Islam: hot mot den västerländska demokratin?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Islam: hot mot den västerländska demokratin?

Inläggav klorofyll » 18 feb 2021 11:49

iris skrev:
klorofyll skrev:
iris skrev:Det har väl aldrig varit så att det verkligen onda presentras som detta...

Vet inte, men det tillvägagångssättet leder väl till att man slutar bry sig om hur folk ser ut, snarare så blir det intelligens som man skräms av... eller?


Nej det onda skräms inte av högre intelligens utan hatar det de själva inte äger eller kan nå och vill därmed krossa de som äger något de själva inte kan ha eller har. Det onda är en cancer som äter upp sin värd även om den då själv måste dö. Hatet är baserat på missunnsamhet.

Men de goda..

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Islam: hot mot den västerländska demokratin?

Inläggav iris » 18 feb 2021 13:29

klorofyll skrev:
iris skrev:
klorofyll skrev:Vet inte, men det tillvägagångssättet leder väl till att man slutar bry sig om hur folk ser ut, snarare så blir det intelligens som man skräms av... eller?


Nej det onda skräms inte av högre intelligens utan hatar det de själva inte äger eller kan nå och vill därmed krossa de som äger något de själva inte kan ha eller har. Det onda är en cancer som äter upp sin värd även om den då själv måste dö. Hatet är baserat på missunnsamhet.

Men de goda..


Detta chattande och detta som du gör i forumet är enorm ansträngande och jag ber dig att om du överhuvudtaget vill delta i något som skulle kunna påminna om en konversation eller ett tankeutbyte eller något som ens skulle kunna påminna om en diskussion där du har någon slags åsikter som du har belägg för eller alternativt kan redogöra för - så GÖR DET.
Jag avser svara dig och detta du gör som påminner om ett spädbarns skrikande som mamman måste gissa sig till vad det är för något denna bebis vill - och sedan lägger jag ner att svara.
Därmed för artighetens skull - där inget framgår vad du ger uttryck för "egentligen". Gissar jag bara av detta chattande du håller på med i alla trådar - att du menar kanske möjligtvis att de goda (vem i hela fridens namn är detta och på bas av vad) skräms av hög intelligens?

Vad vet jag. Definiera för mig vad god och ond står för först i ett längre skrivet anförande där du redogör för vad du menar dessa begrepp står för.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Islam: hot mot den västerländska demokratin?

Inläggav klorofyll » 18 feb 2021 17:01

iris skrev:
klorofyll skrev:
iris skrev:
Nej det onda skräms inte av högre intelligens utan hatar det de själva inte äger eller kan nå och vill därmed krossa de som äger något de själva inte kan ha eller har. Det onda är en cancer som äter upp sin värd även om den då själv måste dö. Hatet är baserat på missunnsamhet.

Men de goda..


Detta chattande och detta som du gör i forumet är enorm ansträngande och jag ber dig att om du överhuvudtaget vill delta i något som skulle kunna påminna om en konversation eller ett tankeutbyte eller något som ens skulle kunna påminna om en diskussion där du har någon slags åsikter som du har belägg för eller alternativt kan redogöra för - så GÖR DET.
Jag avser svara dig och detta du gör som påminner om ett spädbarns skrikande som mamman måste gissa sig till vad det är för något denna bebis vill - och sedan lägger jag ner att svara.
Därmed för artighetens skull - där inget framgår vad du ger uttryck för "egentligen". Gissar jag bara av detta chattande du håller på med i alla trådar - att du menar kanske möjligtvis att de goda (vem i hela fridens namn är detta och på bas av vad) skräms av hög intelligens?

Vad vet jag. Definiera för mig vad god och ond står för först i ett längre skrivet anförande där du redogör för vad du menar dessa begrepp står för.

Jag ska försöka delta på ett bättre sätt... Du är en god pedagog..! Hur smart är du egentligen?

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Islam: hot mot den västerländska demokratin?

Inläggav iris » 18 feb 2021 18:33

klorofyll skrev:
iris skrev:
klorofyll skrev:Men de goda..


Detta chattande och detta som du gör i forumet är enorm ansträngande och jag ber dig att om du överhuvudtaget vill delta i något som skulle kunna påminna om en konversation eller ett tankeutbyte eller något som ens skulle kunna påminna om en diskussion där du har någon slags åsikter som du har belägg för eller alternativt kan redogöra för - så GÖR DET.
Jag avser svara dig och detta du gör som påminner om ett spädbarns skrikande som mamman måste gissa sig till vad det är för något denna bebis vill - och sedan lägger jag ner att svara.
Därmed för artighetens skull - där inget framgår vad du ger uttryck för "egentligen". Gissar jag bara av detta chattande du håller på med i alla trådar - att du menar kanske möjligtvis att de goda (vem i hela fridens namn är detta och på bas av vad) skräms av hög intelligens?

Vad vet jag. Definiera för mig vad god och ond står för först i ett längre skrivet anförande där du redogör för vad du menar dessa begrepp står för.

Jag ska försöka delta på ett bättre sätt... Du är en god pedagog..! Hur smart är du egentligen?


Som jag sa, jag är en artig person för att jag blev fostrad att svara när man frågar mig och inte låssas som om jag inte hört eller sett frågan. Men det räcker nu klorofyll!
Jag vet inte hur "smart" jag är, jag har aldrig någonsin sett kunskap som en tävling eller där jag skulle vara eller ha mer än andra, jag har med andra ord aldrig mätt vad jag kan eller är eller vet - det är ju totalt ointressant!!!! Jag lever av att njuta av andras kunskaper, lyssna in dem, höra dem berätta och jag har en oerhörd förmåga att lätt greppa sådant andra anser är svårt eller komplext för att för mig är det inte svårt med metastrukturer i tänkandet och jag minns min kunskap då jag sätter in den i kontexter direkt. För att jag VILL VETA. Jag har inget annat mål. Förstå, veta kring vårt vara, våra villkor, hur saker är, vad de är, varför de är, hur de fungerar så att jag tänka ut hur man omsätter dem.
Det är det enda jag vet avseende min kunskap. Vad andra vet eller inte vet, hur min förmåga är i förhållande till andra vet jag inte. Jag har bara mediokra betyg för att jag aldrig pluggat för att få dem. Det är ointressant för mig. Tävla och säga det som jag vet de vill höra. Jag har ingen lust att servera upprapad kunskap - för andras höga nöje - jag associerar och tänker samband som jag inte hittade... därmed är jag en medelmåtta normalt.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Islam: hot mot den västerländska demokratin?

Inläggav klorofyll » 18 feb 2021 19:55

Har du läst den där boken, "En gyllene bur, eller, Inside the Kingdom: My Life in Saudi Arabia av Carmen bin Ladin?

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Islam: hot mot den västerländska demokratin?

Inläggav Mlw » 18 feb 2021 22:35

Den franske historikern Alexis de Tocqueville skrev på 1800-talet:

    Jag studerade koranen flitigt. Det ledde till övertygelsen att det knappast finns någon religion som varit så dödlig för människor som Muhammeds religion. Enligt min mening så har den orsakat den iögonfallande dekadensen i den muslimska världen idag. Även om den är mindre absurd än gamla tiders hedendom, så är dess sociala och politiska konsekvenser enligt min mening mer att frukta. Därför ser jag den som en dekadent utveckling, snarare än ett framåtskridande, i jämförelse med hedendomen. (The Tocqueville Reader, s.229, min övers.)
Dekadensen bland muslimer, som också Tawhidi kritiserar, är alltså inget nytt. Det var så på 1800-talet också. Islam, menar Tocqueville, har en skadlig effekt på människorna och samhället. T.o.m. hedendomen är bättre. Folk måste begripa detta nu, för det är bättre att stämma i bäcken än i ån.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Islam: hot mot den västerländska demokratin?

Inläggav iris » 19 feb 2021 08:12

Mlw skrev:Den franske historikern Alexis de Tocqueville skrev på 1800-talet:

    Jag studerade koranen flitigt. Det ledde till övertygelsen att det knappast finns någon religion som varit så dödlig för människor som Muhammeds religion. Enligt min mening så har den orsakat den iögonfallande dekadensen i den muslimska världen idag. Även om den är mindre absurd än gamla tiders hedendom, så är dess sociala och politiska konsekvenser enligt min mening mer att frukta. Därför ser jag den som en dekadent utveckling, snarare än ett framåtskridande, i jämförelse med hedendomen. (The Tocqueville Reader, s.229, min övers.)
Dekadensen bland muslimer, som också Tawhidi kritiserar, är alltså inget nytt. Det var så på 1800-talet också. Islam, menar Tocqueville, har en skadlig effekt på människorna och samhället. T.o.m. hedendomen är bättre. Folk måste begripa detta nu, för det är bättre att stämma i bäcken än i ån.


Fråga? Du som är kristen, tror du att Gud också (inte bara sedan när vi lämnat kroppen) dömer människor som gjort det onda, förföljt de som sagt sanningen och förtryckt och skändat de som tror på Gud på alla upptänkliga sätt? Det vill säga. Tror du att de som förföljt kristna inte ska få sitt straff redan här och nu - för att sedan också få det när de lämnat kroppen i evighet?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Islam: hot mot den västerländska demokratin?

Inläggav klorofyll » 19 feb 2021 08:51

iris skrev:jag har en oerhörd förmåga att lätt greppa sådant andra anser är svårt eller komplext

På vissa sätt har jag också det, vissa av mina tankebanor är helt fantastiska.. :D Tänk Autobahn!

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Islam: hot mot den västerländska demokratin?

Inläggav klorofyll » 19 feb 2021 17:15

Iris är du där?

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Islam: hot mot den västerländska demokratin?

Inläggav Mlw » 19 feb 2021 17:57

iris skrev:Fråga? Du som är kristen, tror du att Gud också (inte bara sedan när vi lämnat kroppen) dömer människor som gjort det onda, förföljt de som sagt sanningen och förtryckt och skändat de som tror på Gud på alla upptänkliga sätt? Det vill säga. Tror du att de som förföljt kristna inte ska få sitt straff redan här och nu - för att sedan också få det när de lämnat kroppen i evighet?


Det är rättsväsendets uppgift att straffa medborgarna för deras brottslighet. Land skall med lag byggas.

Straffet som Gud drabbar syndarna med är att dra tillbaks den gudomliga nåden, så att de sjunker djupare i syndens kvicksand. Det enda sättet för dem att rädda sig själva blir då att till slut kasta av sig högmodet och i all ödmjukhet vända sig till Gud.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Islam: hot mot den västerländska demokratin?

Inläggav iris » 20 feb 2021 07:28

Mlw skrev:
iris skrev:Fråga? Du som är kristen, tror du att Gud också (inte bara sedan när vi lämnat kroppen) dömer människor som gjort det onda, förföljt de som sagt sanningen och förtryckt och skändat de som tror på Gud på alla upptänkliga sätt? Det vill säga. Tror du att de som förföljt kristna inte ska få sitt straff redan här och nu - för att sedan också få det när de lämnat kroppen i evighet?


Det är rättsväsendets uppgift att straffa medborgarna för deras brottslighet. Land skall med lag byggas.

Straffet som Gud drabbar syndarna med är att dra tillbaks den gudomliga nåden, så att de sjunker djupare i syndens kvicksand. Det enda sättet för dem att rädda sig själva blir då att till slut kasta av sig högmodet och i all ödmjukhet vända sig till Gud.


Tack för ett oändligt vackert värmande svar.

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Islam: hot mot den västerländska demokratin?

Inläggav Mlw » 20 feb 2021 10:43

Allah uppenbarade sin vilja i koranen, och det är det slutgiltiga ordet. Det innebär att han aldrig mer i universums historia kan tänkas blanda sig i mänskliga angelägenheter. Den levande Guden saknar helt betydelse i islam, då han i praktiken blivit avsatt såsom gudomlig härskare. Det enda som räknas är nämligen bokens ord, som betraktas som absolut sanning. Det finns ju ingen anledning för Allah att uppenbara den absoluta sanningen en gång till. Det här innebär egentligen att imamerna är upphöjda över Gud, eftersom det andliga väsendet i praktiken är död för världen.

Att koranen betraktas som absolut sanning och som den sista uppenbarelsen är enormt problematiskt, eftersom den uppmanar till mord på 'de otrogna' samt också godkänner månggifte och sexslaveri (dvs. man tillåts ha max fyra fruar, men därutöver flertalet sexslavar; 4:3, 4:24). De otrogna kallas "hundar" och judarna "apors och grisars avkomma". Det här går aldrig att ändra på eftersom koranen anses ofelbar. Det kan ju inte existera ett bättre rättesnöre eftersom Allah aldrig kan uppenbara nya sanningar för människan. Det får också stagnation som konsekvens, både i samhället och för den individuella moraliska utvecklingen.

I den muslimska apokalypsen, framförallt beskriven i haditherna, återvänder Jesus, mördar alla återstående judar, krossar kristendomen ("bryter sönder alla kristna kors"), och etablerar islamisk diktatur i hela världen. Sedan sätter han igång och kopulerar. Det håller han på med i 19 år, så han får många barn. Därefter dör han. Kopulerandet och mördandet är två centrala teman. Den högsta nivån av andlig upphöjelse är det eviga kopulerandet i himmelriket med 72 jungfrur och, enligt en hadith, 28 förpubertala pojkar. Slaktandet av otrogna leder till denna upphöjelse. Men även att mörda muslimska trosfränder kan vara tillrådligt. Koranen exemplifierar med Al-Khidr, som trots att han representerar rättfärdigheten, oförhappandes mördar en ung man han möter på vägen (18:74). Hans följeslagare frågar honom då varför han gjorde så. Al-Khidr svarar att han drabbades av insikten att denne unge man i framtiden skulle komma att överge islam.

Historiskt sett så har de flesta muslimer inte varit läskunniga, så de har inte påverkats så starkt, förmodar jag. Men idag finansierar skattebetalarna studier av islams texter med mångmiljonbelopp. Myndigheterna tycker att det är föredömligt att invandrarna, speciellt barnen, lär sig dessa hemskheter och indoktrineras med mordiskhet och hatiskhet. Barnen ska lära sig att vi svenskar är "smutsiga hundar" och att svenska kvinnor är fritt villebråd. Eller är det en moderat och sund islam som lärs ut i svenska studiecirklar och moskéer? Tyvärr är radikala Muslimska Brödraskapet, bl.a. genom Islamiska Förbundet och Sveriges Muslimska Råd, en stor aktör i organisationslivet i Sverige, helhjärtat understödd av politikerna. Imam Mohammad Tawhidi säger i introduktionen till The Tragedy of Islam - Admissions of a Muslim Imam:

    While being devoted to my religion, I undertook the long process of study to become an accredited imam. It was during this period that I came to question the interpretations of Muslim doctrine that many religious scholars promote as “true Islam.” [...] Deeply troubling to me were the bigoted, violent, and extreme interpretations that these scholars were using to indoctrinate young minds. I was lucky enough to liberate myself from extremist ideologies, and I wish the same for many of my co-religionists.

    Both Muslims and non-Muslims have a vital role to play. At its simplest, we must support the modernizers against the “traditionalists,” and relentlessly drive the extremists from our societies. In particular, we must rid ourselves of the doctrine of “multiculturalism at all costs” as it has provided extremists with useful cover. Islamists have found themselves able to claim victim status in a society that they hope to destroy and supplant. Tolerant democracies have offered an opportunity to Muslim immigrants, to attain a better and safer life for themselves and their families. How we have got to our present state, where we have had terrorist attacks on our soil, lies in our own misconceptions regarding the nature of the mind set of extremists; and here I am witnessing the same jihadists my family fled from, now moving into our neighborhoods.

    It is obvious that our governments are at variance with the views of the majority of citizens as to what constitutes a sensible immigration policy. This is a dangerous mindset for governments to hold, as it opens the possibility for Islamic extremists to make major political gains. This sadly is not confined to Australia; it is common to most of the tolerant democracies.

    My goals are to do all I can to strengthen the force of reformists and modernists within Islam, and to warn my fellow Australians and the citizens of other democracies of the dangers in their midst.
Mohammad Tawhidi tror att islam är reformerbar. Mellanösternvetaren Eli Göndör tror också det. Han menar att "det viktiga är inte vad som står i koranen" (Kvartal, här). Håller detta resonemang? Är den västerländska sekulära upplysningstraditionen starkare än den bokstavstrogna formen av islam? Själv tror jag samhället håller samman så länge välståndet bibehålls och ekonomin går bra. Men när den djupa krisen kommer så finns det ingen anledning längre att fortsätta vara moderat muslim. Då hörsammar man istället hatpredikanten i moskén. Historien har visat att det fungerar så. Det var den stora depressionen på 1930-talet som gav nazismen luft under vingarna.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Islam: hot mot den västerländska demokratin?

Inläggav 531bts » 20 feb 2021 12:01

Jag tror, enligt min enkla fattningsförmåga, att det finns en mycket enklare förklaring till muslimers hårda, dogmatiska, oresonliga, glädjefattiga o kärlekslösa uttryck i sin religiositet. Skillnaden i det religiösa uttrycket hos de tre monoteistiska religionerna tror jag bottnar i tolkningen av Gudsbegreppet.

Judendomen tolkar Gud som Herren, satt över skapelsen o människan vars uppgift är att frukta o tjäna Herren inom ramen för de 10 Budorden. Här finns ett förhållande mellan människa o Gud. Det finns utrymme för människan till dialog o förhandling med Gud. Gud har initiativet o människan kan fritt vända sig till Gud genom att be o förhandla, ett begripligt förhållande uppstår.

Efter det kom Jesus o populariserade Gud som Fadern framför Herren. Han drog Gud o människan närmare varandra genom att peka på Faderns kärlek till Människosonen, att det primära för Fadern o människorna är kärlek dvs det ultimata förhållandet mellan levande varelser.

Senare kom Profeten Muhammed o presenterade Allah som barmhärtig men med en outgrundlig agenda med skapelsen o människan. Det enda sättet för människan att undgå Allhas lynne o i förhoppning att åtnjuta barmhärtighet är att blint följa Koranen. Det finns ingen möjlighet till ett individuellt förhållande till Allah eftersom människan är ett ynkligt stoff som inför varandra måste tävla i att underkasta sig Allhas outgrundliga o lynniga vilja genom Koranläsning o publika böner. Resultatet av att underkasta sig en sådan hård, oresonlig o moraliskt avgränsande lära skapar förträngning o sublimering hos individen. Allah förväntar sig underkastelse o rättning I ledet enligt Koranen, punkt, slut. Ingen förhandling eller kärleksdravel här inte.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Islam: hot mot den västerländska demokratin?

Inläggav iris » 20 feb 2021 12:19

531bts skrev:Jag tror, enligt min enkla fattningsförmåga, att det finns en mycket enklare förklaring till muslimers hårda, dogmatiska, oresonliga, glädjefattiga o kärlekslösa uttryck i sin religiositet. Skillnaden i det religiösa uttrycket hos de tre monoteistiska religionerna tror jag bottnar i tolkningen av Gudsbegreppet.

Judendomen tolkar Gud som Herren, satt över skapelsen o människan vars uppgift är att frukta o tjäna Herren inom ramen för de 10 Budorden. Här finns ett förhållande mellan människa o Gud. Det finns utrymme för människan till dialog o förhandling med Gud. Gud har initiativet o människan kan fritt vända sig till Gud genom att be o förhandla, ett begripligt förhållande uppstår.

Efter det kom Jesus o populariserade Gud som Fadern framför Herren. Han drog Gud o människan närmare varandra genom att peka på Faderns kärlek till Människosonen, att det primära för Faderns o människorna är kärlek dvs det ultimata förhållandet mellan levande varelser.

Senare kom Profeten Muhammed o presenterade Allah som barmhärtig men med en outgrundlig agenda med skapelsen o människan. Det enda sättet för människan att undgå Allhas lynne o i förhoppning att åtnjuta barmhärtighet är att blint följa Koranen. Det finns ingen möjlighet till ett individuellt förhållande till Allah eftersom människan är ett ynkligt stoff som inför varandra måste tävla i att underkasta sig Allhas outgrundliga o lynniga vilja genom Koranläsning o publika böner. Resultatet av att underkasta sig en sådan hård, oresonlig o moraliskt avgränsande lära skapar förträngning o sublimering hos individen. Allah förväntar sig underkastelse o rättning I ledet enligt Koranen, punkt, slut. Ingen förhandling eller kärleksdravel här inte.


Det gör inte alla muslimer till onda... - vilket de inte är.

Jag ber ständig för dem...

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Islam: hot mot den västerländska demokratin?

Inläggav Mlw » 20 feb 2021 12:24

531bts skrev:...


Allah är en ambivalent gudomlighet, väsensskild från den kristna Guden. Muslimerna säger att Allah är nåderik och bestraffande. Koranen gör tydligt att Allah är barmhärtig mot de sina. Det är en ambivalent hållning, för det betyder att han är obarmhärtig mot de som ej håller koranens bud. Säger man att Allah är barmhärtig så måste man också säga att han är obarmhärtig.


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster