Vega skrev:Pilatus skrev:Den tidigare talmannen Per Westerberg (M) tvivlar på att Magdalena Andersson (S) lyckas gå i mål med regeringsbildningen på ett försök, säger han till Sveriges Radio. Ett extraval skulle sannolikt gynna V, som står fast vid sin princip att de ska vara med och förhandla. Socialdemokraterna kommer att framstå som svaga om de fortsätter undvika att ta ansvar för att lösa låsningen.
Det vore intressant med extraval.. Hur det slutar bryr jag mig inte så mycket om. Men jag röstar. Det är det enda man kan göra. Sedan är det någon annans ansvar.
Du säger att det vore intressant med ett extraval och omedelbart efter säger du att resultatet av omröstningen "bryr jag mig inte så mycket om". Du vill vara solidarisk med den demokratiska processen och tolererar att det inte alltid slutar som du önskar du vill. Det får mig att undra för den här processen som just nu startat kan bli utdragen. Jag skulle gärna se att Magdalena Andersson satte upp en ram för hur dessa förhandlingar skall gå vidare för att få till stånd en stabil regering som kan sitta i fyra år. D v s fyra partier som tolerera varann och kommer överens om vad de vill åstadkomma under mandatperioden. Om hon inte tror sig om att klara detta är det säkert bäst att släppa drömmen om att kunna uträtta något gott. Det kommer bara bli en lång pina.