Här har jag nu på ett par rader skapat en rättshaverist, men verkligheten ser även ut så här.
Javisst gör den det, ditt exempel finns i tusental ute i samhället. Systemet är skapat på detta vis. En stor orsak är att 1976 togs
tjänstemanna ansvaret bort ur lagtexten, 1985 återinfördes den igen
men då med helt annorlunda innebörd och blev överflyttad till
civilrättsliga processen vad som hände var att det blev näst intill
omöjligt att åtala en stats tjänsteman för tjänstefel.
Det är nämligen den delen det hela ligger på, och resultatet av den lag
förändringen ser vi i dag, inga tjänstemän åtalas för tjänstefel.Så de
kan begå i stort sett vilka brott som helst som tjänsteman och den individ
som råkar ut för dessa rättshaverister har ingenstans att vända sig,
vad du då har fått är ett rättslöst samhälle, jag liknar det vid fascism!
För det är det var det är.
åklagare till utvecklingscentrum är ett lönlöst företag, då de håller varandra hårt om ryggen, här saknar jag statistik på om någon åklagare ens fått en reprimand, men i vilket fall som helst så lär det inte påverka ett redan givet utslag i en tidigare rättsprocess.
Det finns ett internt ranking system som åklagare och domare inte gärna
talar om, domare i högre rätter ser ner på de lägre instanser och kallar
dem för leksaks domstolar.
Sverige har vi ett trestegssystem, tingsrätt, hovrätt och högsta domstolen, visst har han fler chanser att få sin sak prövad? Nej.
Ett annat problem är att vi har för utom trestegs principen är tre
parallella system, ett det du beskrev TR, HR,HD sen har du LR,KR, RR
och så klämmer vi till med den perverterade Arbetsdomstolen som tredje.
men jag delar inte uppfattningen att rättshaveristen kan vara någon anställd inom rättsväsendet, de är orsaken bakom "sjukdomen", inte det beskrivna "symtomet", de är upphovet till dysfunktionaliteten inom rättsapparaten.
Då har du fel av din tolkning av begreppet rättshaverist, du kan inte haverera något om du inte arbetar inom eller med det, det säger sig självt. Att kräva sin rätt in absurdum är en rättighet, att sen systemet nekar är en helt annan sak med det ger inte systemet rätt att ned sätta ett epitet på en individ för till syvende och sist är systemet till för individen och inte för systemet i sig.
Det du gör i din argumentation är att du köper begreppet av dom
som har skapat det , domarkåren d.v.s
Du argumenterar utifrån att båtkaptenen havererade flygplanet med
att skjuta på det med ett granatgevär, du kan inte lyfta över en generell analogi och applicera det på ett rättssystem. Vitt skilda beteenden.
Annars då delar jag din syn på att vi har ett asigt rättssystem!