Allt sämre i USA....

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 14 aug 2008 23:09

Men se du osanning det är bara att visa på var jag far med osanning, så löser det sig. Annars så vem far med osanning.  :)

Klart du horar för systemet. Du går ju på soc. Uppenbart. I annat fall sluta gå på soc.

Men Av jag avslöjar inga hemligheter. Jag säger ju att alla horar på sitt sätt. Hur gammal är du? Detta säger ju i princip alla som jobbar. Du kan be alla fara åt helvete och göra precis vad du vill, om du är redo för konsekvenserna av detta beslut. Fattar inte vad som är så konstigt med det. Jag gör det inte. Du gör det inte med soc.

Men ska du hora så ska du väl få rejält betalt för det. Att kappvända för soc lisma och le med mössan i hand...för så lite pengar....tss. Ta nu steget ut i världen, var inte så rädd för det AV. Ta för dig istället.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 14 aug 2008 23:13

Ja, jag hade ju kunnat ta gräddfilen på soc också, som alla mina vänner typ, erhålla bidragsnorm mot att gå till öppenvården ett par gånger i veckan. Undrar varför jag istället slavar på en idiotisk djävla praktik mot denna struntsumma?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 14 aug 2008 23:25

Ja du ser. Du dikteras av soc.

Nåväl så som jag resonerar är inget unikt, jag lovar. Så gör de flesta. Dock vad det gäller knegaryrken är det lite annurlunda, vad jag sett.

Innan studierna hade jag vanliga knegarjobb. En mysko arbetsmoral styrde. Man skulle göra rätt för sig, vara i tid till jobbet. Jobba hårt. En massa trams helt enkelt. Inte fan blev man rikare eller lyckligare av det. Dessutom genomsyrades alla dessa arbeten av jantelagen. I annat fall var det exit left.

Du har ett stort problem med soc. Det är sista instansen. Vad du än gör så är du hänvisad dit (du kan ju säkert bli förtidspensionerad i och sig... det är ju en smart lösning om man ändå tänke gå på soc hela livet) . Väljer du att jobba kan du alltid ta ett annat jobb, si så här:  

http://www.tankafett.com/index.php?full=9586

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 15 aug 2008 00:03

Hejsan!

Tja, Levee, nu får du själv taga fram dina grejer, om du känner för det! fast vi tror nog att du är rädd för det, av två orsaker. Du kan nog inte engelska så bra, och du är orolig för att bigj även här får rätt!  :D

Bigj har visat att matpriserna i USA är lika höga, eller högre än i Sverige. Källorna finns, även om en del inte vågar sig in i dem! :lol:

Tråden handlar ju om den allt mer fördjupade fattigdomen i USA, vi har påvisat den, men en del vill inte riktigt se verkligheten! Inget vi kan göra åt!  :D

Dock, vi väntar fortfarande på hur en sådan verklighet som uppåt en fjärdedel av amerikanerna lever under, kan förnekas?:

25 procent av amerikanerna har en månadsinkomst på högst $1500-$2000 i månaden, eller ungefär 9600 (SEK före skatt) och 12 800 SEK (före skatt).
Matkassen per månad kostar cirka cirka $650 - $2200.......
Boendekostnaden ligger kring $500-$2000 per månad......

Ytterligare nästan en femtedel av amerikanerna ligger farligt nära denna nivå, och fler lär trilla dit när oljepriser och krav på klimatåtgärder tvingar amerikanerna att antingen införa en ren fascistisk diktatur - eller tvingas ta till utpräglat demokratiska rättviseåtgärder - frågan är om denna stat fixar det?  :lol:

MVH
bigj
Att verka för det goda...

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 15 aug 2008 06:23

Kallekula skrev:Ja du ser. Du dikteras av soc.

Nåväl så som jag resonerar är inget unikt, jag lovar. Så gör de flesta. Dock vad det gäller knegaryrken är det lite annurlunda, vad jag sett.

Innan studierna hade jag vanliga knegarjobb. En mysko arbetsmoral styrde. Man skulle göra rätt för sig, vara i tid till jobbet. Jobba hårt. En massa trams helt enkelt. Inte fan blev man rikare eller lyckligare av det. Dessutom genomsyrades alla dessa arbeten av jantelagen. I annat fall var det exit left.

Du har ett stort problem med soc. Det är sista instansen. Vad du än gör så är du hänvisad dit (du kan ju säkert bli förtidspensionerad i och sig... det är ju en smart lösning om man ändå tänke gå på soc hela livet) . Väljer du att jobba kan du alltid ta ett annat jobb, si så här:  

http://www.tankafett.com/index.php?full=9586

Du lade inte märke till min ironi? Vad spelar det för roll om den här platsen på botten upptas av mig, som faktiskt trivs (eller kan inbilla sig det), eller av nån annan, som inte skulle trivas med det? Det finns inte arbeten till alla. En viss arbetskraftsreserv måste alltid finnas för kapitalet. Arbetsmoral har jag nog alldeles för mycket av. Det finns inget skamligt i att göra ett bra jobb.

Som man betraktar jag det mer eller mindre som mitt ansvar att ta på mig skiten och skona andra från den, hålla god min, och göra rätt för mig. Andra vill glida på en djävla räckmacka. Som jag sa så begriper inte du det här med etik Kalle.

Sen är det ju så att jag inte får jobb hur som helst, man är skeptisk mot att anställa folk som finns i belastningsregistret.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 15 aug 2008 07:43

Det där med att inte få jobb är bull. Är du arbetsför skulle du i Stockholm ha jobb inom några veckor.

Och som jag sa horar (åt kapitalet) gör vi i alla, se då till att tjäna bra med pengar på det. Varför sälja sig billigt?

Fast det är ju bra att du trivs eller inbillar dig det som du säger. Är väl samma sak med mig, och många andra.

Nix det där med arbetsmoral är något jag aldrig kommer att begripa mig på. Vad är det där arbetsmoralet? (kan man ha arbetsmoral när man går på soc om man är arbetsför och kan fixa kneg huir lätt som helst).

...frågan på jobbet är den där liraren (biggen) är korkad eller spelar han bara (jag måste elda på lite... han drivs av att människor blir upprörda och förbannade på han, kallar han idiot etc eftersom Levee inte dryr sig och jag gärna läser fortsättningen på denna tråd får jag kasta in lite så biggen inte tröttnar eftersom trollandet inte får önskvärd effekt).

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 15 aug 2008 08:31

Hejsan!

Vi går vidare i vår granskning av USA och dess ökande mängd fattiga medborgare. Även om de inte tas emot med välvillighet av våra USA-beundrare här på forat........även moderatorerna är lite syraka för dessa inlagor då de inte heller är så glada över att deras USA-krameri rubbas av problematiska inslag!  :lol:

Vi har avklarat matpriserna, även om en del av våra USA-beundrare, inte gillar dessa fakta, så har vi inget val - sanningen är vår hörnsten i vår framförda linje!  :D  

Vi vet idag att antalet fattiga stigit till omkring 90-100 miljoner amerikaner, eller närmare 35 procent av befolkningen. För tio år sedan var denna siffra ungefär 25 procent. Fattig är man i USA, liksom i Sverige, om man knappt kommer över socialbidragsnormen. Som i Sverige är cirka 100 000 SEK/år per person idag (inräknat hyresstödet). För två-tre personer i Sverige innebär socialbidragsnormen en årsinkomst kring 170 000 SEK/år ($25.000]. I USA ligger omkring 75 miljoner, eller 25 procent, människor under denna gräns. Ytterligare cirka 25 miljoner ligger strax ovan denna gräns, de har inkomster understigande $35.000 - eller cirka 225 000 SEK/år.
I USA anses det att man är fattig om man tjänar under $37.000/år.

Skador och andra problem som beror på arbetsplatserna, kring åren 2000

Ofta träder de försäkringssystem som enligt lag måste finnas i efter att de anställda har arbetat en viss tid, vanligen efter 3 till 6 månaders anställning. Under denna tid, liksom under den tid man är arbetslös och står utan lön, har man ofta få möjligheter att få läkarundersökningar eller receptbelagda mediciner. Något som gör de anställda, och deras barn, särskilt utsatta för sjukdomar och skador som man annars lätt kan undvika och parera. Man är då hänvisad till den svarta marknaden för tabletter av olika slag, exempelvis kostade en östrogentablett folk ofta tar mot migränattacker $9 styck. Blir man skadad och inte kan arbeta vidare, riskerar man att inte ha råd att betala för receptbelagd medicin i USA.(Ehrenreich. Sid. 29)

Matpriser i snabbmats-USA år 2008:

Double Cheeseburger McDonalds – 1-1,5 dollar
Lunch på ett hyfsat schapp - ca 7-11 dollar
En macka från Subways - ca 5 dollar
En pizzaslice i ett köpcenter – 3-4 dollar
Stor frukost på en Diner - ca 11-13 dollar
En biff på en hyfsad restaurang - ca 21-26 dollar.

Vi återkommer med nya rapporter från det fattiga USA...... :)

MVH
bigj

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 15 aug 2008 13:52

Kallekula skrev:Det där med att inte få jobb är bull. Är du arbetsför skulle du i Stockholm ha jobb inom några veckor.

Och som jag sa horar (åt kapitalet) gör vi i alla, se då till att tjäna bra med pengar på det. Varför sälja sig billigt?

Fast det är ju bra att du trivs eller inbillar dig det som du säger. Är väl samma sak med mig, och många andra.

Nix det där med arbetsmoral är något jag aldrig kommer att begripa mig på. Vad är det där arbetsmoralet? (kan man ha arbetsmoral när man går på soc om man är arbetsför och kan fixa kneg huir lätt som helst).

...frågan på jobbet är den där liraren (biggen) är korkad eller spelar han bara (jag måste elda på lite... han drivs av att människor blir upprörda och förbannade på han, kallar han idiot etc eftersom Levee inte dryr sig och jag gärna läser fortsättningen på denna tråd får jag kasta in lite så biggen inte tröttnar eftersom trollandet inte får önskvärd effekt).

Långt ifrån bull, Kalle. Jag söker ju jobb, kontinuerligt, men får inget. Det jag kan få är som telefonförsäljare, eller till och med det blev jag ju faktiskt nekad (om du minns). Mitt brottsregister ligger mig helt klart till last. Man vill inte ha mig, och så enkelt är det. Dina nyliberala fantasier saknar täckning i verkligheten. Det är så här det fungerar. Jag gör det bästa jag kan av situationen.

På vilket sätt horar jag för kapitalet? Du tycks ha så fruktansvärt svårt att förstå att inte alla, precis som du, drivs och motiveras av kontanter. Att man gör saker av helt andra skäl än att själv tjäna på det. Det är en dimension till varat som du tyvärr helt missat. Jag gör det jag gör av passion, förnuft, omtanke, välvilja m.m. och med det kommer arbetsmoral av sig självt. Pengarna skiter jag blankt i. Nöden kompromissar man dock inte med, så mat i magen måste man ha. Men som en kompis sa i förrgår, och jag direkt erkände att den tänkte jag citera, så "vad kan man mer kräva än tak över huvudet och rena verktyg" (med verktyg menas givetvis pump och kanyl).

Personligen vill jag nog mena att du har en tendens att presentera dig själv i sämre dager än jbig. Det där med kork kan slå åt många håll. Dock vet jag, om er bägge, att ni kan tänka. Att ni håller på och fånar er begriper jag inte. Nånstans har ju jbig rätt i det han säger om dig också. Du har ägnat två år uteslutande till att förfölja honom och kasta glåpord efter honom. Ringer inga klockor?

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 15 aug 2008 14:36

Vad är det för jävla uppgiven ton? Jag skulle kunna fixa jobb åt dig på någon vecka. Har du körkort?

Brottsregister, hur ofta kollar en arbetsgivare i det? Du får väl söka jobb där det inte är så känsligt med hantering av t.ex. pengar.

Du går på soc. Verkligen en del av systemet. Systemet vars en av dess ondaste huvuduppgifter är att underlätta för kapitalet. Ungefär så brukar det väl låta i vänsterkretsar. Har du stake sluta gå på soc., eller så är du en del av systemet.

