teoretikern skrev:J R Auk skrev:Jag handlar inte med "fakta"...
Låt mig begagna din metod: jag anser på 'rationella grunder' och 'egna erfarenheter' (infall) att det är egentligen en eskimåisk 'skum orden' som ligger bakom krigen mellan Israel och dess grannar, för de vill expandera sina igloos in i mellanöstern, och dessutom vill de implantera sälkolonnier i det ljuva Medelhavet. De vill söndra och härska. Har jag några fakta för detta belägg? Kan jag visa på dokument, biografier, ögonvittnesskildringar, vittnesmål som visar när beslutet togs och av vem? Nej, jag 'handlar inte med fakta', jag behöver inga böcker, jag tycker det är 'löjelseväckande' att syssla med sådant. Utan istället är det något 'kollektivt undermedvetet' hos oss som vägrar se de förbannade eskimåernas roll i krigen. Försök bara att motbevisa min tes, och kom ihåg att jag inte bryr mig om skriftlig dokumentation som skulle råka visa en annan konfliktkälla än eskimåerna!
Ja och nu är det ju upp till läsare att bedöma om det finns något av värde i den skrift de tar till sig. Vad är problemet?
Jag kan däremot ge dig en mängd problem med din "metod". Dels är du för okritisk. Och erkänner inte att en bok bara ger påståenden och inte fakta. Fakta i en direkt epistemologisk mening måste vara för handen.
För det andra så ser du nationer eller länder, eller intressegrupper som enhetliga. Istället för att se dem för de komplexa fenomen de är.
Helt klart är väl att en organisation, som tex polisen, kan ha ett intresse av att stödja kriminalitet i samhället utan att för den skull dess medlemmar generellt har det. Beteendet du observerar hos en gemen representant avslöjar alltså inte alltid de institutionella attityderna.
Du verkar tro att det finns en skarp och klar gräns mellan dåtid och nutid. Och att på något mystiskt sätt så har vi slutat upp att ljuga, föreställa, bluffa, iscensätta och liknande för att vinna framgång i krigs-, ekonomisk-, ideologisk expansion.
Det verkar vara ett galet antagande. Bättre är väl att förutsätta att precis som alla nu avslöjade dokument gör gällande om vår historia vi även idag har stater som bombar sin egen befolkning, grupperingar som utnyttjar länder för ekonomisk vinning. Enskilda individer som uppträder utåt sett som företrädare för en sak som de privat motarbetar osv.
Det är naivt OCH RENT IDIOTISKT att tro annat. Det avslöjar en djup brist på insikt i det mänskliga psyket och en tro på magiska eller mytiska traditioner.
"Its the others"