Varför jämlikhet leder till kaos

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Varför jämlikhet leder till kaos

Inläggav Mlw » 18 jan 2021 20:08

Alla flockdjur, inklusive människan, lever i hierarkiska strukturer. Individerna har olika status. Det gör att stabiliteten i samhället bibehålls, något som gynnar alla i olika mån. Om människorna avskaffar sociala hierarkier, vad händer då? Då börjar alla omedelbart slåss om positionerna i en ny hierarki, och tumultet tar slut först när den uppstått. Intill dess råder kaos. Så de som vill införa absolut jämlikhet lägger alltså grunden för aggressioner och samhällskaos.

Bolsjevikerna avsåg att införa ett fullständigt jämlikt samhälle. Men då vidtog en mordisk maktkamp som slutade med en ny hierarki och en ny adel. De senare sades vara "mer jämlika än andra".

Jag iakttog en gång ett bråk mellan koltrasthannar. Men då landade en "adelsman" för att få slut på bråket. Han demonstrerade sin auktoritet genom att marchera i gåsmarch. Han lyfte fötterna högt, samtidigt som han höll huvudet högt så att den mycket långa, gula och krokiga, näbben pekade uppåt. Bråket slutade omedelbart. Sedan flög han iväg. Sådan effekt har högstatusindividen på gruppen. Fenomenet har också iakttagits bland elefanter, där unga hannar ofta är bråkiga, attackerar noshörningar och honor. Men då kommer en äldre hanne och sätter stopp för ofoget.

Människorna längtar efter förebildliga personligheter att se upp till. Den sociala hierarkin är nödvändig för alla flockdjur. Den är psykologiskt välgörande och stabiliserar den sociala situationen.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Varför jämlikhet leder till kaos

Inläggav scirocco » 19 jan 2021 07:22

Det är ju så. Själv behöver jag inte höja rösten. De vet att jag är vis

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Varför jämlikhet leder till kaos

Inläggav klorofyll » 19 jan 2021 08:19

Jag har alltid varit negativ till hierarkier, istället höjer jag friheten, man får ha vilka åsikter som helst, däremot så kanske det inte är rätt att uttrycka dem...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Varför jämlikhet leder till kaos

Inläggav klorofyll » 19 jan 2021 08:32

I en hierarki, får du bara ha vissa åsikter, annars stick...

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Varför jämlikhet leder till kaos

Inläggav Anders » 19 jan 2021 09:20

Finns olika hiearkier. De "Competence Hiearchies" som Jordan Peterson talar om är en sak. Ett klassamhälle med bortskämda snowflakes som blir stekare eller flumvänster är en annan. Hiearkier skapas alltid, som sagt. Och det vi sett i Sverige, att adelns makt brutits och att kompetenta unga människor från enklare bakgrund kan gå mycket långt är mycket bra, och föreslogs redan (om än smått skämtsamt som allt annat) i Staten av Platon, denna hiearkiernas kanske främste förespråkare.

Tyvärr finns det en del inneboende krafter i samhället, krafter som är på många sätt behjärtansvärda och som säkert var helt oundgängliga innan civilisationen, moderskärleken, rika kvinnor som framhåller sina värdelösa odågor som "charmiga". Vi skall inte tala om detta förskräckliga mantrat hos de högre klasser som jag nu tillhör - "vad vill du göra med ditt liv" aka "vilken holistisk världsbild vill du anamma".

Jag är nog mest för Petersons hiearki, då... Den som rådde i Sverige fram till något slags nittiotal eller noll-noll-tal. Nu med globaliseringen har de dåliga krafterna fått större svängrum - med känt resultat. Men som trots det hyfsat ändå råder här i landet. Statsministern, av många hånad men av mig ansedd som en av de bättre, Svetsare från fosterfamilj i arbetarklassen.

Visst, många familjer av "bättre bakgrund" sätter press på sina ättelägg och de blir ofta till väldigt dugliga människor. Men det finns bättre vägar till ett bra samhälle. Som Sverige 1920-1990 visade. Och nu domineras Yale av folk som kommit in på toppbetyg snarare än pappas plånbok.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Varför jämlikhet leder till kaos

Inläggav Vertumnus » 19 jan 2021 11:22

Dagens jämlikhet innebär ingenting annat än att vi erkänner dess juridiska grunder och att det därmed åligger var och en att göra sig gällande inom dess ramar. Ingenting i detta pekar mot kaos.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Varför jämlikhet leder till kaos

Inläggav Algotezza » 19 jan 2021 11:44

klorofyll skrev:I en hierarki, får du bara ha vissa åsikter, annars stick...


Du får väl ha vilka åsikter du vill oavsett om du befinner dig i en hierarki eller ej. Ibland kan du hindras att uttrycka dem men det har väl inget med hierarkier direkt att göra.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Varför jämlikhet leder till kaos

Inläggav Algotezza » 19 jan 2021 11:45

Har man inte delvis blandat ihop likhet och jämlikhet i dagens Sverige?
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Varför jämlikhet leder till kaos

Inläggav klorofyll » 19 jan 2021 20:02

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:I en hierarki, får du bara ha vissa åsikter, annars stick...


Du får väl ha vilka åsikter du vill oavsett om du befinner dig i en hierarki eller ej. Ibland kan du hindras att uttrycka dem men det har väl inget med hierarkier direkt att göra.

Så du menar att hierarkin gillar när man står för udda åsikter? Det är helt okej för mig, men när pengar, makt och ära är inblandat... Nej.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Varför jämlikhet leder till kaos

Inläggav klorofyll » 19 jan 2021 20:21

Det finns nog olika hierarkier... det är helt rätt.. goda hierarkier bygger på samarbete... men vad som är upp eller ner i en sådan hierarki står skrivet i stjärnorna.

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Varför jämlikhet leder till kaos

Inläggav naturaleeduco » 29 mar 2021 05:11

Mlw skrev:Alla flockdjur, inklusive människan, lever i hierarkiska strukturer. Individerna har olika status. Det gör att stabiliteten i samhället bibehålls, något som gynnar alla i olika mån. Om människorna avskaffar sociala hierarkier, vad händer då? Då börjar alla omedelbart slåss om positionerna i en ny hierarki, och tumultet tar slut först när den uppstått. Intill dess råder kaos. Så de som vill införa absolut jämlikhet lägger alltså grunden för aggressioner och samhällskaos.

Bolsjevikerna avsåg att införa ett fullständigt jämlikt samhälle. Men då vidtog en mordisk maktkamp som slutade med en ny hierarki och en ny adel. De senare sades vara "mer jämlika än andra".

Jag iakttog en gång ett bråk mellan koltrasthannar. Men då landade en "adelsman" för att få slut på bråket. Han demonstrerade sin auktoritet genom att marchera i gåsmarch. Han lyfte fötterna högt, samtidigt som han höll huvudet högt så att den mycket långa, gula och krokiga, näbben pekade uppåt. Bråket slutade omedelbart. Sedan flög han iväg. Sådan effekt har högstatusindividen på gruppen. Fenomenet har också iakttagits bland elefanter, där unga hannar ofta är bråkiga, attackerar noshörningar och honor. Men då kommer en äldre hanne och sätter stopp för ofoget.

Människorna längtar efter förebildliga personligheter att se upp till. Den sociala hierarkin är nödvändig för alla flockdjur. Den är psykologiskt välgörande och stabiliserar den sociala situationen.


Ja ok men hur stora skall skillnaderna vara. Det är bara dumt att vissa tjänar miljoner medan vissa knappt klarar sig.
:)

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Varför jämlikhet leder till kaos

Inläggav Anders » 29 mar 2021 10:03

naturaleeduco skrev:
Mlw skrev:Alla flockdjur, inklusive människan, lever i hierarkiska strukturer. Individerna har olika status. Det gör att stabiliteten i samhället bibehålls, något som gynnar alla i olika mån. Om människorna avskaffar sociala hierarkier, vad händer då? Då börjar alla omedelbart slåss om positionerna i en ny hierarki, och tumultet tar slut först när den uppstått. Intill dess råder kaos. Så de som vill införa absolut jämlikhet lägger alltså grunden för aggressioner och samhällskaos.

Bolsjevikerna avsåg att införa ett fullständigt jämlikt samhälle. Men då vidtog en mordisk maktkamp som slutade med en ny hierarki och en ny adel. De senare sades vara "mer jämlika än andra".

Jag iakttog en gång ett bråk mellan koltrasthannar. Men då landade en "adelsman" för att få slut på bråket. Han demonstrerade sin auktoritet genom att marchera i gåsmarch. Han lyfte fötterna högt, samtidigt som han höll huvudet högt så att den mycket långa, gula och krokiga, näbben pekade uppåt. Bråket slutade omedelbart. Sedan flög han iväg. Sådan effekt har högstatusindividen på gruppen. Fenomenet har också iakttagits bland elefanter, där unga hannar ofta är bråkiga, attackerar noshörningar och honor. Men då kommer en äldre hanne och sätter stopp för ofoget.

Människorna längtar efter förebildliga personligheter att se upp till. Den sociala hierarkin är nödvändig för alla flockdjur. Den är psykologiskt välgörande och stabiliserar den sociala situationen.


Ja ok men hur stora skall skillnaderna vara. Det är bara dumt att vissa tjänar miljoner medan vissa knappt klarar sig.


Skulle säga att bekymret inte är vad folk tjänar (t.o.m feministerna strider för lika lön för lika arbete) utan vad folk har.
Håller ab-so-lut inte med Hägglund om allt vad han säger i sitt Enda Liv. men han har en point i att det är kapitalisten som är bekymret.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Varför jämlikhet leder till kaos

Inläggav klorofyll » 29 mar 2021 10:59

Anders skrev:
naturaleeduco skrev:
Mlw skrev:Alla flockdjur, inklusive människan, lever i hierarkiska strukturer. Individerna har olika status. Det gör att stabiliteten i samhället bibehålls, något som gynnar alla i olika mån. Om människorna avskaffar sociala hierarkier, vad händer då? Då börjar alla omedelbart slåss om positionerna i en ny hierarki, och tumultet tar slut först när den uppstått. Intill dess råder kaos. Så de som vill införa absolut jämlikhet lägger alltså grunden för aggressioner och samhällskaos.

Bolsjevikerna avsåg att införa ett fullständigt jämlikt samhälle. Men då vidtog en mordisk maktkamp som slutade med en ny hierarki och en ny adel. De senare sades vara "mer jämlika än andra".

Jag iakttog en gång ett bråk mellan koltrasthannar. Men då landade en "adelsman" för att få slut på bråket. Han demonstrerade sin auktoritet genom att marchera i gåsmarch. Han lyfte fötterna högt, samtidigt som han höll huvudet högt så att den mycket långa, gula och krokiga, näbben pekade uppåt. Bråket slutade omedelbart. Sedan flög han iväg. Sådan effekt har högstatusindividen på gruppen. Fenomenet har också iakttagits bland elefanter, där unga hannar ofta är bråkiga, attackerar noshörningar och honor. Men då kommer en äldre hanne och sätter stopp för ofoget.

Människorna längtar efter förebildliga personligheter att se upp till. Den sociala hierarkin är nödvändig för alla flockdjur. Den är psykologiskt välgörande och stabiliserar den sociala situationen.


Ja ok men hur stora skall skillnaderna vara. Det är bara dumt att vissa tjänar miljoner medan vissa knappt klarar sig.


Skulle säga att bekymret inte är vad folk tjänar (t.o.m feministerna strider för lika lön för lika arbete) utan vad folk har.
Håller ab-so-lut inte med Hägglund om allt vad han säger i sitt Enda Liv. men han har en point i att det är kapitalisten som är bekymret.

Du menar att hierarkisk struktur skapar stabilitet... Tänk om det är tvärt om - dvs att konservativa samhällen skapar tydliga hierarkier??

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Varför jämlikhet leder till kaos

Inläggav Anders » 29 mar 2021 11:08

De tycker ju de, de mer stockkonservativa. Men socialdemokratierna i västeuropa, och att Yale, Harvard, MIT numer är fyllda av icke-brats tycker jag visar att samhällen klarar sig alldeles utmärkt utan adel. Och jag har inte sett någon funktion med "arv", som fördel för samhällets förbättrande. De som är barn till pengar blir alltför ofta nåt flummigt. Det är inte bara den högre medelklassens, eller överklassens barn som väljer utbildningar som ökar medellivslängd, som verkligen gör något åt global uppvärmning, som plockar fram vaccinerna mot covid.
Meritokrati spöar konservatism alla dagar i veckan.

Det FINNS en point i att de som verkligen kan ta fram ett vaccin, och som föds i högre klass, får en så pass skyddad uppväxt att de kan blomstra. Problemet är bara, att alla riktiga genier jag jobbat med har kommit från majoriteten i de lägre klasserna.
Det är talangerna som borde skyddas mot högstadiemobbingen, inte adelsbarnen. Läshuvuden är vår största resurs.

Så jo, hiearkier blir det allt, men inte de "competence hiearchies" som nästan alla, då man skrapar lite på ytan, är vad som ett samhälle behöver och vad som upplevs rättvist, om man inte har total egalitet som mål ("alla tjänar exakt lika").
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Varför jämlikhet leder till kaos

Inläggav klorofyll » 31 mar 2021 10:22

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:I en hierarki, får du bara ha vissa åsikter, annars stick...


Du får väl ha vilka åsikter du vill oavsett om du befinner dig i en hierarki eller ej. Ibland kan du hindras att uttrycka dem men det har väl inget med hierarkier direkt att göra.

Jo, synnerligen... Ett ovanligt exempel: Kim Philby.


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster