Det starka välfärdssamhället : ett pyramidspel!

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Det starka välfärdssamhället : ett pyramidspel!

Inläggav Mlw » 20 mar 2021 11:35

Enligt Wilkinson & Pickett (The spirit level, 2010) blir i stort sett all statistik bättre vid större ekonomisk jämlikhet. Ej bara brottsligheten utan sjuktalet minskar, mentalsjukdomar minskar hos befolkningen, m.m. Sverige anges som det goda exemplet. Men är det inte i själva verket frågan om att alla har fått bättre ekonomi? Den ekonomiska jämlikheten är isåfall sekundär. Skulle statistiken se lika bra ut om alla vore lika fattiga? Det vore ju också ekonomiskt jämlikt.

Emellertid har det blivit sämre sedan 2010. Sverige har idag stora problem med organiserad brottslighet, våldtäkter och mord. (Kanske hade välfärden fungerat bättre om den etniska och kulturella homogeniteten bibehållits.) För Sverige tycks det nu gå snabbt utför, speciellt med tanke på vi har högst skuldsättning i Europa, om man räknar in medborgarnas och kommunernas skulder. Troligen kommer det egalitära välfärdssamhället i framtiden att ses som ännu en misslyckad utopi, en kortvarig och lyckosam bubbla som gynnade många (ej alla!) i boomer-generationen (de födda mellan 1946 och 1964).

All statistik blir bättre när välfärdsstaten tillväxer, ända tills skulderna ska betalas. Det är inte så konstigt att välmåendet ökar om alla lever i lyx, även om det är oförtjänt. (I ett historiskt perspektiv så lever vi i lyx. Men då staten fungerar som modersekvivalent så blir konsekvensen att medborgarna infantiliseras.) Det starka välfärdssamhället är helt enkelt ett slags pyramidspel. De som kommer in för sent får betala.

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Det starka välfärdssamhället : ett pyramidspel!

Inläggav Illusionen » 20 mar 2021 12:41

Mlw skrev: För Sverige tycks det nu gå snabbt utför, speciellt med tanke på vi har högst skuldsättning i Europa, om man räknar in medborgarnas och kommunernas skulder. .


Det var en överraskning för mig, och intressant.
Jag har haft mina misstankar, när det hävdas att Sverige är ett rikt land, samtidigt som
det verkar saknas pengar till mycket. Har du tillgång till siffror som bekräftar detta ?

/ Illusionen
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Det starka välfärdssamhället : ett pyramidspel!

Inläggav Mlw » 20 mar 2021 14:04

Illusionen skrev:
Mlw skrev: För Sverige tycks det nu gå snabbt utför, speciellt med tanke på vi har högst skuldsättning i Europa, om man räknar in medborgarnas och kommunernas skulder. .


Det var en överraskning för mig, och intressant.
Jag har haft mina misstankar, när det hävdas att Sverige är ett rikt land, samtidigt som
det verkar saknas pengar till mycket. Har du tillgång till siffror som bekräftar detta ?

/ Illusionen

Visserligen har Italien, Grekland, Belgien, Spanien och Frankrike ett större underskott än Sverige. Men svenskarna har näst högst skuldsättning hos hushållen. Om man lägger samman de offentliga skulderna med de privata så har svenskarna högst skulder per capita. Men jag kommer inte ihåg var jag fick den uppgiften ifrån, så jag är inte säker på det. Till saken hör att vi har ett skuldberg som vi skjuter framför oss och som växer år från år. Även om det är våra barn och barnbarn som drabbas av dessa framtida kostnader, så borde det också räknas in. Se även:

Om Sveriges växande skuldberg. Docent Jan Tullberg (Swebbtv)

Klaus Bernpaintner om Sveriges ekonomiska utveckling (Swebbtv)

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Det starka välfärdssamhället : ett pyramidspel!

Inläggav Illusionen » 25 mar 2021 10:18

Mlw skrev:
Illusionen skrev:
Mlw skrev: För Sverige tycks det nu gå snabbt utför, speciellt med tanke på vi har högst skuldsättning i Europa, om man räknar in medborgarnas och kommunernas skulder. .


Det var en överraskning för mig, och intressant.
Jag har haft mina misstankar, när det hävdas att Sverige är ett rikt land, samtidigt som
det verkar saknas pengar till mycket. Har du tillgång till siffror som bekräftar detta ?

/ Illusionen

Visserligen har Italien, Grekland, Belgien, Spanien och Frankrike ett större underskott än Sverige. Men svenskarna har näst högst skuldsättning hos hushållen. Om man lägger samman de offentliga skulderna med de privata så har svenskarna högst skulder per capita. Men jag kommer inte ihåg var jag fick den uppgiften ifrån, så jag är inte säker på det. Till saken hör att vi har ett skuldberg som vi skjuter framför oss och som växer år från år. Även om det är våra barn och barnbarn som drabbas av dessa framtida kostnader, så borde det också räknas in. Se även:

Om Sveriges växande skuldberg. Docent Jan Tullberg (Swebbtv)

God morgon Mats!

Var in på din hemsida nu på morgonen, och kunde konstatera att du varit/är mycket produktiv.
Mitt spontana intryck är att det du skriver är både intressant och väl värt att begrunda.
Det rör sig om ämnesområden som jag själv är intresserad av.
Till att börja med avser jag att välja ut några av rubrikerna och fördjupa mig i dem.

/ Illusionen / Bengt Hj Törnblom / http://www.deltakonceptet.se

Pax vobiscum


Klaus Bernpaintner om Sveriges ekonomiska utveckling (Swebbtv)
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Det starka välfärdssamhället : ett pyramidspel!

Inläggav Anders » 25 mar 2021 11:10

Mlw skrev:Enligt Wilkinson & Pickett (The spirit level, 2010) blir i stort sett all statistik bättre vid större ekonomisk jämlikhet. Ej bara brottsligheten utan sjuktalet minskar, mentalsjukdomar minskar hos befolkningen, m.m. Sverige anges som det goda exemplet. Men är det inte i själva verket frågan om att alla har fått bättre ekonomi? Den ekonomiska jämlikheten är isåfall sekundär. Skulle statistiken se lika bra ut om alla vore lika fattiga? Det vore ju också ekonomiskt jämlikt.

Emellertid har det blivit sämre sedan 2010. Sverige har idag stora problem med organiserad brottslighet, våldtäkter och mord. (Kanske hade välfärden fungerat bättre om den etniska och kulturella homogeniteten bibehållits.) För Sverige tycks det nu gå snabbt utför, speciellt med tanke på vi har högst skuldsättning i Europa, om man räknar in medborgarnas och kommunernas skulder. Troligen kommer det egalitära välfärdssamhället i framtiden att ses som ännu en misslyckad utopi, en kortvarig och lyckosam bubbla som gynnade många (ej alla!) i boomer-generationen (de födda mellan 1946 och 1964).

All statistik blir bättre när välfärdsstaten tillväxer, ända tills skulderna ska betalas. Det är inte så konstigt att välmåendet ökar om alla lever i lyx, även om det är oförtjänt. (I ett historiskt perspektiv så lever vi i lyx. Men då staten fungerar som modersekvivalent så blir konsekvensen att medborgarna infantiliseras.) Det starka välfärdssamhället är helt enkelt ett slags pyramidspel. De som kommer in för sent får betala.


Den här måste nog brytas ned för att förstås.
Tror man kan konstatera att det läge vi hade typ 1990 stämde rätt bra med den här Spirit Level. Och då levde vi pretty much i vår egen bubbla. Och vi kan nog konstatera att folkhemsbygget kombinerat med Saltsjöbadsandan var ett lyckat projekt. Jo, vi klarade oss ifrån världskrigen, men ändå. Hörde inte många som var missnöjda med att leva i Sverige då mer än råkommunister och folk med stor mängd ärvd förmögenhet.

Sen har ju lite hänt.. Murens fall, Internet med efterföljande bubblor, Akademiska vänstern har flyttat fram sina posititioner med rödgröna projekt, framför allt en mycket generös flyktingmottagning, Privatiseringar i det offentliga och kanske främst en helt annan världskarta med Kina och Indien som urstarka och arbetskraftsbilliga ekonomier, och den växthuseffekt alla muttrade om redan under Oljekrisen verkar shitten hittat the fan på.
Inte mycket av det här har med "höger/vänster politik, mer eller mindre rättvisa beroende på om du är född Svinhuvfud eller Johansson". Det är världen som hänt, liksom den mer teoretiska vänstern. Man hittar inga orättvisor i landet förutommöjligen Metoo, så man ger sig ut på spotmarknaden. Om ni inte tror på det här, fundera på att Trump blev president, på Brexit, på Orban, på att SD inte är ett 4% parti som det borde vara.
En väl fungerande gammaldags socialdemokrati, driven av såna som Göran Person och Löfven, utan teorivänster hade helt klart knuffat för ekonomisk jämlikhet. Och hade nog kunnat hanterat de störmoment vi sett i form av världen utanför lika bra som någon annan regering. Men lite blandat Mona(=Palme)vänster och Privatiseringshöger har inte varit den mix landet har behövt. Och frågan är om vi inte skulle gjort som Norrmännen med EU.

Bostadsmarknaden med allas jättelån på villor och bostadsrätter... Snarast ett högerprojekt, intet nytt under solen med den. Banker som lånar ut generöst. 2008 var väl ljuvligaste exemplet.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Det starka välfärdssamhället : ett pyramidspel!

Inläggav Mlw » 13 apr 2022 17:00

Mlw skrev:...Om man lägger samman de offentliga skulderna med de privata så har svenskarna högst skulder per capita. Men jag kommer inte ihåg var jag fick den uppgiften ifrån, så jag är inte säker på det. Till saken hör att vi har ett skuldberg som vi skjuter framför oss och som växer år från år. Även om det är våra barn och barnbarn som drabbas av dessa framtida kostnader, så borde det också räknas in...


Det tycks vara här som jag fick uppgiften att Sverige ligger värst till skuldmässigt. Vi är på samma nivå som Japan, men våra förutsättningar är sämre. Vi har också ett växande skuldberg förknippat med invandringen som vi skjuter framför oss:

Migrationen blåser upp Sveriges BNP - Fjärde statsmakten nr 51 del 2 med Magnus Stenlund (Swebbtv)


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster