Svenskt Rättsväsen

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 23 nov 2008 00:32

"En asylsökande man som skulle avvisas till Sudan på lördagsmorgonen blev påkörd av en väktarbil på Landvetter när han försökte fly från polisen.

Piloten vägrade flyga den skadade mannen som i stället fördes till sjukhus.
- Trots att han skadat sig försökte polisen lyfta in honom i planet, men piloten vägrade lyfta eftersom han var skadad, säger Cattis Laska på nätverket Ingen människa är illegal till TT.
Mannen fördes till Sahlgrenska universitetssjukhus för att röntgas.
- Jag sprang, sprang, sprang. Sedan körde en polisbil på mig bakifrån, berättar den chockade mannen på telefon från sjukhuset till Göteborgs-Posten.
Jourhavande polischef har beslutat att det ska upprättas en anmälan och händelsen kommer att utredas av åklagare, säger Stefan Gustafsson på polisens ledningscentral till tidningen. Gustafsson bekräftar att det inte var polisen utan en bil från flygplatsens egen vaktpersonal som "kolliderat" med mannen.
- Antingen har han blivit påkörd eller så har han sprungit in i bilen, säger han till Göteborgs-Posten.
Mannen har bott i Sverige i åtta år och är gift med en svensk medborgare. Han har tidigare hungerstrejkat för att slippa återvända till Sudan där han säger sig riskera sitt liv." Källa  TT

Fan vad trött jag blir på hur illa det är med medmänskligheten i detta landet. Att det här rör sig om myndighetspersoner gör det bara än värre, vart är vi på väg?
http://www.migrationsverket.se/lifos/do ... umentlista
Är Sverige på någon punkt bättre på att respektera de mänskliga rättigheterna?

I nyheten ovan angående den påkörda mannen som skulle avvisas, skrevs det först att han blivit påkörd, oklart om det var polisen eller flygplatsens väktare, senare säger de att det var väktare, men att de har polisens befogenheter, ( det vill säga, polisen har rätt att med en bil meja ned personer som flyr till fots ) tragiskt att myndighetspersoner velar med uppgifterna så att de går isär, för det borde de väl klart kunna säga och avgöra om mannen blivit påkörd eller gått in i en bil, men uppgiften om att polisen efteråt släpat in den påkörde mannen i flygplanet, men att piloterna, en eloge till dem, vägrade flyga mannen i dennes tillstånd, varpå polisen körde mannen till flyktingförläggningen, varpå personalen där, bad dem åka till sjukhuset istället, blir bara för mycket.

Men för helvete, vad är detta, är detta ens humant? Det är ju en parodi på ett samhälle, som hämtat från värsta antidiktaturpropagandan.

Sätt dessa poliser, och varför inte övrig personal på krims transporttjänst, på första bästa plan till östra Kongo och det omedelbart.
Släpp av dem i djungeln och låt dem klara sig bäst de kan, för det är försent att få dem att bli mänskliga. :?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 01 dec 2008 19:32

Tänk om vi hade lite tåga hos makthavarna i vårt land, men icke sa nicke, de är tandlösa och kan inte avsätta inkompetenta chefer, ta och jämför fallet Louise i Vetlanda, vem fick avgå?
Vem var ansvarig?
Det var helt frivilligt för de ansvariga att själva ta beslutet att avgå eller stanna kvar.
I England däremot, blir det allvarliga konsekvenser när ministrar och chefer missköter sig, precis som i alla andra länder som inte är helt styrda av svågerpolitik.
Korruptionen tar sig bara andra uttryck i det "bästa landet i världen".
Det känns tryggt! :oops:

"Huvuden rullar i "Baby P"-fallet
En rapport om det uppmärksammade fallet med dödsmisshandlade "Baby P" togs emot med bestörtning i Storbritannien på måndagen. Den ansvarige ministern Ed Balls gav omedelbart flera lokala makthavare sparken.
- Som helhet är utredarnas rön helt enkelt förödande, sade Balls om rapporten, som fokuserar på hur kommunen Haringey i London hanterar utsatta barn.
Baby P var bara 17 månader gammal när han misshandlades till döds av sin mamma och två män förra året. Trots att Haringeys sociala myndigheter besökt bostaden tiotals gånger och hade pojken på en lista över utsatta barn fick misshandeln i hemmet fortsätta tills det var för sent.
En läkare som undersökte Baby P två dygn före hans död utan att upptäcka flera mycket allvarliga skador har blivit avstängd.
Och på måndagen förlorade tre av Haringeys högsta makthavare jobbet. Balls sparkade Sharon Shoesmith, chef för socialförvaltningens barnavdelning. George Meehan och Liz Santry som suttit i kommunledningen hann avgå innan Balls höll sin presskonferens på eftermiddagen.

Den 27-åriga mamman och de två män som bodde i bostaden, en 32-årig pojkvän och en 36-årig inneboende, har dömts för Baby P:s död. På grund av juridiska teknikaliteter fastställs deras straff först i vår.
Fallet har fått stor uppmärksamhet över hela Europa och väntas leda till att den brittiska lagstiftningen kring utsatta barn skärps nästa år." Källa TT-Reuters

Fallet Louise
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6 ... os=extra_0

"Den starkt kritiserade socialchefen Ola Götesson får stanna på sin post i Vetlanda.
Oppositionen är starkt kritisk till beslutet.
DE BÅDA PARTIERNA socialdemokraterna och vänstern reserverade sig mot beslutet.
- Som högsta chef har man ansvaret för verksamheten. Han specificerade aldrig de grava problem hans förvaltning hade för politikerna, därför bör han inte fortsätta, säger det socialdemokratiska oppositionsrådet Tommy Bohman till tidningen." Källa Expressen

Användarvisningsbild
kWee

Inläggav kWee » 01 dec 2008 20:50

Fan vad trött jag blir på hur illa det är med medmänskligheten i detta landet. Att det här rör sig om myndighetspersoner gör det bara än värre, vart är vi på väg?

Minns jag såg ett otroligt video klipp på sveriges tv för nåt år tillbaks när 2 poliser rått slog ner en man på en bensinmack med batonger(kan ha varit i kalla fakta)

Användarvisningsbild
kWee

Inläggav kWee » 01 dec 2008 21:01

läste just Fallet Louise, nog vet vi ju alla vad som borde ske,ett fängelsestraff åt de inblandade från sociala sidan.
För mig verkar det ju som att de bara inte velat befatta sig med att sketa ner sina händer :shock:

J R Auk

Inläggav J R Auk » 01 dec 2008 22:34

Minns Osmo Vallo!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Osmo_Vallo

Obestridliga fakta är att boende i området hade tillkallat polis p.g.a. att Osmo Vallo uppträtt förvirrat och störande, att poliserna låtit sin hund bita Vallo, att gripandet dragit ut på tiden p.g.a. svårigheter att få Vallo att ge upp, och man efter ett handgemäng i en trappuppgång slutligen brottat ned och anbringat handfängsel på Vallo, varefter man upptäckte att han blivit livlös.

Rättsliga konsekvenser År 1996 dömdes de båda polismän som grep Osmo Vallo till 60 dagsböter för vållande av kroppsskada genom att deras polishund bitit honom. Granskningen av polisens internutredning, åklagarens handläggning och den rättsmedicinska utredningen gav inte stöd för att de påstådda bristerna skulle ha påverkat tolkningen av dödsfallet, och tjänstefel kunde inte styrkas.

Jag hoppas bara att det inte är och har varit ett förberedande inför de order man är beredda att ge polisen om det skulle behövas en aktion mot en motsträvig medborgarmassa.

För hur kommer det sig att man mer eller mindre alltid håller poliser om ryggen, oavsett vad de gör? För mig är det tydliga tecken på att man vill att polisen likt militärer skall känna att de har straffrihet så länge de följer order.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 02 dec 2008 03:28

J R Auk skrev:Jag hoppas bara att det inte är och har varit ett förberedande inför de order man är beredda att ge polisen om det skulle behövas en aktion mot en motsträvig medborgarmassa.

För hur kommer det sig att man mer eller mindre alltid håller poliser om ryggen, oavsett vad de gör? För mig är det tydliga tecken på att man vill att polisen likt militärer skall känna att de har straffrihet så länge de följer order.

Ja, det är en hemsk utveckling som skett, helt i strid med de intentioner som en gång låg till grund för vårt rättsväsen. En stat som agerar mot sitt folks bästa, är en tyranni, skit samma om vi kallar det demokrati, det är då bara ett ord som saknar täckning.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 02 dec 2008 14:17

Med tanke på mitt tidigare inlägg i denna tråden om den så kallade pinnjakten.

Uppdaterad 2 december 2008 - 12:46 Rapport
Publicerad 2 december 2008 - 10:50

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2 ... pos=rubrik

Polisen arbetar fel mot rattfylla

Polisen jobbar på fel sätt för att motverka rattfylleri. Det anser forskare inom Polishögskolan enligt en rapport som SR Ekot tagit del av.
Forskarna menar att kontrollerna sker på fel platser vid fel tidpunkter.
Andelen rattfulla som fastnar i kontrollerna har minskat kraftigt, trots fler alkoholkontroller än någonsin tidigare.

-Det handlar om att jaga ifatt statistiken när det är lite jobb i övrigt, säger Roger Lindström, polisbefäl i Skaraborg, till Ekot.

Roger Lindström tror inte att möjligheten att få fast någon på de tider när polisen kan åka ut, till exempel förmiddagar, är särskilt stor.
-Chansen är ju väldigt begränsad, säger han till Ekot.

Flest kontroller vid fel tidpunkt
Vardagar mellan klockan nio och tolv är risken för rattfylleri-olyckor som allra lägst, men det är då polisen gör flest alkoholkontroller.
Däremot görs minst kontroller när risken för rattfylleriolyckor är som störst, på helgkvällar och helgnätter.
Då står polisen dessutom ofta på platser där möjligheten att ta fast rattfulla är liten, enligt rapporten från forskare inom polisen och Polishögskolan.
Tar för lång tid
Polisens statistiska mål har tidigare debatterats och kallats för jakt på pinnar, men det har inte gjorts någon forskning på hur polisens förebyggande arbete med rattfylla verkligen går till.

Forskarna har nu tagit fram intern statistik och följt över hundra poliser på olika nivåer i hela landet. Vägverket har finansierat forskningen.
Rapporten nämner flera exempel på hur polischefer beordrat sina anställda att undvika att ta fast rattfulla genom att ställa sig på tider och platser när risken att lyckas är liten.

Orsaken är att det tar lång tid att avrapportera och ta hand om en rattfull person och då hinner inte polisen göra tillräckligt många utandningsprov, och varje enhet måste göra ett visst antal.

Poliser blåser själva
-Det sätt man mäter på nu är varken bra för att få tag på rattfyllon eller för att avskräcka människor, säger Stefan Holgersson, en av forskarna.
I rapporten nämns också exempel på hur poliser fuskat med alkometrarna; blåst själva i dem eller kört bil med alkometern utanför bilrutan så att falska utandningsprov registrerats, allt för att nå upp till rätt antal utandningsprov.

Ok, jämför med följande intention

Nollvisionen
Tidigare har det största ansvaret för trafikolyckor lagts på den enskilde
trafikanten. Nollvisionen betonar däremot att alla som påverkar och
deltar i vägtrafiken har ett ansvar:

Politiker som fattar beslut om samhällsplanering och trafikfrågor.

Planerare som förverkligar politikernas beslut
om samhällets och transportsystemets utformning.

Väghållare, exempelvis Vägverket och kommunerna,
som bygger och underhåller vägar.

Poliser som övervakar att trafikreglerna följs.

Företag som tillverkar eller säljer fordon.
Organisationer som arbetar för att förbättra trafiksäkerheten i samhället.

Företag, organisationer och enskilda som beställer transporter.

Företag, organisationer och enskilda som genomför transporter.

Alla som använder vägar och gator.

http://www.regeringen.se/content/1/c6/0 ... 9d625a.pdf

Detta är ett hån mot alla de som förlorat en anhörig på grund av någons rattfylla, helt klart ett mörkt exempel på maktmissbruk.

Markus

Inläggav Markus » 08 dec 2008 19:10

Visst finns de stora brister i det svenska rättsväsendet. Det är alldeles för låga straff, tycker straffen för brott mot människor ,när människor skadas fysiskt ska höjas ,för att samhället markerar med kraft att detta är oacceptabelt, och så att de som dömts ska få rehabilitering i fängelset och få undervisning i rätt och fel och varför vi har lagar och att de omvänder sig,att de får chans av staten att omvända sig,när staten undervisar dom om att man ska göra gott

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 08 dec 2008 20:37

De flesta brottslingar omvänder inte.
Många brottslingar är tillfällighetsbrottslingar sen finns en stor grupp yrkeskriminella och där tycker jag att man får ta av silkesvantarna och klämma till. Nu finns en stor grupp sociologfanatiker som motsätter sej detta. Fattar inte varför. Varför göra brottslingar till offer för samhällets orättvisor. Jag är säker på att Avant kör denna pajaslinje. Senast i tråden om kriminalitet beskyllde Avant mej för borgerliga tankar. Borgerliga tankar? Är det borgerligt att sätta dit bovarna?

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 08 dec 2008 20:47

Därför att ingen kan/ska/bör någonsin ta eget ansvar när vi lever under borgerliga förtycket. Vad än i samhället kan förklars med det. Det vet väl du som gammal maxist.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 08 dec 2008 20:50

suchanother skrev:De flesta brottslingar omvänder inte.
Många brottslingar är tillfällighetsbrottslingar sen finns en stor grupp yrkeskriminella och där tycker jag att man får ta av silkesvantarna och klämma till. Nu finns en stor grupp sociologfanatiker som motsätter sej detta. Fattar inte varför. Varför göra brottslingar till offer för samhällets orättvisor. Jag är säker på att Avant kör denna pajaslinje. Senast i tråden om kriminalitet beskyllde Avant mej för borgerliga tankar. Borgerliga tankar? Är det borgerligt att sätta dit bovarna?

Borgerligt emedan varje någorlunda kunnig marxist vet att det är privategendomen som skapar kriminaliteten, och varför gå i bräschen för att försvara privategendomen?

Varför omvända? Det är inte så att man har nånting för det. Polisen är ändå bara på en så länge de kan sabotera något för en och göra ens tillvaro djävlig, sen lugnar de ner sig. Vad har man att vänta från samhället? En massa nedlåtande åtbörder och moralismer. Det finns inget incitament. Vill man inte minska kriminaliteten (vilket görs genom rehabilitering - oaktat hur den nu må se ut - och inte genom bestraffning), så kan man rimligen inte heller mena att kriminaliteten är nåt ont. Man trivs med att ha sina syndabockar och bör, kort och gott, sluta hyckla. Oavsett om hyckleriet kallar sig marxistiskt eller inte.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 08 dec 2008 20:51

Är väl maxist och maximerar fråga min flickvän.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 08 dec 2008 20:52

Kallekula skrev:Därför att ingen kan/ska/bör någonsin ta eget ansvar när vi lever under borgerliga förtycket. Vad än i samhället kan förklars med det. Det vet väl du som gammal maxist.

Förstår alls inte vad du säger. Skulle det inte vara eget ansvar man tar när man begår en kriminell handling, om inte varför då? Om jag sitter och håller på att svälta ihjäl (oavsett anledning), så har jag väl bara att ta eget ansvar (oavsett hur)?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 08 dec 2008 21:01

Är inte lagar i ett borgerligt samhälle den konkreta maifestationen av den borgerliga förtyckarapperaturen.

Brukar testar den marxistiska varianten om att vara ett offer av systemet vad det gäller ständing o dyligt. Brukar dock inte gå så bra när jag påpekar detta för min fru.  Jag tar gärna emot vassa argumet angående detta.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 08 dec 2008 21:05

Men snälla Avant, du pratar egendomsbrott. Men brottsligheten sträcker sej över en större skala.

Återgå till "Politik och samhälle"