Legalisering av droger

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Legalisering av droger

Inläggav Pilatus » 15 dec 2020 10:58

Anders skrev:
Pilatus skrev: I Sverige skall alla skyddas mot farligheter, vi får aldrig bli vuxna

Inget vidare argument för att legalizit.

Om allt som ger rus betraktas som narkotika omgivet av lagar med omild straffpåföljd, så får varje snedsteg orimliga konsekvenser. Det tillfredsställer många förbudsivrare som alltid vill predika om ett liv fritt från berusningsmedel. Det är kanske ett arv från den tid då lönen helt eller delvis betalades in natura. Det fick olyckliga konsekvenser, givetvis.

... renhållningsarbetare i Stockholm 1874 avlönades i natura i form av mat, sprit och bostad.
Det skrevs i första numret av Kommunalarbetaren 1910.
Ref. Robert Janson, 20 jan 2010
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5113
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Legalisering av droger

Inläggav David H » 15 dec 2020 12:05

Pilatus skrev:
Anders skrev:
Pilatus skrev: I Sverige skall alla skyddas mot farligheter, vi får aldrig bli vuxna

Inget vidare argument för att legalizit.

Om allt som ger rus betraktas som narkotika omgivet av lagar med omild straffpåföljd, så får varje snedsteg orimliga konsekvenser. Det tillfredsställer många förbudsivrare som alltid vill predika om ett liv fritt från berusningsmedel. Det är kanske ett arv från den tid då lönen helt eller delvis betalades in natura. Det fick olyckliga konsekvenser, givetvis.

... renhållningsarbetare i Stockholm 1874 avlönades i natura i form av mat, sprit och bostad.
Det skrevs i första numret av Kommunalarbetaren 1910.
Ref. Robert Janson, 20 jan 2010


Detta tycks väl då snarast argumentera för en partiell legalisering av rusmedel, vilket stämmer överens med lagstiftningen i Sverige där exempelvis alkohol och nikotin är lagligt medan andra rusmedel är olagliga.

Skulle alla rusmedel legaliseras skulle det underlätta för oss som jobbar med läkemedel på sjukhus. Nu måste vi låsa in all narkotika, och ha stenkoll på varje tablett så inget försvinner, genom att noga räkna och dokumentera varje uttag. Om det inte fanns något förbud skulle vi kunna behandla narkotikan som vilken medicin som helst där det inte finns krav om att räkna eller dokumentera uttag. Om det vore önskvärt? Nja, själv är jag ingen stor anhängare av dessa substanser...och många tror jag saknar omdöme att greppa konsekvenserna... vad gäller barn exempelvis... en som argumenterar för full legalisering borde ju rimligtvis inkludera legalisering för barn också... annars hamnar vi återigen i en position av bara partiell legalisering.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Legalisering av droger

Inläggav klorofyll » 15 dec 2020 14:13

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:De som blir alkoholister har ofta andra problem med sig.

Det är ett konstigt argument. Det stämmer inte generellt sett. De flesta får problem av intensivt drickande.

Vi har olika uppfattningar om vad som orsakar att folk börjar dricka till vardags. Det brukar ibland betraktas som ett självmedicinerande. Det är antagligen inte så enkelt att tillgång till alkohol leder till alkoholism. Att det kan vara en bidragande faktor är känt. Vissa yrken är mer utsatta.
Men vi vet även att alkoholtoleransen är mycket olika mellan olika folkslag.

Även om man har andra problem så är det ju den alkoholhaltiga drycken som gör dig till alkoholist. Antagligen kan alkoholen dämpa ångest. Men de flesta har ångest emellanåt. Det kanske tog slut med flickvännen, man förlorade jobbet, föräldrarna dog. Det är normala situationer.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Legalisering av droger

Inläggav klorofyll » 15 dec 2020 14:24

Vilken typ av narkotika borde man testa att legalisera först, på prov??

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Legalisering av droger

Inläggav Anders » 15 dec 2020 15:33

klorofyll skrev:Vilken typ av narkotika borde man testa att legalisera först, på prov??

Antagligen sånt som testats på andra håll, som i Colorado. Om erfarenheterna är positiva.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Legalisering av droger

Inläggav Anders » 15 dec 2020 15:35

rekoj skrev:Skulle alla rusmedel legaliseras skulle det underlätta för oss som jobbar med läkemedel på sjukhus. Nu måste vi låsa in all narkotika, och ha stenkoll på varje tablett så inget försvinner, genom att noga räkna och dokumentera varje uttag. Om det inte fanns något förbud skulle vi kunna behandla narkotikan som vilken medicin som helst där det inte finns krav om att räkna eller dokumentera uttag. Om det vore önskvärt? Nja, själv är jag ingen stor anhängare av dessa substanser...och många tror jag saknar omdöme att greppa konsekvenserna... vad gäller barn exempelvis... en som argumenterar för full legalisering borde ju rimligtvis inkludera legalisering för barn också... annars hamnar vi återigen i en position av bara partiell legalisering.

Frågan är om det inte skulle vara kissaisängenbra för sjukvården. Det ni slipper i inlåsning får ni då nog igen med råge med ökad belastning av ett ökat intag mer eller mindre jobbiga patienter.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Legalisering av droger

Inläggav Pilatus » 15 dec 2020 15:50

klorofyll skrev:Vilken typ av narkotika borde man testa att legalisera först, på prov??

Narkotika i medicinsk mening skall självklart inte legaliseras. Men för den som orkar sig ut till en svensk sommarhage finns en liten svamp som kallas toppslätskivlingen. De innehåller psilocybin som är en psykedelisk substans. För den som vet hur de skall beredas säger lagen att man är utanför vad som är lagligt. Risken med sådana ämnen kan vara att de triggar igång psykoser. Om det finns belägg för sådant vet jag inte. Det är som med mycket annat, ett omåttligt bruk leder till tråkigheter. För den som torkar några svampar och brygger te på preparatet är det bara ett experiment. Om det är helt ofarligt kan jag inte svara på, man måste ju säkert kunna identifiera svampen. Vita skivlingar är lätta att förväxla med vit flugsvamp. Den vita flugsvampen är både mycket giftig, och mycket laglig!

Som narkotika enligt narkotikastrafflagen skall även anses de ovanjordiska delarna av växten kat (Catha edulis) samt svamparna Psilocybe semilanceata (toppslätskivling) och Psilocybe cubensis. Detsamma skall gälla andra svampar som innehåller ämnena psilocybin eller psilocin, om svamparna är framodlade eller om de har torkats eller på annat sätt beretts.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Legalisering av droger

Inläggav klorofyll » 15 dec 2020 16:45

Vad har ni för tankar om det här då: https://sv.wikipedia.org/wiki/Diazepam

Används ibland som "Lindrande behandling av "Stiff person syndrom""

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Legalisering av droger

Inläggav Anders » 15 dec 2020 17:01

klorofyll skrev:Vad har ni för tankar om det här då: https://sv.wikipedia.org/wiki/Diazepam

Används ibland som "Lindrande behandling av "Stiff person syndrom""

Säkert jättebra om utskrivet av läkare/psykiatriker som vet vad denne håller på med.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Legalisering av droger

Inläggav Anne » 15 dec 2020 18:07

Jag tar diazepam/stesolid när fjärde dimensionens ruttenhet vill nå mig genom att skrämma mig. Walk a mile in my shoes innan du förkastar det. Men nej, jag är inte för att det skulle finnas i en godisautomat. Jag tror vi, för personliga utvecklings skull, måste möta t ex vår sorg för att sedan släppa det och vara fullkomligt öppna för ljuset. Jag kom in i det här för tidigt. Jag blev livrädd. Visste inte vad jag skulle göra. Min rädsla var inkörsporten för mörkare krafter. Med det sagt vill jag mena att det finns ett behov för att lugna oss. Vi bör jobba med våra rädslor, sorger och sånt där. Det kan vi inte göra om vi ständigt är "i dimman". Men det kan behövas en paus för att orka med allting. Allt kommer bli bra, men det är en knölig resa dit och det är viktigt att inte ge upp.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Legalisering av droger

Inläggav Anne » 15 dec 2020 18:43

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Vilken typ av narkotika borde man testa att legalisera först, på prov??

Narkotika i medicinsk mening skall självklart inte legaliseras. Men för den som orkar sig ut till en svensk sommarhage finns en liten svamp som kallas toppslätskivlingen. De innehåller psilocybin som är en psykedelisk substans. För den som vet hur de skall beredas säger lagen att man är utanför vad som är lagligt. Risken med sådana ämnen kan vara att de triggar igång psykoser. Om det finns belägg för sådant vet jag inte. Det är som med mycket annat, ett omåttligt bruk leder till tråkigheter. För den som torkar några svampar och brygger te på preparatet är det bara ett experiment. Om det är helt ofarligt kan jag inte svara på, man måste ju säkert kunna identifiera svampen. Vita skivlingar är lätta att förväxla med vit flugsvamp. Den vita flugsvampen är både mycket giftig, och mycket laglig!

Som narkotika enligt narkotikastrafflagen skall även anses de ovanjordiska delarna av växten kat (Catha edulis) samt svamparna Psilocybe semilanceata (toppslätskivling) och Psilocybe cubensis. Detsamma skall gälla andra svampar som innehåller ämnena psilocybin eller psilocin, om svamparna är framodlade eller om de har torkats eller på annat sätt beretts.


Min storebror fick en psykos av LSD som verkar vara omöjlig att få bukt med. Man måste åtminstone vara försiktig om man pysslar med sånt och innan man prövat vet man inte hur man reagerar.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Legalisering av droger

Inläggav Pilatus » 15 dec 2020 20:09

lynx skrev:
Pilatus skrev:Narkotika i medicinsk mening skall självklart inte legaliseras. Men för den som orkar sig ut till en svensk sommarhage finns en liten svamp som kallas toppslätskivlingen. De innehåller psilocybin som är en psykedelisk substans.

Min storebror fick en psykos av LSD som verkar vara omöjlig att få bukt med. Man måste åtminstone vara försiktig om man pysslar med sånt och innan man prövat vet man inte hur man reagerar.

Jodå. LSD är säkert besvärligt att dosera, det tas ju i doser om 10 - 25 mikrogram. Det finns ett antal psykosfall tidigt redovisade. Varför man (Santos) fortsatt tillverka LSD förstår jag inte, (läkemedelsbolagen låter) psykiatriker experimentera med svårkontaktbara patienter ibland. Och senare experiment med att "vidga" medvetandet.

Bild
Moderator

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Legalisering av droger

Inläggav Vertumnus » 15 dec 2020 20:48

När man talar om psykoser i samband med drogbruk talar man om drogutlösta psykoser. Man menar att det finns en underliggande problematik som aktiveras av drogen. Problemet är inte specifikt för narkotikaklassade ämnen utan gäller även alkohol. Studier på befolkningsnivå visar tex ingen ökning av psykoser eller schizofreni där bruket av cannabis ökat över tid.

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Legalisering av droger

Inläggav Vertumnus » 15 dec 2020 20:51


David H
Moderator
Inlägg: 5113
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Legalisering av droger

Inläggav David H » 15 dec 2020 22:08

lynx skrev:Jag tar diazepam/stesolid när fjärde dimensionens ruttenhet vill nå mig genom att skrämma mig. Walk a mile in my shoes innan du förkastar det. Men nej, jag är inte för att det skulle finnas i en godisautomat. Jag tror vi, för personliga utvecklings skull, måste möta t ex vår sorg för att sedan släppa det och vara fullkomligt öppna för ljuset. Jag kom in i det här för tidigt. Jag blev livrädd. Visste inte vad jag skulle göra. Min rädsla var inkörsporten för mörkare krafter. Med det sagt vill jag mena att det finns ett behov för att lugna oss. Vi bör jobba med våra rädslor, sorger och sånt där. Det kan vi inte göra om vi ständigt är "i dimman". Men det kan behövas en paus för att orka med allting. Allt kommer bli bra, men det är en knölig resa dit och det är viktigt att inte ge upp.


Detta är inga enkla frågor. Själv menar jag inte att jag har nån radikal hållning varken åt det ena eller det andra hållet. Åtminstone inte när det kommer till praktiken. I min yrkesroll tänker jag att patienten får bestämma själv i möjligaste mån utifrån vad som är ordinerat gällande exempelvis vid behovs mediciner.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster