Hur uppfattas adoptivbarn?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Andreas
Moderator

Inläggav Andreas » 16 nov 2010 10:15

Huruvida du har rätt i sak eller inte vet jag inte. Jag skrev detta som ett rent modereringsinlägg. Jag har över huvud taget inte försökt förstå mig på din sakfråga. Läser rätt lite i syfte att förstå sakfrågor, utan ser min roll utifrån en känslomässig position. Det är min erfarenhet att jag som moderator bäst kan påverka dynamiken på så vis. Och hittils har jag fått ha kvar den befogenheten.
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

Rorschach

Inläggav Rorschach » 16 nov 2010 10:42

Korrespondenten skrev:
Rorschach skrev:
Du verkar vara av åsikten att det inte är tillräckliga villkor att att vara född i Sverige av föräldrar med svenskt medborgarskap för att vara svensk - en i min mening något underlig åsikt.

En svensk är en individ med två etniskt svenska föräldrar ( svenska = germaner/nordeuropeer ).

Känns det inte lite underligt att betrakta exempelvis en massa tyskar och norrmän som svenskar?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 16 nov 2010 12:21

Rorschach skrev:
Korrespondenten skrev:
Rorschach skrev:
Du verkar vara av åsikten att det inte är tillräckliga villkor att att vara född i Sverige av föräldrar med svenskt medborgarskap för att vara svensk - en i min mening något underlig åsikt.

En svensk är en individ med två etniskt svenska föräldrar ( svenska = germaner/nordeuropeer ).

Känns det inte lite underligt att betrakta exempelvis en massa tyskar och norrmän som svenskar?

Jag har inte läst tråden, men visst stämmer det, etniskt på det stora taget är både tyskar och norrmän med i samma grupp som svenskar även om det finns både kulturella likheter och skillnader, det verkar som om ni blandar ihop etnicitet med nationalitet och för att poängtera det hela kan vi ju ta USA som exempel, de delar ju in sina invånare enligt afroamerikaner, kaukasier, latinamerikaner, asiater, man drar alla med afrikanskt ursprung över en kam, liksom alla med latinamerikanskt och alla med europeiskt och alla med asiatiskt bakgrund, vill man kan man göra fler uppdelningar på lägre nivåer, som t.ex tysk svenskt bakgrund, men de verkar inte göra någon åtskillnad med hur många generationer de varit medborgare i USA.

http://akas.imdb.com/video/screenplay/vi972292889/

Mr.M

Inläggav Mr.M » 16 nov 2010 12:26

Vist har vi etnicitet, (?)
frågan är hur väl inavlad den genetiska koden är.
Vad jag vet så finns inte några direkta 'rena' gener att få tag på i världen = man är inte etnisk.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 16 nov 2010 12:45

Mr.M skrev:Vist har vi etnicitet, (?)
Vad jag vet så finns inte några direkta 'rena' gener att få tag på i världen = man är inte etnisk.

Om man ser yttre skillnader mellan en mörk afrikan, en gul asiat, en ljus europé, är man rasist då?

Mr.M

Inläggav Mr.M » 16 nov 2010 12:51

Zokrates skrev:

Om man ser yttre skillnader mellan en mörk afrikan, en gul asiat, en ljus europé, är man rasist då?

Inte direkt :)
men om man börjar göra mörkhyadsfaktor 95% afrikaner mer värda än de med 82% så börjar man tangera rasism.
Norrlänningar är mer svenskar än stockholmare och skåningar minst svenska.
jag tycker vi drar ett streck utefter Gävle.. så vet vi var vi kan börja värdera rätt i frågan om adoption.
Mellan svenskar har inte renrasiga familjer.. och ska inte ha mer i bidrag.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 16 nov 2010 13:10

det verkar som om ni blandar ihop etnicitet med nationalitet

kultur (vad är annars nationalitet)  och etnicitet går lite hand i hand då en grupp människor ofta delar samma livsmönster i stora drag,
men gränserna flyter snabbt ut här och vi påverkas av kultur fortare än vi hinner fixa en utländsk brud och skaffa familj med henne.. Pappa kines mamma Japan... stackars lilla adoptivbarn..

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 16 nov 2010 13:30

Skillnader är alltid relativa, så frågan är varför man ser/letar efter skillnader. Jag menar alltså att de som förespråkar separation aldrig kommer att uppnå sin utopi, då relativa skillnader alltid kommer att existera. De kommer således alltid att känna sig obekväma. Problemet är alltså psykologiskt.

