Sprid kapitalismen, säger liberalerna...

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

J R Auk

Inläggav J R Auk » 20 okt 2009 15:32

Fromm skrev:
J R Auk skrev:Politiken i det här fältet är ju helt jävla godtycklig. Kommer en massa tyckanden från politiker som med nördbrillorna i backspegeln vill ta igen, ta revanch, på den här socialt missanpassande institutionen skola.

Och följer man vetenskapens resultat kring metodik? Nej varför skulle man? Vore tanken i grund och botten att man skulle utbilda folk så skulle man följa det. Men nu är det ju inte så, vi jobbar ju alla glatt, alla medlemmar av familjen, så att våra barn upplåts till hjärntvätt från sitt sjätte år.

Så mycket känslor du uppvisar att jag har svårt att tyda ditt budskap.  :) Din rädsla för en ond stat övertrumfar din rädsla för de onda företagen.
Politiker sänkte ju antalet utbildningsplatser för läkare i sverige, tror du att det bara var ett godtyckligt nördbeslut?

Vad har sen ordet vetenskap att göra med utformningen av pedagogiken?

Ah den gamla frommska skolan, försöka topprida andra genom att anta den rationella "jag förstår och förnekar mina känslor" attityden. Vilket ju inte alls är ett rationellt perspektiv, men men...

Antalet utbildningsplatser sa jag inget om, det är en annan fråga, jag trodde du ville diskutera pedagogik här. Och där såg jag det vara relevant att lyfta fram att politiker, och inte pedagoger, sätter ordningen för skolans metod, vilken du menade garanterat var bättre om den var central istället för disparat, eller den behöver ju inte ens vara disparat, utan enbart decentraliserad. Någon vet tydligen bäst? Kan inte metod vara relativt bäst? Hur reser du den epistemologi som garanterar "bäst" eller "rätt" här? Och vem är ditt subjekt som det är bäst för?

Din fråga om ordet vetenskap förstår jag inte, månne är det den dåliga skolgången som här visar sig? Jag talade om vetenskap, som en metod, eller snarare ett anspråk att metoden är adekvat undersökningen, för att upprätta ett "rätt" eller "bra" för metodiken för lärande. Vad talar du om egentligen?

Varför skulle just lärande och dess metod inte vara baserat på forskning? Skall vi godtyckligt stipulera vad som är bra eller dålig metod? Talade för övrigt med en som forskade om pedagogik som påpekade det att skolans linje inte stämmer överens med den enligt henne relativt konsensuösa forskningsvärldens resultat. Vad beror det på? Och det är ju så det blir de facto när staten centralt skall bestämma över dessa saker. Tydligen så menade vår nuvarande indoktrineringsminister att det fanns utrymme bara det höll sig inom ramarna, vilket till och med du kanske inser det bisarra i. Men men jag skall inte döma dig än (eller hur :) ) du kanske kan argumentera för din sak.

Ni börjar verkligen uppvisa mycket dumdryg sosseattityd här i denna tråd. Som om strikta hierarkier skulle garantera ett gott resultat. Eller att företag inte kan vara etiska m.m.

Som sagt, problemet är aldrig företag, def. företag = gemensamt eller individuell organisation för att genomföra ett projekt, utan företagets attityd eller värderingar.

Varför blunda för kapitalismens krav, för finansiell påverkan på verksamheten osv?

Varför kalla det stora företaget staten gott medan alla små, eller mindre, företag är onda?

De skiljer sig ju för fan inte nämnvärt åt!

Staten har en valbar ledning från en snäv grupp där väljarna är alla medborgare över 18, dvs alla som antas ingå som ägare av vårt samhälle. Företaget har en valbar ledning (beroende på förstås ägandet kan vara helt centraliserat kring en eller få individer) från en snäv grupp där väljarna är ägarna.

Shit pommfritt vad jag inte ser den här skillnaden ni menar vara tydlig och garant för något slags "riktigt" förfarande vad det gäller att tillgodose det som kallas "rätt till kunskap".
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 20 okt 2009 15:37

Fromm skrev:
Text-Tv skrev:Folkpartiets styrelse driva och hoppas få landsmötet i höst bakom sig. FP-ledaren Jan Björklund skriver på DN-debatt tillsammans med två andra partistyrelseledamöter att det är hög tid att ta upp en debatt inom regeringsalliansen om hur skolan ska styras i framtiden. De pekar på en rapport från Skolverket nyligen där kommunaliseringen av skolan pekas ut som en bidragande orsak till att svenska elever presterar sämre i dag än i början av 90-talet.

LR applåderar Björklunds förslag Lärarnas Riksförbund (LR) applåderar Folkpartiets utspel. "Befriande", säger LR-ordföranden Metta Fjelkner i ett pressmeddelande: -Fler måste våga slakta den heliga ko som kommunaliseringen blivit för partierna, menar Fjelkner. Enligt LR lider skolan av en "fullständig oordning" där staten beslutar och 290 kommuner verkställer. Resul- tatet blir en skiftande likvärdighet. LR hoppas på debatt och utlovar ett eget förslag till nytt finansierings- system för skolan inom kort.

Tja vad jag har hört så var det inte problemet. Problemet är tudelat, dels att ramverket läggs från politiskt håll och inte från tex skolans institution. Sen följer ett annat problem i att man ålagt kommunerna att upprätta standard från ramverket. Vilket så klart fuskas med när pengar saknas, och fortbildningen för lärare blir så lågt då det bekostas av en pressad kommunal budget.

Man måste kunna läsa mellan raderna. Du verkar ju ta nyheter för just något slags faktarapportering. Se vinklingarna istället. Eller för att ta det med dina termer, se de känslor som motiverar en formulering framför en annan.

Alltså det ena är ett problem med centralstyrning, och det andra är ett ekonomiskt problem. Det är alltså inte så att det är ett problem i sig att kommunerna styr över sitt utbildningsväsen.

Problemet är att de inte styr men skall betala för det.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 20 okt 2009 15:43

Fromm skrev:
J R Auk skrev:Ni skjuter ju vilt men missar helt enligt mig.

Problemet är inte att skolan skall försörja sig självt, det vore inte alls konstigt.

Påståendet att skolan skall kunna vara självförsörjande får du allt förklara närmare.  :?

Åh så mycket korkerier ;) Mera känslor för att satisfiera din känsla av överlägsenhet, se vad givmild jag är.

Det är väl inte ett  dugg svårt att göra skolan självförsörjande. Betala tex skolpenningen till individen istället för till skolan och låt individen sen beta skolan. Eller riv upp den här egendomsfördelningen och med det den monetära och finansiella balansen och folk kanske till och med inte behöver bidrag från staten för att betala sin skolgång.

Eller huga mig denna hemska tanke, värdera lite annorlunda och ta bort skolplikten samt verka för mer personliga relationer och låt unga lära av äldres verksamma praktik snarare än en abstrakt idé über praktiken.

Vad vill ni med skolgången? Vad är syftet med bildning?

En bildning som för det stora flertalet innebär bildning till maskin?

:-&

Samhällskroppen i behov av sina lemmar, fromm som huvudet av denna kropp? Blajjiga förtäcka maktanspråk, dags att sopa rent framför egen dörr?

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 20 okt 2009 19:01

Hejsan!

Man bör nog skilja mellan bildning och de kunskaper man förvärvar i den ordinära skolan under uppväxtåren. Bildningen kommer senare, den är oftast även lierad med insikter och erfarenheter!
Dessutom innebär bildning oftast även en humanistisk hållning. En sådan hållning saknas helt i den borgerliga skolan, den har i praktiken aldrig ens existerat, mer än som enstaka undantag från regeln!  :)

En skola som den folkpartisterna försöker genomföra kommer bara att förvärra problemen, de söker ju i praktiken utvecka den dumskola som privatskolorna och den tudelade utbildningen som funnits sedan mitten av 1990-talet. Ett säkert sätt att göra friska elever och ungar till korkade nötter utan möjligheter under livstiden att skaffa sig bildning är ju att sätta betyg på dem! Så länge betygsstystemet finns kvar, så länge består dessutom problemen!  :wink:

MVH
bigj
Den goda sidans försvarare

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 20 okt 2009 19:10

Jag måste bara fråga. Hur står det till kunskapsmässigt med eleverna i den svenska skolan? Halkar vi efter övriga Europa? Vad finns det för studier gjorda angående detta?
Jag misstänker att man mäter tex mattekunskaperna?

Hur är det för övrigt i Sverige. Görs det nationella prov? Resultaten på dessa?

Skulle vara intressant att se lite fakta så vi vet vad vi talar om.
Fridens Liljor

J R Auk

Inläggav J R Auk » 20 okt 2009 19:45

Angående betygen är vi överens, men detta med definitionen av bildning kan jag inte instämma i.

Dock ser jag att du nog har mer stöd för ditt begrepp än jag har för mitt när jag kollar runt lite bland ordets användning.

Jag använde bildning främst i avseendet att förvärva sig ett ideal av kunskap snarare än kunskapen själv. Jag har alltid sett bildning vara tvunget relativt ett mål, så att man alltså bildar sig mot något, medan kunskap eller lärande kan vara allmänt. Varför skolans bildningsideal blir negativt individen då denne passas inunder ett syfte som läggs över dennes huvud.

Men men kanske har jag förhastat mig i min definition där.

Frågan är om jag skall förbyta mitt bruk av ordet. Får klura lite på det.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 20 okt 2009 20:27

Snacka om att arbetarklassen gör en rejält misstag här. Jag hörde Göran Greider snacka för några veckor sedan. Allmänbildning och traditionell kunskap var inte att ha utan mer att man, skolelever, skulle lära sig ett förhållningssätt (underförstått vänster såklart) till kunskap.

Resultat. Klassreproduktionen fortsätter. De arbetarbarn som söker sig till lågstatusutbildningar/kurser på universitetet. Filosofi, psykologi, statskunskap, kanske något läraryrke, plugga på sopis osv. Detta medan medel/överklassen ser till att  ungarna (eller de gör "medvetana val") söker sig till  prestigeutbildningar/yrken.

När ska vänstern lära sig detta.Jag lover det finns inget bättre sätt att bryta klasskillnader. Det kostar lika mycket för studnten att plugga till advokat, läkare etc som att flumma runt på filfakkurser.
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 20 okt 2009 20:30

Hejsan!

Ja, begreppet bildning är ju något som är lite mer, och bredare och större, än enbart skolförvärvad kunskap! Bildning är ju även ett brett begrepp och svårt att helt greppa, men det ligger åt det hållet jag beskrev, men exakta avgränsningar finnes ej!

Det är ju skolverket som kommer med rapporterna, några andra, eller bättre institutioner, finns knappast! Matten är klart försämrad, men även läsning och skrivning har försämrats. De enda kunskaperna som tydligen håller måttet är samhällsrelaterade ämnen, vilket beror på att man ofatst undervisar på ett bredare sätt än enbart korvstoppningsmetodiken. Alltså att eleverna själva tager fram sina kunskaper, från olika källor och inte ur färdiga koncept. Där är nog Sverige världsledande!

Att matten är så eftersatt beror på att lärarna oftast inte är utbildade i pedagogik, eller så är de inga matematiklärare. De kvackar, dvs de undervisar i ämnen de ej är behöriga i, detta är särskilt vanligt inom privatskolorna. Matematiken borde undervisas med metoder som påminner om so-ämnenas metoder, alltså att eleverna får lära sig varför vissa räknesätt är bra i den praktiska verkligheten - att bara rabbla tabeller och tal leder till fördumning, inte insikter. Det är när kunskaperna fås att fungera i verkligheten aha-upplevelserna kommer, och då sitter det!

Nationella prov är här inte framåtförande, de tar alldeles för mycket dyrbar undervisningstid från ämnes- och lektionstiden. Eleverna lär sig att svara på de frågor som kommer på de nationella proven, istället för att de lär sig att lösa matematiska problem som dyker upp i vardagen. Sådan undervisning är förödande! Nationella prov skall man vara försiktiga med, eller så bör de göras den sista veckan av varje termin, då kan man måhända få ut något vettigt sett från samhällets behov! Annars icke alls!  :wink:

MVH
bigj

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 20 okt 2009 20:38

Då kanske man bör fundera på hur man ska få bra kompetenta mattelärare till skolan.  :)

Utan test kan vi inte veta vad ungarna kan. Visst, slutet av terminerna och de ska mäta vad ungarna kan kunskapsmässigt.

Excesser i att ifrågasätta kunskapens källa, vad är verklighet, paradigm, det finns ingen verklighet etc kan ungarna få läsa på någon gynmasiekurs i filosofi. Som ett komplement. Icke mer.
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 20 okt 2009 21:08

Hejsan!

Kallekula skriver angående tester:

"Utan test kan vi inte veta vad ungarna kan."

Men i en riktig undervisningsmiljö använder ju läraren sig av olika slags tester vid nästan varje lektion. Det finns ju otaliga möjligheter att "testa" eleverna; skriftliga, muntliga läxförhör, oplanerade förhör, prov etc....

De nationella proven tar dyrbar tid, men klart man kan ha dem då och då, ehuru de bör göra mest nytta mot slutet av terminerna. Då kan ju läraren även få underlag till betygen, eller hellre omdömena, för varje elev samtidigt!

MVH
big

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 20 okt 2009 21:12

Visst så länge de inte är subjektiva så köper jag det hela och att det objektivt kan mätas mellan olika klasser. Annars är det mest flum.
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 20 okt 2009 21:15

Hejsan!

Om man inte tar skolan på allvar, så kan de små eleverna växa upp och blir sådana här troll med tiden!  :lol:

"Pm 2
Från: okänd
Till: okänd
Skrivet: 10 Jun 2007 13:27
Ämne: Re: Angående Jbig
Skickat detta till en annan forumist som sa exakt samma sak som du (det säger alla).

Jbig är känd på hela nätet han har hållit på så i år, samma stil alla forum.

Googla på tex bigj så får du se, kolla här....:

http://override.automateld.com/blog/?PostId=78

Jag och jbig tjafsade så han gav upp.
Här var tråden. Börjar på sidan 12-13 och sedan tja sedan kan du se själv.

http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... &start=150

Okej barnsligt så det förslår, men ganska kul var det  

Du är som sagt inte den första och troligtvis inte den sista som säger detta. Håller med dig full ut. Komiken ligger i jbigs tal om demokrati, humanism osv när han själv är totalt okompromissbar. Tyck som jbig i annat fall är du totalitär. Men som jag och många andra sagt. Att debattera med jbig är ett bra sätt att konfrontera sig med ondskan (föreställ dig jbig ha makten i ett samhälle, styra upp demokratin osv...brr).

En liten sammanfattning angående mitt tjafs med jbig i tråden jag hänvisar till:

Jbig ger exempel på tre arbetarägda företag som är ett dödligt hot mot kapitalismen.
Nåväl. Det kan man säga. Spetsa till det retoriskt, helt ok. Jag säger något i stil med ja med tre företag vad säger det om att de ska kasta omkull kapitalismen. Ja då är det igång. jbig maler på:
-du ljuger du ljuger har jag aldrig sagt (stämmer han sa dödligt hot, konsekvensen är samma). Jag (jbig) har aldrig talat om tre företag. detta varpå jag visa på citat där han talar om ett företag.

Jbig
-ja du ser du ljuger jag talar om ett företag (komik i sig bara det).

Sen håller vi på lite och till slut visar jag på ett citat från jbig (detta efter flera sidors tjafsande) där han själv säger att det var tre företag.

Du märker nivån? Barnsligt och meningslöst så det förslår, men jbig föll på eget grepp så nu är han så sur på mig så han ignorerar allt jag säger, vilket gör det hela ännu mer kul. Av och till säger han: kalle du vet vad jag vill ha av dig (han anser att jag ljugit och vill ha en ursäkt). Vilket gör att vi kan fortsätta. Visst jbig säger jag, vad har jag ljugit om....och så är det igång igen."

Minnsan! Här ser man hur det kan gå...........man får ju uppfattningen att denne skribent inte som syfte har att denbattera, utan mer att störa!  :lol: Tackar källan, skall ej röja den!

MVH
bigj

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 20 okt 2009 21:31

Ja det var väl kul. Ska man ha tråkigt när man debatterar? Eller vad menar du?

Om vi nu ska fokusera på ämnet istället för dig biggen.

Hur ska man mäta ungarnas kunskap?
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 20 okt 2009 21:43

biggj skrev:Hejsan!

Då vi nu lovat att ej tillskriva våra skribenter diverse epiteringar, går vi således vidare. Kritiken mot ondskan och de totalitära grupperingarna måste dock fortgå som tidigare! Vi ser en av nyliberalismens baksidor i denna rapport:

Få friskolelärare i lärarlyftet      
Få lärare som arbetar på friskolor deltar i lärarfortbildningen, visar nya siffror från Skolverket. Det är dubbelt så vanligt att lärare från kommunala skolor deltar i utbildningen som lärare från fristående skolor.  Av behöriga lärare från kommunala skolor har sex procent deltagit, mot knappt tre procent bland lärare från fristående skolor. Lärarfortbildningen inleddes 2007 som en del av Lärarlyftet. Syftet är att höja lärarnas kompetens.      
Källa: SVT Text, 19 oktober, 2009

Här kan vi ana varför privatskolornas elever erhåller så höga betyg, men ändå har färre kunskaer än tidigare elevgrupper. Troligen är det så att lärarna är sämre på privatskolorna över lag, samtidigt som det ger för höga betyg, kanske pressade av sina arbetsgivare?!  :wink:

MVH
bigj

Jag har erfarenhet av arbete på både kommunala och fristående skolor och skulle väl säga att lärarna överlag håller ungefär samma kompetensnivå (både när det gäller kompetens i ämnena och i elevbemötande) inom båda typerna av skolor. Det som skiljer dem åt är väl framförallt att friskolelärarna i större utsträckning är nyexaminerade och oftare får ta hand om större grupper och fler olika kurser (det sistnämnda är ett vanligt problem på små gymnasieskolor, och friskolor tenderar att vara små för att hålla nere lokalkostnaderna). Problemet med lärarlyftet är framförallt att det krävs tillåtelse av arbetsgivaren, vilket, enligt min upplevelse, de fristående skolorna inte är lika beredda att ge. Överlag är det ett jäkla knusslande i marginalerna på friskolorna, vilket inte är så konstigt eftersom hela tanken bakom företagen är att sköta allt så billigt som möjligt för att gå med vinst.
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 20 okt 2009 21:59

Hejsan!

Mina erfarenheter från privatskolornas värld är att lärarna ofta inte är behöriga i sina ämnen de undervisar i! Detta plus att skolornas ekonomiska ramar är snålt tilltagna, innebär att det går mot att betygen sätts för högt i förhållande till kunskaperna som eleverna har! Undervisningen blir sämre, liksom elevernas kunskaper. Indirekt drabbar det sedan även den kommunala skolan, eftersom de utarmas på resurser när pengar måste betalas till diverse privatskolor och den vägen till olika konton utomlands och i privata fickor. I praktiken strider detta mot kommunallagen!

Om PM som har trista syften här på forumet!
Nej det var inte kul med dessa PM, det visar ju att det finns folk som sysslar med att störa debatter för vissa skribenter, i detta fall biggj! Att man inte är vuxen dem man debatterar med är en sak, men att det skall störa debatter är ju lite trist. Konstigt att inte moderatorerna, eller ledningen sätter stopp för sådant agerande! Mer kurrage från dem som har att se efter vissa klienteler, anser åtminstone bigj!

MVH
bigj

Återgå till "Politik och samhälle"