Sverige liknar idag en självmordssekt

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Sverige liknar idag en självmordssekt

Inläggav iris » 17 mar 2021 13:19

Algotezza skrev:
iris skrev:
Algotezza skrev:Det var ju fan vad det ska klagas på Sverige, på skolan, på media. Allt. Eller det mesta.
.


Skulle inte vilja dra befolkningen in i samma elände som makteliten utgör och skapar. Befolkningen är väl int alls de som skapat det som finns idag. Eller uppfattar du det som skrivs här som att det är folket man talar om och inte de besluts-makthavare som finns här i detta land?


Vi är medansvariga. Det är väl både och vad gäller vem man talar om. Kan folket skiljas från landet? Vi har den maktelit vi förtjänar. Eller? Är vi alla oskyldiga offer?


Skönjer jag ett.... bifall?
:wink:

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Sverige liknar idag en självmordssekt

Inläggav Algotezza » 17 mar 2021 13:30

iris skrev:
Algotezza skrev:
iris skrev:
Skulle inte vilja dra befolkningen in i samma elände som makteliten utgör och skapar. Befolkningen är väl int alls de som skapat det som finns idag. Eller uppfattar du det som skrivs här som att det är folket man talar om och inte de besluts-makthavare som finns här i detta land?


Vi är medansvariga. Det är väl både och vad gäller vem man talar om. Kan folket skiljas från landet? Vi har den maktelit vi förtjänar. Eller? Är vi alla oskyldiga offer?


Skönjer jag ett.... bifall?
:wink:


Till vad?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Sverige liknar idag en självmordssekt

Inläggav Anders » 17 mar 2021 17:45

lynx skrev:Är glaset halvtomt eller halvfyllt? En skev mediabild visas. Det finns massor med sköna människor, men rädslan florerar bland många. Klart man blir förfärad när man läser tidningarna om man själv är snäll och vill så förbli. Jag fick ju det som läkarordination; att inte läsa tidningarna, men vette tusan om det är rätt väg att gå heller. Det är inte lätt, men jag ser det som långt ifrån kört. Sverige borde räta på ryggen och känna en stolthet över den välvillighet vi visat när andra länder har brustit i sin medmänsklighet. Tillsammans hade vi klarat flyktingkrisen t ex.

Det där är ju oerhört svårt, om man inte är SD eller miljöparti (då är det enkelt åt ena eller andra hållet).
Det går inte för en sekund att bortse från det humanitära, såg ett program från Libanon, ser hur syrienflyktingarna där bor, inte mycket bättre än på gatan. Men sedan är det ju så att det märks väldigt olika för olika människor om det kommer stora grupper med människor från ett land, människor som inte alls har förutsättningar för att omgående klara sig.
Jag kan säga att jag inte märker ett skit, jag har personligen inte blivit antastad eller något. Men människor som själva lever i No Go känner det annorlunda. Det går inte att bortse att väldigt mycket problem har kommit av invandring, både i närtid och tidigare. Gängkriminaliteten, de brutala rånen mot unga "svennar". Och det är bara idiotiskt att koppla det till "hudfärg" eller "kultur". Det är som jag ser det bara ett "numbers game". Kan vi ta emot så många människor som inte har förutsättningar för att själva skapa sig ett liv? Arbetslösheten bland flyktingarna är hög , man känner ett utanförskap. Inte konstigt om det skapas en stor, missnöjd underklass utan att det är något som helst fel på vare sig personerna eller deras kultur.

Skulle säga att vi klarat flyktingkrisen om det faktiskt hade funnits volymmål, planer för integration osv.

Nu blir det snarare så, att då världen läser om sådant som den här killen i Vetlanda kommer andra länder dra åt sig öronen. Man vill inte ha den typen av beteenden i sina länder.

Det kan tyckas omänskligt att säga det, men det måste fungera! Och det är väldigt många som ser att det INTE gör det. Samtidigt som väldigt många andra ser ATT det fungerar.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Sverige liknar idag en självmordssekt

Inläggav iris » 18 mar 2021 08:48

Pollen skrev:
Det är en sak att påstå något och att visa något.
Augustinus må ha påstått det du beskriver - för 1700 år sedan, nästan. Du använder orden "förklarar", "klargör" och "klarlägger".
Låt mig ge ett modernt exempel på skillnaden påstå och visa.
På 1930-talet arbetade Otto Hahn och Lise Meitner med att skapa "transuraner" genom att bombardera uran med neutroner. De ansåg att de hade hitta "element 93" och publicerade nyheten.
Ida Noddack, mycket duktig kemist, hade invändningar mot de kemiska metoder de använde för att påvisa element 93.
I Angewandte Chemie 1934 skrev hon bl a att "es wäre möglich" att uranatomer splittrades i mindre delar.
När kärnspaltningen var ett faktum några år senare och nyheten publicerads ville Ida Noddack få del av erkännandet för den sensationella upptäckten.
Men "es wäre möglich" räcker inte.

Det som räknas är att visa, demonstrera.


Demonstrera något innebär de facto två saker: att den som ser det som demonstreras också har kunskap om vad som ska demonstreras och hur detta då möjligtvis - visar sig.
Begriper inte den som ser en demonstration av något vad som ska visas, hur detta kan visas - förnekar de att något har visat sig och därmed att en demonstration har - över huvudtaget - skett.
Människor är sådana.

De kan stå inför det de inte känner till och förneka att de ens sett det som de såg - för att de helt enkelt inte ens vet VAD de ser.

I fallet du tar upp glömmer du att säga att det Hahn gjorde när Meiter på grund av att hon var judinna och var den som egentligen kom på hur experimenten skulle göras - flydde till Sverige från nassarna (väldigt dumma individer samtidigt som de hade genistatus på IQ testerna) - tog åt sig äran för något han inte alls själv hade forskat fram - och fick för sin "demonstration" Nobelpris - som sedan när sanningen kom fram - rättmätigt togs ifrån honom.
Han demonstrerade något som inte var hans...
Det finns det med bland de dumma och högmodiga.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Sverige liknar idag en självmordssekt

Inläggav iris » 18 mar 2021 08:52

iris skrev:
Pollen skrev:
Det är en sak att påstå något och att visa något.
Augustinus må ha påstått det du beskriver - för 1700 år sedan, nästan. Du använder orden "förklarar", "klargör" och "klarlägger".
Låt mig ge ett modernt exempel på skillnaden påstå och visa.
På 1930-talet arbetade Otto Hahn och Lise Meitner med att skapa "transuraner" genom att bombardera uran med neutroner. De ansåg att de hade hitta "element 93" och publicerade nyheten.
Ida Noddack, mycket duktig kemist, hade invändningar mot de kemiska metoder de använde för att påvisa element 93.
I Angewandte Chemie 1934 skrev hon bl a att "es wäre möglich" att uranatomer splittrades i mindre delar.
När kärnspaltningen var ett faktum några år senare och nyheten publicerads ville Ida Noddack få del av erkännandet för den sensationella upptäckten.
Men "es wäre möglich" räcker inte.

Det som räknas är att visa, demonstrera.


Demonstrera något innebär de facto två saker: att den som ser det som demonstreras också har kunskap om vad som ska demonstreras och hur detta då möjligtvis - visar sig.
Begriper inte den som ser en demonstration av något vad som ska visas, hur detta kan visas - förnekar de att något har visat sig och därmed att en demonstration har - över huvudtaget - skett.
Människor är sådana.

De kan stå inför det de inte känner till och förneka att de ens sett det som de såg - för att de helt enkelt inte ens vet VAD de ser.

I fallet du tar upp glömmer du att säga att det Hahn gjorde när Meiter på grund av att hon var judinna och var den som egentligen kom på hur experimenten skulle göras - flydde till Sverige från nassarna (väldigt dumma individer samtidigt som de hade genistatus på IQ testerna) - tog åt sig äran för något han inte alls själv hade forskat fram - och fick för sin "demonstration" Nobelpris - som sedan när sanningen kom fram - rättmätigt togs ifrån honom.
Han demonstrerade något som inte var hans...
Det finns det med bland de dumma och högmodiga.


Dvs (ifall du inte förstår vad jag skriver) demonsterar sin förmåga till stöld och skryta med det man inte ens själv kommit på.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Sverige liknar idag en självmordssekt

Inläggav iris » 19 mar 2021 08:54

Pollen skrev:

Jag trodde aldrig att jag skulle behöva understryka att min 6 rader utelämnar (inte glömmer) åtskilligt av omständigheterna kring fissionens upptäckt.

Exemplet belyser bara vikten av att visa/demonstrera.
Det är beklagligt att det uppfattas som utmanande.


Ja då var det ju ett uselt exempel då just i detta fall den som demonstrerade var en fuskare och en lögnare som var äregirig och ville ta äran från en annan - dessutom visade just ditt exempel på en annan som också hade gett impulser till att försöken lyckades men även hon snöts på sitt deltagande.

Vidriga människor du valde lyfta fram!
Men tyvärr de vanliga --- människorna --- som by the way är just de som den Gud du förnekar finns och är tydligen en despot som "håll käften - annars" hotar som människor gör och är lika psykopatisk och egocentrisk och ond som vi är --- skulle kunnat förmått dessa onda typer att låta bli.
Ge äran åt de som kom på det.
Sådant gjorde Einstein - nämnde alla som hade gett honom impulser till sina jobb - men han var ju jude --- som Meitner :lol: de brukar ju även i det fördolda tro på Gud...så de är väl skiträdda att Han ska straffa dem?

Trams...

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Sverige liknar idag en självmordssekt

Inläggav iris » 19 mar 2021 19:30

Pollen skrev:

Chockerande läsning!
Otto Hahn en fuskare, lögnare; äregirig?



Varför vill jag läsa svenska tillrättalagda Wiki? Jag kan läsa annat: A Nobel Tale of Postwar Injustice

Recently released Swedish documents reveal why Lise Meitner, codiscoverer of nuclear fission, did not receive the 1946 physics prize for her theoretical interpretation of the process.


Elisabeth Crawford
Louis Pasteur University, Strasbourg, France
Ruth Lewin Sime
Sacramento City College, Sacramento, California
Mark Walker
Union College, Schenectady, New York
PDF


PREV NEXT
Physics Today 50,
9, 26 (1997); https://doi.org/10.1063/1.881933

ABSTRACT

In November 1945, three months after the end of World War II, a narrow majority of the members of the Royal Swedish Academy of Sciences decided to award the 1944 Nobel Prize in Chemistry to Otto Hahn for the discovery of nuclear fission. The award was and still remains controversial, primarily because Hahn's Berlin colleagues, the chemist Fritz Strassmann and the physicist Lise Meitner, were not included. Probably, Strassmann was ignored because he was not a senior scientist. Meitner's exclusion, however, points to other flaws in the decision process, and to four factors in particular: the difficulty of evaluating an interdisciplinary discovery, a lack of expertise in theoretical physics, Sweden's scientific and political isolation during the war, and a general failure of the evaluation committees to appreciate the extent to which German persecution of Jews skewed the published scientific record.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Sverige liknar idag en självmordssekt

Inläggav iris » 19 mar 2021 21:19

Pollen skrev: uppfattas som utmanande.



ut-mattande
inte ut-manande


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster