Hur uppfattas adoptivbarn?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 16 nov 2010 20:36

Rorschach skrev:
Zokrates skrev:Ja nu är det ju du Rorschach som inte begrep innebörden av german, kopplade det till tysk etc, vi tillhör det germanska trädet, jag vet inte om du spelar dum eller gör dig till, men även vårt språk hör till ett germanskt språk.

Poängen är att åsikten inte blir mindre märklig om vi med "svensk" menar "etnisk svensk". Åsikten blir då:

En etnisk svensk är en person med två etniskt svenska föräldrar, med tillägget att svenska=germaner/nordeuropeer.

Det som är underligt är att om vi tar två tyskar (eller vad vi nu behagar) som är germaner så blir deras barn en etnisk svensk.

Ja men nu glömmer du ju bort det här tramset med nationaliteter, för att de skall bli svenskar så får de ju allt lov att först skaffa svenskt medborgarskap.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 16 nov 2010 20:38

Mr.M skrev:Dom enda 'Äkta' svenskar borde väl vara dom få tusen som bodde på Gotland som Ost Goter.
Dessa vandrade ut i Europa och kom väl tillbaka som en homogen etnisk grupp ?

Vet inte om jag tolkat detta rätt, men så fick jag till det när jag letade på språkets historia i Sverige.
I

Jaha, så enligt dig fanns det bara ostgoter här när Sverige bildades?

Mr.M

Inläggav Mr.M » 16 nov 2010 21:03

Zokrates skrev:
Mr.M skrev:Dom enda 'Äkta' svenskar borde väl vara dom få tusen som bodde på Gotland som Ost Goter.
Dessa vandrade ut i Europa och kom väl tillbaka som en homogen etnisk grupp ?

Vet inte om jag tolkat detta rätt, men så fick jag till det när jag letade på språkets historia i Sverige.
I

Jaha, så enligt dig fanns det bara ostgoter här när Sverige bildades?

resten av Sverige var nog bara en mix av samer, italienare, väst goter, och annat drös.

Sverige som sådant är väl svårt att definiera, redan på vikingatiden hade vi handel med ryssarna och romariket osv, det hade även dom på Gotland, skulle förvåna mig om inte männen fixade familjer med dessa.

Svenska språket är den som pratas i Tornedalen och en bit upp.
Stockholmskan är någon nördig variant..

språket kan berätta en del, och arkeologin. Sverige är vilken etnisk ursprung ?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 16 nov 2010 21:36

Ja, när Sverige bildades var det främst götar och svear som låg bakom bildandet, utöver det fanns det ju en mängd folkslag som blev en del av Sverige vare sig de ville det eller ej, http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_historia
Ah, läs lite mer för skojs skull!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Goter
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svear
http://sv.wikipedia.org/wiki/Daner
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kelter
http://sv.wikipedia.org/wiki/Germaner
http://sv.wikipedia.org/wiki/Urindoeurop%C3%A9er
Bild

Rorschach

Inläggav Rorschach » 16 nov 2010 21:47

Zokrates skrev:
Rorschach skrev:
Zokrates skrev:Ja nu är det ju du Rorschach som inte begrep innebörden av german, kopplade det till tysk etc, vi tillhör det germanska trädet, jag vet inte om du spelar dum eller gör dig till, men även vårt språk hör till ett germanskt språk.

Poängen är att åsikten inte blir mindre märklig om vi med "svensk" menar "etnisk svensk". Åsikten blir då:

En etnisk svensk är en person med två etniskt svenska föräldrar, med tillägget att svenska=germaner/nordeuropeer.

Det som är underligt är att om vi tar två tyskar (eller vad vi nu behagar) som är germaner så blir deras barn en etnisk svensk.

Ja men nu glömmer du ju bort det här tramset med nationaliteter, för att de skall bli svenskar så får de ju allt lov att först skaffa svenskt medborgarskap.

Javisst, i min mening räcker det utmärkt med svenskt medborgarskap för att vara svensk.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 16 nov 2010 21:52

Rorschach skrev:
Zokrates skrev:
Rorschach skrev:

Javisst, i min mening räcker det utmärkt med svenskt medborgarskap för att vara svensk.

och vad anser du om etniska minoriteter i Sverige?

Mr.M

Inläggav Mr.M » 16 nov 2010 21:52

Zokrates skrev:Ja, när Sverige bildades var det främst götar och svear som låg bakom bildandet, utöver det fanns det ju en mängd folkslag som blev en del av Sverige vare sig de ville det eller ej, http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_historia
Ah, läs lite mer för skojs skull!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Goter
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svear
http://sv.wikipedia.org/wiki/Daner
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kelter
http://sv.wikipedia.org/wiki/Germaner
http://sv.wikipedia.org/wiki/Urindoeurop%C3%A9er
Bild

Tack för den länksamlingen,
Ska ta mig en titt och fundera lite runt sveas historia.
och kommer jag på något roligt så postar jag det senare.

Rorschach

Inläggav Rorschach » 16 nov 2010 21:54

Zokrates skrev:
och vad anser du om etniska minoriteter i Sverige?

I den mening som de har svenskt medborgarskap är de svenskar.

Korrespondenten
Avstängd

Inläggav Korrespondenten » 20 nov 2010 14:06

Johan Ågren skrev:Skillnader är alltid relativa, så frågan är varför man ser/letar efter skillnader. Jag menar alltså att de som förespråkar separation aldrig kommer att uppnå sin utopi, då relativa skillnader alltid kommer att existera. De kommer således alltid att känna sig obekväma. Problemet är alltså psykologiskt.

Orättvisor finns, och att adopterade barn uppgår i övre medelklass och överklass förklarar skillnaden i syn på adopterade respektive invandrare. Alltså samma grundproblem som gör att invandrare eventuellt skulle vara överrepresenterade inom brottslighet. (jag har själv inte tagit del av dessa påstådda fakta). Klassklyftor är av ondo.

Exotisism finns, vilket förklarar att svenskar adopterat barn från kulturer som vi i vårt land exoticerat. Exoticism är av ondo.

Även mobbing är av ondo, men mobbing ska aldrig få bli ett styrmedel. Det är lika fel som att säga att invandring är fel för att det finns rasister.

Fanns väl fler påståenden också. Extrahera gärna kärnfrågorna så att diskussionen blir tydligare. Ja, jag anar också en affekterad agenda bakom detta inlägg.

När jag först tänkte skriva angående det här ämnet, så var det med vemod. Ansåg att det egentligen enbart skulle resultera i oärliga svar/dubbelmoral.

Ärligt talat så blev jag själv trött  på det här ämnet efter bara en kort tid och jag hade ej tänkt att vidare engagera mig. Efter en längre förfluten tid har jag ändå ändrat mig och vill kommentera "...av ondo.".

Som tidigare nämnt, jag är själv inte svensk. Vidare anser jag att svenskar är dubbelmoraliska och partiska. "Av ondo" kan av mig uppfattas, som likgiltigt? Är du också av den åsikten? Att det är okej att den nuvarande samhällsindelningen ändock får bestå?

Fortfarande enbart i TV märker man av denna uppenbara beblandning av specifikt afrikaner och orientaler ihop med svenskar.
Jag har bott i Sverige sedan 60-talet och jag är född här av invandrarföäldrar. Jag märkte ej nämnvärt av andra utländska folkgrupper i min omgivning, förutom sydlänningar och finnar ända in på slutet av 80-talet.

Allt började på 90-talet: jag blev faktiskt chockad, när jag för första gången hörde en afrikan/oriental tala felfri svenska i TV:n, jag började se vädigt många parförhållanden mellan svenska kvinnor och svarta män, den första utlänningen jag såg arbeta för posten var en svart, den första utländska polisen jag såg var en svart, den första programledaren jag såg på TV var en svart, den första utländska byggarbetaren jag såg var en svart, den första utländska radioprataren var en adopterad ( nämnde det själv, eller jag skulle aldrig ha vetat ), den första renhållningsarbetaren jag såg var en svart ( de brukar tjänar +30 000 ), den första TV-reportern jag såg var en afrikan eller oriental, jag började se afrikaner och orientaler i media med nästan alltid helsvenska namn, jag började se afrikaner och orientaler vistas i finare bostadsområden, började se många afrikaner/orientaler/mulattbarn i reklam, de första utländska höga chefer/VD:n jag fått vetskap om inom arbetslivet var afrikan/oriental, den första landslagmannen jag såg i en sport var en svart, etc., etc., etc., etc., etc., etc. etc..

Allt detta pågick medans sydlänningar fick och fortfarande får kämpa med många svenskars trångsynthet gentemot denna gruppen. Tror du inte att man som sydlänning, medans man får utstå konstanta hinder, märker av denna oförskämda, likgiltiga och uppenbara skillnad i behandling?

Svenskar och deras förbannade exotisism! Som om det skulle vara någon ursäkt! Svenskar skyddar sina gunstlingar, medans resten uppfattas som utomstående?

Jag tänker iallfall vara ärlig! Nej, jag gillar ej svenskar och jag känner ingen samhörighet med Sverige, svenskarna eller deras skyddslingar. Jag bor här, som en utlänning.

Som arbetsgivare skulle jag aldrig anställa en svensk eller adoptivbarn ( dom har redan tillräckligt med möjligheter ändå ) och jag kommer aldrig att på något sätt heller gynna en svensk eller adoptivbarn i samhället om jag finge chans. Svenskarna och deras skyddslingar har redan ypperliga möjligheter och behöver ingen mer hjälp. Utomlands så avslöjar jag mig aldrig som bosatt i Sverige inför svenskar, då det känns genant. Vill ej umgås med dom. Utomlands är svenskar ändå falska. Trevliga utomlands, men inte lika trevliga i deras eget land. Det är klart, det skulle ju hjälpa om man var ett överbeskyddat adoptivbarn från afrika eller asien.

Det som förargar mig mest är om mina sydländska barn också får sämre möjligheter i samhället än adoptivbarn vid uppväxt. Det skulle jag ej acceptera, vid ett sådant tillfälle.

Denna gång så inblandade jag känslor iallafall, Moderators.

Var fri och gör detsamma, om så önskas!?

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 20 nov 2010 14:52

Hej Korrespondenten
Jag vet inte om du läser ett svar från en adopterad, men jag kan ju i alla fall svara om någon annan är intresserad. Denna "oklarhet" baserar sig på ditt påstående om att du inte vill umgås med, eller anställa, en adopterad. Men å andra sidan skrev du i ditt första inlägg att du även var nyfiken på hur adopterade såg på det hela. Så vi får väl se hur det blir med den saken.

Korrespondenten skrev:När jag först tänkte skriva angående det här ämnet, så var det med vemod. Ansåg att det egentligen enbart skulle resultera i oärliga svar/dubbelmoral.

Det är väldigt svårt att veta huruvida någon är ärlig eller inte. Man får väl utgå ifrån att människor säger och skriver vad de tycker och känner tills motsatsen har bevisats? Annars har man nog ett problem . . . om man vill lösa det problemet eller inte är ju upp till en själv.

Korrespondenten skrev:Ärligt talat så blev jag själv trött  på det här ämnet efter bara en kort tid och jag hade ej tänkt att vidare engagera mig. Efter en längre förfluten tid har jag ändå ändrat mig och vill kommentera "

Typ samma här! Något gemensamt med andra ord ;-)

Korrespondenten skrev:Fortfarande enbart i TV märker man av denna uppenbara beblandning av specifikt afrikaner och orientaler ihop med svenskar. Jag har bott i Sverige sedan 60-talet och jag är född här av invandrarföäldrar. Jag märkte ej nämnvärt av andra utländska folkgrupper i min omgivning, förutom sydlänningar och finnar ända in på slutet av 80-talet.

Allt började på 90-talet: jag blev faktiskt chockad, när jag för första gången hörde en afrikan/oriental tala felfri svenska i TV:n, jag började se vädigt många parförhållanden mellan svenska kvinnor och svarta män, den första utlänningen jag såg arbeta för posten var en svart, den första utländska polisen jag såg var en svart, den första programledaren jag såg på TV var en svart, den första utländska byggarbetaren jag såg var en svart, den första utländska radioprataren var en adopterad ( nämnde det själv, eller jag skulle aldrig ha vetat ), den första renhållningsarbetaren jag såg var en svart ( de brukar tjänar +30 000 ), den första TV-reportern jag såg var en afrikan eller oriental, jag började se afrikaner och orientaler i media med nästan alltid helsvenska namn, jag började se afrikaner och orientaler vistas i finare bostadsområden, började se många afrikaner/orientaler/mulattbarn i reklam, de första utländska höga chefer/VD:n jag fått vetskap om inom arbetslivet var afrikan/oriental, den första landslagmannen jag såg i en sport var en svart, etc., etc., etc., etc., etc., etc. etc..

Det visar väl mer på att den diskriminering som du påtalar inte först och främst bror på ras och utseende utan på andra faktorer (se mitt tidigare inlägg). Du verkar dock ganska bestäm vad gäller detta så jag försöker inte övertyga just dig utan framför enbart min analys av läget.

Korrespondenten skrev:Svenskar och deras förbannade exotisism! Som om det skulle vara någon ursäkt! Svenskar skyddar sina gunstlingar, medans resten uppfattas som utomstående?

Det är precis som du säger, inte en ursäkt, utan "möjligtvis" en delförklaring, om och endast om, du har rätt vad gäller den fråga du lyfter om diskrimineringen.

Korrespondenten skrev:Jag tänker iallfall vara ärlig! Nej, jag gillar ej svenskar och jag känner ingen samhörighet med Sverige, svenskarna eller deras skyddslingar. Jag bor här, som en utlänning.

Det låter extremt jobbigt att inte gilla svenskar när man bor i Sverige! Hur fixar du det?

Korrespondenten skrev:Som arbetsgivare skulle jag aldrig anställa en svensk eller adoptivbarn ( dom har redan tillräckligt med möjligheter ändå ) och jag kommer aldrig att på något sätt heller gynna en svensk eller adoptivbarn i samhället om jag finge chans. Svenskarna och deras skyddslingar har redan ypperliga möjligheter och behöver ingen mer hjälp. Utomlands så avslöjar jag mig aldrig som bosatt i Sverige inför svenskar, då det känns genant. Vill ej umgås med dom. Utomlands är svenskar ändå falska. Trevliga utomlands, men inte lika trevliga i deras eget land. Det är klart, det skulle ju hjälpa om man var ett överbeskyddat adoptivbarn från afrika eller asien.

Tror inte att du behöver oroa dig på den punkten, det lär inte vara någon adopterad som vill arbeta hos dig.

Korrespondenten skrev:Det som förargar mig mest är om mina sydländska barn också får sämre möjligheter i samhället än adoptivbarn vid uppväxt. Det skulle jag ej acceptera, vid ett sådant tillfälle.

Risken är stor att de får det sämre om du lär dem att inte gilla svenskar. Gör du det? I så fall kan man väl inte få ett sämre utgångsläge om man bor i Sverige?

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 20 nov 2010 16:42

Korrespondenten,

Anser du mig vara "svensk", och således dålig på de olika sätt du beskriver?

Sara Band

Inläggav Sara Band » 20 nov 2010 17:37

Korrespondenten,

Det låter som om du befinner dig i en fruktansvärd situation, att vara eller uppleva sig som så orättvist behandlad måste vara hemskt.

Jag tänker verkligen inte ifrågasätta din upplevelse, men tror du verkligen att den är representativ för alla andra-generations-invandrare, födda i sverige men med utlandsfödda föräldrar och som är sydlänningar enligt din definition?

SB
The owls are not what they seem

Korrespondenten
Avstängd

Inläggav Korrespondenten » 20 nov 2010 18:02

Jag anser att jag har varit lite för hårdför i mina ordalag gentemot att enbart nämna adoptivbarn som svenskars skyddslingar.

Ett annat exempel: sydlänningar har funnits i ganska goda antal sedan 60-talet och fortfarande idag anser jag oss ej integrerade.

I kontrast till detta blev jag förbluffad över hur snabbt ex. Bosnier integrerades i samhället och de kom ej i större mängder förrän på 90-talet. Mitt intryck är de flest Bosnier har arbeten och jag har påträffat många, med dålig svenka, som är arbetsledare, driftledare, personalansvarig, etc..

Många Bosnier är ju europeeliknande, så jag antar att svenskar identifierar sig lättare med dom ( även om Bosnier är muslimer - är faktiskt en skillnad på kultur, etc. mellan kristna och muslimer ).

Egentligen så kan man ju hålla på och nämna olika folkslag hela tiden. Då är det väl enklare att säga att svenskar favoriserar adoptivbarn och europeeliknande folkslag? Tydligen så hör ej sydlänningar ( och zigenare ) till den delen?

Hur är det då med resande och samer?

Undrar hur det är med sydländskliknande engelsmän, fransmän, etc. som kommer till Sverige och ej avlsöjar sitt ursprung? Så, svenskar är paranoida gällande sydlänningar? Någon personlig otycke gentemot sydlänningar? Är det "Turkar" ni tänker på? Eller vad? Folk från Mellan Östern?

Mr.M

Inläggav Mr.M » 20 nov 2010 18:06

hur upplever en person som är adopterad ?

Jag är adopterad av en ÄKTA etnisk SVENSK mor,
jag ser lite  svensk ut , har inte märkt att jag blivit särbehandlad av vare sig omgivning eller stat.
Denna tråden är bara en propaganda för patriotism och kanske nationalism,
alltså en förtäckt topic för att egentligen prata om annat.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 20 nov 2010 18:52

Korrespondenten skrev:
Skogsälvan skrev:Tycker det låter som du inte gillar svenskar, eller hör jag fel? "Cykel på köpet" Dogge är ju störtskön!

Tycker det verkar som om svenskar ej gillar sydlänningar, eller tror jag fel?

Korrespondenten skrev:Jag tänker iallfall vara ärlig! Nej, jag gillar ej svenskar och jag känner ingen samhörighet med Sverige, svenskarna eller deras skyddslingar. Jag bor här, som en utlänning.

Ser du din tankekedja tydligare nu? Du gillar inte dem (svenskarna) för att du uppfattar det som att de (svenskarna) inte gillar er (sydeuroperna). Så strikt, enkelt fungerar det inte. Du skulle säkert kunna vara duktigt osams med en granne i Italien, eller vad du nu kommer ifrån och tvärtom. Likadant fungerar det med relationer mellan invandrare och svenskar. Knatar du runt med en look och attityd "hatar er, era as" så skapar det en barriär i möjligheten till vänskap. Hade den svenska kassörskan i affären verkat snorkig så kan det bero på att hon är rasistisk, men det kan också handla om att hon har ont i ryggen eller är knäckt över sin pojkväns otrohet. När man är i den situationen som du är i letar man mer eller mindre medvetet "bevis" och förstorar upp småsaker. Visst finns det rasister, men min uppfattning är att majoriteten av svenskarna inte är det. Skulle du blänga på mig i linje med hur din nuvarande inställning förhåller sig så skulle jag nog känna mig hotad. Vi måste försöka få ett stopp på dessa onda cirklar - x känner sig hotad av y och beter sig hotfullt mot y som i sin tur känner sig hotad av x och beter sig hotfullt mot x.

Återgå till "Politik och samhälle"