”Vållande till annans död” ?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: ”Vållande till annans död” ?

Inläggav scirocco » 26 nov 2020 14:46

Varför är ni så rädda. Det är ett virus. Se i europa. Inget är lätt. Människor dör. Men att skylla deg på några människor är dumt. Bara acceptera livets gång. Om det skulle bli istid, skulle ni då också skylla anders tegnell för det. Lyssnade på vetenskap igår. Året innan dog färre äldrd i sverige än vanligt. Det fanns sålunda extra många svaga i landet.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: ”Vållande till annans död” ?

Inläggav Anders » 27 nov 2020 10:31

scirocco skrev:Varför är ni så rädda. Det är ett virus. Se i europa. Inget är lätt. Människor dör. Men att skylla deg på några människor är dumt. Bara acceptera livets gång. Om det skulle bli istid, skulle ni då också skylla anders tegnell för det. Lyssnade på vetenskap igår. Året innan dog färre äldrd i sverige än vanligt. Det fanns sålunda extra många svaga i landet.

Bara alla följer rekommendationerna så är det bra. Annars är det som intensivvårdssköterskan som hade sommarprogram sa - Fan ta dej.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5206
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: ”Vållande till annans död” ?

Inläggav David H » 27 nov 2020 16:42

scirocco skrev:Varför är ni så rädda. Det är ett virus. Se i europa. Inget är lätt. Människor dör. Men att skylla deg på några människor är dumt. Bara acceptera livets gång. Om det skulle bli istid, skulle ni då också skylla anders tegnell för det. Lyssnade på vetenskap igår. Året innan dog färre äldrd i sverige än vanligt. Det fanns sålunda extra många svaga i landet.


Jag hade nog inte varit rädd själv om det inte var för att jag arbetar inom vården på geriatrikavdelning. Skulle inte vara roligt att bli sjuk och sen smitta någon av dessa äldre som är inlagda för rehabilitering efter stroke eller nån operation. Jag blir då hellre sjuk när jag har semester... men så visst kan det ju va skönt att slippa detta viruset helt och hållet också. Nu har coronan spritt sig på avdelningen där jag jobbar igen, men jag hoppas på att det bara var nån flamma som lyckas släckas utan att elden bryter ut.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5206
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: ”Vållande till annans död” ?

Inläggav David H » 27 nov 2020 16:51

Anders skrev:Bara alla följer rekommendationerna så är det bra. Annars är det som intensivvårdssköterskan som hade sommarprogram sa - Fan ta dej.


Men rekommendationerna kan jag fortfarande uppleva något diffusa och flummiga. Vi får fortfarande trängas på små avdelningsstationer utan munskydd för att ge rapporter..som igår var vi fem pers på några få kvadratmeter under 15 minuter, jag tror inte riktigt det går att skydda sig i sådan situation..får bara hoppas på att ingen var smittad, och förlita sig på turen. Då vi har personal och patienter som testats positivt känns det lite som gambling. Luften blir kvav fort, får sen äntligen öppna dörren och känner hur frisk luft strömmar in.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: ”Vållande till annans död” ?

Inläggav Anders » 30 nov 2020 02:51

https://www.expressen.se/nyheter/stor-t ... ceptabelt/

Men här har man inte fattat alls. Eller skiter i det.

Men skrämmande beskrivning Rekoj! Det är ju mycket för er skull vi som bryr oss faktiskt har mask i matvaruaffärer o.d.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: ”Vållande till annans död” ?

Inläggav scirocco » 01 dec 2020 07:50

Det är omöjligt att följa uppmaningarna i coronatiderna. Samhället fortgår ju. Många onödiga affärer har öppet. Man blir ibland överfamlen av människor som ställer sig nära och pratar. Dessutom är det i vissa jobb nödvändigt att va nära. Mjnskydden släpper ut luften vi sidan. Vid studie har det ej kunnat påvisas några nämnvärda effekter av mjnskydd. Viktigast är att inta va nära. Köavstånd hjälper bara lite. Tiden man står i kön är mer farlig eftersom smitta är i rummet om den finns. Handsprit tas vi fel tillfällen o ingen fattar meni gen med det. De tar i saker efteråt och de är då inte skyddade. Ta inte i ansiktet så undviks smitta från händerna. Om du bär på smittan själv så hjälper du inte andra genom handspritsanvändning. Efter en liten stund smittar du i alla fall. Utandnindsluften är värst.

David H
Moderator
Inlägg: 5206
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: ”Vållande till annans död” ?

Inläggav David H » 03 dec 2020 22:16

Anders skrev:https://www.expressen.se/nyheter/stor-trangsel-under-black-friday-inte-acceptabelt/

Men här har man inte fattat alls. Eller skiter i det.

Men skrämmande beskrivning Rekoj! Det är ju mycket för er skull vi som bryr oss faktiskt har mask i matvaruaffärer o.d.


Får dock tillägga att jag tycker det görs mycket bra saker också. Känns betydligt säkrare jämfört med i våras. Eller jämfört med när vi hade influensautbrott på avdelningen för ett par år sen då typ 90-95% av alla patienter på avdelningen blev smittade. Nu har vi haft några enstaka covid-positiv fall på avdelningen, men vi har i alla fall kunnat klara oss utan större spridning.
Känns som det sakta börjar gå upp för personer att det viktigaste är att hålla avstånd. T ex istället för morgonsamling där alla samlas i ett rum, har vi nu morgonsamling där en chef står i mitten av korridor och pratar till personal som sprider ut sig i alla riktningar... den typen av kreativa lösningar har kommit mer på sista tiden.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: ”Vållande till annans död” ?

Inläggav scirocco » 05 dec 2020 13:32

Anders ,varför frågar du om vad myndigheter tycker?

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: ”Vållande till annans död” ?

Inläggav scirocco » 05 dec 2020 13:33

Har du ingen egen vilja och åsigt?

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1319
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: ”Vållande till annans död” ?

Inläggav Illusionen » 20 jan 2021 14:33

Följande citat, taget från DN i dag, kan ses som en bekräftelse på det jag tidigare hävdat,

”Om Sverige hade infört hårdare restriktioner tidigt under pandemins första våg så kunde
2.500 dödsfall ha undvikits. Det är nästan hälften av dem som avled i den första vågen.
Beräkningen görs av USA:s folkhälsomyndighet CDC i en studie av hur 37 länder i Europa
bromsat pandemin.”

När nu statsministern säger att han tar ansvar för det som hänt, undrar jag på vilket sätt ?
Hur kan man, efter alla försök till bortförklaringar, ta ansvar för att 2.500 människor mist livet
p g a regeringens inkompetens ?

Ansvarsfrågan bör ställas i relation till Expressens konstaterande den 18 jan 2021 citat,

En provocerande brist på självkritik
De högst ansvariga för den misslyckade coronahanteringen verkar helt oförmögna till
självkritik. Det är provocerande.

Ledarredaktionen”


/ Illusionen

Pax vobiscum.
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1319
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: ”Vållande till annans död” ?

Inläggav Illusionen » 11 feb 2021 15:46

.
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1319
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: ”Vållande till annans död” ?

Inläggav Illusionen » 11 feb 2021 17:20


Media watchdogs of Sweden


Gruppen Mewas (Media Watchdogs of Sweden) är djupt kritiska mot Sveriges coronahantering.
Enligt Mewas bör ansvariga ställas inför rätta, och drar paralleller till brott mot mänskligheten och nazismen.
”Det rena fördärvet vi bevittnar i Sverige liknar nazisternas ideologi. Man glorifierar en despot.
Få personer är modiga nog eller tillräckligt rädda för att höja rösten.
Att tillämpa dödshjälp, eller låt oss omformulera, mörda de äldre (...) är precis som nazisternas Aktion T4”,
lyder ett inlägg från 6 december.

Att, som nu har skett i Sverige, låta äldre sjuka dö ensamma, utan att ha fått tillgång till läkare och en
individuell bedömning, kan enligt min uppfattning jämställas med medhjälp till passivt mord.
Törs man inte nämna saker vid dess rätta namn, finns det starka skäl att ifrågasätta maktens legitimitet !

Merparten av alla dessa människor som berövats livet, har varit vanliga ärliga skattebetalare som satt
sin tillit till makthavare och myndigheter, men som nu på sitt yttersta, skandalöst svikits av samhället.
De hade inte något val, utan var helt utlämnade och beroende av den sjukvård staten ansvarar för,
och enligt lag är skyldig att tillhandahålla. Regeringens bortförklaringar och brist på självkritik är därför
provocerande, och ytterst pinsam att bevittna. Det är en stor skandal, att man inte skäms.

I våras deklarerade socialminister Lena Hallengren att vår beredskap är god.
Den 6 feb i år följer statsminister Stefan Löfven upp med, svenska strategin var rätt
Rätt då och rätt nu – vi har fått ner spridningen”.
Dessa påståenden skall sättas i relation till att den misslyckade svenska strategin har medfört
att vi har tio gånger fler döda i covid-19 per capita än Norge.

DN 28 jan 2021 skrev Lena Einhorn citat,
Det är sanslöst. Till och med 1500-talets påvar visste att vid viktiga beslut anlita en Djävulens advokat.
I februari kunde Stefan Löfven kanske skylla på okunskap.
Men om man när fler än 10.000 svenskar dött i covid-19 – de flesta i onödan – och om man när
Sverige åter klassas som ett högriskland, fortfarande vägrar lyssna på andra än de som utformade denna
katastrofala strategi, så kan detta bara bero på att man inte förmår ta sig ur den grop man grävt.
Att man inte vill betala det politiska priset. Trots priset i människoliv.

Det är inget annat än en moralisk kollaps.

I tidigare inlägg har jag riktat allvarlig kritik mot regeringen och FHM. Med anledning av detta vill jag tipsa
om ett beundransvärt och mycket läsvärt inlägg, skrivet av Lisa Meyler, i dagens DN (11 februari 2021).
Inledningen lyder,

”Det är chockerande att public service och myndighetsföreträdare utmålar medlemmar i en Facebook-grupp
som är kritisk till den svenska coronastrategin som folkfiender. Däremot utgör Facebook-gruppen som hyllar
statsepidemiolog Anders Tegnell och förbjuder all kritik ett hot mot demokratin, skriver Lisa Meyler,
en av 200 gruppmedlemmar i Media watchdogs of Sweden.”

Tidigare (8 aug 2020) skrev jag i denna tråd, att vi inte kan förvänta oss att regering och myndigheter,
måna om makten, oombedda själva öppet skall redovisa vad fattade beslut resulterat i. Man kommer
tvärt om att tillgripa allehanda undanflykter och bortförklaringar för att rättfärdiga sitt handlande, vilket
nu med all önskvärd tydlighet besannas, när makten inte drar sig för att beskylla kritiker för att vara ett
hot mot demokratin. Kom osökt att tänka på boken, Den nya klassen. av Milovan Djilas.

Att Sveriges anseende lidit skada av statsmaktens hantering av corona-pandemin torde, mot ovanstående
bakgrund, vara ofrånkomligt. Skadan kan dock förvärras dramatiskt, om public-service och berörda myndigheter
anser sig ha rätt och befogenhet att varna för normal opinionsbildning. Det finns därför anledning att påminna
om att Sverige har världens äldsta tryckfrihetsförordning, vilket redan det i sig förpliktigar, som möjliggör
granskning av alla om så önskas.
Offentlighetsprincipen är central i den svenska rättsordningen, och kommer till uttryck på olika sätt i Sveriges
grundlagar. När Kommuner och regioner kommer överens om att förhala medias begäran för att slippa lämna
ut uppgifter, rör det sig alltså om ett anmärkningsvärt och uppenbart kriminellt agerande.
Att public-service tar sig friheten att varna för normal opinionsbildning är likaså anmärkningsvärt.

Detta är extremt allvarligt då tillit/förtroende är en demokratis mest värdefulla tillgång.

När öppenhet/offentlighet/insyn motarbetas strider det mot regeringsformens 1 kap., som entydigt
stipulerar att ”all offentlig makt i Sverige utgår från folket” (§1), och ”det allmänna skall verka för
att demokratins idéer blir vägledande inom samhällets alla områden
” (§2).
Den polarisering som nu kännetecknar strategi-debatten ang Covid19 visar på det orimliga i att ge
FHM ett oproportionerligt stort mandat att på egen hand utforma strategin ifråga.

Vart tog ”all offentlig makt i Sverige utgår från folket” vägen om all övrig expertis ignoreras ?

Läs, och begrunda därefter,
Hur länge kan vi låta oss förledas, och bli manipulerade, av våra makthavare ?
Vad krävs ytterligare för att vi ska inse och lära oss att övertron på makthavarnas förmåga, och de svenska
systemens överlägsenhet, som statsepidemiolog Anders Tegnell representerar, helt enkelt inte är sann ?
Låt oss därför inte bli manipulerade till att glömma alla de som mist livet, och utkrävandet av ansvar

/ Illusionen / Bengt Hj Törnblom

Pax vobiscum

https://www.youtube.com/watch?v=TvThHk-wMRk
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1319
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: ”Vållande till annans död” ?

Inläggav Illusionen » 13 feb 2021 15:52

Mitt föregående inlägg har kompletterats med bl a,
"När öppenhet/offentlighet/insyn motarbetas strider det mot regeringsformens 1 kap., som entydigt
stipulerar att ”all offentlig makt i Sverige utgår från folket” (§1), och ”det allmänna skall verka för
att demokratins idéer blir vägledande inom samhällets alla områden” (§2).

Den polarisering som nu kännetecknar strategi-debatten ang Covid19 visar på det orimliga i att ge
FHM ett oproportionerligt stort mandat att på egen hand utforma strategin ifråga.

Vart tog ”all offentlig makt i Sverige utgår från folket” vägen, om all övrig expertis ignoreras ?"

/ Illusionen
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: ”Vållande till annans död” ?

Inläggav hakkapeliitta » 13 feb 2021 16:21

Illusionen skrev:
Vart tog ”all offentlig makt i Sverige utgår från folket” vägen, om all övrig expertis ignoreras ?"

/ Illusionen

Kan vara så enkelt att politikerna är valda av folket medan expertisen inte är det.

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1319
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: ”Vållande till annans död” ?

Inläggav Illusionen » 13 feb 2021 20:02

hakkapeliitta skrev:
Illusionen skrev:
Vart tog ”all offentlig makt i Sverige utgår från folket” vägen, om all övrig expertis ignoreras ?"

/ Illusionen

Kan vara så enkelt att politikerna är valda av folket medan expertisen inte är det.

Ja troligen förhåller det sig så.
Det innebär att politikerna som valts av folket, och representerar en majoritet, har mandat att
välja expertis. Konsekvensen borde då bli att det är regeringen som har/bär hela det övergripande
ansvaret för den förda politiken (inkl tillämpade strategier) gentemot folket. Att då, som icke sakkunnig,
enbart förlita sig på Folkhälsomyndigheten, FHM, och deras experter, när åsikterna är så diametralt olika
och stora som nu är fallet, får mig som lekman att ifrågasätta det kloka i regeringens agerande.

/ Illusionen / Bengt Hj Törnblom

Pax vobiscum
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 51 och 0 gäster