Bra och dåliga världsbilder

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Bra och dåliga världsbilder

Inläggav Anders » 14 apr 2021 10:09

Vad är värst:
En som bara tror att sin egen världsbild är den enda rätta?
eller
En som tror att alla världsbilder är lika bra?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Bra och dåliga världsbilder

Inläggav klorofyll » 14 apr 2021 11:06

Anders skrev:Vad är värst:
En som bara tror att sin egen världsbild är den enda rätta?
eller
En som tror att alla världsbilder är lika bra?

Jag satsar på att det senare är värre...

Den första behöver inte agera omoraliskt, och jag tror att en sådan person isoleras fort.

Den andra lyssnar och interagerar och har någon slag mission (tror)... som jag anser fel, om man ens kan svara på frågan: "Är alla världsbilder lika bra?"

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bra och dåliga världsbilder

Inläggav Algotezza » 14 apr 2021 14:17

Världsbild - en bild av världen skapad av vissa personer under en viss tid för ett visst syfte. Vad menar du med en bra resp dålig världsbild? Hur värderar man en hel världsbild och utifrån vilka övergripande kriterier? Skapade av vem?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Bra och dåliga världsbilder

Inläggav Anders » 14 apr 2021 15:28

Algotezza skrev:Världsbild - en bild av världen skapad av vissa personer under en viss tid för ett visst syfte. Vad menar du med en bra resp dålig världsbild? Hur värderar man en hel världsbild och utifrån vilka övergripande kriterier? Skapade av vem?


Till exempel :
En somewhere som växt upp i hjärtat av det egna landet, från enklare förhållanden där man inte kommer så mycket i kontakt med andra kulturer, som inte har resa så mycket på radarn. Som tänker : Som det här här borde det vara i hela världen. Kommer man i kontakt med annan kultur har den från den kulturen rätt automatiskt fel.

En anywhere, uppväxt i kosmopolitisk miljö, kanske från bättre förhållanden med möjlighet att resa, som befinner sig i vad de tycker är kontakt med hela världen, och därför anfäktar de att "alla har lika rätt, alla kulturer är lika bra".

Lite extrema exempel för att åskådliggöra
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Bra och dåliga världsbilder

Inläggav hakkapeliitta » 14 apr 2021 16:02

Jag lärde dansa finsk tango i unga år. Jag var raggare och en tuffing.
Uppvuxen i ett arbetarhem, farsan var tråkig men schysst på ett sätt, morsan var neurotisk.
Hemma hade vi i bokhyllan "10 böcker av Nobelprisförfattare".
En sommar när jag var ensam hemma under några veckor sträckläste jag alla tio böckerna.
En ny värld öppnade sej. Jag förstod att jag inte var ensam.
Och på den vägen är det än idag.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Bra och dåliga världsbilder

Inläggav klorofyll » 14 apr 2021 16:04

Det som kallas moral i en kultur, oavsett kultur, är inte moral.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Bra och dåliga världsbilder

Inläggav klorofyll » 14 apr 2021 16:05

hakkapeliitta skrev:Jag lärde dansa finsk tango i unga år. Jag var raggare och en tuffing.
Uppvuxen i ett arbetarhem, farsan var tråkig men schysst på ett sätt, morsan var neurotisk.
Hemma hade vi i bokhyllan "10 böcker av Nobelprisförfattare".
En sommar när jag var ensam hemma under några veckor sträckläste jag alla tio böckerna.
En ny värld öppnade sej. Jag förstod att jag inte var ensam.
Och på den vägen är det än idag.

Läser du något nuförtiden?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Bra och dåliga världsbilder

Inläggav klorofyll » 14 apr 2021 16:26

Böcker är viktigt för mig. De första böckerna jag läste berörde, är man i en viss situation och läser något liknande. Jag läste Sagan om Belgarion, Skuggan över stenbänken, Imorgon när kriget kom.. En bok som jag verkligen gillade är Halva Sanningen av Mats Wahl, har faktiskt beställt den. Det här livet kan man styra... Watch this:


iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Bra och dåliga världsbilder

Inläggav iris » 15 apr 2021 10:07

Anders skrev:Vad är värst:
En som bara tror att sin egen världsbild är den enda rätta?
eller
En som tror att alla världsbilder är lika bra?


Vad är en världsbild? Läser man Einsteins "Mein Weltbild" inser man att hans beskrivning av hur han såg världen var en kombination av både hans egen syn på saker som berör människan (religion, Gud, forskning, vetenskap mm) där tex hans personliga relationer till barn, kvinnor mm inte ingår då han - vilket är normalt anser jag - sorterade bort de delar i en bok som skulle presenteras för allmänheten som var strikt privata.
Människor är olika.
De som verkligen intresserar sig för hur saker fungerar i världen (utanför människans skapade och görande) - dvs vetenskap och forskning - vill ju ofta veta vad, varför, hur och till vad. Detta bör läggas samman med tankar man har kring vem, var och när.
Kan man inte den sista bilden kan man inte heller tala fullt ut om en Världsbild.

Majoriteten av människor tänker inte på sådant.
De har inga världsbilder.
De funderar på sex (vem de ska ha det med och var), vart de ska åka, vem de ska bjuda, vem som sade vad om dem, varför andra sa det de sa om dem, hur de kan manövrera sig till bättre lön, mer intäkter, köpa hus, åka på semester mm...vad de ska äta idag, hur de kan gå ned i vikt hur de kan se snyggare ut, vilka kläder de ska välja --- vem som är gift med vem när och varför (Vecka Revyn) vilket lag som vann vad (sport TV mm).
De vill sedan kunna förstå - på bas AV VAD DE LÄRT SIG I DEN KULTUR DE LEVT OCH LEVER I - vissa saker som de tycker är häftigt att kunna men som de egentligen inte begriper - ser TV eller Youtube klipp av något som de sedan bara glömmer.
Tror de fattade och har en viss koll och kan diskutera det med kompisar ...

De som har en världsbild är FÅ.
Mycket mycket få.
Även bland forskare som kan sitt eget område bra men inte andras, och definitivt inte en helhetsbild.

Filosofer - de som studerar detta seriöst - brukar vara intresserade av helhet och vara öppna inför det som verkar faktibelt och logisk och brukar inte förkasta teorier eller fynd eller forskning som --- inte stämmer med deras egen uppfattning utan går vidare söker svar aktivt, läser STORA TEXTMASSOR där de försöker förstå bakgrund, varför och allt de kan.

Normala människor är inte så - 99% av jordens befolkning.
Fungerar inte så.
De är praktiska och pragmatiska och har koll på sina behov, dagens saker och allt annat är: meningslöst och värdelöst för dem. Därmed är det sex, pengar, status och en viss ordning kring dem som gäller.
Dessa människor - en majoritet gillar det de själva vet - det räcker för dem, vill ogärna få nya intryck eller behöva tänka på sådant de inte begripa eller vet och förkastar detta normalt sett.
De lever i sin egen bubbla och tror att allt - då en majoritet är som de själva - som är utanför detta är fel, galet, far out, verklighetsfrämmande mm.
De tycker oftast också att alla andras egna bubblor är fine fine --- same same... leva och låta leva.

Sedan finns maktmänniskor som kan detta - har inga andra världsbilder än den där de ser till att härska och tala om för boskap i den majoritetskategorin vad de ska tänka, tycka, gilla och leva som. De har en världsbild där allt tillfaller dem och de manipulerar så att det blir som de vill ha det - detta innebär att boskap (90% av befolkningen) ska göra som de vill. Detta blir så. Deras världsbild består av: "grab all, dont make a run for it, stand your ground with an army, and defend it until the last breath of your cattle".
:lol:

And so the World turns, and turns...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Bra och dåliga världsbilder

Inläggav klorofyll » 15 apr 2021 11:05

Om man tänker att folk är dumma - dagligen, så blir det inte bra... För de är inte dumma, i själva verket så är det du som är dum.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Bra och dåliga världsbilder

Inläggav iris » 15 apr 2021 12:38

klorofyll skrev:Om man tänker att folk är dumma - dagligen, så blir det inte bra... För de är inte dumma, i själva verket så är det du som är dum.


Jag tänker sällan på att människor är dumma. Majoriteten är det de är. Det är tänkt så förmodligen. Inga märkligheter. Vi är bara inte lika. Det är inte heller så märkligt.
Ser du på en normalfördelningskurva vet du att det stämmer. Det finns inga värderingar eller sådant - däremot var det du som skrev något som påminner om...att "vad har man för nytta av att kunna en massa när man inte kan omsätta det- vad man behöver är kompetens" - där har du svaret.

För att om vi har en majoritet som behöver de vissa saker - vad de absolut inte kommer att vilja ha eller efterfråga är det de inte behöver. Den som har det som de inte behöver - kommer att ha svårt. Eftersom efterfrågan på TV, nöje, upplevelse och sex och droger är det som efterfrågas.
Det finns ingen marknad för något annat - därför att majorten är just det de är.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Bra och dåliga världsbilder

Inläggav iris » 15 apr 2021 13:09

Bör tillägga. De som har makten (över denna värld) vill ha det så.
Vad de absolut inte vill ha är människor som inte vill ha det som de tjänar pengar på, det som gör att folket fortsätter vara boskap och tjäna dem och ger dem makt och pengar.
Eftersom.
Detta med hur människor är.
VET VI
Är påverkbart.
Via utbildning - skola.
MEN detta passar inte dem som styr världen.
DÄRFÖR
Förblir människan boskap åt de som tjänar på det och vill att det förblir så.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Bra och dåliga världsbilder

Inläggav iris » 15 apr 2021 13:10

Det - däremot - tänker jag ofta på... :lol:

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Bra och dåliga världsbilder

Inläggav xion » 15 apr 2021 16:51

iris skrev:Det - däremot - tänker jag ofta på... :lol:


Jag vill inte kopiera det du skrev ovan så jag nöjer mig med en liten kommentar.
Vad menar du med att de flesta människor inte har någon världsbild?
Nästan alla har väl en världsbild.
Sen beror det ju på vad den grundar sig på.
Av vad du brukar skriva så får man intrycket av att din världsbild överensstämmer helt med katolska kyrkans.
Min världsbild är mycket olik din, så mycket kan jag säga.
Du blir vad du äter, brukar man säga.
Vi lever i informationssamhället och vår världsbild formas av den information vi tar till oss.
Nyhetsprogram, facebook, politik plus all annan smörja vi matas med skapar många möjligheter att bygga sin egen världsbild.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Bra och dåliga världsbilder

Inläggav iris » 15 apr 2021 17:17

xion skrev:
iris skrev:Det - däremot - tänker jag ofta på... :lol:


Av vad du brukar skriva så får man intrycket av att din världsbild överensstämmer helt med katolska kyrkans.
Min världsbild är mycket olik din, så mycket kan jag säga.
Du blir vad du äter, brukar man säga.
.


Två korta saker. Min världsbild är HELT olik den katolska kyrkans - eftersom den har ingen världsbild på det sätt jag beskriver. Deras uppgift är att producera heliga (Gud är helig) för världen och den som kommer.

Du gjorde mig nyfiken.
Vad är din världsbild - eftersom du har en och menar alla har en är det ju en liten sak att beskriva den.


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster