Allmän politik.

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Allmän politik.

Inläggav iris » 07 maj 2021 22:00

Pilatus skrev:
iris skrev:
Pilatus skrev:Rättsstatens historia utgår (i alla fall till del) från deklarationen om människans och medborgarens rättigheter som antogs av Frankrikes nationalförsamling 1789 i samband med Franska revolutionen, som den första deklarationen om mänskliga rättigheter antagen av en stat.

Romersk rätt och den kultur som följt från Grekland har haft stor betydelse för demokratins utveckling.

Montesquieu (1689-1755) utvecklade maktdelningsprincipen och blev en representant för upplysningstidens tänkande. Hans teorier om frihet och maktdelning blev en viktig influens för liberalismen, för amerikanska frihetskriget och för Franska revolutionen.

Kungabalken med maktfördelning (före Magna Carta) på 1300 talet, kvinnors fri och rättigheter med rösträtt i kyrkoval och kommunalval (det fanns ingen riksdag än då) på 1700 talet, all lag som grundats i kanoniska rätten --- försvann som ett trollslag...

Är det Magnus Erikssons landslag (och landskapslagarna) du tänker på som trädde ikraft på 1350-talet?

Det jag avser är Europas demokratisering, från Aristoteles och framåt. Viktiga principer som diskuterats och genomförts. Allt lyckades inte, verkligen.


https://sv.wikipedia.org/wiki/Konungabalk

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Allmän politik.

Inläggav iris » 08 maj 2021 07:30

Pilatus skrev:
hakkapeliitta skrev:Den västerländska demokratin är endast teater, folket äger inte den verkliga demokratin som innebär inflytande.

Frågan är vad som kan jämföras med demokratin.


Det märkligaste är att det land som idag förföljs mest av hela världens vänster regimer (på väg att bli totalitära alla som inte redan är det) och andra autokratiter är Israel --- det enda land i världen som har representation i Knesset för alla och har en av de bästa formerna av demokrati.
De facto när man ser på vad de har för slags styrelseform inser man att de har en synnerligen hög form av demokrati som ännu inte uppnåtts i det sk väst (där alla demokratier som verkligen är det finns) som varit fd kristna länder.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 08 maj 2021 10:15

iris skrev:Det märkligaste är att det land som idag förföljs mest av hela världens vänster regimer (på väg att bli totalitära alla som inte redan är det) och andra autokratiter är Israel --- det enda land i världen som har representation i Knesset för alla och har en av de bästa formerna av demokrati.
De facto när man ser på vad de har för slags styrelseform inser man att de har en synnerligen hög form av demokrati som ännu inte uppnåtts i det sk väst (där alla demokratier som verkligen är det finns) som varit fd kristna länder.

Problemen i det israeliska samhället rör inte bara etnicitet utan även synen på identitet. Det är inte bara en exkludering av arabiska israeler som existerar utan även ett problem med vem som räknas som jude. Definitionen av vem som är jude skiljer sig åt och båda har auktoritet i olika frågor. Invandrarna behöver endast påvisa att deras mor eller farföräldrar var judar för att de ska
räknas som judiska men i Halakha måste de vara födda av en judisk mor.

Ref. Israel, en etnisk demokrati? Henrik Kowalczyk, Lunds universitet
Moderator

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Allmän politik.

Inläggav iris » 08 maj 2021 10:43

Pilatus skrev:
iris skrev:Det märkligaste är att det land som idag förföljs mest av hela världens vänster regimer (på väg att bli totalitära alla som inte redan är det) och andra autokratiter är Israel --- det enda land i världen som har representation i Knesset för alla och har en av de bästa formerna av demokrati.
De facto när man ser på vad de har för slags styrelseform inser man att de har en synnerligen hög form av demokrati som ännu inte uppnåtts i det sk väst (där alla demokratier som verkligen är det finns) som varit fd kristna länder.

Problemen i det israeliska samhället rör inte bara etnicitet utan även synen på identitet. Det är inte bara en exkludering [i]av arabiska israeler som existerar utan även ett problem med vem som räknas som jude. Definitionen av vem som är jude skiljer sig åt och båda har auktoritet i olika frågor. Invandrarna behöver endast påvisa att deras mor eller farföräldrar var judar för att de ska
räknas som judiska men i Halakha måste de vara födda av en judisk mor. [/i]
Ref. Israel, en etnisk demokrati? Henrik Kowalczyk, Lunds universitet



Det jag har markerat i texten stämmer INTE... varför säger man sådant --- när arabiska israeler de facto sitter i Knesset? Vad är det för skit?
Varför alla dessa lögner?
Vad vill man uppnå?

Läs här (återkom sedan gärna med det eviga ---"jamen det är ju INTE PERFEKT därmed är allt de gör skit...." - go for it!

https://www.washingtoninstitute.org/pol ... -elections

Israel is holding its elections for the Knesset on April 9, the 21st parliamentary poll in the country’s history. Of an estimated 5.8 million citizens with voting rights, 16 percent are from Israel’s Arab minority, which makes up around a fifth of Israel’s total population. During the previous Knesset elections in March 2015, a broad alliance of four Arab or joint Arab-Jewish parties, the Joint List, became the primary representation of this minority. This alliance won 13 out of the Knesset’s 120 seats, one of the highest levels of Arab representation in Israel’s history, even with Arab turnout at 63.7 percent compared to the national average of 72.3 percent (some 76 percent of eligible Israeli Jews voted). This time around, several lists are competing to represent Arabs in the Knesset, but all signs indicate that Arab representation will be limited to the same parties that have represented them in previous parliaments. However, the fracturing of the Joint List and a growing interest in boycotting the elections suggest that upcoming Arab representation in the Knesset will likely shrink.
....

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Allmän politik.

Inläggav hakkapeliitta » 10 maj 2021 15:49

Finns massa skruvade hjärnor inom kyrkan. Dessa förstör, jag tycker synd om dem inom kyrkan som vill sprida glädje och medmänsklighet och som är genuint goda.
Religionen drar ofta till sej sjuka individer, jag tippar att det är personer som växte upp i strängt religiöst hem som aldrig fick ett naturligt utlopp för sin sexualitet, ja, kolla alla katolska pedofilpräster.
Dessa individer söker sej till en miljö där de kan få utlopp för sina perversa tankar.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allmän politik.

Inläggav klorofyll » 10 maj 2021 17:10

Pollen skrev:Att islam skulle vara värre än kristna är dumheter!

Gandhi: I am a Muslim and a Hindu and a Christian and a Jew and so are all of you.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allmän politik.

Inläggav klorofyll » 10 maj 2021 17:12

klorofyll skrev:
Pollen skrev:Att islam skulle vara värre än kristna är dumheter!

Gandhi: I am a Muslim and a Hindu and a Christian and a Jew and so are all of you.

Om jag är INTJ så är Iris Gandhi...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allmän politik.

Inläggav klorofyll » 10 maj 2021 17:18

iris skrev:Varför återfinns ingen frihet i muslimska länder?
Jo för att islam inte tillåter - de facto - frihet i tankar, ord, åsikter eller tryck eller något sätt --- då ISLAM gäller och är det enda som får - gälla.

Därmed i dina märkligheter (lindrigt sagt och vänligt sagt) jämför du den religion som skapat demokratier och samhällen som främjar frihet för medborgarna och totalitära system som islam skapar.

Iris, jag tycker att, även om det bär dig emot på flera sätt, att du ska resa till ett sådant land, och studera kulturen där, att be dig predika kanske är för mycket, men bara åk dit, för jag tror inte att de muslimer som bor i Sverige lyssnar när du talar om länder du inte ens satt din fot i... och kritiserar just religionen de har...

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Allmän politik.

Inläggav iris » 10 maj 2021 21:55

klorofyll skrev:
iris skrev:Varför återfinns ingen frihet i muslimska länder?
Jo för att islam inte tillåter - de facto - frihet i tankar, ord, åsikter eller tryck eller något sätt --- då ISLAM gäller och är det enda som får - gälla.

Därmed i dina märkligheter (lindrigt sagt och vänligt sagt) jämför du den religion som skapat demokratier och samhällen som främjar frihet för medborgarna och totalitära system som islam skapar.

Iris, jag tycker att, även om det bär dig emot på flera sätt, att du ska resa till ett sådant land, och studera kulturen där, att be dig predika kanske är för mycket, men bara åk dit, för jag tror inte att de muslimer som bor i Sverige lyssnar när du talar om länder du inte ens satt din fot i... och kritiserar just religionen de har...


Jag har bott 6 månader i Syrien 2010 före kriget och har även familj som är muslimer. Jag har dessutom sedan 2003 studerat (även med muslimer) Koranen --- tror jag vet vad jag pratar om.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Allmän politik.

Inläggav iris » 10 maj 2021 22:01

Pollen skrev:
Jag trodde att det du påstod i tråden Logikens gränser var en engångsföreteelse; nämligen "I västvärlden ... är det Katolska kyrkans troende kristna (främst mycket gudstroende då de inte ens var lekmän utan präster och munkar främst - och nunnor) som gav världen - dig bla. - logiken, filosofins struktur och därmed även vetenskapen."
Vi har alltså katolska kyrkan att tacka för logik, filosofi och vetenskap?

Men så läser jag: "religion som skapat demokratier och samhällen som främjar frihet för medborgarna "
Vi har alltså katolska kyrkan att tacka för demokrati?

Det här blir tillsammantaget en historierevisionism av episka mått!
Är det ett katolskt projekt? Eller ditt eget?

Vi har sett flera liknande patetiska revisionsförsök, bl a M:s försäkran för några år sedan att partiet kämpade för allmän rösträtt och bekämpade apartheid; och inte minst förintelseförnekarna.

Jag är övertygad om att det är så här det kommer att se ut om religiösa rörelser - vare sig det handlar om kristna, muslimska eller andra - får för stort inflytande i det civila samhället. Vi tvingas leva med minskad respekt för sanning och fakta.

Om islamister försöker tvinga på oss sin skruvade världsbild - eller kristna extremister försöker nåt liknande - vet jag att vi är tillräckligt många som kommer att göra allt för motarbeta det.



Vi börjar här: https://www.newoxfordreview.org/documen ... ic-method/

Läs gärna noga.

Sedan kan du läsa detta och se om du hittar de vetenskapsmän du har hört talas om men INTE visste de var katolska präster:

https://www.ncregister.com/blog/a-list- ... ta-to-zupi

https://www.forbes.com/sites/johnfarrel ... cientists/

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Allmän politik.

Inläggav iris » 10 maj 2021 22:02

Mitt "projekt" - kyrkans projekt?
NEJ - FAKTA...


iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Allmän politik.

Inläggav iris » 11 maj 2021 05:39

Pollen skrev:
Vad får dig att tro att jag inte känner till det här?
Det är ett katolskt projekt till en omfattande historierevisionism!



Det du skriver är så ofattbart dumt så att jag faktiskt övervägde att inte svara dig alls. De FAKTA (om du vet ens vad det är) som visar i både länder där kristendomen varit förhärskande som alla - utan undantag - blivit demokratier --- samt implementerat skolsystem där man undervisat vetenskap, de vetenskapsmän som levt och vars fynd vi än använder som existerat tillsammans med deras fynd - som alla varit troende och de flesta katoliker -är de facto ingen revision - det är FAKTA.
Dessa fakta har av politiker som velat implementera sin version av verkligheten och därmed polariserat mot kyrkan ändrat. De - har mao sysslat med revisionism.
Du pratar som ett barn eller någon som absolut inte har någon som helst kunskap om något - varken historia eller nutid eller kan differentiera mellan fakta (vad som de facto existerar och är) samt hur man vill tolka denna (revisionism bla).

Fortsätter du med dina okunskapen på den nivån --- svarar jag dig inte mer. Min kunskap kommer från högre studier inom de områden jag diskuterar.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allmän politik.

Inläggav klorofyll » 11 maj 2021 06:23

iris skrev:
klorofyll skrev:
iris skrev:Varför återfinns ingen frihet i muslimska länder?
Jo för att islam inte tillåter - de facto - frihet i tankar, ord, åsikter eller tryck eller något sätt --- då ISLAM gäller och är det enda som får - gälla.

Därmed i dina märkligheter (lindrigt sagt och vänligt sagt) jämför du den religion som skapat demokratier och samhällen som främjar frihet för medborgarna och totalitära system som islam skapar.

Iris, jag tycker att, även om det bär dig emot på flera sätt, att du ska resa till ett sådant land, och studera kulturen där, att be dig predika kanske är för mycket, men bara åk dit, för jag tror inte att de muslimer som bor i Sverige lyssnar när du talar om länder du inte ens satt din fot i... och kritiserar just religionen de har...


Jag har bott 6 månader i Syrien 2010 före kriget och har även familj som är muslimer. Jag har dessutom sedan 2003 studerat (även med muslimer) Koranen --- tror jag vet vad jag pratar om.

OK

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allmän politik.

Inläggav klorofyll » 12 maj 2021 17:12

Det trevliga med politik är att det skiljer agnarna från vetet, om du har rätt så får du det tillslut på papper. De som har felaktiga åsikter utvecklar beteenden som gör att de kan dölja sanningen från sig själva.


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster