Allmän politik.

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 19 sep 2026 17:42

Vega skrev:
Pilatus skrev:Den tidigare talmannen Per Westerberg (M) tvivlar på att Magdalena Andersson (S) lyckas gå i mål med regeringsbildningen på ett försök, säger han till Sveriges Radio. Ett extraval skulle sannolikt gynna V, som står fast vid sin princip att de ska vara med och förhandla. Socialdemokraterna kommer att framstå som svaga om de fortsätter undvika att ta ansvar för att lösa låsningen.

Det vore intressant med extraval.. Hur det slutar bryr jag mig inte så mycket om. Men jag röstar. Det är det enda man kan göra. Sedan är det någon annans ansvar.

Du säger att det vore intressant med ett extraval och omedelbart efter säger du att resultatet av omröstningen "bryr jag mig inte så mycket om". Du vill vara solidarisk med den demokratiska processen och tolererar att det inte alltid slutar som du önskar du vill. Det får mig att undra för den här processen som just nu startat kan bli utdragen. Jag skulle gärna se att Magdalena Andersson satte upp en ram för hur dessa förhandlingar skall gå vidare för att få till stånd en stabil regering som kan sitta i fyra år. D v s fyra partier som tolerera varann och kommer överens om vad de vill åstadkomma under mandatperioden. Om hon inte tror sig om att klara detta är det säkert bäst att släppa drömmen om att kunna uträtta något gott. Det kommer bara bli en lång pina.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 19 sep 2026 18:57

Hur det blir vet jag inte. Men jag gillar de här långa processerna efter de senaste valen. Diskussioner. Saker kommer i ljuset. Hoppas bara att det rödgröna och det nyliberala får stå tillbaka för mitten och den traditionella socialdemokratin.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Vega

Inläggav Vega » 19 sep 2026 19:42

Vad är det som säger att de borgerliga partierna inte kan erbjuda Thand Ringqvist vad vänstern kan…? Det är väl bara en tidsfråga, man låter bara Nooshi och Ida visa vilken galenskap de står för.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 20 sep 2026 08:32

Bäst: sossarna bildar egen regering.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 20 sep 2026 11:57

Vega skrev:Vad är det som säger att de borgerliga partierna inte kan erbjuda Thand Ringqvist vad vänstern kan…? Det är väl bara en tidsfråga, man låter bara Nooshi och Ida visa vilken galenskap de står för.

Visst, Elisabeth Thand Ringqvist vet och skulle trivas bra där om det inte var för ett parti som står utanför regeringen. Tänk om hon skulle få negativ kritik för att närma sig ett parti med lika tveksam bakgrund som Bondeförbundet som så starkt värnade om den "svenska folkstammens bevarande mot inblandning av mindervärdiga utländska raselement". Ref. Bondeförbundets grundprogram. Antaget vid 1933 års förbundsstämma
Moderator

xion

Inläggav xion » 20 sep 2026 12:37

Anders skrev:Bäst: sossarna bildar egen regering.

Det är nog enda utvägen sett från min rövposition.
Sen får vi se hur sugna övriga partier är på ett nyval.
Vi hade ju till och med en ren folkpartiregering en kortare tid.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 20 sep 2026 13:46

xion skrev:
Anders skrev:Bäst: sossarna bildar egen regering.

Det är nog enda utvägen sett från min rövposition.
Sen får vi se hur sugna övriga partier är på ett nyval.
Vi hade ju till och med en ren folkpartiregering en kortare tid.

Jag tror mig ha hört om behovet av en hållbar (4 år) regering som inte faller så snart de andra blir sura på minoritetsalternativet.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 20 sep 2026 17:26

Chicken race? Alla håller ståndaktigt kvar sina röda linjer., verkar det... Är det bra för demokratin att vara kompromisslös? Bra för landet och folket? Bra för ekonomin?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 20 sep 2026 19:22

Algotezza skrev:Chicken race? Alla håller ståndaktigt kvar sina röda linjer., verkar det... Är det bra för demokratin att vara kompromisslös? Bra för landet och folket? Bra för ekonomin?

Min gissning är att Centern är den bräckligaste parten. Man kommer att förstå att man försatt sig i en idiotisk position som inte är konstruktiv. Thand Ringqvist kan ju tycka vad hon vill, hennes känsloreaktioner och rationella resonemang kommer inte övertyga väljarna om hon nu stjälper hela lasset.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 20 sep 2026 20:31

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Chicken race? Alla håller ståndaktigt kvar sina röda linjer., verkar det... Är det bra för demokratin att vara kompromisslös? Bra för landet och folket? Bra för ekonomin?

Min gissning är att Centern är den bräckligaste parten. Man kommer att förstå att man försatt sig i en idiotisk position som inte är konstruktiv. Thand Ringqvist kan ju tycka vad hon vill, hennes känsloreaktioner och rationella resonemang kommer inte övertyga väljarna om hon nu stjälper hela lasset.

Den som styr och ställer mest har den sämsta grunden för att styra och ställa. Bara för V att sitta still i båten, som "den vuxne i rummet".
Algotezza aka Algotezza

Vega

Inläggav Vega » 21 sep 2026 15:26

Det är inget chicken race. Om man tror det så fattar man inte. Men högern vill få det att framstå som det, för de vill inte att V ska avvika från sina krav, för högern vill ju att C ska samarbeta med dem istället… Det är snarare ett idiot race, från början till slut.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 21 sep 2026 15:39

Vega skrev:

Det är inget chicken race. Om man tror det så fattar man inte. Men högern vill få det att framstå som det, för de vill inte att V ska avvika från sina krav, för högern vill ju att C ska samarbeta med dem istället… Det är snarare ett idiot race.

Kanske kan man se det från en annan sida. Vem har mest att förlora på ett haveri då det kommer till politisk trovärdighet? Skulle Centern framstå som en smidig förhandlingspart? Vänsterpartiet tror jag försiktigtvis inte har samma status, fallhöjden är mindre och man kan säkert peka ut Centerpartiet som skyldig som visar sin ovilja att förhandla.
Moderator

Vega

Inläggav Vega » 21 sep 2026 16:35

Politisk trovärdighet? Vi kommer få en regering hur vi än gör.. Och det är C som sitter på korten. S har ju ingenting med detta att göra egentligen, vad kan de göra annat än att vara diplomatiska. V är det enda partiet som har något att förlora, på sitt agerande dvs! S har mycket att förlora, men de kan inte göra något åt saken. På vilket sätt skulle ett extraval påverka situationen??

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 21 sep 2026 19:43

Vega skrev:Politisk trovärdighet? Vi kommer få en regering hur vi än gör.. Och det är C som sitter på korten. S har ju ingenting med detta att göra egentligen, vad kan de göra annat än att vara diplomatiska. V är det enda partiet som har något att förlora, på sitt agerande dvs! S har mycket att förlora, men de kan inte göra något åt saken. På vilket sätt skulle ett extraval påverka situationen??

Kanske måste man ändå förstå att det är upp till C att visa sina kort. Vänsterpartiet har sagt att det blir nyval om inte C kan bestämma sig. Karin Källström, Östersunds-Posten anser att C bör öppna dörren åt höger. Allt pekar på att Svarte Petter finns hos Thand Ringqvist, visserligen hårt pressad mot hennes kropp, men alla vet att hon kommer bli kvar med Svarte Petter, och därmed förlora spelet..
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 21 sep 2026 21:10

Vega skrev:

Det är inget chicken race. Om man tror det så fattar man inte. Men högern vill få det att framstå som det, för de vill inte att V ska avvika från sina krav, för högern vill ju att C ska samarbeta med dem istället… Det är snarare ett idiot race, från början till slut.

Chicken race är väl ett slags idioti.
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Politik och samhälle"