Israel - stat eller Guds Folk?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Israel - stat eller Guds Folk?

Inläggav Anders » 18 okt 2018 00:38

Esther skrev:
Anders skrev:
Esther skrev:
Det har inget med fattigdom att göra vad som bor inne i människor som kommer ut ur dem.

Den får du gärna utveckla.


En lycklig man - djupt förälskad i sin hustru, en lycklig kvinna djupt förälskad i sin man --- det spelar ingen roll om de lever i stampat jordgolv - för hon gör fint och tar in blommor och allt är putsat och underbart -- för hans skull - och han gör för henne allt det som krävs i hemmet av det de behöver... fattigdom har inget med varken smuts eller våld eller nått sådant att göra.
Det sista beror på helt andra orsaker.

Smuts har väl en rätt stark koppling till fattigdom?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel - stat eller Guds Folk?

Inläggav Esther » 18 okt 2018 13:01

Anders skrev:
Esther skrev:
Anders skrev:Den får du gärna utveckla.


En lycklig man - djupt förälskad i sin hustru, en lycklig kvinna djupt förälskad i sin man --- det spelar ingen roll om de lever i stampat jordgolv - för hon gör fint och tar in blommor och allt är putsat och underbart -- för hans skull - och han gör för henne allt det som krävs i hemmet av det de behöver... fattigdom har inget med varken smuts eller våld eller nått sådant att göra.
Det sista beror på helt andra orsaker.

Smuts har väl en rätt stark koppling till fattigdom?



Nej - det är såsom det är. Det som bor inne i en individ är det som levs ut - när ramar och regler och yttre förhållanden är stenhårda och icke tillåtande kan detta tryckas undan och ersättas med en hycklande sida som ser ut "som om". Rika människor är ibland MYCKET mer smutsiga --- men de har tjänstefolk som städar åt dem - så det syns inte.

Renligheten bor i hjärtat och kommer ut... levs ut - i olika dimensioner och effekter.
motsatsen också...
I absolut alla människor.

Sedan kan en kultur eller kontext mena att det är mer tillåtet - än i andra - och då .... då sysslar de flesta som då inte behöver låssas eller lägga band på sin skit med det som norm.

:)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Israel - stat eller Guds Folk?

Inläggav Anders » 21 okt 2018 08:43

Esther skrev:
Anders skrev:
Esther skrev:
En lycklig man - djupt förälskad i sin hustru, en lycklig kvinna djupt förälskad i sin man --- det spelar ingen roll om de lever i stampat jordgolv - för hon gör fint och tar in blommor och allt är putsat och underbart -- för hans skull - och han gör för henne allt det som krävs i hemmet av det de behöver... fattigdom har inget med varken smuts eller våld eller nått sådant att göra.
Det sista beror på helt andra orsaker.

Smuts har väl en rätt stark koppling till fattigdom?



Nej - det är såsom det är. Det som bor inne i en individ är det som levs ut - när ramar och regler och yttre förhållanden är stenhårda och icke tillåtande kan detta tryckas undan och ersättas med en hycklande sida som ser ut "som om". Rika människor är ibland MYCKET mer smutsiga --- men de har tjänstefolk som städar åt dem - så det syns inte.

Renligheten bor i hjärtat och kommer ut... levs ut - i olika dimensioner och effekter.
motsatsen också...
I absolut alla människor.

Sedan kan en kultur eller kontext mena att det är mer tillåtet - än i andra - och då .... då sysslar de flesta som då inte behöver låssas eller lägga band på sin skit med det som norm.

:)


Problemet, enligt min ringa men ärliga uppfattning, och i ett liv där jag rört mig - som boende - i många sociala miljöer är att;
Ja, det levs i någon liten mån ut, men för att det som är i dig skall frodas måste det kultiveras och det det är din miljö som står för denna kultur. Det finns oerhört många humanistiskt begåvade och intresserade människor bland de som inte har akademiker som föräldrar men ytterst få av dessa kommer att spendera de bästa av sina vakna timmar i den världen. Bara som ett exempel.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Israel - stat eller Guds Folk?

Inläggav Anders » 21 okt 2018 08:57

Tillbaka till Israel och vår diskussion vi hade tidigare. Eller lite löst relaterat till den. Carlos Ruiz Zafon är min solklara favorit bland de spanska författarna, Vindens Skugga känner många till, en bok som i Spanien sålde som Da Vinci-koden, som hade en bra uppföljare, tyvärr en underligt hoprafsad trea, där också många tappade intresset för Zafon, men i den sista boken i serien tycker jag, så långt jag har läst att Zafon är tillbaka, den är strålande bra.

Han hade bara en formulering i en dialog där en vän till honom sparkas från ett högt ämbete och ersätts med en Francoanhängare, en formulering som passade så bra in på vår diskussion tidigare:
Meritokrati och medelhavsklimat är per definition inkompatibla.

Häri ligger framgången hos Ashkenazijudarna.
Man kan tro att det var Guds vilja att de skulle få den resa de fick, men i så fall är det också Guds vilja att filisteerna skulle få olja big time. Outgrundliga äro herrens vägar. Jag undrar vad som är bestämt för alla flyktingar från arabvärlden som anlänt hit.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel - stat eller Guds Folk?

Inläggav Esther » 21 okt 2018 09:03

Anders skrev:Det finns oerhört många humanistiskt begåvade och intresserade människor bland de som inte har akademiker som föräldrar men ytterst få av dessa kommer att spendera de bästa av sina vakna timmar i den världen.


Är detta så hemskt? Går de miste om något? Går världen miste om något?
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel - stat eller Guds Folk?

Inläggav Esther » 21 okt 2018 09:10

Anders skrev:Tillbaka till Israel och vår diskussion vi hade tidigare. Eller lite löst relaterat till den. Carlos Ruiz Zafon är min solklara favorit bland de spanska författarna, Vindens Skugga känner många till, en bok som i Spanien sålde som Da Vinci-koden, som hade en bra uppföljare, tyvärr en underligt hoprafsad trea, där också många tappade intresset för Zafon, men i den sista boken i serien tycker jag, så långt jag har läst att Zafon är tillbaka, den är strålande bra.

Han hade bara en formulering i en dialog där en vän till honom sparkas från ett högt ämbete och ersätts med en Francoanhängare, en formulering som passade så bra in på vår diskussion tidigare:
Meritokrati och medelhavsklimat är per definition inkompatibla.

Häri ligger framgången hos Ashkenazijudarna.
Man kan tro att det var Guds vilja att de skulle få den resa de fick, men i så fall är det också Guds vilja att filisteerna skulle få olja big time. Outgrundliga äro herrens vägar. Jag undrar vad som är bestämt för alla flyktingar från arabvärlden som anlänt hit.


Zafon har enligt min uppfattning (framförallt i Vindens skugga som har jag hemma och inte ens orkade ta mig igenom) läst för många manualer i hur man skriver en bok och följd dessa - den boken saknar därmed själ och märg - enligt min smak. Jämför jag honom med S Lagerlöf är det som att jämföra en äkta guld Omega med en billig koreansk kopia av en ful Rollex.
Vidare...här i Sverige är det tvärtom - partiboken ger rätt placeringar. Och vänsteranhängare sitter högt - andra göra sig icke besväret.
:)

Framgångar bland Ashenazi har föga eller inget med partibroderskapets implantering där inkompetens följer oförmåga till nyansering i åsikter --- ALLS att göra.
Deras framgångar har med helt andra faktorer att göra. Att judar "är" av olika "slag" har med den kulturella erfarenhet de har att göra. Erfarenheter som ser olika ut och därmed yttrar sig olika. Vad är framgång?
Som jude vet de alla att det som världen älskar - hatar Gud.
:)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Israel - stat eller Guds Folk?

Inläggav Anders » 21 okt 2018 10:18

Esther skrev:
Anders skrev:Det finns oerhört många humanistiskt begåvade och intresserade människor bland de som inte har akademiker som föräldrar men ytterst få av dessa kommer att spendera de bästa av sina vakna timmar i den världen.


Är detta så hemskt? Går de miste om något? Går världen miste om något?

Jag tror det. Jag får väl erkänna mig till den här kategorin, liksom min far. Vi var båda ”duktiga i skolan” och älskade det humanistiska. Men har ägnat karriärerna åt nyttiga saker, typ. Jobbat flitigt utan någon som helst lust. Gjort nytta men känt att vi går på trean eftersom vårt hjärta är någon annan stans. Nu är farsan pensionerad sen många, många år och kan njuta ett slags otium. Men någon nytta kände han inte att han gjorde. Bra på att leda möten, liksom jag. Hur bra är det? Nu påstår jag inte att jag är någon slags Carlos Ruiz Zafon eller Bob Dylan. Jag märker på de äkta kreativa människorna att det är som ett tryck inifrån, saker som måste ut, och sån är jag inte hopskruvad. Ibland undrar jag om de är ärliga. GW erkänner i alla fall villigt att han skriver som ett åttatillfemjobb.

Jag tror väldigt många lider. I mitt gäng hemma var vi alla olika men blev ingenjörer allihop. Vissa brinner för det vissa har det som brödfödan. Inte bara jag. Att känna att man duger något till men inte kan komma till sin rätt är ett lidande. Jag kan inte tala för hela världen, men jag tror oerhört många på fabriker i sydostasien lider oerhört. Inte alla, många gillar det, men är de från en fattig kommunitet, är begåvad och tvingas göra manuellt arbete 12 timmar om dagen, inte skitkul. Jag har de erfarenheterna i släkten längre bak, jag tackar Gud för folkhemmet.

För världen? Här vill jag verkligen säga att det är bra att de som verkligen är begåvade ( är personlig bekant med sveriges bäste programmerare och en utövare av ett instrument där han åtmistone är europabäst) får blomstra, att de får chansen. Onekligen är det så att många av de stora tänkarna och vetenskapsmännen historiskt har kommit från välbärgade hem, har fått en skyddad resa och kunnat blomstra och göra bra saker för världen(Dock inte din store idol Kant, som du säkert vet. Hade hans pappa varit adlig hade han lämnat Königsberg). Men nu producerar min vän musikanten fantastisk musik, min vän programmeraren gör fantastiska saker för datavärlden och forskning. Och hade de fötts 1885 hade de på sin höjd varit verkmästare. Båda från lägre medelklassfamiljer. Den revolution västerlandet har genomgått har medfört en explosion av kompetenta människor. Jag tror att det är bra. Och vänta bara tills de enklare börjar ta vägen in i konsten och det humanistiska. En explosion i skönhet.

Missförstå mig inte på en sak - det är helvetes mycket bättre nu än för 100 år sen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Israel - stat eller Guds Folk?

Inläggav Anders » 21 okt 2018 10:24

Esther skrev:
Anders skrev:Tillbaka till Israel och vår diskussion vi hade tidigare. Eller lite löst relaterat till den. Carlos Ruiz Zafon är min solklara favorit bland de spanska författarna, Vindens Skugga känner många till, en bok som i Spanien sålde som Da Vinci-koden, som hade en bra uppföljare, tyvärr en underligt hoprafsad trea, där också många tappade intresset för Zafon, men i den sista boken i serien tycker jag, så långt jag har läst att Zafon är tillbaka, den är strålande bra.

Han hade bara en formulering i en dialog där en vän till honom sparkas från ett högt ämbete och ersätts med en Francoanhängare, en formulering som passade så bra in på vår diskussion tidigare:
Meritokrati och medelhavsklimat är per definition inkompatibla.

Häri ligger framgången hos Ashkenazijudarna.
Man kan tro att det var Guds vilja att de skulle få den resa de fick, men i så fall är det också Guds vilja att filisteerna skulle få olja big time. Outgrundliga äro herrens vägar. Jag undrar vad som är bestämt för alla flyktingar från arabvärlden som anlänt hit.


Zafon har enligt min uppfattning (framförallt i Vindens skugga som har jag hemma och inte ens orkade ta mig igenom) läst för många manualer i hur man skriver en bok och följd dessa - den boken saknar därmed själ och märg - enligt min smak. Jämför jag honom med S Lagerlöf är det som att jämföra en äkta guld Omega med en billig koreansk kopia av en ful Rollex.
Vidare...här i Sverige är det tvärtom - partiboken ger rätt placeringar. Och vänsteranhängare sitter högt - andra göra sig icke besväret.
:)

Framgångar bland Ashenazi har föga eller inget med partibroderskapets implantering där inkompetens följer oförmåga till nyansering i åsikter --- ALLS att göra.
Deras framgångar har med helt andra faktorer att göra. Att judar "är" av olika "slag" har med den kulturella erfarenhet de har att göra. Erfarenheter som ser olika ut och därmed yttrar sig olika. Vad är framgång?
Som jude vet de alla att det som världen älskar - hatar Gud.
:)

Tänker inte debattera Zafon, många känner som dej, jag känner annorlunda. Sådan är konsten.

Däremot, vad menar du med partibroderskapets inplantering?
Jag syftar på deras historia av att som sammanhållen grupp hamna i en kultursfär där meritokratin är starkare - samtidigt som de har en slags gruppsammanhållning som är ovanlig här uppe. Bra kombo. Slippa medelhavsfolkens gamla klientmentalitet ett knappt tjog århundraden.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Israel - stat eller Guds Folk?

Inläggav Anders » 21 okt 2018 11:03

Inte debattera men jag VILL prata Zafon, och skönlitteratur i allmänhet men det tar vi i litteraturdelforumet. Det behöver livas upp. Är helt till mig i trasorna av att läsa Andarnas Labyrint nu. Kan bara läsa 2-3 sidor i taget, sen blir det för mycket. det är så bra! Men återkommer där.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel - stat eller Guds Folk?

Inläggav Esther » 21 okt 2018 12:10

Anders skrev:
Esther skrev:
Anders skrev:Det finns oerhört många humanistiskt begåvade och intresserade människor bland de som inte har akademiker som föräldrar men ytterst få av dessa kommer att spendera de bästa av sina vakna timmar i den världen.


Är detta så hemskt? Går de miste om något? Går världen miste om något?

Jag tror det. Jag får väl erkänna mig till den här kategorin, liksom min far. Vi var båda ”duktiga i skolan” och älskade det humanistiska. Men har ägnat karriärerna åt nyttiga saker, typ. Jobbat flitigt utan någon som helst lust. Gjort nytta men känt att vi går på trean eftersom vårt hjärta är någon annan stans. Nu är farsan pensionerad sen många, många år och kan njuta ett slags otium. Men någon nytta kände han inte att han gjorde. Bra på att leda möten, liksom jag. Hur bra är det? Nu påstår jag inte att jag är någon slags Carlos Ruiz Zafon eller Bob Dylan. Jag märker på de äkta kreativa människorna att det är som ett tryck inifrån, saker som måste ut, och sån är jag inte hopskruvad. Ibland undrar jag om de är ärliga. GW erkänner i alla fall villigt att han skriver som ett åttatillfemjobb.

Jag tror väldigt många lider. I mitt gäng hemma var vi alla olika men blev ingenjörer allihop. Vissa brinner för det vissa har det som brödfödan. Inte bara jag. Att känna att man duger något till men inte kan komma till sin rätt är ett lidande. Jag kan inte tala för hela världen, men jag tror oerhört många på fabriker i sydostasien lider oerhört. Inte alla, många gillar det, men är de från en fattig kommunitet, är begåvad och tvingas göra manuellt arbete 12 timmar om dagen, inte skitkul. Jag har de erfarenheterna i släkten längre bak, jag tackar Gud för folkhemmet.

För världen? Här vill jag verkligen säga att det är bra att de som verkligen är begåvade ( är personlig bekant med sveriges bäste programmerare och en utövare av ett instrument där han åtmistone är europabäst) får blomstra, att de får chansen. Onekligen är det så att många av de stora tänkarna och vetenskapsmännen historiskt har kommit från välbärgade hem, har fått en skyddad resa och kunnat blomstra och göra bra saker för världen(Dock inte din store idol Kant, som du säkert vet. Hade hans pappa varit adlig hade han lämnat Königsberg). Men nu producerar min vän musikanten fantastisk musik, min vän programmeraren gör fantastiska saker för datavärlden och forskning. Och hade de fötts 1885 hade de på sin höjd varit verkmästare. Båda från lägre medelklassfamiljer. Den revolution västerlandet har genomgått har medfört en explosion av kompetenta människor. Jag tror att det är bra. Och vänta bara tills de enklare börjar ta vägen in i konsten och det humanistiska. En explosion i skönhet.

Missförstå mig inte på en sak - det är helvetes mycket bättre nu än för 100 år sen.


Tre saker markerade jag i din text och tänker svara på dem.

Äkta kreativitet och de som brinner för något - är äkta vara. Du kan tex ta dansare. Nurre var äkta - all teknik i världen kan inte ta bort det som var äkta. Han var dansare och brann i dansen - hans ofattbara teknik går att öva in och lära sig men de saknar alla det som Nurre hade. Så är det med alla människor som äger den inre "branden" - deras verk är fyllda av deras eld. Oavsett om de heter Picasso eller var de är verksamma - resten är tekniker.

När man har något - men inte besitter viljan för det och skyller på system - är man i verkligheten en bekväm och lat person som gnäller istället för att kämpa och stannar vid bekvämligheten i latheten. Folkhemmet har gjort alla till medelmåttor där ingen är något...eftersom alla saknar kraften i viljan att ta sig dit och lägga all energi i att lyckas ta sig fram - man kommer dit av strömmen och kan bara flyta med.

FEL - de kom inte från välbärgade hem. Du får faktiskt läsa på... det är rent av beklämmande när du upprepar saker som inte stämmer...
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel - stat eller Guds Folk?

Inläggav Esther » 21 okt 2018 12:15

Anders skrev:
Esther skrev:
Anders skrev:Tillbaka till Israel och vår diskussion vi hade tidigare. Eller lite löst relaterat till den. Carlos Ruiz Zafon är min solklara favorit bland de spanska författarna, Vindens Skugga känner många till, en bok som i Spanien sålde som Da Vinci-koden, som hade en bra uppföljare, tyvärr en underligt hoprafsad trea, där också många tappade intresset för Zafon, men i den sista boken i serien tycker jag, så långt jag har läst att Zafon är tillbaka, den är strålande bra.

Han hade bara en formulering i en dialog där en vän till honom sparkas från ett högt ämbete och ersätts med en Francoanhängare, en formulering som passade så bra in på vår diskussion tidigare:
Meritokrati och medelhavsklimat är per definition inkompatibla.

Häri ligger framgången hos Ashkenazijudarna.
Man kan tro att det var Guds vilja att de skulle få den resa de fick, men i så fall är det också Guds vilja att filisteerna skulle få olja big time. Outgrundliga äro herrens vägar. Jag undrar vad som är bestämt för alla flyktingar från arabvärlden som anlänt hit.


Zafon har enligt min uppfattning (framförallt i Vindens skugga som har jag hemma och inte ens orkade ta mig igenom) läst för många manualer i hur man skriver en bok och följd dessa - den boken saknar därmed själ och märg - enligt min smak. Jämför jag honom med S Lagerlöf är det som att jämföra en äkta guld Omega med en billig koreansk kopia av en ful Rollex.
Vidare...här i Sverige är det tvärtom - partiboken ger rätt placeringar. Och vänsteranhängare sitter högt - andra göra sig icke besväret.
:)

Framgångar bland Ashenazi har föga eller inget med partibroderskapets implantering där inkompetens följer oförmåga till nyansering i åsikter --- ALLS att göra.
Deras framgångar har med helt andra faktorer att göra. Att judar "är" av olika "slag" har med den kulturella erfarenhet de har att göra. Erfarenheter som ser olika ut och därmed yttrar sig olika. Vad är framgång?
Som jude vet de alla att det som världen älskar - hatar Gud.
:)

Tänker inte debattera Zafon, många känner som dej, jag känner annorlunda. Sådan är konsten.

Däremot, vad menar du med partibroderskapets inplantering?
Jag syftar på deras historia av att som sammanhållen grupp hamna i en kultursfär där meritokratin är starkare - samtidigt som de har en slags gruppsammanhållning som är ovanlig här uppe. Bra kombo. Slippa medelhavsfolkens gamla klientmentalitet ett knappt tjog århundraden.



:) skulle inte säga att Rosengren, Persson, nu även Svetsloppan, Sahlin, Foten eller Wallström eller någon av dessa som vi har kunnat visa upp där de knappt har kunnat engelska - än mindre haft statsmannaskap eller någon allmänbildning varit produkter av: Meritokrati (av latinets meritus, förtjänst, och kratein, styre) är en rörelse, ideologi eller samhällssystem där begåvning, utbildning och utbildningsresultat i kombination med prestationer under karriären spelar den dominerande rollen vid befordran.
Utan de har kommit till att styra landet för sina partiböckers skull - samt även tillsatt obildade personer inom statens tjänst på höga poster - inte för deras lämplighet eller kunnighet (som de saknat totalt) utan för att de haft rätt partibok.

Att andra länder skrattar åt oss - begriper jag.

Vet du hur det är i Israel?
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel - stat eller Guds Folk?

Inläggav Esther » 21 okt 2018 12:39

History of Israel : Declaration of Independence of the State of Israel
From the end of the World War I until 1948 the area of present day Jordan and Israel remained under the rule of the British Empire (see brief history). During this period the Jewish community organized itself to declare independence immediately upon termination of the British rule. Indeed, on May 14, 1948 (5th of Iyar, 5708), the day in which the British Mandate over Palestine expired, the Jewish People's Council gathered at the Tel Aviv Museum, and approved the proclamation below, declaring the establishment of the State of Israel. Thus, the 5th of Iyar in Hebrew calendar is celebrated as the Independence Day of Israel. The new state of Israel was recognized that night by the United States and three days later by the USSR.

Original text in Hebrew
Signatories of the declaration
Jewish People's Council convened at the Tel Aviv Museum, May 14, 1948.
David Ben Gurion reading the Declaration of Independence of Israel in the Jewish People's Council convened at the Tel Aviv Museum.
Recording of Ben Gurion reading the text of the declaration.

The text of the declaration:

ERETZ-ISRAEL [(Hebrew) - The Land of Israel] was the birthplace of the Jewish people. Here their spiritual, religious and political identity was shaped. Here they first attained to statehood, created cultural values of national and universal significance and gave to the world the eternal Book of Books.

After being forcibly exiled from their land, the people remained faithful to it throughout their Dispersion and never ceased to pray and hope for their return to it and for the restoration in it of their political freedom.

Impelled by this historic and traditional attachment, Jews strove in every successive generation to re-establish themselves in their ancient homeland. In recent decades they returned in their masses. Pioneers, ma'pilim [(Hebrew) - immigrants coming to Eretz-Israel in defiance of restrictive legislation] and defenders, they made deserts bloom, revived the Hebrew language, built villages and towns, and created a thriving community controlling its own economy and culture, loving peace but knowing how to defend itself, bringing the blessings of progress to all the country's inhabitants, and aspiring towards independent nationhood.

In the year 5657 (1897), at the summons of the spiritual father of the Jewish State, Theodore Herzl, the First Zionist Congress convened and proclaimed the right of the Jewish people to national rebirth in its own country.

This right was recognized in the Balfour Declaration of the 2nd November, 1917, and re-affirmed in the Mandate of the League of Nations which, in particular, gave international sanction to the historic connection between the Jewish people and Eretz-Israel and to the right of the Jewish people to rebuild its National Home.

The catastrophe which recently befell the Jewish people - the massacre of millions of Jews in Europe - was another clear demonstration of the urgency of solving the problem of its homelessness by re-establishing in Eretz-Israel the Jewish State, which would open the gates of the homeland wide to every Jew and confer upon the Jewish people the status of a fully privileged member of the comity of nations.

Survivors of the Nazi holocaust in Europe, as well as Jews from other parts of the world, continued to migrate to Eretz-Israel, undaunted by difficulties, restrictions and dangers, and never ceased to assert their right to a life of dignity, freedom and honest toil in their national homeland.

In the Second World War, the Jewish community of this country contributed its full share to the struggle of the freedom- and peace-loving nations against the forces of Nazi wickedness and, by the blood of its soldiers and its war effort, gained the right to be reckoned among the peoples who founded the United Nations.

On the 29th November, 1947, the United Nations General Assembly passed a resolution calling for the establishment of a Jewish State in Eretz-Israel; the General Assembly required the inhabitants of Eretz-Israel to take such steps as were necessary on their part for the implementation of that resolution. This recognition by the United Nations of the right of the Jewish people to establish their State is irrevocable.

This right is the natural right of the Jewish people to be masters of their own fate, like all other nations, in their own sovereign State.

ACCORDINGLY WE, MEMBERS OF THE PEOPLE'S COUNCIL, REPRESENTATIVES OF THE JEWISH COMMUNITY OF ERETZ-ISRAEL AND OF THE ZIONIST MOVEMENT, ARE HERE ASSEMBLED ON THE DAY OF THE TERMINATION OF THE BRITISH MANDATE OVER ERETZ-ISRAEL AND, BY VIRTUE OF OUR NATURAL AND HISTORIC RIGHT AND ON THE STRENGTH OF THE RESOLUTION OF THE UNITED NATIONS GENERAL ASSEMBLY, HEREBY DECLARE THE ESTABLISHMENT OF A JEWISH STATE IN ERETZ-ISRAEL, TO BE KNOWN AS THE STATE OF ISRAEL.

forts: https://www.science.co.il/israel-histor ... ndence.php
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Israel - stat eller Guds Folk?

Inläggav Anders » 21 okt 2018 17:13

Det var mycket att bemöta. Tar den här först.
Filosofer modell större från välbärgade hem eller adel - Platon, Sokrates, Aristoteles, Augustinus, Tomas av, Anselm, Descartes, Locke, Hume, Berkely, Frege, Schopenhauer, Marx, Mill, James, Russell, Sartre, Beavoir, Rand, Ayer, Carnap, Popper
Från snorrika hem - Kierkegaard, Wittgenstein
Från något som skulle kunna kallas rejält borgerliga hem utan större välstånd - Hobbes, Spinoza, Hegel, Nietzsche.
Från hantverkarhem eller liknande : Kant.
——.
Större vetenskapsmän från välbärgade hem eller adel - Newton, Boyle, Leibnitz, Darwin, Maxwell, Bohr, Heisenberg, Schrödinger, Hawking
Från akademisk/högborgerligmen kanske inte välbärgad bakgrund : Feynman, Teller, Kuhn
Einstein lite mittemellan välbärgat och akademiskt.
från enklare bakgrund : Gauss.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Israel - stat eller Guds Folk?

Inläggav Anders » 21 okt 2018 17:46

De jag känner som är forskare, musiker, företagsledare men som är från enklare bakgrund skulle inte vara där de är nu utan folkhemmet. Visst, medelmåttor kommer vara medelmåttor men varför skulle folkhemmet göra folk till medelmåttor? Det är ju tvärt om att även de duracellkaniner som är från enklare bakgrund får chansen nu. Min förhoppning är att de humanistiskt lagda kommer. Snart.

Att en demokrati kommer att ha representanter som inte är bildade hör nästan till sakens natur, lite som nämndemannasystemet i domstolarna. Läkarna hatar att ta etiska beslut inom sjukvården. Att makthavare inte är elit är av godo.
Att sedan norra europa och norra asien har en helt annan arbetsmoral, individualism och tilltro till system och andra människor än sina sydligare grannar är ganska så accepterat. Häri ligger meritokratin. Gör du bra skall det gå bra för dig. Gräddfiler gillas inte. Fair race.

Judarna har som sagt en speciell resa. Israel också en inte så, för dem, lyckad resa. Möjligen har de yngre generationerna det bättre men kibbutzerna var fulla av psykiska vrak efter krigen, och mängder med Israeler har fått sätta livet till. Och du har själv i din längre text beskrivit det som jag ser som det olyckliga, kanske mänskliga, misstaget från vilket så mycket skit har kommit.

De som garvar åt oss är väl medelhavsfolk som tycker vi är dumma som inte snyltar på systemet.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Israel - stat eller Guds Folk?

Inläggav Esther » 12 nov 2018 10:10

Det jag tänker på när jag läser dina inlägg Anders ovan... är : du menar på fullt allvar att ut ur Israel för över 2000 år kom välbärgade människor från Israel...till olika länder i hela världen och slog sig ner - köpte enorma egendomar, satte sina barn på enormt fina skolor och sedan blev de filosofer och vetenskapsmän?

Du tror inte att judarna som fördrevs från sitt land kom med två tomma händer till länder där de inte kunde språket, inte hade vänner eller bekanta eller familj, kom till länder som såg dem som "annorlunda" och där var de utstötta och var en underklassens underklass?

Verkligen på riktigt?
Veritas vos liberabit


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster