Allmän politik.

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Allmän politik.

Inläggav iris » 19 maj 2021 20:50


Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: misstroendeförklaring mot regeringen

Inläggav Pilatus » 20 jun 2021 17:21

Tänk om Nyamko Sabuni önskade att Stefan Löfven skulle slippa obehaget i morgon. Hon kallar till presskonferens och säger att hon ser inget värde i att avsätta regeringen i det här läget för en fråga om fri hyressättning i nybyggda hyresrätter. Frågan kan mycket väl tas upp då remissvaren inkommit och en rejäl diskussion har kunnat hållas. Liberalerna önskar därför lägga ner denna punkt i januariöverenskommelsen. Det skulle förskjuta fokus till Annie Lööf, det skulle inte finnas något att vinna med att hålla fast vid en linje som resulterar i regeringens fall, skulle hon kunna resonera. För om oppositionen lyckas samla tillräckligt (175 ledamöter) många som röstar för ett misstroende så måste Löfven avgå. Annie Lööf blir den direkta orsaken utan att ha vunnit någonting alls på sin halsstarrighet.

Vad tror ni? Skulle Löfven kunna köra över Centern i ett sådant läge och sitta kvar?
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Allmän politik.

Inläggav hakkapeliitta » 21 jun 2021 08:04

Löfven i sossepressen beskrevs som mästerförhandlare.
Nu har mästerförhandlaren målat in sej i ett hörn. Vänsterpartiets krav är dock lite luddigt, antingen drar man tillbaka kravet på marknadshyror eller så förhandlar man med Hyresgästföreningen. Förhandlar om vadå?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 21 jun 2021 09:05

hakkapeliitta skrev:Löfven i sossepressen beskrevs som mästerförhandlare.
Nu har mästerförhandlaren målat in sej i ett hörn. Vänsterpartiets krav är dock lite luddigt, antingen drar man tillbaka kravet på marknadshyror eller så förhandlar man med Hyresgästföreningen. Förhandlar om vadå?

Att januariöverenskommelsens punkt 44 skulle utgå, alltså inga marknadshyror i nyproducerade hyresrätter. Stefan Löfven förstod inte att spelet var slut och att han satt med Sverte Petter. Oerhört klumpigt, han kan tacka Centern som mycket enkelt kunde gett Löfven en andningspaus. Grejen var att hon inte ville ge SD någon möjlighet till inflytande. Men hon missade att just den politiken ledde till regeringens fall. Annie Lööf framstår som totalt hjärndöd. Övriga partier kunde stå på läktaren och se på Socialdemokraternas självdestruktiva politik.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7770
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 24 jun 2021 22:27

Sånt jävla gidder, alltihop. Bara politiskt spel alltihop. Spinnande tillbaka till de fruktansvärda valen vi haft senaste gångerna, de katastrofala regeringsbildningarna. Och allt beroende på de skäl som lett fram till att SD nästan har en femtedel av de svenska rösterna.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5118
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Allmän politik.

Inläggav David H » 24 jun 2021 22:40

Det är nog ganska många som inte hänger med i svängarna. Gidder, och politiskt spel...jovisst.
Men så kan jag ställa mig frågan - skulle jag gjort det bättre själv? Och svaret: jag vet inte.
Okej, om jag inte vet jag kunde gjort det bättre själv...kanske får då acceptera att det inte är så nödvändigtvis enkelt för de politiker som är involverade i soppan heller. Och jag försöker då va lite ödmjuk - och tänka att jag då röstar på de som jag faktiskt tycker gör det bästa jobbet. Men nåt enkelt val tror jag inte det kommer bli. Jag gillar olika partier och personer på olika sätt...
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 24 jun 2021 23:08

Återigen blir det så att man kommer att blockera varann. V får inte vara med och utforma regeringens budgetproposition. Och SD är ju åtminstone fascister, så de räknas inte.
Kanske kan S, C och MP bilda en handlingsförlamad regering som tolereras till valet. Ett extraval är inte många sugna på, men för V vore det mumma. Dadgostar har varit lysande och lyfter säkert sitt parti. De borgerliga kommer inte släppas fram och Liberalerna ser SD som lort.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7770
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 25 jun 2021 08:31

rekoj skrev:Det är nog ganska många som inte hänger med i svängarna. Gidder, och politiskt spel...jovisst.
Men så kan jag ställa mig frågan - skulle jag gjort det bättre själv? Och svaret: jag vet inte.
Okej, om jag inte vet jag kunde gjort det bättre själv...kanske får då acceptera att det inte är så nödvändigtvis enkelt för de politiker som är involverade i soppan heller. Och jag försöker då va lite ödmjuk - och tänka att jag då röstar på de som jag faktiskt tycker gör det bästa jobbet. Men nåt enkelt val tror jag inte det kommer bli. Jag gillar olika partier och personer på olika sätt...

När du säger det fetstilade, tänker jag på Platons ranking av styrelsesätt. Där demokratin är högsta lägstanivå och en upplyste despoten bäst. Du är alltså despoten. Hur skulle alltså du, från år säg 1995 till nu styrt sverige? Som president med vetorätt? Skulle du tillåtit privatisering av sjukvården, av skolorna? Skulle du tillåtit invandring utan jobbinsats? Hur skulle du hanterat flyktingmottagning? Hur skulle du sett till att arbetsuppgifter finns för alla? Hanterat pandemin?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5118
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Allmän politik.

Inläggav David H » 25 jun 2021 11:02

Anders skrev:
rekoj skrev:Det är nog ganska många som inte hänger med i svängarna. Gidder, och politiskt spel...jovisst.
Men så kan jag ställa mig frågan - skulle jag gjort det bättre själv? Och svaret: jag vet inte.
Okej, om jag inte vet jag kunde gjort det bättre själv...kanske får då acceptera att det inte är så nödvändigtvis enkelt för de politiker som är involverade i soppan heller. Och jag försöker då va lite ödmjuk - och tänka att jag då röstar på de som jag faktiskt tycker gör det bästa jobbet. Men nåt enkelt val tror jag inte det kommer bli. Jag gillar olika partier och personer på olika sätt...

När du säger det fetstilade, tänker jag på Platons ranking av styrelsesätt. Där demokratin är högsta lägstanivå och en upplyste despoten bäst. Du är alltså despoten. Hur skulle alltså du, från år säg 1995 till nu styrt sverige? Som president med vetorätt? Skulle du tillåtit privatisering av sjukvården, av skolorna? Skulle du tillåtit invandring utan jobbinsats? Hur skulle du hanterat flyktingmottagning? Hur skulle du sett till att arbetsuppgifter finns för alla? Hanterat pandemin?


Största problemet för att jag ska kunna bli politiker som jag ser det är kanske inte att inte kunna, utan snarare att inte vilja.

Jag prövade en gång att gå med i ett politiskt parti, men jag blev mest uttråkad av det. Jag gillade inte jargongen, och var inte intresserad av att höra skitsnack och skvaller. Och i flesta diskussioner satt jag mest tyst utan att få en syl i vädret, och iddes inte avbryta de andra. När jag ändå fick möjlighet att uttrycka ett par synpunkter fick jag svar i stil med "det är inte inom vårt område" och "det är emot lagen att göra på det sättet"..och då orkade jag inte driva vidare frågan om att exempel agera för att ändra lagen. Det fick istället bli punkt och död ände där. Sen förväntas man göra diverse praktiskt arbete..kanske fixa fika, städa, dela broschyrer i brevlåda eller stå nån stans på stan och dela ut. Och hur kul är det när man varken känner sig särskilt driven eller engagerad?

Hade det känts bättre inom annat parti då? Jag tror inte det. Möjligt att man skulle kunna få mer uppmärksamhet och möjlighet att påverka inom något nytt underdog parti, men jag vet inte.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allmän politik.

Inläggav klorofyll » 25 jun 2021 21:11

Om man tänker såhär då...Verkligt bra ledare... Finns det inte, någon slags lag.. som säger att DE - alltid - har gott om fiender.. När och om, det för en gångs skull råder stiltje och lugn, så betyder det att någon ful fisk lurar i vassen..!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 28 jun 2021 08:02

Skulle gissa att Annie Lööf får backa i fråga om att budgetförhandla med Nooshi Dadgostar. Det vore lugnast. Annie Lööf beter sig alltmer obegripligt, Löfven kanske kan ta henne ur sin svårartade hybris. Annars nyval.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7770
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 28 jun 2021 08:39

Pilatus skrev:Skulle gissa att Annie Lööf får backa i fråga om att budgetförhandla med Nooshi Dadgostar. Det vore lugnast. Annie Lööf beter sig alltmer obegripligt, Löfven kanske kan ta henne ur sin svårartade hybris. Annars nyval.

Lööf är bara ett symtom på något större.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 28 jun 2021 08:54

Anders skrev:
Pilatus skrev:Skulle gissa att Annie Lööf får backa i fråga om att budgetförhandla med Nooshi Dadgostar. Det vore lugnast. Annie Lööf beter sig alltmer obegripligt, Löfven kanske kan ta henne ur sin svårartade hybris. Annars nyval.

Lööf är bara ett symtom på något större.

En föreställning om att vara något (Sveriges statsminister) hon inte är.
Flera tidningar formulerar sina rubriker: I väntan på Löfven, vilket är snubblande nära Samuel Becketts pjäs I väntan på Godot. Lika ovisst och absurt.
... Entledigad! :D
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7770
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 28 jun 2021 12:19

Pilatus skrev:
Anders skrev:
Pilatus skrev:Skulle gissa att Annie Lööf får backa i fråga om att budgetförhandla med Nooshi Dadgostar. Det vore lugnast. Annie Lööf beter sig alltmer obegripligt, Löfven kanske kan ta henne ur sin svårartade hybris. Annars nyval.

Lööf är bara ett symtom på något större.

En föreställning om att vara något (Sveriges statsminister) hon inte är.
Flera tidningar formulerar sina rubriker: I väntan på Löfven, vilket är snubblande nära Samuel Becketts pjäs I väntan på Godot. Lika ovisst och absurt.
... Entledigad! :D

Lööf hade nog inte agerat som nu om hon ingått i alliansen 2006. Vi har ett brutalt annat läge nu och jag förstår att alla partier tycks vara som åsnan mellan hötapparna. Dels Globaliseringen som vi inte kan göra något åt och dels flumvänster i maktens positioner överallt under lång tid.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 28 jun 2021 18:42

Anders skrev:
Pilatus skrev:... Entledigad! :D

Lööf hade nog inte agerat som nu om hon ingått i alliansen 2006. Vi har ett brutalt annat läge nu och jag förstår att alla partier tycks vara som åsnan mellan hötapparna. Dels Globaliseringen som vi inte kan göra något åt och dels flumvänster i maktens positioner överallt under lång tid.

Så här blir det, Andreas Norlén (M) kommer att samtala med alla riksdagspartierna under tisdagen:

10.00-10.30 Socialdemokraterna, 10.35-11.05 Moderaterna, 11.10-11.40 Sverigedemokraterna
11.45-12.15 Centerpartiet, 13.00-13.30 Vänsterpartiet, 13.35-14.05 Kristdemokraterna
14.10-14.40 Liberalerna, 14.45-15.15 Miljöpartiet, 16.15 Pressträff med talmannen

Jag antar att han därefter ger det parti han anser har störst möjlighet en viss tid att försöka samla ett regeringsunderlag. Går inte det så får nästa kandidat möjlighet. Till sist så återstår endast extraval.

Någon måste alltså göra en omvärdering. Tok-mobbarna försöker naturligtvis hetsa Nyamko Sabuni att fungera som dörrmatta åt Löfven. Det vore trist om de skulle lyckas. Det enda rimliga är att Annie Lööf kan tänka sig en kompromiss och låta V få vara med i sandlådan. Politikerföraktet kommer att få en rejäl skjuts framåt om inte "mästerförhandlaren" klarar ut denna situation. Stefan Löfven är inte längre Sveriges statsminister.
Moderator


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster