[trådskapare moderator] covid-19

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

[trådskapare moderator] covid-19

Inläggav Pilatus » 23 apr 2021 10:04

covid-19 finns nämnt i snart sagt alla forumets aktuella trådar. Men den har aldrig fått någon egen plats, trots att pandemin har bemäktigat sig mer än ett år av våra liv. För många har pandemin inneburit sorg och isolering, sjukdom, frihetsinskränkning och i många fall förlust av inkomst av arbete.

För en vecka sedan fick jag min första vaccindos, det var mycket efterlängtat. Men redan talar man om muterade varianter där befintliga vaccintyper kanske inte har full effekt. I länder med stor folktäthet, som i Indiens stora städer, kan det leda till massdöd. En vidare fråga (som kan kombineras med miljö och klimat) är om vår planet förmår att bära så mycket fler människor? Ju fler som skall dela på jordens tillgångar, dess mindre till var och en. Och med otillräckliga resurser så kommer vi att bli svårt ansatta av pågående och kommande pandemier.

Har ni några funderingar om dessa frågor?
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5113
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: [trådskapare moderator] covid-19

Inläggav David H » 23 apr 2021 11:31

Det finns en tråd om coronaviruset sen innan som skapades i avdelningen Naturvetenskap, men det känns inte fel att ha en annan tråd om covid i Politik och samhälle då det ju kan uppmärksamma olika aspekter. Återstår bara att se om forumets medlemmar kan vara tillräckligt fokuserade för att hålla sig inom ämnets och frågeställningens ramar gällande just de samhälleliga aspekterna.

Alla saker du nämner här tycker jag är intressanta, men också stora och svåra frågor. Frihetsinskränkningen exempelvis, och konsekvenser på arbete och ekonomi.

Huruvida vi har överbefolkning eller inte ser jag som något av en retorisk fråga, där det går att vinkla och tolka på olika sätt. Intressantare är då att kanske bara att analysera konsekvenserna av vad en tät befolkning innebär, samt även konsekvenserna av en "värld utan gränser" där var och en ska få vara fri att resa hur den vill.
Jag minns att det är en av sakerna jag reagerade på när jag läste Miljöpartiets partiprogram för några år sen just detta att de idealiserade en "värld utan gränser", vilket jag tyckte föreföll ganska märkligt...det lät för mig som en ganska extremt liberal ståndpunkt, som för mig inte borde vara vad som kännetecknar ett miljöparti. Viss återhållsamhet tror jag är sunt, och den återhållsamheten tänker jag är något som kan rädda oss från värre konsekvenser av coronaviruset.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster