Allmän politik.

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Pollen

Re: Allmän politik.

Inläggav Pollen » 10 maj 2021 22:28

iris skrev:
Pollen skrev:
Jag trodde att det du påstod i tråden Logikens gränser var en engångsföreteelse; nämligen "I västvärlden ... är det Katolska kyrkans troende kristna (främst mycket gudstroende då de inte ens var lekmän utan präster och munkar främst - och nunnor) som gav världen - dig bla. - logiken, filosofins struktur och därmed även vetenskapen."
Vi har alltså katolska kyrkan att tacka för logik, filosofi och vetenskap?

Men så läser jag: "religion som skapat demokratier och samhällen som främjar frihet för medborgarna "
Vi har alltså katolska kyrkan att tacka för demokrati?

Det här blir tillsammantaget en historierevisionism av episka mått!
Är det ett katolskt projekt? Eller ditt eget?

Vi har sett flera liknande patetiska revisionsförsök, bl a M:s försäkran för några år sedan att partiet kämpade för allmän rösträtt och bekämpade apartheid; och inte minst förintelseförnekarna.

Jag är övertygad om att det är så här det kommer att se ut om religiösa rörelser - vare sig det handlar om kristna, muslimska eller andra - får för stort inflytande i det civila samhället. Vi tvingas leva med minskad respekt för sanning och fakta.

Om islamister försöker tvinga på oss sin skruvade världsbild - eller kristna extremister försöker nåt liknande - vet jag att vi är tillräckligt många som kommer att göra allt för motarbeta det.

Vi börjar här: https://www.newoxfordreview.org/documen ... ic-method/

Läs gärna noga.

Sedan kan du läsa detta och se om du hittar de vetenskapsmän du har hört talas om men INTE visste de var katolska präster:

https://www.ncregister.com/blog/a-list- ... ta-to-zupi

https://www.forbes.com/sites/johnfarrel ... cientists/

Vad får dig att tro att jag inte känner till det här?
Det är ett katolskt projekt till en omfattande historierevisionism!
Du har utan att reflektera svalt allt. Varför?
Nätet är inget universitet!
Bilda dig en egen uppfattning så kan vi diskutera.

iris

Inläggav iris » 11 maj 2021 05:39

Pollen skrev:

Det du skriver är så ofattbart dumt så att jag faktiskt övervägde att inte svara dig alls. De FAKTA (om du vet ens vad det är) som visar i både länder där kristendomen varit förhärskande som alla - utan undantag - blivit demokratier --- samt implementerat skolsystem där man undervisat vetenskap, de vetenskapsmän som levt och vars fynd vi än använder som existerat tillsammans med deras fynd - som alla varit troende och de flesta katoliker -är de facto ingen revision - det är FAKTA.
Dessa fakta har av politiker som velat implementera sin version av verkligheten och därmed polariserat mot kyrkan ändrat. De - har mao sysslat med revisionism.
Du pratar som ett barn eller någon som absolut inte har någon som helst kunskap om något - varken historia eller nutid eller kan differentiera mellan fakta (vad som de facto existerar och är) samt hur man vill tolka denna (revisionism bla).

Fortsätter du med dina okunskapen på den nivån --- svarar jag dig inte mer. Min kunskap kommer från högre studier inom de områden jag diskuterar.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 11 maj 2021 06:23

iris skrev:
klorofyll skrev:
iris skrev:Varför återfinns ingen frihet i muslimska länder?
Jo för att islam inte tillåter - de facto - frihet i tankar, ord, åsikter eller tryck eller något sätt --- då ISLAM gäller och är det enda som får - gälla.

Därmed i dina märkligheter (lindrigt sagt och vänligt sagt) jämför du den religion som skapat demokratier och samhällen som främjar frihet för medborgarna och totalitära system som islam skapar.

Iris, jag tycker att, även om det bär dig emot på flera sätt, att du ska resa till ett sådant land, och studera kulturen där, att be dig predika kanske är för mycket, men bara åk dit, för jag tror inte att de muslimer som bor i Sverige lyssnar när du talar om länder du inte ens satt din fot i... och kritiserar just religionen de har...

Jag har bott 6 månader i Syrien 2010 före kriget och har även familj som är muslimer. Jag har dessutom sedan 2003 studerat (även med muslimer) Koranen --- tror jag vet vad jag pratar om.

OK

klorofyll

Inläggav klorofyll » 12 maj 2021 17:12

Det trevliga med politik är att det skiljer agnarna från vetet, om du har rätt så får du det tillslut på papper. De som har felaktiga åsikter utvecklar beteenden som gör att de kan dölja sanningen från sig själva.

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 13 maj 2021 18:40

Du är så naiv. Politik är fulspel rakt igenom.
Vi har ett samhälle där taskspeleri gynnas. Har du inte förstått det har du inte förstått en jota.

iris

Inläggav iris » 13 maj 2021 21:56

hakkapeliitta skrev:Du är så naiv. Politik är fulspel rakt igenom.
Vi har ett samhälle där taskspeleri gynnas. Har du inte förstått det har du inte förstått en jota.

Äntligen --- en man som tänker --- kors i taket

klorofyll

Inläggav klorofyll » 14 maj 2021 02:40

När fan blir gammal visas inte på tv...

Pollen

Inläggav Pollen » 15 maj 2021 16:34

iris skrev:
Pollen skrev:

Det du skriver är så ofattbart dumt så att jag faktiskt övervägde att inte svara dig alls. De FAKTA (om du vet ens vad det är) som visar i både länder där kristendomen varit förhärskande som alla - utan undantag - blivit demokratier --- samt implementerat skolsystem där man undervisat vetenskap, de vetenskapsmän som levt och vars fynd vi än använder som existerat tillsammans med deras fynd - som alla varit troende och de flesta katoliker -är de facto ingen revision - det är FAKTA.
Dessa fakta har av politiker som velat implementera sin version av verkligheten och därmed polariserat mot kyrkan ändrat. De - har mao sysslat med revisionism.
Du pratar som ett barn eller någon som absolut inte har någon som helst kunskap om något - varken historia eller nutid eller kan differentiera mellan fakta (vad som de facto existerar och är) samt hur man vill tolka denna (revisionism bla).

Fortsätter du med dina okunskapen på den nivån --- svarar jag dig inte mer. Min kunskap kommer från högre studier inom de områden jag diskuterar.

Som sagt: under flera hundra år var det omöjligt att ha en officiell ställning i Europa utan att vara katolik. Mind control var stenhård. Dessutom var det förenat med livsfara att vara oliktänkande, något som särskilt judar fick erfara.
Teologi, och inte vilken teologi som helst, var obligatoriskt ämne för alla som ville ägna sig åt högre utbildning. Godkänt från kyrkan betydde allt, till och med skillnaden mellan liv och död för den enskilde.
Förtryck av det här slaget föder och göder opportunism. Hur många av katolikerna som var troende går inte att svara på; inte heller hur många som blott utnyttjade systemet för att promota sina egna intressen.
Att den här ordningen skulle vara inblandad i utvecklande av demokrati är nonsens.
Glöm inte heller att tre av 1900-talets våldsammaste högerdiktaturer fanns i katolska Spanien, Portugal och Argentina.

iris

Inläggav iris » 15 maj 2021 17:52

Pollen skrev:Som sagt: under flera hundra år var det omöjligt att ha en officiell ställning i Europa utan att vara katolik. Mind control var stenhård. Dessutom var det förenat med livsfara att vara oliktänkande, något som särskilt judar fick erfara.
Teologi, och inte vilken teologi som helst, var obligatoriskt ämne för alla som ville ägna sig åt högre utbildning. Godkänt från kyrkan betydde allt, till och med skillnaden mellan liv och död för den enskilde.
Förtryck av det här slaget föder och göder opportunism. Hur många av katolikerna som var troende går inte att svara på; inte heller hur många som blott utnyttjade systemet för att promota sina egna intressen.
Att den här ordningen skulle vara inblandad i utvecklande av demokrati är nonsens.
Glöm inte heller att tre av 1900-talets våldsammaste högerdiktaturer fanns i katolska Spanien, Portugal och Argentina.

Borde inte svara dig - för det är nästan roligt det du skriver...
Få se vad judarna själva säger om det du påstår: https://www.jewishvirtuallibrary.org/th ... lic-church
https://www.jewishvirtuallibrary.org/je ... ia-judaica

Om utbildning i Europa: https://www.catholiceducation.org/en/ed ... rsity.html
http://uu.diva-portal.org/smash/get/div ... TEXT01.pdf -- och --- FAKTA är att alla länder där katolska kyrkan och den kristna tron funnits har utvecklats till demokratier --- det är fakta.
Det är med andra ord så.
Till skillnad från de länder som haft andra religioner --- (förutom judarna som också är demokrater) -- så har dessa andra länder samfällt inte utvecklats mot demokratier. Tvärtom.

Pollen

Inläggav Pollen » 16 maj 2021 19:08

iris skrev:
Pollen skrev:Som sagt: under flera hundra år var det omöjligt att ha en officiell ställning i Europa utan att vara katolik. Mind control var stenhård. Dessutom var det förenat med livsfara att vara oliktänkande, något som särskilt judar fick erfara.

Få se vad judarna själva säger om det du påstår: https://www.jewishvirtuallibrary.org/th ... lic-church

http://uu.diva-portal.org/smash/get/div ... TEXT01.pdf -- och --- FAKTA är att alla länder där katolska kyrkan och den kristna tron funnits har utvecklats till demokratier --- det är fakta.
Det är med andra ord så.
Till skillnad från de länder som haft andra religioner --- (förutom judarna som också är demokrater) -- så har dessa andra länder samfällt inte utvecklats mot demokratier. Tvärtom.

Hmm, jag tycker att ditt svar är roligt.

Du är duktig på att googla med du missar uppenbarligen vad länkarna handlar om - de motsäger nämligen inget av det jag har skrivit.
Du har besökt Jewish Virtual Library men inte uppmärksammat artikeln om Wiener Gesera. Tyska wikipedia har en utmärkt artikel i ämnet som beskriver den avskyvärda förföljelsen av judar 1420-21 i katolska Österrike som slutade med att mer än 200 judiska män och kvinnor som vägrade döpa sig brändes levande. Och det här är ändå bara ett exempel på att det var livsfarligt att vara oliktänkande under flera hundra år av katolsk mind control.

I artikeln om utbildningen i Europa läser jag: "It was, after all, in the High Middle Ages that the university came into existence. The university, which developed and matured at the height of Catholic Europe, was a new phenomenon in European history."
Ja, under flera århundraden måste de som hade inflytande över samhällsutvecklingen ha godkänt av Vatikanen; så tackafan för att det var "katoliker" som grundade universiteten. Hur religiösa de var vet vi inte.

Särskilt roligt är "FAKTA är att alla länder där katolska kyrkan och den kristna tron funnits har utvecklats till demokratier --- det är fakta."
Det "fanns" annat också ...
Katolska kyrkan och den kristna tron "fanns" i 30-talets Tyskland som utvecklades åt sitt håll. Och katolska kyrkan och den kristna tron "fanns" i Italien under samma tid; senare "fanns" de i militärdiktaturerna Spanien, Portugal och Argentina; och "finns" i Syd- och Mellanamerikas bananrepubliker i dag.
Ska vi av det dra slutsatsen att katolska kyrkan och den kristna tron har bidragit till utvecklandet av diktatur och korruption?

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 16 maj 2021 21:52

Har det varit annorlunda tidigare eller någon annanstans?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

iris

Inläggav iris » 17 maj 2021 05:48

Pollen skrev:
iris skrev:

Det är med andra ord så.

Hmm, jag tycker att ditt svar är roligt.

Du är duktig på att googla med du missar uppenbarligen vad länkarna handlar om - de motsäger nämligen inget av det jag har skrivit.
Du har besökt Jewish Virtual Library men inte uppmärksammat artikeln om Wiener Gesera. Tyska wikipedia har en utmärkt artikel i ämnet som beskriver den avskyvärda förföljelsen av judar 1420-21 i katolska Österrike som slutade med att mer än 200 judiska män och kvinnor som vägrade döpa sig brändes levande. Och det här är ändå bara ett exempel på att det var livsfarligt att vara oliktänkande under flera hundra år av katolsk mind control.

I artikeln om utbildningen i Europa läser jag: "It was, after all, in the High Middle Ages that the university came into existence. The university, which developed and matured at the height of Catholic Europe, was a new phenomenon in European history."
Ja, under flera århundraden måste de som hade inflytande över samhällsutvecklingen ha godkänt av Vatikanen; så tackafan för att det var "katoliker" som grundade universiteten. Hur religiösa de var vet vi inte.

Särskilt roligt är "FAKTA är att alla länder där katolska kyrkan och den kristna tron funnits har utvecklats till demokratier --- det är fakta."
Det "fanns" annat också ...
Katolska kyrkan och den kristna tron "fanns" i 30-talets Tyskland som utvecklades åt sitt håll. Och katolska kyrkan och den kristna tron "fanns" i Italien under samma tid; senare "fanns" de i militärdiktaturerna Spanien, Portugal och Argentina; och "finns" i Syd- och Mellanamerikas bananrepubliker i dag.
Ska vi av det dra slutsatsen att katolska kyrkan och den kristna tron har bidragit till utvecklandet av diktatur och korruption?

Så - vad är länderna i väst?
Autokratier?
Är de diktaturer?
Är de som de islamska länderna?
Berätta för mig... jag är nyfiken. Berättta då också om dessa länders grundlagsstifning och vad de har haft för religion ända till 1900 talet.

Sedan - kan du också berätta för mig om de protestantiska länderna - från 1600 talet och framåt med judarna. Och berätta för mig vad Martin Luther skrev och predikade - och de flesta protestantiska prästerna om judarna... häxprocesserna som kom igång i Sverige efter att det blev protestantiskt --- vad har det med katolska kyrkan att göra och att påvarna försökte skydda judarna? Eller läste du inte länkarna :lol:

Jag kan alla mina länkar, och vet exakt vad de innehåller. Din vinkling av det du skrev var det som jag tyckte var så obegripligt roligt ... som ett barn.

iris

Inläggav iris » 17 maj 2021 05:50

Anders skrev:

Saken är lögnen. De utger sig inte för att vara vad de är. Tvärtom. De står där publik och blåser (här i detta landet) våra skattepengar genom att finansiera terror och kallar det för demokratiseringsprocess för att de är så urbota stenkorkade --- eller som Alvesson hade kallat dem: dumma. Mao ointelligenta --- men det är inte sina egna tungt hopträngde pengar de blåser och ljuger kring - det är folkets. Det är inte de själva som drabbas av följderna för deras dumhet - utan folket och andra folk.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 17 maj 2021 09:52

iris skrev:
Anders skrev:

Saken är lögnen. De utger sig inte för att vara vad de är. Tvärtom. De står där publik och blåser (här i detta landet) våra skattepengar genom att finansiera terror och kallar det för demokratiseringsprocess för att de är så urbota stenkorkade --- eller som Alvesson hade kallat dem: dumma. Mao ointelligenta --- men det är inte sina egna tungt hopträngde pengar de blåser och ljuger kring - det är folkets. Det är inte de själva som drabbas av följderna för deras dumhet - utan folket och andra folk.

Alla folk i alla tider?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Återgå till "Politik och samhälle"