Allah uppenbarade sin vilja i koranen, och det är det slutgiltiga ordet. Det innebär att han aldrig mer i universums historia kan tänkas blanda sig i mänskliga angelägenheter. Den levande Guden saknar helt betydelse i islam, då han i praktiken blivit avsatt såsom gudomlig härskare. Det enda som räknas är nämligen bokens ord, som betraktas som absolut sanning. Det finns ju ingen anledning för Allah att uppenbara den absoluta sanningen en gång till. Det här innebär egentligen att imamerna är upphöjda över Gud, eftersom det andliga väsendet i praktiken är död för världen.
Att koranen betraktas som absolut sanning och som den sista uppenbarelsen är enormt problematiskt, eftersom den uppmanar till mord på 'de otrogna' samt också godkänner månggifte och sexslaveri (dvs. man tillåts ha max fyra fruar, men därutöver flertalet sexslavar; 4:3, 4:24). De otrogna kallas "hundar" och judarna "apors och grisars avkomma". Det här går aldrig att ändra på eftersom koranen anses ofelbar. Det kan ju inte existera ett bättre rättesnöre eftersom Allah aldrig kan uppenbara nya sanningar för människan. Det får också stagnation som konsekvens, både i samhället och för den individuella moraliska utvecklingen.
I den muslimska apokalypsen, framförallt beskriven i haditherna, återvänder Jesus, mördar alla återstående judar, krossar kristendomen ("bryter sönder alla kristna kors"), och etablerar islamisk diktatur i hela världen. Sedan sätter han igång och kopulerar. Det håller han på med i 19 år, så han får många barn. Därefter dör han. Kopulerandet och mördandet är två centrala teman. Den högsta nivån av andlig upphöjelse är det eviga kopulerandet i himmelriket med 72 jungfrur och, enligt en hadith, 28 förpubertala pojkar. Slaktandet av otrogna leder till denna upphöjelse. Men även att mörda muslimska trosfränder kan vara tillrådligt. Koranen exemplifierar med Al-Khidr, som trots att han representerar rättfärdigheten, oförhappandes mördar en ung man han möter på vägen (18:74). Hans följeslagare frågar honom då varför han gjorde så. Al-Khidr svarar att han drabbades av insikten att denne unge man i framtiden skulle komma att överge islam.
Historiskt sett så har de flesta muslimer inte varit läskunniga, så de har inte påverkats så starkt, förmodar jag. Men idag finansierar skattebetalarna studier av islams texter med mångmiljonbelopp. Myndigheterna tycker att det är föredömligt att invandrarna, speciellt barnen, lär sig dessa hemskheter och indoktrineras med mordiskhet och hatiskhet. Barnen ska lära sig att vi svenskar är "smutsiga hundar" och att svenska kvinnor är fritt villebråd. Eller är det en moderat och sund islam som lärs ut i svenska studiecirklar och moskéer? Tyvärr är radikala Muslimska Brödraskapet, bl.a. genom Islamiska Förbundet och Sveriges Muslimska Råd, en stor aktör i organisationslivet i Sverige, helhjärtat understödd av politikerna. Imam Mohammad Tawhidi säger i introduktionen till
The Tragedy of Islam - Admissions of a Muslim Imam:
While being devoted to my religion, I undertook the long process of study to become an accredited imam. It was during this period that I came to question the interpretations of Muslim doctrine that many religious scholars promote as “true Islam.” [...] Deeply troubling to me were the bigoted, violent, and extreme interpretations that these scholars were using to indoctrinate young minds. I was lucky enough to liberate myself from extremist ideologies, and I wish the same for many of my co-religionists.
Both Muslims and non-Muslims have a vital role to play. At its simplest, we must support the modernizers against the “traditionalists,” and relentlessly drive the extremists from our societies. In particular, we must rid ourselves of the doctrine of “multiculturalism at all costs” as it has provided extremists with useful cover. Islamists have found themselves able to claim victim status in a society that they hope to destroy and supplant. Tolerant democracies have offered an opportunity to Muslim immigrants, to attain a better and safer life for themselves and their families. How we have got to our present state, where we have had terrorist attacks on our soil, lies in our own misconceptions regarding the nature of the mind set of extremists; and here I am witnessing the same jihadists my family fled from, now moving into our neighborhoods.
It is obvious that our governments are at variance with the views of the majority of citizens as to what constitutes a sensible immigration policy. This is a dangerous mindset for governments to hold, as it opens the possibility for Islamic extremists to make major political gains. This sadly is not confined to Australia; it is common to most of the tolerant democracies.
My goals are to do all I can to strengthen the force of reformists and modernists within Islam, and to warn my fellow Australians and the citizens of other democracies of the dangers in their midst.
Mohammad Tawhidi tror att islam är reformerbar. Mellanösternvetaren Eli Göndör tror också det. Han menar att "det viktiga är inte vad som står i koranen" (Kvartal,
här). Håller detta resonemang? Är den västerländska sekulära upplysningstraditionen starkare än den bokstavstrogna formen av islam? Själv tror jag samhället håller samman så länge välståndet bibehålls och ekonomin går bra. Men när den djupa krisen kommer så finns det ingen anledning längre att fortsätta vara moderat muslim. Då hörsammar man istället hatpredikanten i moskén. Historien har visat att det fungerar så. Det var den stora depressionen på 1930-talet som gav nazismen luft under vingarna.