Rasism

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Rasism

Inläggav klorofyll » 19 jul 2021 16:19

Pollen skrev:1. Den utgår från föreställningen/fördomen att när vi vet vad mänskan heter så vet vi hens karaktär. För somliga räcker det med att veta hudfärgen.
2. Du tror att orsaken till brottslighet är fel värderingar, alltså att brottslighet är en moralisk fråga.


Det finns INGET sådant som moralisk/omoralisk karaktär... Men namnet kan faktiskt bidra till en karaktär, på samma sätt som ett par glasögon eller högt röstläge kan. Det personliga namnet säger däremot inget om ägarens personlighet.

När man inser att utsidan inte säger något om insidan så övergår man antagligen till att argumentera om att invandrare kommer från platser där det försigår krig. Frågan är då om vi ska hjälpa människor i krig.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Rasism

Inläggav klorofyll » 19 jul 2021 16:28

Dvs. Istället för att klaga på "namn" så kan man bara stänga sin dörr och ägna sig åt sin privata religion...

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Rasism

Inläggav Anders » 20 jul 2021 18:13

Det största brottet de vita har gjort rasistiskt sett är att beslutat sig för att utrota en ras som hade betydligt fler nobelpris per capita än den egna rasen. Rasism kräver att man ser egna rasen som överlägsen.
Bortsett från att nu raser inte kan beskrivas. Kanske inte finns. Men är man inte rasist och inte det flummiga humanist utan det högst rimliga, riktiga och obevekliga Artist så hamnar saker i rimligare lägen. Artist skulle då vara en som knuffar för arten människa. Hårt, vi knuffar bara delvis för oss själva för att människan skulle inta någon slags särställning, som de kristna, guds avbild. Utan mer för att vi just prioriterar den egna arten eftersom den är vår. Och vi ser artens fortlevnad och vällevnad som det stora goda. Nietzsche tycks inta den här inställningen. Kanske även Platon och Sartre. Och definitivt Hans Rosling.

Och en rimlig hållning till ”människovärde” är då att personer belönas med bekvämlighet efter tjänst för artens överlevnad och välmåga. Utilitaristiskt lär det vara. Då man säger största möjliga lycka åt så många som möjligt. Och då menar man rimligtvis människor. Men jag skulle vilja moderera det. Skall det vara människovärde skall också varje människa anses värdefull, del av rasen. Det utsvultna barnet i Etiopien, eller barnet fött i slum, som blir kriminellt av sin omgivning. Det bör vara outhärdligt för en artist, de är medlemmar av egna arten. En grundförutsättning bör vara att alla lever liv som de känner vara värda att leva. Anständiga liv. Nu kan ju till och med Marc Wallenberg välja att avsluta sitt liv. Lite samma där - han borde ha fått leva, inte gått under under familjens enorma krav.

Men återigen, det som är bea för artens framgång är bra. Och vi har lyckats bra. Enligt Rosling. Man kan ha betänkligheter, som håller inte vår livsstil på att sänka planeten i havet, vi har skapat atombomben osv. Visst, absolut. Och det finns med i smeten av att bedöma.

Men att det skall bedömas, jag ser bara en annan rimlig inställning och det är den gamla klassiska var och en efter förmåga till var och en efter behov. Men den tycks inte vara moraliskt rimlig. Möjligen om man hårdare tryckte på detta med att alla verkligen skulle anstränga sig lika mycket. Men vilken moder vill det för sina barn?

Skulle tro att en hållning som ”var och en efter förmåga till var och en efter förtjänst” är rimligare. Naturligtvis med tillägget att alla som gjorde efter förmåga verkligen skulle få både respekt och ett värdigt liv.

Men att vara på något sätt drönare, ha det mysigt på föräldrars pengar(inte är man oskyldig) eller som fattig skita i allt och bli kriminell eller bidragstagare. Bort det. Men också bort med de socialt utsatta miljöerna.

Kort sagt - inte långt från folkhemmet. Är det inte dit vi vill?

För att vara än mer provocerande - ta N-ordet. Kan det bara tolkas negativt. Eller tattare, white trash, guling eller vad det kan vara? Kärring. Arga medelålders man. Om man använder det som tillmäle, kommer det bara stigmatisera människor av den gruppen? Eller blir det en signal för gruppen att - nu skal, vi visa dem, att vi inte är sämre?

Och vad är bra, ur artistens perspektiv ? Det som är bra för arten utan att lämna någon i misär. Jag kan tänka - intelligens, arbetsamhet, medkänsla, kärlek, samarbetsförmåga.

Eller kan artisten helt enkelt tillåta att vissa får vara drönare?

Lite på tvärs.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Rasism

Inläggav Vertumnus » 21 jul 2021 07:51

Fritt efter Hannah Arendt

Det är inte människan som bebor jorden utan människor.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Rasism

Inläggav Anders » 21 jul 2021 21:52

Vertumnus skrev:Fritt efter Hannah Arendt

Det är inte människan som bebor jorden utan människor.


Som jämför sig med varandra.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Smisk
Inlägg: 3189
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Rasism

Inläggav Smisk » 28 jul 2021 09:10

Vad är definitionen av ras inom biologi?

Jag hittar ingen uppenbar när jag söker på det.

Hela tanken va baserad på att det existerar en sådan och att människor inte innefattar detta men det är oklart vad som gäller plötsligt :)

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Rasism

Inläggav Vertumnus » 28 jul 2021 12:37

Anders skrev:
Vertumnus skrev:Fritt efter Hannah Arendt

Det är inte människan som bebor jorden utan människor.


Som jämför sig med varandra.

Som har alla möjliga saker för sig, men som, för att återknyta till sammanhanget, först och främst är underkastade det grundläggande villkor för vår mänskliga existens som innebär att vi alla är olika.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Rasism

Inläggav Anders » 29 jul 2021 00:29

Vertumnus skrev:
Anders skrev:
Vertumnus skrev:Fritt efter Hannah Arendt

Det är inte människan som bebor jorden utan människor.


Som jämför sig med varandra.

Som har alla möjliga saker för sig, men som, för att återknyta till sammanhanget, först och främst är underkastade det grundläggande villkor för vår mänskliga existens som innebär att vi alla är olika.

Men just sammanhanget rasism har väldigt mycket att göra med att, trots att vi är olika så jämför vi oss med varandra. Sorterar in oss i kategorier av olika slag, värderar efter allehanda skalor. Hittar samsyn eller avsaknad av samsyn. Vi är olika men vi är flockdjur ändå.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Rasism

Inläggav Anders » 30 jul 2021 23:16

Pollen skrev:
Vertumnus skrev:
Anders skrev:
Som jämför sig med varandra.

Som har alla möjliga saker för sig, men som, för att återknyta till sammanhanget, först och främst är underkastade det grundläggande villkor för vår mänskliga existens som innebär att vi alla är olika.


Okej
"trots att vi är olika så jämför vi oss med varandra", skriver du.
Och jämförelsen måste betyda som i OS? Vi vinner och ni förlorar?

Det är ett tämligen holistiskt sätt att se på saken om än ironiskt. Men visst, vi har ansett just vår grupp ha rätt och "den andra" ha fel så pass att vi har krigat, våldtagit, förslavat, utrotat, och det sedan urminnes tider. Jag påstår inte att det är särskilt bra, men det är mekanismer I oss som inte bara kan rynkas på näsan åt utan som verkligen behöver studeras, som är komplexa och bygger på mekanismer som har varit helt nödvändiga för vår överlevnad. Anders Hansen har berättat mycket om detta.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Rasism

Inläggav Anders » 03 aug 2021 19:49

Pollen skrev:
Anders skrev:
Pollen skrev:
Okej
"trots att vi är olika så jämför vi oss med varandra", skriver du.
Och jämförelsen måste betyda som i OS? Vi vinner och ni förlorar?

Det är ett tämligen holistiskt sätt att se på saken om än ironiskt. Men visst, vi har ansett just vår grupp ha rätt och "den andra" ha fel så pass att vi har krigat, våldtagit, förslavat, utrotat, och det sedan urminnes tider. Jag påstår inte att det är särskilt bra, men det är mekanismer I oss som inte bara kan rynkas på näsan åt utan som verkligen behöver studeras, som är komplexa och bygger på mekanismer som har varit helt nödvändiga för vår överlevnad. Anders Hansen har berättat mycket om detta.


Olikheter är inte tävling!
Olikheter är spännande och tankeväckande!
Olikheter gör oss varse om alternativ som kan utmana, förfära och lyckliggöra.
Det är upp till dig vad du gör med olikheter! Du gillar inte dem?

Låter som en sann kosmopolits, en anywheres sätt att se på saken. Lite mer komplext är det allt. Försök för en sekund föreställa dig att du är från en folkhemsfamilj. Nån som är olik en kosmopolit.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Rasism

Inläggav Vertumnus » 04 aug 2021 10:58

Anders skrev:
Pollen skrev:
Vertumnus skrev:Som har alla möjliga saker för sig, men som, för att återknyta till sammanhanget, först och främst är underkastade det grundläggande villkor för vår mänskliga existens som innebär att vi alla är olika.


Okej
"trots att vi är olika så jämför vi oss med varandra", skriver du.
Och jämförelsen måste betyda som i OS? Vi vinner och ni förlorar?

Det är ett tämligen holistiskt sätt att se på saken om än ironiskt. Men visst, vi har ansett just vår grupp ha rätt och "den andra" ha fel så pass att vi har krigat, våldtagit, förslavat, utrotat, och det sedan urminnes tider. Jag påstår inte att det är särskilt bra, men det är mekanismer I oss som inte bara kan rynkas på näsan åt utan som verkligen behöver studeras, som är komplexa och bygger på mekanismer som har varit helt nödvändiga för vår överlevnad. Anders Hansen har berättat mycket om detta.


Krig har så gott som alltid gällt resurser.

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Rasism

Inläggav Vertumnus » 04 aug 2021 11:44

Anders skrev:
Pollen skrev:Olikheter är inte tävling!
Olikheter är spännande och tankeväckande!
Olikheter gör oss varse om alternativ som kan utmana, förfära och lyckliggöra.
Det är upp till dig vad du gör med olikheter! Du gillar inte dem?

Låter som en sann kosmopolits, en anywheres sätt att se på saken. Lite mer komplext är det allt. Försök för en sekund föreställa dig att du är från en folkhemsfamilj. Nån som är olik en kosmopolit.


Utan olikheter skulle vi inte behöva något sådant som demokrati. Utan ett offentligt rum där olikheter tillåts framträda finns inget egentligt utrymme för demokrati. Förenklat kan man säga att i en sann demokrati har vi världen emellan oss, dvs vi betraktar den ur olika perspektiv, perspektiv som vi kan delge och synliggöra i det offentliga.

Viljan är alltid ett uttryck för jaget, den är till sin natur opolitisk. Det är just detta som gör folkviljan så problematisk - med folkviljan ställs världen framför oss och vi förlorar alla de perspektiv som faktiskt kan göra den synlig. När folkviljan tillåts invadera det offentligas område låser den in oss i vår egen subjektivitet.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Rasism

Inläggav Anne » 04 aug 2021 21:11

Varför skulle kosmopoliten nedvärderas/klandras? Jag förstår inte.

Anders, min pappsing var född på 20-talet och var fabriksarbetare (och securitasvakt, hårt arbetande hjälpreda på gården sedan barnsben och så där). Enligt honom sågs "tattarna" (resande) och "balobas" (mörkhyade) inte med blida ögon av arbetarna under den tiden.
Italienarna och juggarna och så där under 60-talet var det ok med. Sverige var ju då i behov av arbetskraft. Jag tror att det är väldigt viktigt att notera att de senare blev välkomnade jmf med den utveckling vi ser idag av mindre kärleksfulla svenskfödda människor gentemot nysvenskarna. Denna kärlekslöshet får vi nu se delvis se resultatet av. Inte för allt är de etniskt födda svenskarnas fel, men nog ligger en hel del av problematiken där. En gnutta självrannsakan skadar inte.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Rasism

Inläggav Anders » 05 aug 2021 10:22

Pollen skrev:
Anders skrev:
Pollen skrev:
Olikheter är inte tävling!
Olikheter är spännande och tankeväckande!
Olikheter gör oss varse om alternativ som kan utmana, förfära och lyckliggöra.
Det är upp till dig vad du gör med olikheter! Du gillar inte dem?

Låter som en sann kosmopolits, en anywheres sätt att se på saken. Lite mer komplext är det allt. Försök för en sekund föreställa dig att du är från en folkhemsfamilj. Nån som är olik en kosmopolit.



"Kosmopolit (av grekiska: kosmos, världen och polites, medborgare) används i ett politiskt sammanhang för att beteckna den fosterlandslöse, ibland med nedsättande eller klandrande betydelse. Kosmopoliten är "världsmedborgaren", alltså en människa som med sitt intresse omfattar inte bara sitt fädernesland, utan alla jordens folk, en person som vistas än i det ena, än i det andra landet, eller som har lätt för att tillägna sig skilda folks sedvänjor.

Kosmopolitism, "världsmedborgarskap, världsmedborgaranda", är åsikten att hela mänskligheten bör betraktas som ett samfund av lika berättigade medborgare, utan hänsyn till skiljaktigheter i ras, nationalitet och religion.

Kosmopolitism genomsyrar den akemenidiske kungen Kyros II:s cylindertext och blev norm i det persiska riket från och med 520-talet f.Kr.

Kosmopolitismen hävdades eftertryckligt av stoikerna, och under Upplysningen på 1700-talet ställdes den åter i förgrunden. Inom bahá'í-tron är en världsfederation med världsmedborgarskap en av hörnstenarna."
Från wiki

Den som tror att det finns ett rätt perspektiv och ett fel perspektiv för att förstå hur samhället fungerar, visar att hen inte förstår hur samhället fungerar.
Bara någon med din bakgrund, Anders, förstår hur samhället fungerar? Eller Illusionen som uttalar sig såhär: "Ett långt yrkesverksamt liv utgör troligen nödvändig och värdefull erfarenhet för en välgrundad bedömning av hur väl samhället fungerar, ur ett medborgarperspektiv."
Kanske en person som levt hela sitt liv i misär vet bättre hur det fungerar? Eller levt med fysiskt eller psykiskt handikapp?
Nej jag tror inte någon person eller grupp har monopol på att veta bättre än någon annan hur samhället fungerar.
Det är därför olikheter är värdefulla. Det är därför det är viktigt att ta till sig olika perspektiv och inte fastna i subjektivitet.

Håller med dig mer än du tror. Läs vad jag skrev igen. Säger inte nåt i stil med att ”arbetaren har rätt”. Utan just gör det jag skrev - försök för en sekund se världen från en folkhemsfamiljs perspektiv? Är det omöjligt för dig?
Kosmopoliter, oftast genom ekonomiskt oberoende i bakgrunden, hae en vy av världen, men det finns fler.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Rasism

Inläggav Anders » 05 aug 2021 10:33

lynx skrev:Varför skulle kosmopoliten nedvärderas/klandras? Jag förstår inte.

Anders, min pappsing var född på 20-talet och var fabriksarbetare (och securitasvakt, hårt arbetande hjälpreda på gården sedan barnsben och så där). Enligt honom sågs "tattarna" (resande) och "balobas" (mörkhyade) inte med blida ögon av arbetarna under den tiden.
Italienarna och juggarna och så där under 60-talet var det ok med. Sverige var ju då i behov av arbetskraft. Jag tror att det är väldigt viktigt att notera att de senare blev välkomnade jmf med den utveckling vi ser idag av mindre kärleksfulla svenskfödda människor gentemot nysvenskarna. Denna kärlekslöshet får vi nu se delvis se resultatet av. Inte för allt är de etniskt födda svenskarnas fel, men nog ligger en hel del av problematiken där. En gnutta självrannsakan skadar inte.

Tyvärr tror jag det är ett numbers game, och ett kulturellt spel. Kan vi skapa ett samhälle där mindre rika, av olika hudfärg, känner sig trygga?

Lyssna på henne Häst-Lisens sommarprogram från igår. Pengar i bakkgrunden, trygghet, vågade det ena och det andra.

Tror de flesta invandrare söker det som det flesta ickerika ursvenskarna söker - trygghet. Anorlunda, multikultur osv kan nog vara bra men ligger längre ner på behovsskalan. Att man söker ”spänningen” vittnar nog om att man fått tryggheten som ett givet - eller möjligen inte fått tryggheten alls.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 62 och 0 gäster