Prepping

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Prepping

Inläggav Pilatus » 30 maj 2018 14:16

lynx skrev:Har du också fått en broschyr "om krisen eller kriget kommer"?

Jag såg att vi fått den nu. Kom just hem från lantstället. Några dagars vila från FF. Badtemperatur redan. Mycket skönt, jag trivs med värmen. Säkert ett släktdrag, min far reste mycket i yngre ålder. Målade och umgicks med andra konstnärer, ofta Spanien, men även Frankrike och Schweiz.

Prepping är bra, risken för stora konflikter har ökat markant. Hörde att Hamas och Israel börjat förhandla om eld-upphör. Ett litet men gott tecken.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Prepping

Inläggav Algotezza » 30 maj 2018 15:05

lynx skrev:Har du också fått en broschyr "om krisen eller kriget kommer"?


Kom häromdan.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Prepping

Inläggav Anne » 01 jun 2018 10:48

Tycker ni att något saknas i broschyren? Nåt på listan eller något annat som borde ha nämnts?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Prepping

Inläggav Pilatus » 01 jun 2018 11:21

lynx skrev:Tycker ni att något saknas i broschyren? Nåt på listan eller något annat som borde ha nämnts?

Det gör det, men det beror även på vad slags händelser man vill gardera sig mot.

Om Sverige blir avstängt finns det inte speciellt mycket mat, den räcker ett par dagar. Folk skulle rusa till butikerna och tömma hyllorna på allt ätbart.

En helt annan situation uppstår vid en nätattack som slog ut vår energiförsörjning, mörkt och kallt. Har man då inte ett spritkök med kittel och stekpanna (Trangia) och bränsle så blir det jobbigt.

Och måste vi lämna vår bostad så är vi illa ute. Vad kan man ta med sig. Finns ryggsäck? Liggunderlag och sovsäck.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Prepping

Inläggav Anne » 01 jun 2018 11:32

Ryggsäck. Ja, det borde alla ha. Har du hittat din militärbricka, Pilatus?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Prepping

Inläggav Pilatus » 01 jun 2018 11:36

lynx skrev:Ryggsäck. Ja, det borde alla ha. Har du hittat din militärbricka, Pilatus?

Jodå, där står min blodgrupp inbankad så brickan buktar. Jag fick lämna mycket blod då jag höll på.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Prepping

Inläggav Anne » 01 jun 2018 11:59

Bra :)

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Prepping

Inläggav sökandesjäl » 18 jul 2018 04:59

Prepping= tankar på sig själv
politik= tankar på att göra om andra efter sin egen avbild

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Prepping

Inläggav Pilatus » 20 jul 2018 18:30

sökandesjäl skrev:Prepping= tankar på sig själv

Är det inte snarare då samhället rasat samman i ett eller flera avseenden? Naturkatastrof, t ex omfattande bränder i omgivningen. Att landet blivit avskärmat från övriga Europa, i sådana fall kan vi räkna bort de flesta importvarorna.

Jag tror att ett visst prepping-medvetande + åtgärder, är mycket sunt. Man behöver ju inte överdriva, men en beredskap att klara tre dygn är ett minimum.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Prepping

Inläggav klorofyll » 20 jul 2018 19:36

Pilatus skrev:vatten påse/dunk
kåsa, bestick
kompass, topografisk karta över närmaste omgivning
kniv, fickkniv eller mer rejäla don, allt efter önskemål
tändstickor, plastpåse som kan förslutas
penna, anteckningsbok, liten linjal
vattenreningstabletter
tråd, gärna Braided polyester, 1,5 mm x 5 m (Amazon)
ljus
flint & anfallare
visselpipa
sy-kit
säkerhetsnålar
instruktioner överlevnad
första förband, plåster, sax, gasbinda (minst)
olycksutvärderingsformulär
signalspegel
sovsäck
skruvkarbin, firningsåtta och klätterep 10 mm x 10 m (ev.)

Jag tror att sådant är absolut nödvändigt för att man skall överleva. "Stormen" bryter ut när som helst! Och jag tror faktiskt att människor som någon gång får uppleva det - mår bättre.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Prepping

Inläggav sökandesjäl » 21 jul 2018 09:54

Pilatus skrev:
sökandesjäl skrev:Prepping= tankar på sig själv

Är det inte snarare då samhället rasat samman i ett eller flera avseenden? Naturkatastrof, t ex omfattande bränder i omgivningen. Att landet blivit avskärmat från övriga Europa, i sådana fall kan vi räkna bort de flesta importvarorna.

Jag tror att ett visst prepping-medvetande + åtgärder, är mycket sunt. Man behöver ju inte överdriva, men en beredskap att klara tre dygn är ett minimum.


Ja, men då är det ju som sagt bra att man har tankar om att klara sig själv, för det kan som du säger vara svårt för samhället att ordna detta praktiskt för sina medborgare. Tänk om dom gav mig ett räddnings-kit, då hade jag ätit upp chokladkakorna med detsamma och överlevnadsfilten hade hunden bitit i sönder.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Prepping

Inläggav Pilatus » 21 jul 2018 10:31

sökandesjäl skrev:
Pilatus skrev:Jag tror att ett visst prepping-medvetande + åtgärder, är mycket sunt. Man behöver ju inte överdriva, men en beredskap att klara tre dygn är ett minimum.

Ja, men då är det ju som sagt bra att man har tankar om att klara sig själv, för det kan som du säger vara svårt för samhället att ordna detta praktiskt för sina medborgare.

Just så. Det gäller att i värsta fall kunna klara sig några dygn med vad vi har i vår ränsel och vattenflaska.

Det kan vara besvärligt nog vid bortfall av el. Numera är det litet bättre ordnat, elkablar grävs ner och är inte sårbara vid en storm. Det är en förbättring.

Men samhället är sårbart på flera andra sätt. Vår låga självförsörjningsgrad skulle nästan omgående bli besvärande om handelsutbytet i Europa stördes allvarligt.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Prepping

Inläggav Pilatus » 25 jul 2018 19:24

På många platser i vårt land har folk blivit tvingade att med kort varsel lämna sina hem, på grund av mycket farliga bränder i deras närhet. Inte så dumt att ha litet saker packade i en ryggsäck. Man kan lägga till ett par böcker om väntan blir lång på att få återvända hem. Prepping verkar gälla fler än ängsliga personer som ser faror överallt.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Prepping

Inläggav Pilatus » 05 mar 2020 22:54

Om ni skulle drabbas av (Covid-19) corona-influensan får man hög feber (39°C), ont i lederna, torrhosta, snuva. Kort och gott, man blir sjuk och skall vila. Frågan är om det finns antivirala mediciner som biter, Tamiflu t ex. Kanske om man tar sådan medicin vid första symptom. (AZT, andra antivirala medel har nämnts, men osäkert.)

Vad man kan göra redan nu är att se till att ha Alvedon 500 mg hemma, Nezeril nässpray, Kleenex Balsam näsdukar, halstabletter och handsprit. Vad jag själv tror är att viruset kan komma att spridas, en viss försiktighet är bra. Rena händer då man hanterar livsmedel.

Bäst att tillägga, jag är inte utbildad på sådant här, så konsultera gärna någon som läst medicin. Jag vill bara fästa er uppmärksamhet på att om många insjuknar kommer medicin och annat att bli en bristvara.
Moderator

Smisk
Inlägg: 3189
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Prepping

Inläggav Smisk » 06 mar 2020 13:25

Tack för tipsen, jag blir sällan sjuk och har dålig koll på dessa saker. Det är över 3 år sedan jag va sjuk och flera år tidigare än det för det.
Jag sökte på sakerna du tipsade om för att fatta vad de är till för :)

Jag har tänkt på preppning en del det senaste året. Jag såg den där hyfsade reality-serien nedsläckt land som gick på SVT nyligen.
Det va intressant att se den då det är just när strömmen går och vattnet inte fungerar jag varit inne på.

Jag har inte någon direkt preppning klar ännu men jag har ett gäng konserver jag tänkte ha som buffert och rotera på över 2 år.
För min del har jag tänkt att om jag inte har vatten ur kran, el till något inklusive att handla mat med kort i kommunen så blir det krångligt.
Lite mat för någon dag har jag oftast men nu har jag för en extra vecka i reserv.

Det jag funderat på är vatten. Jag orkar inte rotera på vattendunkar så jag tänkte skaffa drickor istället. Det borde väl fungera?
Coca cola håller många år verkar det som. Det jag vill ha är dock rätt och slätt vätska man kan stilla behovet med som skall hålla så länge det bara går. Utan socker är önskvärt men om drickor med sånt skräp i förlänger hållbarheten med något år så är det ett alternativ.

Min tanke från början har varit att ha mat och dryck för några dagar som håller i 20 år så man i princip aldrig behöver rotera på det. Men det va svårt märkte jag och det va så intresset började egentligen. Jag tänkte "kan det verkligen stämma att det är så krångligt?".

Jag hittade konserver som håller i 30 år som max men litar inte på dem då de flesta håller under 5-10 år. Militärmat har jag kikat på som håller 30+ år men det optimala är om det är konserver med soppa som dessutom täcker vätskebehov.

Vilka "drickor" är bäst och håller längst för detta syfte? :)

Jag är en person som gärna undviker socker så jag kommer inte rotera mig igenom massa sockerdrickor men jag har inget problem med att dricka dem tillfälligt. Det skall vara praktiskt och för överlevnad här.


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 63 och 0 gäster