"Jag gör det jag gör av passion, förnuft, omtanke, välvilja m.m.."
Hur många tror du skulle jobba om de inte fick lön?

Yes biggen är kul. Varför tror du jag håller på? Notis vi kastar glåpord åt varandra. Och med den lilla passusen att biggen börjar det hela. Jag har aldrig gjort det, så skäll på han.

Jag gillar att presentera mig i dålig dagar, helst också som det verkar som man inte har en aning om något. Lättare att slå från underläge. Än att sätta sig på höga hästar….som man hela tiden trillar ned från. Ja du vet vad biggen råkar ut för hela tiden.

Jbig
Avstängd på en månad

Borta ur leken....

Inläggav Jbig » 16 aug 2008 15:27

Hejsan!

Ett hyfsat liv i USA år 1997…

Det St.Paul-baserade ”Jobs Now Coalition” uppskattade år 1997 att en ”living wage” för en ensamstående och ett barn i staden krävde $11.77 dollar i timmen
($22 598/ år, vid 40-timmarsvecka år 1997. Min anmärkning).
266 dollar för mat (allt äts i hemmet),
261 dollar för barnomsorg och 550 dollar för hyra  i månaden.
(Troligtvis med hyreshöjningar till $600, dvs 13 500 dollar per år. Min anmärkning).
Detta gäller ännu år 2000, trots att hyrorna har stigit under dessa tre år.
(Ehrenreich. Sid.201)
(Tillkommer resor till jobbet, skatter, försäkringar m.m. Min anmärkning.)

Ett hyfsat liv i USA år 1999-2000…

Economic Policy Institute, EPI, granskade mot slutet av 1990-talet och in på 2000-talets första år, vad som utgjorde en ”living wage”, alltså en inkomst som räcker till skälig levnadsstandard, och man kom fram till en genomsnittlig summa på $30 000 om året för ett hushåll bestående av en vuxen och två barn, vilket motsvarade en timlön på $14. Detta är inte frågan om något existensminimum i USA; här ingår telefon, barntillsyn på ett auktoriserat barndaghem, sådant som ligger utom räckhåll för miljoner amerikaner. Dock innefattar den inte måltider på restaurang, videohyra, Internetabonnemang, vin och sprit, cigaretter och lotter eller ens särskilt mycket kött att förtära.

Det chockerande var att majoriteten av alla förvärvsarbetande i USA, cirka 60 procent, tjänade mindre än $14 i timman 1999-2000. Många av dem klarar försörjningen genom att slå sig ihop med en annan förvärvsarbetande, en make/maka eller ett vuxet barn. Andra får socialhjälp i form av matkuponger, bostadsbidrag, skattereduktion eller - i vissa delstater – bidrag till barnomsorgen. Åter andra, ofta ensamstående mödrar, har bara lönen att klara sig på, oavsett hur många munnar som måste mättas.

Arbetsgivarna betraktar denna siffra på $30 000, mer än dubbelt så mycket som de brukar betala för en nyanställd utan yrkesutbildning, som en säker väg mot konkursen. Troligen ligger det något i detta, den privata sektorn klarar inte av att förse alla med skälig levnadsstandard enbart genom lönerna, eller löner plus förmåner. Allt för mycket, t.ex. barnomsorgen, är för dyrt, även för medelklassfamiljerna. De flesta civiliserade länder kompenserar otillräckliga löner genom att tillhandahålla relativt frikostliga samhällstjänster såsom sjukförsäkring, fri eller subventionerad barnomsorg, subventionerat boende och effektiva allmänna kommunikationer. Amerika låter hellre sina medborgare klara sig själva, och exempelvis betala marknadshyror enbart på sina löner. För miljontals amerikaner, omkring 60 procent av de förvärvsarbetande, har bara en lön på $10 att tillgå, eller rentav $8 eller $6.

De icke-fattiga i USA, alltså den rikaste femtedelen av befolkningen, cirka 60 miljoner människor år 2007, anser att de fattiga trots allt drar sig fram. De förstår inte att fattigdomen består av en rad ständiga kriser, dålig mat till frukost, varmkorv eller Doritos, leder till matthets vid arbetstidens slut. ”Hemmet” består ofta av en bil eller minibuss.

Sjukdomen eller skadan måste man ”jobba sig igenom” med sammanbitna tänder, eftersom varken sjuklön eller sjukförsäkring finns, och att en dags frånvaro från arbetet betyder en dag utan mat. Ett sådant liv är inte mycket värt, det är bara en räcka av krissituationer. Så lever de amerikanerna låginkomsttagarna – i en fattigdom som är ett konstant kristillstånd. Och de är inte fåtaliga, de utgör i verkligheten närmare en tredjedel av befolkningen i USA.  

Källa: Barskrapad, Barbara Ehrenreich, 2002. Sid. 185f +
http://www.epinet.org/content.cfm/issue ... gwagefacts  

P.S. Levee kom nog till slut in i den där länken om amerikanska matpriser som deras egen regering har utrett jag presenterade, efter det har han ej hörts av. Så brukas många totalitära USA-kramare reagera när de till slut avslöjas att deras trossatser visar sig vara felaktiga - då tystnar de!  :lol:

MVH
bigj

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 16 aug 2008 17:23

Ja du är rolig biggen du använde t.o.m statistik från USAs goverment och vad framkommer av denna? Jo att det är dyrare med mat i USA än i Sverige. Fast du säger att du med detta bevisat att det är billigare. Humor. Som med alla annan sk faka du tar fram

Kör på biggen det är just detta som är underhållningen.  :)

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 16 aug 2008 18:24

Kallekula skrev:Vad är det för jävla uppgiven ton? Jag skulle kunna fixa jobb åt dig på någon vecka. Har du körkort?

Brottsregister, hur ofta kollar en arbetsgivare i det? Du får väl söka jobb där det inte är så känsligt med hantering av t.ex. pengar.

Du går på soc. Verkligen en del av systemet. Systemet vars en av dess ondaste huvuduppgifter är att underlätta för kapitalet. Ungefär så brukar det väl låta i vänsterkretsar. Har du stake sluta gå på soc., eller så är du en del av systemet.

"Jag gör det jag gör av passion, förnuft, omtanke, välvilja m.m.."
Hur många tror du skulle jobba om de inte fick lön?

Yes biggen är kul. Varför tror du jag håller på? Notis vi kastar glåpord åt varandra. Och med den lilla passusen att biggen börjar det hela. Jag har aldrig gjort det, så skäll på han.

Jag gillar att presentera mig i dålig dagar, helst också som det verkar som man inte har en aning om något. Lättare att slå från underläge. Än att sätta sig på höga hästar….som man hela tiden trillar ned från. Ja du vet vad biggen råkar ut för hela tiden.

Ja visst. Vill jag vara idealist så kan jag ju börja bryta och sälja knark som levebröd, igen. Eller så kan jag göra det jag gör nu, studerar med kortare uppehåll mellan terminer och slikt där jag tvingas gå på soc och kanske praktisera. Eftersom jag ser förtjänsterna i en bildning så menar jag att det är detta jag också bör göra för tillfället.

Alla människor skulle jobba även om de inte fick lön, men de skulle jobba med saker som de själva fann meningsfulla att syssla med. Eller kan du verkligen argumentera för nåt annat där? Har människan ingen överlevnadsinstinkt menar du?

Vadå "Biggen började"? Hur gammal är du? Känner mig nedsmutsad av omogenhet bara av att behöva påtala det såhär.

Och nej, jag har inget körkort, men kunde ta, och fick, lämplighetsintyg för ett par år sen då min skyddstillsyn löpte ut. Inte fan vet jag hur ofta de kollar med brottsregistret, vet bara att arbetsgivare skyr mig som pesten och oftast inte ens besvarar mina ansökningar - även när jag skrivit mästerverk åt dem i genren "säljsnack".

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 16 aug 2008 18:41

Avantgardet skrev:
Ja visst. Vill jag vara idealist så kan jag ju börja bryta och sälja knark som levebröd, igen.

Ja du ser, det är väl att stå utanför systemet, eller?

Avantgardet skrev:Eller så kan jag göra det jag gör nu, studerar med kortare uppehåll mellan terminer och slikt där jag tvingas gå på soc och kanske praktisera. Eftersom jag ser förtjänsterna i en bildning så menar jag att det är detta jag också bör göra för tillfället.

Tja utbilda sig på universitetet och sedan få ett jobb i linje med utbildningen. Ganska så borgerligt och förutsägabart, men visst upp till var och en och välja.

Avantgardet skrev:Alla människor skulle jobba även om de inte fick lön, men de skulle jobba med saker som de själva fann meningsfulla att syssla med. Eller kan du verkligen argumentera för nåt annat där? Har människan ingen överlevnadsinstinkt menar du?

Jag menar lönearbete. Ta bort det så skulle du få se hur många som skulle vara kvar på arbetsplatserna. Visst gör man det som är meningsfullt,  i annat fall svälter man ju ihjäl. Och det verkar ju ganska meningslöst.

Avantgardet skrev:Vadå "Biggen började"? Hur gammal är du? Känner mig nedsmutsad av omogenhet bara av att behöva påtala det såhär.

Det var faktiskt biggen som började, han är dum  :)
(lugn jag kommer säkert igång men en fåning diskussikon med han om detta, t.o.m du hängde ju med)

Avantgardet skrev: - även när jag skrivit mästerverk åt dem i genren "säljsnack".

Tvärt om. Det enda som räknas med sälj är resultatet (varför uttalar sig alltid folk så tvärsäker om något de uppenbarligen inte hållt på med...du är inte den första AV...mysko) . Du får göra om och göra rätt så fixar du jobb. Du skulle ha jobb inom en vecka i Stockholm (några veckor till om du inte har körkort) om du söker på rätt sätt (nu gör du ju uppenbarligen något fel så... då går det inte).

Arbetsgivare kollar sällan upp i några register (ibland kanske men det är inte så vanligt, jag vet jag har jobbat med rekryteringar). Du måste presentera dig fel, eller något sådant. Ring till slakthusområdet i sthlm. Du får jobb...och jag kan lova dig att du kommer träffa på många där som har hittat på mer bus än du gjort. 20 min därifrån har du Rågsved. Andrahandslägenhet fixad inom några veckor. Du får väl bli lite kreativ och sluta vara så uppknullat institutionaliserad. Om du vill ha jobb dvs (om du nu är arbetsför vad vet jag..jag utgår bara ifrån vad du skriver här... mentalt är det ju inga problem i alla fall).

Varför du nu ska söka jobb när du kan plugga?

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 16 aug 2008 22:52

Hejsan!

Håller med dig Avantgardet.....den är för rolig:

Vadå "Biggen började"?  Ho ho ho ho ho ho.....våran Kallekula kommer nog aldrig över att hans byxor blev neddragna av bigj när det visade sig att den ekonomiska demokratin faktiskt funkar rätt bra! Till och med i USA.....:arrow:  :lol:

Är det bättre i USA än i Sverige?

Så här beskriver en amerikansk professor i internationella affärer vid Princeton University Sverige kontra USA vad gäller levnadsnivåer och kostnader åren 2000-2001:

”… Många amerikaner antar att eftersom vi är det rikaste landet i världen med en real BNP per capita som överstiger andra större utvecklade länders, måste amerikaner på alla nivåer ha det bättre ställt – det är alltså inte bara våra rika som är rikare än sina likar i andra länder, utan den typiska amerikanska familjen har det mycket bättre ställt än den typiska familjen på andra håll, och till och med våra fattiga har det bra efter utländska mått.

MEN DET ÄR INTE SANT. Låt mig ta Sverige som exempel, det stora skräckexemplet för de konservativa. För ett par månader sedan gjorde det konservativa cyberoraklet Glenn Reynolds sensation med påpekandet att Sveriges BNP per capita är ungefär jämförbar med Mississippis – titta bara, dumbommarna som tror på välfärdsstaten har försatt sig i fattigdom!
Förmodligen antog han att det betyder att den vanlige svensken är lika fattig som en typisk invånare i Mississippi och därför har det mycket sämre ställt än en typisk amerikan.

Men den förväntade livslängden i Sverige är cirka tre år längre än den är i USA. Barnadödligheten är hälften så stor som i USA och mindre än en tredjedel av den i Mississippi. Funktionell analfabetism är mycket ovanligare i Sverige än i USA.

Hur är detta möjligt? Ett svar är att BNP per capita är ett något missvisande mått. Svenskar har längre semester än amerikaner, alltså jobbar de färre timmar om året. Det gör de av fritt val, inte på grund av bristande ekonomisk prestation. Real BNP per arbetad timme är 16
procent lägre än i USA, vilket gör att svensk produktivitet är i nivå med Kanadas.

Men kärnpunkten är att även om Sverige kanske har lägre genomsnittsinkomst än USA beror det i huvudsak på att våra rika är så mycket rikare. Den svenska medianfamiljen har en levnadsstandard som i stora drag kan mäta sig med medianfamiljens i USA: lönerna ligger om möjligt högre i Sverige och en tyngre skattebörda motverkas av att det offentliga
tillhandahåller sjukvård och generellt bättre offentlig service. Och om man går mer ut i periferin av inkomstfördelningen ligger svensk levnadsstandard en bra bit högre än i USA. Svenska barnfamiljer vid 10:e percentilen – de som är fattigare än 90 procent av befolkningen – har inkomster som är 60 procent högre än motsvarande familjer i USA. Och mycket få personer i Sverige upplever den djupa fattigdom som är bara alltför vanlig i USA. Ett mått: år 1994 hade bara 6 procent av svenskarna mindre än 11 dollar om dagen att leva på, jämfört med 14 procent i USA.

Kontentan av denna jämförelse är att även om man tror att Amerikas höga nivåer av ojämlikhet är priset för vår höga nivå av nationell inkomst, är det inte alls klart att det priset är värt att betala. Att konservativa då och då ägnar sig åt att smutskasta Sverige beror på att de vill övertyga oss om att det inte finns någon kompromiss mellan ekonomisk effektivitet och jämlikhet – om man försöker ta från de rika och ge åt de fattiga så gör man det sämre för alla. Men jämförelsen mellan USA och andra utvecklade länder ger inget stöd åt denna slutsats. Ja, vi är den rikaste större nationen. Men eftersom så mycket av vår nationalinkomst är koncentrerad till relativt få händer har stora skaror av amerikaner det sämre ställt ekonomiskt än deras motsvarigheter i andra utvecklade länder….”

Källa: Paul Krugman, Kolumnist i New York Times och professor på Woodrow Wilson School of Public and International Affairs vid Princeton University.
Ur “The New York Times Magazine”, 2002
http://www.axess.se/svenska/2003/04/girighetens_gap.php  

MVH
bigj

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 16 aug 2008 23:34

Jbig skrev:Hejsan!

Vadå "Biggen började"?  Ho ho ho ho ho ho.....våran Kallekula kommer nog aldrig över att hans byxor blev neddragna av bigj när det visade sig att den ekonomiska demokratin faktiskt funkar rätt bra!

Joda du fann tre företag där dina teorier fungerade (finns de kvar idag?). Hur många företag finns det på detta klot? Den är fortf. riktigt rolig....

Vänta jag missade nästan. USA ha ha.Grunden för din teori är att arbetarna ska få makten över produktionsmedlena, bestämma över vinst och inrikting. I USA...men söta biggen försöker arbetarna sig på detta på vilket företag som helst i USA (och ägarna inte accepterar det) så får de sparken.  Jag har missat vilka länder som din teori är genomförd i praktiken (inom vilket företg som helst ska arbetarna,även om det sker mot ägarnas vilja, få ta över produktionsmedlena).

I övrigt. Har du hittat oxfile för 2:50/kg på Willys idag? Eller vad är det för nya "fakta" du nu presenterar...låt se...några fakta från en "professor". Joda vi vet allt vad det är för fakta du för fram och hur du anser att man "bevisar". Men det är bra biggen kör på.Just det som är underhållande.

Återgå till "Politik och samhälle"