Höger VS auktoritär

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Höger VS auktoritär

Inläggav Anders » 30 nov 2020 08:01

"Konservatism betraktas vanligen som höger på den politiska höger-vänsterskalan, med en betoning på politisk ordning, kontinuitet och stabilitet över förment underordnade sociala och ekonomiska faktorer. Detta härrör från placeringen av delegaterna i Frankrikes nationalförsamling under och efter revolutionen, där anhängarna av monarkin och av ett mer (traditionellt) auktoritärt styrelseskick satt till höger i kammaren."

Detta från Wikipedia i artikeln om konservatism, och parentesen är intressantast. Burke skrev ju mot bakgrund av franska revolutionen liksom Nozick och Rawls skrev mot den misslyckade ryska.

Vad är auktoritärt? L'ancient regime? Sovjet? USA 1958?

Det mest auktoritära jag har varit med om är den frikyrkliga arbetarklassen. Det sverige farfar berättade om, 30-40-tal. Inte med rötterna i något direkt historiskt, mer än en fluffig bibeltro. Nej, det var stenhård disciplin, skötsamhet och arbetsamhet. Auktoriteten kom synbarligen från en kollektiv känsla av att bidra och inte ligga andra till last. Och det bibliska följdes långt utanför vad bibeln sade. Allt som inte var ordentligt var synd. Och både farfar och farmor höll stenhårt på det där in i åldern och döden. Lite som Ove i en man som heter. Förutom att Farfar var den mest skrattande människa jag träffat.

Den auktoriteten är en god auktoritet, som jag ser det. Håller ni med?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster