Allmän politik.

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 07 jul 2021 10:53

hakkapeliitta skrev:Liberalernas Sabuni vill ha en borgerlig regering och "en nystart för Sverige".
Gärna det, en bra nystart vore om Liberalerna åkte ut ur riksdagen.

Tar de miljötalibanerna med sig så vore det möjligen ok. Liberalerna har skolan högt på sin dagordning och det är mycket bra. Eftermiddagens omröstning är redan uppgjord, alla är inpiskade i sina bås. Det blir max 174 röster emot Stefan Löfven. Han väljs alltså men minsta möjliga marginal. Oddset för en Löfven-seger är säkert så låg att den är meningslös. Sverige drivs tvärs mot folkets majoritet (enligt opinionsinstituten) till ännu ett år med S-politiker. Trist.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Allmän politik.

Inläggav hakkapeliitta » 07 jul 2021 12:12

Pilatus skrev:Liberalerna har skolan högt på sin dagordning och det är mycket bra.

Du tänker nog på gamla Folkpartiet. Liberalerna profilerar sej inte i någon fråga, finns helt enkelt ingen anledning att rösta på Liberalerna när man lika gärna kan rösta på KD eller Moderaterna om man nu vill rösta borgerligt.
Liberalerna kallas ibland för tankesmedjan Timbros politiska gren. Säger en hel del om det partiet.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 07 jul 2021 16:52

Pollen skrev:
hakkapeliitta skrev:
Pilatus skrev:Liberalerna har skolan högt på sin dagordning och det är mycket bra.

Du tänker nog på gamla Folkpartiet. Liberalerna profilerar sej inte i någon fråga, finns helt enkelt ingen anledning att rösta på Liberalerna när man lika gärna kan rösta på KD eller Moderaterna om man nu vill rösta borgerligt.
Liberalerna kallas ibland för tankesmedjan Timbros politiska gren. Säger en hel del om det partiet.

Helt rätt! I skolpolitik har L bara vinstmaximering som överordnat mål.

Vinstmaximeringen är säkert ett sätt att skrämma bort folk från Liberalerna. De säger dock nej till regeringens förslag om vinstbegränsningar. De som gör ett dåligt jobb ska inte få vinstbegränsningar, de ska inte få finnas i välfärden alls. Liberalerna
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allmän politik.

Inläggav klorofyll » 07 jul 2021 20:15

Pilatus skrev:Det blir inte julafton för att vi skriver barnsliga listor med oförenliga önskningar.

Men, kanske är inte det viktiga vad vi får, utan faktiskt vad vi önskade oss?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 08 jul 2021 08:26

Lotta Gröning skriver i Expressen den 7 jul 2021: Socialdemokraterna har offrat den egna rörelsen för att stå emot Sverigedemokraterna. Alla som inte håller med är fascister och rasister mässar man. Men det enda som hänt är att SD har vuxit sig starkare för varje år. Varför låter Löfven och Socialdemokraterna Annie Lööf helt bestämma villkoren för regeringen? Kan det verkligen fungera till valet 2022?
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 08 jul 2021 10:37

Tror att det här bäddar för valet 2022. Kommer de med en massa pellejönslagar åt vänster (istället för´pellejönslagarna från höger i januariavtalet) så lär det bädda för något nästa period där SD har rejält mycket att säga till om.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Allmän politik.

Inläggav hakkapeliitta » 08 jul 2021 16:07

Pilatus skrev:Lotta Gröning skriver i Expressen den 7 jul 2021: Socialdemokraterna har offrat den egna rörelsen för att stå emot Sverigedemokraterna. Alla som inte håller med är fascister och rasister mässar man. Men det enda som hänt är att SD har vuxit sig starkare för varje år. Varför låter Löfven och Socialdemokraterna Annie Lööf helt bestämma villkoren för regeringen? Kan det verkligen fungera till valet 2022?

Läste också hennes krönika. Hon skriver som oftast kloka ord.
Hon själv är ju äkta sosse och skrev sin doktorsavhandling om arbetarrörelsen historia i Sverige och hon är verkligen besviken på socialdemokratin. Hennes dilemma tror jag är delvis att hon växte upp på det glada 60-talet med Sverige som världens rikaste land och har en längtan tillbaka till det. Inget fel med det.
Frågan är om vi inte står vid ett vägskäl i politiken? Sossarna har tappat sin ideologi, om de någonsin har har en ideologi, och tagit flera kliv åt höger och blivit en lättvariant av liberalismen. Kristersson kritiserar den nya regeringen som rätt värdelös själv orkade han inte ens ta förtroende frågan till omröstning. Sååå trött är han och han hatat nog själv sina egna klyschor.
Svårt att veta hur Löfven tänker, är makten ett självändamål för honom eller tror han fortfarande på folkhemmet?
SD tror jag har nått sin gräns med 18% av väljarna, detta grundar jag på erfarenhet från andra Nordiska länder.
SD kommer aldrig att bli en maktfaktor i svensk politik. SD:s kärnväljare består av gamla besvikna sossar och rena trasproletariatet, de som alltid förlitade sej på staten och bidragssamhället. Detta i kombination med avundsjuka mot alla invandrare som är ambitiösa och går förbi dessa luffare, ”jag är svensk, mina förfäder har byggt upp landet”, bla bla, vad gör du själv annat än sitter passiv och förväntar dej att andra ska göda dej?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 08 jul 2021 16:43

hakkapeliitta skrev:Svårt att veta hur Löfven tänker, är makten ett självändamål för honom eller tror han fortfarande på folkhemmet?

Mycket bra fråga som många ställer sig dessa dagar. Själv lutar jag åt att det hade varit politiskt bättre att släppa greppet om makten. En svagare och mer splittrad regering är knappast möjlig att uppbåda i svensk historia. Kristersson skulle inte kunnat uträtta så mycket, vilket han insåg. Varför trötta ut sig med ogörliga uppdrag?
hakkapeliitta skrev:SD tror jag har nått sin gräns med 18% av väljarna, detta grundar jag på erfarenhet från andra Nordiska länder. SD kommer aldrig att bli en maktfaktor i svensk politik. SD:s kärnväljare består av gamla besvikna sossar och rena trasproletariatet, de som alltid förlitade sej på staten och bidragssamhället.

Njea, på landsbygden bor resten som inser att Annelie Lööf suktar efter statsministerposten och miljötalibanerna vill fortsätta sitt förstörelsearbete. Socialdemokraterna har definitivt övergett glesbygden. Kvar finns bredbenta bonngrabbar som inte vet så mycket, men som inser att SD talar så att de förstår. Bensinuppror är deras slogan. Så länge Lööf får styra Sverige kommer SD att växa.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Allmän politik.

Inläggav hakkapeliitta » 08 jul 2021 17:04

Problemet för SD är att det inte finns så många bredbenta bondläppar kvar. Finns bara två kvar enligt uppgift på tiggarstråket , den ena spelar munspel den andra mungipa. Båda har sin cowboyhatt på marken och så snart den är kvartsfylld -> Bolaget.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 08 jul 2021 18:24

Pilatus skrev:
hakkapeliitta skrev:Svårt att veta hur Löfven tänker, är makten ett självändamål för honom eller tror han fortfarande på folkhemmet?

Mycket bra fråga som många ställer sig dessa dagar. Själv lutar jag åt att det hade varit politiskt bättre att släppa greppet om makten. En svagare och mer splittrad regering är knappast möjlig att uppbåda i svensk historia. Kristersson skulle inte kunnat uträtta så mycket, vilket han insåg. Varför trötta ut sig med ogörliga uppdrag?
hakkapeliitta skrev:SD tror jag har nått sin gräns med 18% av väljarna, detta grundar jag på erfarenhet från andra Nordiska länder. SD kommer aldrig att bli en maktfaktor i svensk politik. SD:s kärnväljare består av gamla besvikna sossar och rena trasproletariatet, de som alltid förlitade sej på staten och bidragssamhället.

Njea, på landsbygden bor resten som inser att Annelie Lööf suktar efter statsministerposten och miljötalibanerna vill fortsätta sitt förstörelsearbete. Socialdemokraterna har definitivt övergett glesbygden. Kvar finns bredbenta bonngrabbar som inte vet så mycket, men som inser att SD talar så att de förstår. Bensinuppror är deras slogan. Så länge Lööf får styra Sverige kommer SD att växa.


Dessutom är Kristersson egentligen helt fel person. Rätt person är... Löfven! Och det säger jag trots att jag alltid i riksdagsval (dock ej i andra val) alltid röstat höger om socialdemokraterna. Har varit nära.

Han är den av partiledarna som EGENTLIGEN står närmast en lösning. Den perfekta koalitionen skulle vara S+SD. Och med Löfven mitt emellan Socialdemokratisk kulturvänsterfalang och mer halvnazistiska SD'are. Flytta fokuset till de arbetande människorna, av olika bakgrund. Och verka för både bra möjligheter till ett bra liv och ställa krav på personligt ansvar.

Sug på den! Men jag är faktiskt rätt allvarlig. Den tidiga Reinfeldt och Löfven är de enda två tvåtusentalspolitikerna som visat att de vill leda folket. Vet inte varför Reinfelt gav upp runt 2010 och blev etablissemang.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Allmän politik.

Inläggav hakkapeliitta » 08 jul 2021 19:00

Pilatus skrev:Njea, på landsbygden bor resten som inser att Annelie Lööf suktar efter statsministerposten och miljötalibanerna vill fortsätta sitt förstörelsearbete.

Håller inte med om beskrivningen om MP som "miljötalibaner". Billigt försök att försök att stämpla någon som extremist.
MP må vara radikala med sina förslag men vi behöver eldsjälar som driver på utveckling.
Ren miljö är en ödesfråga för oss alla, jag vill inte efterlämna en nergången smutsig miljö till kommande generationer.
Redan idag är alternativa drivmedel på gång kraftigt när det gäller bilar, dock inte gengasen :)
Det går fort, redan idag är bränslemotorer drivna med fossilt helt stämplade som miljöbovar, därför cyklar jag till butiken istället för att ta bilen och bli betraktad med svarta ögon av andra.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 09 jul 2021 09:39

hakkapeliitta skrev:Håller inte med om beskrivningen om MP som "miljötalibaner".

Ser vi till möjligheterna för svenska bönder så är regleringar och bränslepriser ett hinder för att kunna konkurrera inom Europa. Beredskapen försämras efter hand. Inte mycket tyder på att den kommer att förbättras. I början på 1990-talet producerade Sveriges bönder ca 75 procent av vår mat – i dag är den siffran nere på ca 50 procent, vilket är en mycket allvarlig utveckling som regeringen och riksdagen måste ta tag i och åtgärda. Ref. Sveriges Riksdag, Sveriges självförsörjning av livsmedel
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 09 jul 2021 10:28

Pilatus skrev:
hakkapeliitta skrev:Håller inte med om beskrivningen om MP som "miljötalibaner".

Ser vi till möjligheterna för svenska bönder så är regleringar och bränslepriser ett hinder för att kunna konkurrera inom Europa. Beredskapen försämras efter hand. Inte mycket tyder på att den kommer att förbättras. I början på 1990-talet producerade Sveriges bönder ca 75 procent av vår mat – i dag är den siffran nere på ca 50 procent, vilket är en mycket allvarlig utveckling som regeringen och riksdagen måste ta tag i och åtgärda. Ref. Sveriges Riksdag, Sveriges självförsörjning av livsmedel

En grej jag inte tänkt på, faktiskt. Det här med bönder kontra fossila bränslen. Hur ser teknikutvecklingen ut där? Det skall nog till ena jävla batterier för att dra en skördetröska, men det borde inte finnas ett ladugårdstak i söderläge utan solceller.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 09 jul 2021 10:31

hakkapeliitta skrev:
Pilatus skrev:Njea, på landsbygden bor resten som inser att Annelie Lööf suktar efter statsministerposten och miljötalibanerna vill fortsätta sitt förstörelsearbete.

Håller inte med om beskrivningen om MP som "miljötalibaner". Billigt försök att försök att stämpla någon som extremist.
MP må vara radikala med sina förslag men vi behöver eldsjälar som driver på utveckling.
Ren miljö är en ödesfråga för oss alla, jag vill inte efterlämna en nergången smutsig miljö till kommande generationer.
Redan idag är alternativa drivmedel på gång kraftigt när det gäller bilar, dock inte gengasen :)
Det går fort, redan idag är bränslemotorer drivna med fossilt helt stämplade som miljöbovar, därför cyklar jag till butiken istället för att ta bilen och bli betraktad med svarta ögon av andra.

Det är ju nästan tvärt om! Så länge de håller sig till miljön är de rätt ok, och driver dessa frågor på ett ganska vettigt sätt. Det är det här röda (och det är ingen knegarröd nyans) i deras agenda som förstör hela trovärdigheten i miljöprofilen och sätter flowerpowerstämpeln på dem.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 09 jul 2021 11:02

Anders skrev:En grej jag inte tänkt på, faktiskt. Det här med bönder kontra fossila bränslen. Hur ser teknikutvecklingen ut där?

Det råder ingen tvekan om att vår forskning bevisar att råolja och naturgas uppstår utan inblandning av fossiler. Alla typer av bergarter kan utgöra depåer för olja, säger Vladimir Kutcherov, professor vid avdelningen för energiteknik på KTH i Stockholm. Ref. Miljö & Utveckling den 9 september 2009 Martina Frisk (Kolväten bildas genom tryck och värme i jordens inre lager.)
Vätgas är ett bättre alternativ till dyra och tunga batteritraktorer. Vätgas (av vatten) är en aldrig sinande energikälla. Men antagligen kommer all energi att tyngas av ohemula skatter. Mycket handlar om skatter i vårt genombyråkratiserade land.
Moderator


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 33 och 0 gäster