Prioriteringar i vården

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5118
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Prioriteringar i vården

Inläggav David H » 05 apr 2020 22:08

lynx skrev:Jag känner ingen annan sjuksköterska än dig, rekoj. Jag skulle väldigt gärna vilja veta mer om dessa åtgärdsplaner. I synnerhet om det rör sig om annat än tabletter.


Det var nog ett dåligt exempel eftersom jag inte jobbar med åtgärdsplaner på just det området. På min avdelning använder vi oss av bedömningsinstrument och åtgärdsplaner för andra områden, t ex risk för fall, risk för trycksår, risk för undernäring, munhälsa, benskörhetsscreening.

Jag läste igenom ett par av de bedömningsinstrument för depression som är vanligast, mest känt är nog ett som heter MADRS och specifikt för äldre finns det ett som heter GDS (geriatric depression scale). Typiskt nog hittade jag ingen standardiserad åtgärdsplan för någon av de nu. Gällande icke-farmokologiska åtgärder brukar det i alla fall betonas att det t ex finns evidens för att motion har god effekt, regelbundenhet i vardagen gällande exempelvis mat och sovrutiner, god belysning/ljus och social aktivering.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Prioriteringar i vården

Inläggav Anne » 05 apr 2020 22:14

Det andra exemplet är indikationer på depression. Rekoj, jag uppskattar att prata med dig, men jag känner att jag måste varva ner nu. Barnen och de äldre är något jag värnar starkt om och alla medmänniskor förstås. Nu ska jag förbereda mig för sängen. Höres!

David H
Moderator
Inlägg: 5118
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Prioriteringar i vården

Inläggav David H » 05 apr 2020 22:32

lynx skrev:Det andra exemplet är indikationer på depression.

Jo, så långt hängde jag med. Men jag förstod inte hur du i sammanhanget menade att koppla det till frågan om avhumanisering och trådämnet.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Prioriteringar i vården

Inläggav Anne » 07 apr 2020 13:28

Vi struntar i det. Jag ska inte prata på mer om depression, vill bara inflika att det kan vara en god id'e att att möjliggöra de faktorer man vet kan ha effekt mot depressioner i preventivt syfte. Nu låter jag rekoj välja linje vad han vill prata om. Vårdköerna kanske? Finns det något förslag hur vi kan minska dem?

David H
Moderator
Inlägg: 5118
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Prioriteringar i vården

Inläggav David H » 08 maj 2020 23:30

Igår skickade vi hem en patient från vår avdelning. Sjuksköterskan inom hemvården var upprörd över det, och tyckte inte att han var redo att komma hem. Senare under kvällen ringde de från akuten och frågade om vi hade en ledig plats, och ja, vi hade inte hunnit lägga in nån ny patient på den platsen han haft. Och det visade sig vara samma patient som vi haft tidigare under dagen som fick komma tillbaka till sin tidigare plats.
Det är inte första gången jag är med om att vi skickar hem en patient som sen kommer åter samma dag, utan att egentligen något nytt hänt. Olika personer bedömer olika, antar jag. Och ofta är situationen att patienten själv inte får någon talan. Kanske sådan situation inte skulle inträffat om involverade parter faktiskt lyssnat till patienten själv tänker jag.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Prioriteringar i vården

Inläggav scirocco » 27 maj 2020 15:16

Egentligen struntar jag i vården. Den borde inte varit en institution. Vi människor vet hur man tar hand om varandra. Vi själva har lämnat över det åt några andra. Staten. Allt blir fel. Vi klagar. Inom oss har vi vetskpen hur man tar hand om varann. Men vi har inte tid. Jobbar.

David H
Moderator
Inlägg: 5118
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Prioriteringar i vården

Inläggav David H » 28 maj 2020 15:26

scirocco skrev:Egentligen struntar jag i vården. Den borde inte varit en institution. Vi människor vet hur man tar hand om varandra. Vi själva har lämnat över det åt några andra. Staten. Allt blir fel. Vi klagar. Inom oss har vi vetskpen hur man tar hand om varann. Men vi har inte tid. Jobbar.


Nog tror jag det kan ligga en del sanning i det du skriver, men hur tänker du att någon sådan vision ska kunna förankras i realpolitiken? Vissa saker är svåra att förändra. Och stora förändringar innebär ofta stora praktiska problem.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Prioriteringar i vården

Inläggav klorofyll » 02 jun 2020 18:22

rekoj skrev:Kanske sådan situation inte skulle inträffat om involverade parter faktiskt lyssnat till patienten själv tänker jag.

Absolut, snacka med en kille idag som var trött på att andra trodde att han var dum i huvudet. Jag gillar honom. Jag tillfogade att "om man dessutom är lite snäll så gör det ju inte saken bättre"... Folk ser ofta ner på folk som är snälla, varför vet jag inte.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7770
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Prioriteringar i vården

Inläggav Anders » 03 jun 2020 08:35

scirocco skrev:Egentligen struntar jag i vården. Den borde inte varit en institution. Vi människor vet hur man tar hand om varandra. Vi själva har lämnat över det åt några andra. Staten. Allt blir fel. Vi klagar. Inom oss har vi vetskpen hur man tar hand om varann. Men vi har inte tid. Jobbar.

Ehh... läs lite om hur människor levde på 1800 talet. Googla lite presidenter före 1850 och se hur många av deras barn som dog unga.
Då människor samarbetar för att förstå hur människor fungerar för att kunna ta hand om människor på bästa sätt blir det väldigt mycket bättre än då enskilda försöker hjälpa med vad man kommer på i maggropen. Jag är JÄVLIGT glad åt att vården är en institution. Den kan ägas lite olika i olika länder, allt måste inte vara statligt, organiserad lite olika, tror landsting inte är universums smartaste, men likväl en institution i respektive stat som är rätt så jävla central. Människokroppen är en rätt bökig mekanism att begripa.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5118
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Prioriteringar i vården

Inläggav David H » 03 jun 2020 12:14

Anders skrev:
scirocco skrev:Egentligen struntar jag i vården. Den borde inte varit en institution. Vi människor vet hur man tar hand om varandra. Vi själva har lämnat över det åt några andra. Staten. Allt blir fel. Vi klagar. Inom oss har vi vetskpen hur man tar hand om varann. Men vi har inte tid. Jobbar.

Ehh... läs lite om hur människor levde på 1800 talet. Googla lite presidenter före 1850 och se hur många av deras barn som dog unga.
Då människor samarbetar för att förstå hur människor fungerar för att kunna ta hand om människor på bästa sätt blir det väldigt mycket bättre än då enskilda försöker hjälpa med vad man kommer på i maggropen. Jag är JÄVLIGT glad åt att vården är en institution. Den kan ägas lite olika i olika länder, allt måste inte vara statligt, organiserad lite olika, tror landsting inte är universums smartaste, men likväl en institution i respektive stat som är rätt så jävla central. Människokroppen är en rätt bökig mekanism att begripa.


Helst skulle man väl vilja ha det bästa av två världar. Men oavsett tror jag det är viktigt att acceptera att det är på det sätt det är nu, och vill man skapa förändring gäller det att också ha förståelse för den rådande situationen.
Den institutionaliserade vården har absolut sina fördelar, men den medför också att det är personer som far illa. En risk är helt klart att människor förvandlas till paket, särskilt vad gäller de som inte har egen förmåga att uttrycka egen vilja och de som är i stark beroendeställning då de inte klarar av att ta hand om sig själva - till exempel personer med demens, konfusion, de som är immobiliserade etc. Vissa scener jag sett kan närmast liknas vid tortyr, som förvirrade personer som det görs lumbalpunktioner på, tappning av ledvätska från knän och andra operativa ingrepp, med ingen eller närmast obetydlig bedövning, och ofta utan att det skett någon rådfrågning från patienten innan.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5118
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Prioriteringar i vården

Inläggav David H » 14 aug 2020 00:08

Dagens sommarpratare Yngve Gustafson
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1518814?programid=2071
Beskrivning: "Professor i geriatrik och stark förkämpe för bättre åldringsvård. Om forskning som visar hur man får en god ålderdom och om möten med gamla människor som delat med sig av sin livsvisdom."

Stundvis intressant att lyssna på tycker jag. En hel del av det han säger är nog vettigt, men också är jag skeptisk till mycket av detta hänvisande till vetenskapliga studier. Min erfarenhet är att de vetenskapliga studierna sällan ger entydiga svar, och det går nästan alltid att kontrastera med andra perspektiv.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster