Israel - stat eller Guds Folk?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Israel - stat eller Guds Folk?

Inläggav Esther » 15 okt 2018 15:06

Öppnar med ett citat kring Israel av en katolik som sagt (Bengts Blogg) följande avseende staten Israel.
Fråga: KAN man anse att ett land är Guds vilja?

Gud upphäver aldrig ett förbund

Herren sade till Abram: "Lämna ditt land, din släkt och ditt hem, och gå till det land som jag skall visa dig. Jag skall göra dig till ett stort folk, jag skall välsigna dig och göra ditt namn så stort att det skall brukas när man välsignar. Jag skall välsigna dem som välsignar dig, och den som smädar dig skall jag förbanna. Och alla folk på jorden skall önska sig den välsignelse som du har fått.” /1 Mos 12:1-3

Gud överger eller avslutar aldrig ett förbund han instiftat, han endast utvecklar det i form av nya förbund. Så har det varit under hela det judiska folkets historia: Förbundet med Abrham åtföljdes av förbundet med Jakob, Moses, David etc. Att ett nytt förbund stiftas innebär inte att det tidigare förbundet ogiltigförklaras, det gäller fortfarande. Så var det också när Gud instiftade Nya testamentets förbund med alla folk genom Jesus Kristus: Det innebar inte att Gamla testamentets förbund med Israel blir inaktuella. Gud överger inte sitt förbundsfolk, och Kyrkan som Jesus instiftat står i nära förbindelse med Israel. Ur ett frälsningsperspektiv intar Israel ett allderles särskilt förhållande som förbundsfolket, i relation till vilket alla andra folk kallas hednafolk. Genom Jesus var judar och hednakristna kallade att höra samman i Kristi kropp. "Tack vare Kristus Jesus är hedningarna genom evangeliet arvingar som vi (judar), tillhör samma kropp som vi och har del i samma löften som vi", skriver Paulus i Ef 3:6.

Kyrkan står helt klart i ett särskilt förhållande till judarna: Genom judarna har vi fått tio Guds bud, Bibeln, Jesus Kristus och den kristna kyrkan, dess gudstjänstform, gudstjänstliv, dess symbolspråk, böner och uttrycksformer. Apostlarna var alla judar. I den övre salen, där Anden föll, fanns bara judar. Den judisk-kristna etiken, samhälls- livs och tidsuppfattningen är ett arv från de judiska patriarkerna som kommit hela den västerländska civilisationen till del. Paulus gick först till synagogan i de städer han kom till, först därefter gick han till hedningarna. Paulus använder bilden "det äkta olivträdet" om Israel, och hednafolken blir genom Jesus "inympade" i det äkta trädet. (Rom 11:17 ff).
Veritas vos liberabit

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Israel - stat eller Guds Folk?

Inläggav hakkapeliitta » 15 okt 2018 15:58

Den bloggen lät verkligen seriös. Orkade dock inte läsa allt. Problemet är ständigt, med vilken rätt bilda en stat?
Hela västerländska civilisationen bygger på rån, piratrån, plundring. Detta är privatkapitalismens ursprung.
Såg ett program om engelska koloniterering av Indien. Med militärmakt plundrades maharadjornas egendom. Sen en stolle i engelska parlamentet har mage att säga "jag var väldigt moderat och tog inte allt". Speciellt engelska överklassens egendom bygger på rån.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel - stat eller Guds Folk?

Inläggav Esther » 15 okt 2018 22:24

Med vilken rätt bilda en stat?
Jaha - det är väl med samma rätt som alltid.
Frågan är bara vilken den är?!
:)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Israel - stat eller Guds Folk?

Inläggav Anders » 15 okt 2018 23:01

Har tidigare ordat om Staten Israels grundande, och all idioti som skett på plats sen dess, nu en annan vinkel:

Farmor hann dit innan hon gick bort. Lika religiöst vurmande för Moses folk som någon annan. Men då hon kom på plats var hon inte så impad. En bit sunkig öken. Inte mycket att bråka om. Lika fascinerande som några kvadratmil småländsk granskog. Hett och eländigt var det också,

Lite som då jag var i Egypten. Skräpigt och dammigt och hett. Man får tro att det var svalare och vackrare då de byggde pyramiderna. Och öknen var inte sanddyner utan en massa stenig, ful utmark. Nilen, ja klart det framstår vackert då man åkt genom skitöknen. Het potatis på tand.

Och enligt Farmor inte mycket bättre med Plätten land, Israel. Vilket som vansinnesfolk som VILL bo där får väl bo där, jag bryr mig inte. Att de bråkar med varandra är dock tragiskt.

inte undra på att medelhavsfolken vill hit, där svalka och grönska finns, och där det är lite tryck på årstiderna. Jerusalemsfolket skulle åkt till Nås istället. Även om det är en jävla mygghåla.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel - stat eller Guds Folk?

Inläggav Esther » 16 okt 2018 06:24

Anders skrev:Har tidigare ordat om Staten Israels grundande, och all idioti som skett på plats sen dess, nu en annan vinkel:

Farmor hann dit innan hon gick bort. Lika religiöst vurmande för Moses folk som någon annan. Men då hon kom på plats var hon inte så impad. En bit sunkig öken. Inte mycket att bråka om. Lika fascinerande som några kvadratmil småländsk granskog. Hett och eländigt var det också,

Lite som då jag var i Egypten. Skräpigt och dammigt och hett. Man får tro att det var svalare och vackrare då de byggde pyramiderna. Och öknen var inte sanddyner utan en massa stenig, ful utmark. Nilen, ja klart det framstår vackert då man åkt genom skitöknen. Het potatis på tand.

Och enligt Farmor inte mycket bättre med Plätten land, Israel. Vilket som vansinnesfolk som VILL bo där får väl bo där, jag bryr mig inte. Att de bråkar med varandra är dock tragiskt.

inte undra på att medelhavsfolken vill hit, där svalka och grönska finns, och där det är lite tryck på årstiderna. Jerusalemsfolket skulle åkt till Nås istället. Även om det är en jävla mygghåla.


Jag upplevde Israel som ett rent, modernt, bördigt och mycket europeisk land - som var välordnat i sin infrastruktur, med odlingar överallt samt bevattningar och allt det jag inte såg i Syrien - som var såsom du beskrev Egypten: oordnat, smutsigt med sopor överallt, torrt med vägar och hus/trottoarer som påminde om bilder från Indiens delar som är hinduiska.
Och Syrien var inget fattigt land ... precis före kriget.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Israel - stat eller Guds Folk?

Inläggav Anders » 16 okt 2018 07:45

Esther skrev:
Anders skrev:Har tidigare ordat om Staten Israels grundande, och all idioti som skett på plats sen dess, nu en annan vinkel:

Farmor hann dit innan hon gick bort. Lika religiöst vurmande för Moses folk som någon annan. Men då hon kom på plats var hon inte så impad. En bit sunkig öken. Inte mycket att bråka om. Lika fascinerande som några kvadratmil småländsk granskog. Hett och eländigt var det också,

Lite som då jag var i Egypten. Skräpigt och dammigt och hett. Man får tro att det var svalare och vackrare då de byggde pyramiderna. Och öknen var inte sanddyner utan en massa stenig, ful utmark. Nilen, ja klart det framstår vackert då man åkt genom skitöknen. Het potatis på tand.

Och enligt Farmor inte mycket bättre med Plätten land, Israel. Vilket som vansinnesfolk som VILL bo där får väl bo där, jag bryr mig inte. Att de bråkar med varandra är dock tragiskt.

inte undra på att medelhavsfolken vill hit, där svalka och grönska finns, och där det är lite tryck på årstiderna. Jerusalemsfolket skulle åkt till Nås istället. Även om det är en jävla mygghåla.


Jag upplevde Israel som ett rent, modernt, bördigt och mycket europeisk land - som var välordnat i sin infrastruktur, med odlingar överallt samt bevattningar och allt det jag inte såg i Syrien - som var såsom du beskrev Egypten: oordnat, smutsigt med sopor överallt, torrt med vägar och hus/trottoarer som påminde om bilder från Indiens delar som är hinduiska.
Och Syrien var inget fattigt land ... precis före kriget.


Jag har ju inte varit i Israel, det var farmors intryck. Ok kanske 15 år sen så det kan ju blivit en gräsmatta sen dess. Är det så så är det så. Men i länder där marken i grunden inte är jord utan sten grus och sand trivs jag inte. Sydöstra Spanien är likadant även om de odlar och håller på. Naturen är ful. Och länder där det blir 40 grader. Där vill man inte vara, mer än en vecka i november eller februari. Farmor hade svårt att se vad det var att bråka om. Jerusalem tyckte hon det var fantastiskt att vara i av religiösa skäl, klagomurar och vad det var men fult i stan och fult runtikring. Fult mest överallt. Hon var i och för sig inte så berest, Farmor, fattig från barnsben.

Önskar att det inte hade hittats olja där nere.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Israel - stat eller Guds Folk?

Inläggav Anders » 16 okt 2018 08:02

Själva frågeställningen i rubriken. Jag säger stat. Guds folk kan de eventuellt vara men det är så fall i realmen tinget-i-sig vilket inte kan observeras. Finns Judar som är trevliga och judar som är otrevliga, judar som är intelligenta och judar som är rätt blåsta. OK, en bra lärdomstradition, det har de. Gillar dock inte deras familjevurmande. Det är i och för sig receptet på deras framgång (ja det finns många judar som blivit framgångsrika) - ett medelhavsfolk som kom upp på de breddgrader där det inte ses med nådiga ögon att man gömmer sig bakom familjen utan måste glänsa som individ (här säger vi att du är en jävla idiot, vi säger inget om din mamma, det är du som ansvarar för dig själv. Engelsmännen är lite halvlatinos).
Judarna lyckades förena dessa två världar. De svenska judarna hade(har?) training camps för nyanlända judar där man tränades upp till att bli en person som funkar i samhället. Bra. Judiska familjer i Sverige funkar på ett bra sätt, men jag ser ingen Jesus i Peter Wolodarski. Snarare tvärt om.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel - stat eller Guds Folk?

Inläggav Esther » 16 okt 2018 09:51

Anders skrev:Själva frågeställningen i rubriken. Jag säger stat. Guds folk kan de eventuellt vara men det är så fall i realmen tinget-i-sig vilket inte kan observeras. Finns Judar som är trevliga och judar som är otrevliga, judar som är intelligenta och judar som är rätt blåsta. OK, en bra lärdomstradition, det har de. Gillar dock inte deras familjevurmande. Det är i och för sig receptet på deras framgång (ja det finns många judar som blivit framgångsrika) - ett medelhavsfolk som kom upp på de breddgrader där det inte ses med nådiga ögon att man gömmer sig bakom familjen utan måste glänsa som individ (här säger vi att du är en jävla idiot, vi säger inget om din mamma, det är du som ansvarar för dig själv. Engelsmännen är lite halvlatinos).
Judarna lyckades förena dessa två världar. De svenska judarna hade(har?) training camps för nyanlända judar där man tränades upp till att bli en person som funkar i samhället. Bra. Judiska familjer i Sverige funkar på ett bra sätt, men jag ser ingen Jesus i Peter Wolodarski. Snarare tvärt om.



Ser man till hur detta hände en gång - när det hände. Verkar det som om det var så att ett folk fick en tro på Gud, genom den fick de ett land - Israel, de sket i Gud och förlorade landet och fördrevs och Jerusalem eldades upp och de slaktades om och om igen - sedan slutligen fördrevs de nästintill 2000 år från sitt land, försökte behålla tron och fick tillbaka landet och flyttade hem.
Det är intressant att både Koranen och Bibeln är överens om detta förhållande - även om muslimerna inte är det trots det som står i Koranen idag.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Israel - stat eller Guds Folk?

Inläggav Anders » 16 okt 2018 14:30

Esther skrev:
Anders skrev:Själva frågeställningen i rubriken. Jag säger stat. Guds folk kan de eventuellt vara men det är så fall i realmen tinget-i-sig vilket inte kan observeras. Finns Judar som är trevliga och judar som är otrevliga, judar som är intelligenta och judar som är rätt blåsta. OK, en bra lärdomstradition, det har de. Gillar dock inte deras familjevurmande. Det är i och för sig receptet på deras framgång (ja det finns många judar som blivit framgångsrika) - ett medelhavsfolk som kom upp på de breddgrader där det inte ses med nådiga ögon att man gömmer sig bakom familjen utan måste glänsa som individ (här säger vi att du är en jävla idiot, vi säger inget om din mamma, det är du som ansvarar för dig själv. Engelsmännen är lite halvlatinos).
Judarna lyckades förena dessa två världar. De svenska judarna hade(har?) training camps för nyanlända judar där man tränades upp till att bli en person som funkar i samhället. Bra. Judiska familjer i Sverige funkar på ett bra sätt, men jag ser ingen Jesus i Peter Wolodarski. Snarare tvärt om.



Ser man till hur detta hände en gång - när det hände. Verkar det som om det var så att ett folk fick en tro på Gud, genom den fick de ett land - Israel, de sket i Gud och förlorade landet och fördrevs och Jerusalem eldades upp och de slaktades om och om igen - sedan slutligen fördrevs de nästintill 2000 år från sitt land, försökte behålla tron och fick tillbaka landet och flyttade hem.
Det är intressant att både Koranen och Bibeln är överens om detta förhållande - även om muslimerna inte är det trots det som står i Koranen idag.

Min tro är att det hade funkat om man tagit det lite mer vackert efter kriget då Israel bildades. Att muslimerna DÅ hade gått med på det om det fått dra ut ett par år. Det var en helt annan stämning i Arabvärlden än då. Kvinnor gick sminkade på gatorna i Teheran, och Nasser höll tal om vilka muppar han tyckte Muslimska brödraskapet var. Har mycket svårt att tro att SÄTTET staten Israel skapades på inte är en betydande del i varför det blivit så bråkigt. Och det var ju inte helt klockrent hur engelsmännen betedde sig där nere.

Man skulle kunna säga : Det är YTTERLIGARE ett skithål som skapats av det första världskriget, den största katastrofen för västvärlden sen västvärlden blev västvärld.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel - stat eller Guds Folk?

Inläggav Esther » 16 okt 2018 14:45

Anders skrev:
Esther skrev:
Anders skrev:Själva frågeställningen i rubriken. Jag säger stat. Guds folk kan de eventuellt vara men det är så fall i realmen tinget-i-sig vilket inte kan observeras. Finns Judar som är trevliga och judar som är otrevliga, judar som är intelligenta och judar som är rätt blåsta. OK, en bra lärdomstradition, det har de. Gillar dock inte deras familjevurmande. Det är i och för sig receptet på deras framgång (ja det finns många judar som blivit framgångsrika) - ett medelhavsfolk som kom upp på de breddgrader där det inte ses med nådiga ögon att man gömmer sig bakom familjen utan måste glänsa som individ (här säger vi att du är en jävla idiot, vi säger inget om din mamma, det är du som ansvarar för dig själv. Engelsmännen är lite halvlatinos).
Judarna lyckades förena dessa två världar. De svenska judarna hade(har?) training camps för nyanlända judar där man tränades upp till att bli en person som funkar i samhället. Bra. Judiska familjer i Sverige funkar på ett bra sätt, men jag ser ingen Jesus i Peter Wolodarski. Snarare tvärt om.



Ser man till hur detta hände en gång - när det hände. Verkar det som om det var så att ett folk fick en tro på Gud, genom den fick de ett land - Israel, de sket i Gud och förlorade landet och fördrevs och Jerusalem eldades upp och de slaktades om och om igen - sedan slutligen fördrevs de nästintill 2000 år från sitt land, försökte behålla tron och fick tillbaka landet och flyttade hem.
Det är intressant att både Koranen och Bibeln är överens om detta förhållande - även om muslimerna inte är det trots det som står i Koranen idag.

Min tro är att det hade funkat om man tagit det lite mer vackert efter kriget då Israel bildades. Att muslimerna DÅ hade gått med på det om det fått dra ut ett par år. Det var en helt annan stämning i Arabvärlden än då. Kvinnor gick sminkade på gatorna i Teheran, och Nasser höll tal om vilka muppar han tyckte Muslimska brödraskapet var. Har mycket svårt att tro att SÄTTET staten Israel skapades på inte är en betydande del i varför det blivit så bråkigt.


Nejdå, det är andligt. De vet att deras sistA Timme är slagEn....
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel - stat eller Guds Folk?

Inläggav Esther » 17 okt 2018 06:07

Ate var skuldens och dårskapens gudinna i grekisk mytologi. Enligt Hesiodos var hon dotter till Eris och syster till Anomia. Enligt Homeros Iliaden var hon äldsta dotter till Zeus, med okänd moder.[1]

Shakespeare nämner Ate i Julius Caesar, med raderna:

"Och Caesars vålnad, glupsk i hämndbegär -
Med Ate vid sin sida, eldröd kommen
Ifrån Tartaren – nalkas dessa länder
Och med en hövdings stämma ropa: ”Mord!”
Och släppa krigets galna hundar lösa, …
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Israel - stat eller Guds Folk?

Inläggav Anders » 17 okt 2018 07:38

Fattigdomen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel - stat eller Guds Folk?

Inläggav Esther » 17 okt 2018 09:44

Anders skrev:Fattigdomen.


Nja... tre exempel...
På Cypern när turkarna intog de grekiska områdena - där hade före detta varit vackra små hus med trädgårdar (inte rika) - nu fyllt med sopor, smuts och ovårdad...
I Syrien samma sak.
I Israel där araberna lever - samma sak.

Det har inget med fattigdom att göra vad som bor inne i människor som kommer ut ur dem.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Israel - stat eller Guds Folk?

Inläggav Anders » 17 okt 2018 10:38

Esther skrev:
Det har inget med fattigdom att göra vad som bor inne i människor som kommer ut ur dem.

Den får du gärna utveckla.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel - stat eller Guds Folk?

Inläggav Esther » 17 okt 2018 23:09

Anders skrev:
Esther skrev:
Det har inget med fattigdom att göra vad som bor inne i människor som kommer ut ur dem.

Den får du gärna utveckla.


En lycklig man - djupt förälskad i sin hustru, en lycklig kvinna djupt förälskad i sin man --- det spelar ingen roll om de lever i stampat jordgolv - för hon gör fint och tar in blommor och allt är putsat och underbart -- för hans skull - och han gör för henne allt det som krävs i hemmet av det de behöver... fattigdom har inget med varken smuts eller våld eller nått sådant att göra.
Det sista beror på helt andra orsaker.
Veritas vos liberabit


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster