sig och säga att de stiger av eftersom de inte tolererar V;s (30 mandat) närvaro. Hon hade fått det enklare om hon sagt ja till Ulf Kristersson.
Moderator

Återgå till "Politik och samhälle"