Inläggav Zokrates » 10 sep 2010 19:23
Amen på dig själv mattan du som hyllar mammon som den enda guden, knäfall!
Till frågorna
vad är rasism
Rasism är främlingsfientlighet, kan yttra sig på många olika sätt, men i grund och botten på det mellanmänskliga planet vilar det oftast i fördomar om andra folkslag, grupper med en annan etnisk tillhörighet, kultur eller religion.
Alla människor, nämn någon vid namn om det inte stämmer, är mer eller mindre fördomsfulla, selektiva, så var drar vi gränsen för en nollgräns, går det? Vid en nollgräns är ingen rasist. Men vi skulle ju till och med kunna hävda att alla former av mänskligt översitteri, förtryck, mobbing och klassindelningar är utslag av rasism, om en dam i Danderyd ser snett på en svenne i Fittja, innebär det en form av rasism, även om båda faktiskt är svenskar, enligt principen att en fördom om en annan person är att nedvärdera en annan människa, även om delar etnisk tillhörighet. En muslimsk Irakier kan alltså vara rasistisk mot en kristen Irakier utifrån liknande grunder, klass och religion, ej endast etnicitet.
Om vi däremot utgår från att endast etnisk härkomst är skäl för rasism, så finner vi en mängd grupper som automatiskt har en kultur och eller religion som är byggd på rasistiska grunder, ta bara det med judarna som enligt deras religion är Guds utlovade folk, klart rasistiskt, ett folk som är bättre än alla andra och det kommer redan med modersmjölken in i vartenda judiskt barn som föds. Skall vi jämföra olika folkslag, så finner vi att svenskarna är väldigt lite inavlade, medan ex.vis pakistanier, jemeniter, saudier, libaneser, judar och finnar är ganska kraftigt inavlade, alltså olika kulturella traditioner bäddar för mer eller mindre tolerans för främmande människor och blandgiften. Men i finnarnas fall kan det delvis vara utslag av isolation och epidemier, liksom krig kan urholka en grupp så att endast ett fåtal människor blir de som bildar genpoolen, dock hävdar jag att dagens finländska invandringspolitik klart är ett utslag av främlingsfientlighet vilket mer styrker bilden av att det inte enbart beror på dessa ursäkter.
I klartext :Svenskarna är mer generellt accepterande och positivt inställda till blandgiften, medan t.ex Pakistanier är generellt mindre accepterande och mer negativt inställda till blandgifte. Vi skulle alltså klart kunna tala om en inbyggd kulturell rasism. Ibland är det etniska minoriteter som lever vid sidan om ett annat dominerande folk, som är mer selektiva, detta för att deras kultur kräver och värnar om det inhemska för att de inte skall uppgå i den större kulturen bredvid och därmed assimileras.
Slutsats Alla människor är mer eller mindre toleranta mot främlingar, ingen människa är helt befriad från fördomar, inte ens en mongoloid.
Skälet till att jag utgått från blandgiften är av den enkla anledningen att det är i mitt tycke den bästa "barometern" för att avgöra hur tillåtande ett folk är över en längre period till främlingar. Detta eftersom främlingsfientlighet spänner över ett brett fält men effekterna faktiskt är skönjbart i människornas gener, men tar vi hänsyn till slaveri och sexuellt utnyttjande, så har t.ex araber inte alls haft något emot att använda kvinnor från afrika som sexslavar, vilket tydligt avspeglar sig i dagens arabers genuppsättning, men detta till trots så skiljer vissa araber än idag på rena och orena araber, så även om ett folk är kraftigt uppblandat så är det inget definitivt bevis för eller utslag av ickerasism.
Är SD ett rasistiskt parti
Alla partier har inslag av rasism, alla nationer kräver en viss form av rasism för att ens kunna kalla sig för en nation,
i annat fall vore det ingen nation. De rasistiska grunddragen handlar om en viss form av konservatism, att stärka den nationella självkänslan, språket, kulturen, religionen. Etniska minoriteter är inget undantag bara för att de kanske saknar en egen nation.
Min fråga, hur rasistiskt uppfattar ni mina svar vara på dessa två frågor?