Orättvisor finns, och att adopterade barn uppgår i övre medelklass och överklass förklarar skillnaden i syn på adopterade respektive invandrare. Alltså samma grundproblem som gör att invandrare eventuellt skulle vara överrepresenterade inom brottslighet. (jag har själv inte tagit del av dessa påstådda fakta). Klassklyftor är av ondo.

Exotisism finns, vilket förklarar att svenskar adopterat barn från kulturer som vi i vårt land exoticerat. Exoticism är av ondo.

Även mobbing är av ondo, men mobbing ska aldrig få bli ett styrmedel. Det är lika fel som att säga att invandring är fel för att det finns rasister.

Fanns väl fler påståenden också. Extrahera gärna kärnfrågorna så att diskussionen blir tydligare. Ja, jag anar också en affekterad agenda bakom detta inlägg.

Rorschach

Inläggav Rorschach » 16 nov 2010 13:40

Zokrates skrev:
Rorschach skrev:
Korrespondenten skrev:
Rorschach skrev:

Jag har inte läst tråden, men visst stämmer det, etniskt på det stora taget är både tyskar och norrmän med i samma grupp som svenskar även om det finns både kulturella likheter och skillnader...

Nu är du nog läst lite slarvigt, givetvis kan vi hitta en grupp som både norrmän och svenskar är med i, det gör inte att norrmän är svenskar. Det som är en underlig åsikt är att en svensk är en person med med två germanska eller nordeuropeiska föräldrar.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 16 nov 2010 13:42

Zokrates skrev:

Nej, men om man tycker att små variationer har något avgörande betydelse så har man ett ställningstagande som föder rasism. Av samma anledning blir de rödhåriga eller överviktiga mobbade i skolan. Mobbare som barn - rasist som vuxen, samma psykologiska tillkortakommande. Eller så har man själv blivit mobbad och föder problematiken som reaktion.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 16 nov 2010 14:32

Rorschach skrev:
Zokrates skrev:
Rorschach skrev:
Korrespondenten skrev:
Rorschach skrev:

Jag har inte läst tråden, men visst stämmer det, etniskt på det stora taget är både tyskar och norrmän med i samma grupp som svenskar även om det finns både kulturella likheter och skillnader...

Nu är du nog läst lite slarvigt, givetvis kan vi hitta en grupp som både norrmän och svenskar är med i, det gör inte att norrmän är svenskar. Det som är en underlig åsikt är att en svensk är en person med med två germanska eller nordeuropeiska föräldrar.

Nej, inte om man förstår det som en "etnisk svensk", till skillnad från en svensk i allmänhet.

Rorschach

Inläggav Rorschach » 16 nov 2010 15:06

Zokrates skrev:
Rorschach skrev:
Zokrates skrev:
Rorschach skrev:
Korrespondenten skrev:
Rorschach skrev:

Nej, inte om man förstår det som en "etnisk svensk", till skillnad från en svensk i allmänhet.

Så tyskar och norrmän är etniska svenskar, även det en märklig åsikt. Brukar inte den etniska folkgruppen svenskar bland annat karaktäriseras av att de talar svenska, vilket inte tyskar i allmänhet gör?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 16 nov 2010 15:16

Ja nu är det ju du Rorschach som inte begrep innebörden av german, kopplade det till tysk etc, vi tillhör det germanska trädet, jag vet inte om du spelar dum eller gör dig till, men även vårt språk hör till ett germanskt språk.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 16 nov 2010 16:15

Dom enda 'Äkta' svenskar borde väl vara dom få tusen som bodde på Gotland som Ost Goter.
Dessa vandrade ut i Europa och kom väl tillbaka som en homogen etnisk grupp ?

Vet inte om jag tolkat detta rätt, men så fick jag till det när jag letade på språkets historia i Sverige.
I

Rorschach

Inläggav Rorschach » 16 nov 2010 20:21

Zokrates skrev:Ja nu är det ju du Rorschach som inte begrep innebörden av german, kopplade det till tysk etc, vi tillhör det germanska trädet, jag vet inte om du spelar dum eller gör dig till, men även vårt språk hör till ett germanskt språk.

Poängen är att åsikten inte blir mindre märklig om vi med "svensk" menar "etnisk svensk". Åsikten blir då:

En etnisk svensk är en person med två etniskt svenska föräldrar, med tillägget att svenska=germaner/nordeuropeer.

Det som är underligt är att om vi tar två tyskar (eller vad vi nu behagar) som är germaner så blir deras barn en etnisk svensk.

Återgå till "Politik och samhälle"