otrevligt
o vi har inget o säga till om?
Mångkultur, bra eller dåligt?
Moderator: Moderatorgruppen
Väl inne på lönerna så har de lågavlönades löner inte höjts på 20 år med hänsyn till inflationen. Medelinkomsttagarnas löner har stigit mycket och höginkomsttagarnas,de som tjänar pengar på kapital har stigit enorm mycket mer. Som jämnställdast inkomstmässigt var det på 60-talet,sedan har klyftorna ökat stadigt. Den förväntade medellivslängden för en 25åring är blir högre och högre. Just nu i europa förväntas den bli högst i Israel. På plats nummer 2 kommer Island och Sverige är på tredje plats. Skillnaden i förväntad livslängd mellan en utbildat höginkomsttagare och en outbildat låginkomsttagare i sverige är hela 18 år. Detta tycker jag är viktigt att ta hänsyn till då man nu diskuterar att höja pensionsåldern.
Ifrågan om nato ...nej alla medlemsländer får rätta sig i ledet.
Ifrågan om nato ...nej alla medlemsländer får rätta sig i ledet.
Såg på tvnyheterna nyss att två föräldrar i Pakistan kastade frätande syra på sin 15åriga dotter som vände sig om och tittade efter en pojke på motorcykel. Andra föräldrar har deltagit i stenkastning på sina döttrar. Brödrar har mördat sina systrar.Det är kanske inte den sortens kultur som intresserar mig. Vi i norden har genomgått en viss utveckling särskilt med tanke på kyrkans förtryck och häxbränning. Förhållandena var inte så bra förr här på många områden. Det är varje folks egen kamp som är avgörande för förändringar till det bättre.
är knappast kultur,barn mördas i sverige oxå
om det inte är socialt acceperat förstås...kanske
om det inte är socialt acceperat förstås...kanske
Till er som sätter likhetstecken mellan kultur och moral: menar ni att man inte själv kan styra över huruvida man är en moralisk person eller inte? Menar ni att det bestäms av den kultur man omges av?
gissar på 90%
troligen är det högre
fria viljan är överskattad
kultur, biosocial prägling,livssituation och system1 bestämmer nästan allt
tror jag
troligen är det högre
fria viljan är överskattad
kultur, biosocial prägling,livssituation och system1 bestämmer nästan allt
tror jag
Lite tillbaks i tiden var det vanligare att kvinnor som det egentligen inte enligt omgivningen var meningen att de skulle ha barn,gjorde sig av med dem. Inte så trevligt att tänka på nu men frågan uppkom visst,vad ingår i en kultur. Är det bara de trevliga sakerna?
Klorofyll ; Jag tror inte jag sätter likhetstecken mellan moral och kultur.Inte vad jag vet i alla fall. Lite för tidigt på morgonen att svara på kanske. Moral är väl något mer positivt än kultur.
Klorofyll ; Jag tror inte jag sätter likhetstecken mellan moral och kultur.Inte vad jag vet i alla fall. Lite för tidigt på morgonen att svara på kanske. Moral är väl något mer positivt än kultur.
Kulturen i sig är enligt mig, som sagt, ett sätt att se och uppfatta omgivningen, kulturen belyser vissa frågor, problem t.ex, men den bevisar ingenting, i sånt fall hade det varit vetenskap, kulturen utvecklas hela tiden, vi löser problem och det uppstår nya. Om man debatterar med människor så märker man skillnader, alla skrattar inte åt samma saker, eller blir ledsna för samma saker, för den delen, vi har olika relationer, olika yrken, olika erfarenheter, olika världsbild. Jag skulle säga att det är hårt att leva, enda anledningen till att vi kan ha det relativt bra skulle jag säga är att vi till viss del upprepar mönster, men för mycket upprepning är inte bra, för kultur kan inte cementeras, vi kan inte stirra på samma problem i en evighet, ett problem som kanske redan är löst och egentligen inte existerar. Många gånger tror jag att de riktigt bra lösningarna, och de verkligt nyttiga upplevelserna framträder när du bryter mönster totalt, och famlar i mörkret under lång tid, innan kaosets dammoln skingras.
summan av delarna är dock större än helheten eller vad det heter
kulturen är som en myrkoloni
det är mer kraft i kulturen än hos individen
kulturen är som en myrkoloni
det är mer kraft i kulturen än hos individen
Återgå till "Politik och samhälle"