Legalisering av droger

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Legalisering av droger

Inläggav David H » 15 dec 2020 22:14

Anders skrev:
rekoj skrev:Skulle alla rusmedel legaliseras skulle det underlätta för oss som jobbar med läkemedel på sjukhus. Nu måste vi låsa in all narkotika, och ha stenkoll på varje tablett så inget försvinner, genom att noga räkna och dokumentera varje uttag. Om det inte fanns något förbud skulle vi kunna behandla narkotikan som vilken medicin som helst där det inte finns krav om att räkna eller dokumentera uttag. Om det vore önskvärt? Nja, själv är jag ingen stor anhängare av dessa substanser...och många tror jag saknar omdöme att greppa konsekvenserna... vad gäller barn exempelvis... en som argumenterar för full legalisering borde ju rimligtvis inkludera legalisering för barn också... annars hamnar vi återigen i en position av bara partiell legalisering.

Frågan är om det inte skulle vara kissaisängenbra för sjukvården. Det ni slipper i inlåsning får ni då nog igen med råge med ökad belastning av ett ökat intag mer eller mindre jobbiga patienter.


Jo, det må du mycket väl ha rätt i, men jag tog inte hänsyn till den aspekten här. Människor med drogproblematik är ofta bland de mest utmanande att vårda, och i de fall jag har kommit i kontakt med hot och våld har det oftast varit från just dessa personer.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Legalisering av droger

Inläggav David H » 15 dec 2020 22:18

klorofyll skrev:Vilken typ av narkotika borde man testa att legalisera först, på prov??


Ibland kan jag tänka att det kanske inte vore helt fel om några av dessa krigshetsande världsledare tryckte i sig lite svampar ibland för att få mer distans till tillvaron och inte bli så fixerade vid vissa mycket bestämda uppfattningar... men jag vet inte om det skulle funka.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Legalisering av droger

Inläggav Anders » 16 dec 2020 09:40

Måste erkänna att jag finner toppistråden på Flashback rätt underhållande. Lite samma som att jag aldrig säger nåt i stil med "Åå så skönt det är att jag kom ur rökat". Tog sista blosset för nåt tiotal år sen. Men jag sticker aldrig under stol med att jag saknar ciggen enormt. Ett underbart sätt att bara stå en stund. Kanske byta några ord med någon annan som rökte samtidigt. Löste man hälsoriskerna skulle jag omedelbart röka ett paket om dagen. Pengar och andedräkt skulle jag gladeligen offra. Ciggen var och är en jävligt beroendeframkallande drog. Var fruktansvärt svårt att sluta.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Legalisering av droger

Inläggav klorofyll » 16 dec 2020 12:44

rekoj skrev:
klorofyll skrev:Vilken typ av narkotika borde man testa att legalisera först, på prov??


Ibland kan jag tänka att det kanske inte vore helt fel om några av dessa krigshetsande världsledare tryckte i sig lite svampar ibland för att få mer distans till tillvaron och inte bli så fixerade vid vissa mycket bestämda uppfattningar... men jag vet inte om det skulle funka.


Framgång är att inte ha mött motstånd, brukar jag tänka... Ibland kan man ju undra: hur fan har hen blivit så bra? Rent intuitivt så antar man att det beror på hårt arbete. Men det kan lika väl vara så att personen inte ser faran.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Legalisering av droger

Inläggav scirocco » 17 dec 2020 03:38

Tror att diskussionen här övergick till vilka narkotiska mediciner kunde tillåtas o diverse spår. Då slipper man se det som verkligen pågår. Handeln och bruket av livsfarliga droger. Vissa enormt lätta att överdosera, andra blir ju nedbrytande på sikt för brukaren. Preparaten kan kosta 1800 kr per dygn för brukaren som oftast ej har egen bostad,ej heller socialbidrag eftersom denne ej är till arbetsmarknadens förfogande. Det blir dagliga inbrott,stölder o rån som bekostar drogerna, De som säljer är utsatta för våld och använder själv våld o hot i sin tur. Brukarna använder även de våld i svaga o förvirrade tillstånd. Detta har pågått länge och fortsätter. Den här stora delen kunde absolut minska om de vanligaste drogerna tillhandahölls reglerat och billigt. Utan kriminalisering. Utan gäng o syndikat med mord på agendan

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Legalisering av droger

Inläggav klorofyll » 17 dec 2020 12:29

scirocco skrev:Tror att diskussionen här övergick till vilka narkotiska mediciner kunde tillåtas o diverse spår. Då slipper man se det som verkligen pågår. Handeln och bruket av livsfarliga droger. Vissa enormt lätta att överdosera, andra blir ju nedbrytande på sikt för brukaren. Preparaten kan kosta 1800 kr per dygn för brukaren som oftast ej har egen bostad,ej heller socialbidrag eftersom denne ej är till arbetsmarknadens förfogande. Det blir dagliga inbrott,stölder o rån som bekostar drogerna, De som säljer är utsatta för våld och använder själv våld o hot i sin tur. Brukarna använder även de våld i svaga o förvirrade tillstånd. Detta har pågått länge och fortsätter. Den här stora delen kunde absolut minska om de vanligaste drogerna tillhandahölls reglerat och billigt. Utan kriminalisering. Utan gäng o syndikat med mord på agendan

Bra beskrivning, men det måste finnas några som helst begränsningar, lagen skulle kunna vara skriven hursomhelst, men det spelar ingen roll så länge som vi inte har domstolar och Poliser som tar hand om folk som bryter mot lagen...

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Legalisering av droger

Inläggav scirocco » 18 dec 2020 00:37

Vi har domstolar som sätter vissa i fängelse. Men ruljansen stoppar aldrig. Nya träder in. Hur förbjudet det än är frodas de våldsamma råa kalla vägarna för det kriminaliserade varuutbudet. Tack vare att det är förbjudet finns pengar att tjäna för de som ej vill syssla med lagliga saker. Som ni vet frodas detta olagliga system världen över. Oerhört mycket mord o misshandel av människor som ändå inte finns knappt

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Legalisering av droger

Inläggav klorofyll » 18 dec 2020 07:17

scirocco skrev:Vi har domstolar som sätter vissa i fängelse. Men ruljansen stoppar aldrig. Nya träder in. Hur förbjudet det än är frodas de våldsamma råa kalla vägarna för det kriminaliserade varuutbudet. Tack vare att det är förbjudet finns pengar att tjäna för de som ej vill syssla med lagliga saker. Som ni vet frodas detta olagliga system världen över. Oerhört mycket mord o misshandel av människor som ändå inte finns knappt

Men om man tillåter viss narkotika, behöver man då inte skriva om väldigt många andra lagar, pga att narkomanerna inte kan kontrollera sig själva öht???

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Legalisering av droger

Inläggav Anders » 18 dec 2020 09:17

scirocco skrev:Vi har domstolar som sätter vissa i fängelse. Men ruljansen stoppar aldrig. Nya träder in. Hur förbjudet det än är frodas de våldsamma råa kalla vägarna för det kriminaliserade varuutbudet. Tack vare att det är förbjudet finns pengar att tjäna för de som ej vill syssla med lagliga saker. Som ni vet frodas detta olagliga system världen över. Oerhört mycket mord o misshandel av människor som ändå inte finns knappt

Problemet är kanske att folk vill ha inkomst på annat sätt än ett kneg. Undrar hur mycket det knarkades i Östtyskland. Det söps i Sovjet, granted. Men i Östtyskland? Långt ifrån alla var nöjda med 90-talets anschluss.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Legalisering av droger

Inläggav scirocco » 18 dec 2020 10:43

Jq, det finns alltid några som vill tjäna pengar genom brott. Men här tillkommer en stor grupp som verkligen behöver mycket pengar varje dag. De som missbrukar o helt enkelt saknar pengar för drogen. I deras värld är det det naturligaste som finns att göra inbrott med mera. De tillhör inte gruppen som alls inte är missbrukare utan bara vill bli rika enkelt

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Legalisering av droger

Inläggav klorofyll » 18 dec 2020 14:28

Anders skrev:Problemet är kanske att folk vill ha inkomst på annat sätt än ett kneg.

Varför vill dom det?

Skulle inte priserna på droger sjunka rejält om det blev lagligt?

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Legalisering av droger

Inläggav scirocco » 18 dec 2020 15:06

Om priserna sjönk rejält slapp vi undan mängdinbrotten. Några utländska ligor finns men de flesta inbrott görs av narkomaner

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Legalisering av droger

Inläggav klorofyll » 18 dec 2020 16:59

scirocco skrev:Om priserna sjönk rejält slapp vi undan mängdinbrotten. Några utländska ligor finns men de flesta inbrott görs av narkomaner

Narkomaner kan inte ta hand om sig själva... Det finns ingen framtid i att vara narkoman. Vilken sansad person vill bli narkoman? Menar du att narkomanerna skulle sluta med narkotika om vi gav dem narkotika till en billigare penning?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Legalisering av droger

Inläggav Anne » 18 dec 2020 18:26

Ska kaffe, te, godis, bolltäcken osv. - allt som får oss att njuta lite förbjudas?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Legalisering av droger

Inläggav klorofyll » 18 dec 2020 19:08

lynx skrev:Ska kaffe, te, godis, bolltäcken osv. - allt som får oss att njuta lite förbjudas?

Jag tycker i sådana fall att du kan föregå med gott exempel, visa att det går att leva ett normalt liv med knarket, just nu uppmuntrar du bara andra...


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster