Presidentvalet USA 2020

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Presidentvalet USA 2020

Inläggav hakkapeliitta » 08 jan 2021 23:33

Jag uppfattar populism som ett rättfärdigt missnöje, må vara vänster eller höger.
Populism är en missnöjesyttring. Att etablerade politiker ser ner på detta är helt i sin ordning, de är så fast vid cementerad ordning där folk går och röstar på dem år efter år. Därför detta "det är viktigt att alla går och röstar", är inte alls viktigt. Men folk är fjärrstyrda och följer gängse rutiner utan att reflektera.
Demokratin vi har är en billig kompromiss där alla görs delaktiga, därför alltid "i demokratisk ordning", går inte att ha demokrati där alla redan från start är ojämlika.
Bara en sån sak att vi har åtta timmars arbetsdag sen 1919, hundra år sen, indikerar att nåt är fel. Varför? All välstånd sedan dess borde fördelas till alla men icke. Många är uppe med tuppen vid 07:00, sjukt är ordet. Men jag tror protesterna kommer hit till Sverige om inte någonting görs.
Röstade själv inte i senaste valet, inte heller i EU-valet. Det var första gången i mitt liv jag gav fan i, kändes meningslöst.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Presidentvalet USA 2020

Inläggav Pilatus » 09 jan 2021 00:59

hakkapeliitta skrev:Att etablerade politiker ser ner på detta är helt i sin ordning, de är så fast vid cementerad ordning där folk går och röstar på dem år efter år.

Det är lätt att hålla med om att den form av parlamentarisk demokrati vi har inbjuder politiker att erbjuda mer än vad som är möjligt att hålla. Alla skall få någonting, bara de riktigt rika skall få betala mer genom högre skatt, säger finansministern. Att det kan pågå förutsätter som alla vet en evig tillväxt i en ändlig värld.
Kanske är det ett gigantiskt bedrägeri. Andra får göra grovjobbet, mat, elektronik, kläder, bilar och mycket av det vi konsumerar, produceras av andra som ofta får göra jobbet till väsentligen lägre löner. Det vi själva producerar blir mycket dyrt, inte många kan köpa en nyproducerad villa, eller bostad i dag? Redan Tage Erlander hänvisade de nygifta att ställa sig i bostadskön.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Presidentvalet USA 2020

Inläggav klorofyll » 09 jan 2021 05:57

hakkapeliitta skrev:Bara en sån sak att vi har åtta timmars arbetsdag sen 1919, hundra år sen, indikerar att nåt är fel. Varför? All välstånd sedan dess borde fördelas till alla men icke. Många är uppe med tuppen vid 07:00, sjukt är ordet. Men jag tror protesterna kommer hit till Sverige om inte någonting görs.
Röstade själv inte i senaste valet, inte heller i EU-valet. Det var första gången i mitt liv jag gav fan i, kändes meningslöst.

Intressant.. Det lade du fram bra!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Presidentvalet USA 2020

Inläggav Pilatus » 09 jan 2021 11:18

klorofyll skrev:
hakkapeliitta skrev:Bara en sån sak att vi har åtta timmars arbetsdag sen 1919, hundra år sen, indikerar att nåt är fel. Varför? All välstånd sedan dess borde fördelas till alla men icke. Många är uppe med tuppen vid 07:00, sjukt är ordet. Men jag tror protesterna kommer hit till Sverige om inte någonting görs.

Intressant.. Det lade du fram bra!

Fakta är dock att det var först 1957 som en lag antogs om att arbetstiden skulle sänkas med en timme i veckan under tre år. På så sätt blev arbetstiden vid ingången av 1960, 45 timmar per vecka. Avtal ledde till att arbetstiden gradvis sjönk under kommande år innan lagen om 40 timmar arbetstid trädde i kraft 1973.
Moderator


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster