Rasism

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk
Inlägg: 3188
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Rasism

Inläggav Smisk » 20 maj 2021 12:31

Kan vi bestämma oss för att byta namnet på den där kränkningen som har med ursprung och hudfärg att göra?

Rasism existerar inte inom människan då människan inte har några raser om jag förstått det rätt?

Vi kan kalla det för kränkning bara tycker jag?

Ursprungskränkning eller hudfärgskränkning?

Jag är tveksam till orden hudfärg med då det inte är så mycket av färg. Hurkulörskränkning?
Jag kan inte se att det finns någon färg inblandat, man har ju inte målat någon.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hudf%C3%A4rg

;)

Om man fortsätter kalla det för rasism tycker jag det stärker en känsla för att man kränker personer man själv placerar i en grupp.
Man själv väljer att placera dem i en grupp och med ett ord som antyder ras som ju blir missvisande.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Rasism

Inläggav iris » 20 maj 2021 12:37

Smisk skrev:Kan vi bestämma oss för att byta namnet på den där kränkningen som har med ursprung och hudfärg att göra?

Rasism existerar inte inom människan då människan inte har några raser om jag förstått det rätt?

Vi kan kalla det för kränkning bara tycker jag?

Ursprungskränkning eller hudfärgskränkning?

Jag är tveksam till orden hudfärg med då det inte är så mycket av färg. Hurkulörskränkning?
Jag kan inte se att det finns någon färg inblandat, man har ju inte målat någon.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hudf%C3%A4rg

;)

Om man fortsätter kalla det för rasism tycker jag det stärker en känsla för att man kränker personer man själv placerar i en grupp.
Man själv väljer att placera dem i en grupp och med ett ord som antyder ras som ju blir missvisande.


Hat mot andra från en annan by, hat mot människor från andra kulturer, hat mot människor som inte tänker som man själv och inte vill det man själv vill --- är norm.
Om du kommer från by x till by y och de känner inte din släkt och vem du är - kommer de att inte direkt vilja ta emot dig ... utan först se vem du är, vad du vill och varför du är där.
Denna slags misstänksamhet är nedärvd hos människan - alla människor.
Varför?
Dåliga erfarenheter som de har lärt sig något av av.
De som inte har denna försiktighet med främmande som de inte känner till måste lida av någon slags naivitet som säger att de absolut inte alls vet vad människor är kapabla till och vad deras dolda intentioner kan vara.

Vi har sådant förhållande till alla levande varelser - djur och människor lika. Kallar vi det rasism om vi är hundrädda?

Smisk
Inlägg: 3188
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Rasism

Inläggav Smisk » 20 maj 2021 15:34

iris skrev:Vi har sådant förhållande till alla levande varelser - djur och människor lika. Kallar vi det rasism om vi är hundrädda?


Om vi nedvärderar en hundras skulle det kallas rasism, det är logiskt :)

Om vi däremot skulle kalla det för människokränkning skulle det antyda att det vi nedvärderar har med människan att göra, när vi syfter på en ras hynd, det blir missvisande.

Jag som värderar klarhet i tanke skulle argumentera för att vi därför istället använder mer klartänkta begrepp.

Att kalla rasism för rasism är verkar kränkande.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Rasism

Inläggav iris » 20 maj 2021 15:42

Smisk skrev:
iris skrev:Vi har sådant förhållande till alla levande varelser - djur och människor lika. Kallar vi det rasism om vi är hundrädda?


Om vi nedvärderar en hundras skulle det kallas rasism, det är logiskt :)

Om vi däremot skulle kalla det för människokränkning skulle det antyda att det vi nedvärderar har med människan att göra, när vi syfter på en ras hynd, det blir missvisande.

Jag som värderar klarhet i tanke skulle argumentera för att vi därför istället använder mer klartänkta begrepp.

Att kalla rasism för rasism är verkar kränkande.


Rasism har med nedvärderande att göra därmed? Hur mäter man människans inre känslor inför en annan?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Rasism

Inläggav klorofyll » 20 maj 2021 18:24

Smisk skrev:Kan vi bestämma oss för att byta namnet på den där kränkningen som har med ursprung och hudfärg att göra?

Rasism existerar inte inom människan då människan inte har några raser om jag förstått det rätt?

Vi kan kalla det för kränkning bara tycker jag?

Ursprungskränkning eller hudfärgskränkning?

Jag är tveksam till orden hudfärg med då det inte är så mycket av färg. Hurkulörskränkning?
Jag kan inte se att det finns någon färg inblandat, man har ju inte målat någon.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hudf%C3%A4rg

;)

Om man fortsätter kalla det för rasism tycker jag det stärker en känsla för att man kränker personer man själv placerar i en grupp.
Man själv väljer att placera dem i en grupp och med ett ord som antyder ras som ju blir missvisande.


Jag skulle säga att du har helt rätt. Men om inte begreppen hade använts fel, så hade vi heller inte haft någon orättvisa... tror du mig inte? Man använder felaktiga begrepp - relativt medvetet - för att skada..

Smisk
Inlägg: 3188
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Rasism

Inläggav Smisk » 21 maj 2021 12:52

iris skrev:Rasism har med nedvärderande att göra därmed? Hur mäter man människans inre känslor inför en annan?


wut?

Smisk
Inlägg: 3188
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Rasism

Inläggav Smisk » 21 maj 2021 12:54

klorofyll skrev:Jag skulle säga att du har helt rätt. Men om inte begreppen hade använts fel, så hade vi heller inte haft någon orättvisa... tror du mig inte? Man använder felaktiga begrepp - relativt medvetet - för att skada..


Ja det är uppenbart att det händer.

Det låter alltid jättekonstigt för mig när man säger rasism. Lite som när barn blandar ihop ord huller om buller med munnen full med godis ;)

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Rasism

Inläggav iris » 21 maj 2021 13:25

Smisk skrev:
iris skrev:Rasism har med nedvärderande att göra därmed? Hur mäter man människans inre känslor inför en annan?


wut?


njet... när jag läser ditt förslag ser jag en bländvit tandrad som upptar hela ansiktet...
Förflyttar sig däremot blicken mot ögonen.
Ler de inte.

Det finns något nästan barnsligt ärligt i ilskan, i affekten - i det som drabbar någon i vreden som ser sin fru hångla med grannen och blir skogstokig.
Den som ser detta, tiger, ler nästan gång och lägger arsenik i teet som han serverar henne om kvällen --- hur mäter man det?
Hur mäter du förljugenhet som kommer med äkta hat?

Själva scenen på detta är mästerligt beskriven i dramat mellan Abel och Kain..Då blev Kain vred, och han sänkte blicken. 6Herren sade till Kain: "Varför är du vred, och varför sänker du blicken? Om du handlar rätt vågar du ju lyfta blicken, men om du inte handlar rätt ligger synden vid dörren. Dig skall den åtrå, men du skall råda över den."

... du ska råda över den...

Smisk
Inlägg: 3188
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Rasism

Inläggav Smisk » 21 maj 2021 13:59

iris skrev:njet... när jag läser ditt förslag ser jag en bländvit tandrad som upptar hela ansiktet...
Förflyttar sig däremot blicken mot ögonen.
Ler de inte.

Det finns något nästan barnsligt ärligt i ilskan, i affekten - i det som drabbar någon i vreden som ser sin fru hångla med grannen och blir skogstokig.
Den som ser detta, tiger, ler nästan gång och lägger arsenik i teet som han serverar henne om kvällen --- hur mäter man det?
Hur mäter du förljugenhet som kommer med äkta hat?

Själva scenen på detta är mästerligt beskriven i dramat mellan Abel och Kain..Då blev Kain vred, och han sänkte blicken. 6Herren sade till Kain: "Varför är du vred, och varför sänker du blicken? Om du handlar rätt vågar du ju lyfta blicken, men om du inte handlar rätt ligger synden vid dörren. Dig skall den åtrå, men du skall råda över den."

... du ska råda över den...


Något oklart vad det har med något att göra? :)

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Rasism

Inläggav iris » 21 maj 2021 16:45

Smisk skrev:
iris skrev:njet... när jag läser ditt förslag ser jag en bländvit tandrad som upptar hela ansiktet...
Förflyttar sig däremot blicken mot ögonen.
Ler de inte.

Det finns något nästan barnsligt ärligt i ilskan, i affekten - i det som drabbar någon i vreden som ser sin fru hångla med grannen och blir skogstokig.
Den som ser detta, tiger, ler nästan gång och lägger arsenik i teet som han serverar henne om kvällen --- hur mäter man det?
Hur mäter du förljugenhet som kommer med äkta hat?

Själva scenen på detta är mästerligt beskriven i dramat mellan Abel och Kain..Då blev Kain vred, och han sänkte blicken. 6Herren sade till Kain: "Varför är du vred, och varför sänker du blicken? Om du handlar rätt vågar du ju lyfta blicken, men om du inte handlar rätt ligger synden vid dörren. Dig skall den åtrå, men du skall råda över den."

... du ska råda över den...


Något oklart vad det har med något att göra? :)


mmmm, det kanske blir klarare när man ser vad som ligger i botten på sk rasism (helt beroende på vem den riktar sig mot) - rasism kan nämligen rikta sig mot de som man anser är främmande, längre än man själv --- men i judarnas fall därför att man anser de är "högre" än man själv (har mer, kan mer, vet mer - samt är "guds utvalda").

Läs mer här: https://www.humanrightscareers.com/issu ... of-racism/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Rasism

Inläggav Anders » 21 maj 2021 17:26

Smisk skrev:Kan vi bestämma oss för att byta namnet på den där kränkningen som har med ursprung och hudfärg att göra?

Rasism existerar inte inom människan då människan inte har några raser om jag förstått det rätt?

Vi kan kalla det för kränkning bara tycker jag?

Ursprungskränkning eller hudfärgskränkning?

Jag är tveksam till orden hudfärg med då det inte är så mycket av färg. Hurkulörskränkning?
Jag kan inte se att det finns någon färg inblandat, man har ju inte målat någon.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hudf%C3%A4rg

;)

Om man fortsätter kalla det för rasism tycker jag det stärker en känsla för att man kränker personer man själv placerar i en grupp.
Man själv väljer att placera dem i en grupp och med ett ord som antyder ras som ju blir missvisande.


Rasism tycks vara varje persons sak att definiera. Jag respekterar alla ansvarsfulla, hårt arbetande, eller idogt jobbsökande arbetsföra människor. Oavsett hudfärg, kön eller klass.

Och den som vill smita undan respekterar jag inte för undansmitandet oavsett detsamma. Och om man anser sig arbetsför, det är upp till var och en att ärligt bedöma. Men alla som jobbar på riktigt är utmattade och utsjasade varje vardagskväll. Där har man en bra koll. Alldeles oavsett ”identitet”.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5202
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Rasism

Inläggav David H » 21 maj 2021 18:37

Anders skrev:
Rasism tycks vara varje persons sak att definiera.


Vissa begrepp verkar det råda stor brist på enighet kring, och just "rasism" är väl ett typiskt sådant begrepp. Själv brukar jag försöka undvika att använda sådana begrepp för att undvika missförstånd... Men så vet jag att vissa kan tycka att det är ett viktigt begrepp som träffar mitt i prick för vissa fenomen.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Smisk
Inlägg: 3188
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Rasism

Inläggav Smisk » 23 maj 2021 15:27

rekoj skrev:
Anders skrev:
Rasism tycks vara varje persons sak att definiera.


Vissa begrepp verkar det råda stor brist på enighet kring, och just "rasism" är väl ett typiskt sådant begrepp. Själv brukar jag försöka undvika att använda sådana begrepp för att undvika missförstånd... Men så vet jag att vissa kan tycka att det är ett viktigt begrepp som träffar mitt i prick för vissa fenomen.


Jag använder det mest ironiskt och med humor, kan inte ta det på allvar, det blir för konstigt. Om jag kränker någon på riktigt är jag öppen för det och vill inte göra det, det är allt. Grova förenklade kategorier som "Kalle är rasist" kan jag inte annat än se som ironiska :)

Smisk
Inlägg: 3188
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Rasism

Inläggav Smisk » 24 maj 2021 09:15

Pollen skrev:RE-L säger att vita har svårt se sin vithet som ett privilegium vilket gör att det ofta är svårt att få en sansad diskussion och vardagsrasism och strukturell rasism.
Hon kallar det färgblindhet.

Expo har en bra artikel om rasism: https://expo.se/2020/06/%E2%80%9Drasism ... n%E2%80%9D


Som blond och blåögd själv så har jag nog haft svårt att se det faktiskt. Den där givna rasismen har jag inte missat men det där invanda privilegiet tänker jag på.

Så... skall vi säga att vi skippar begreppet rasism då? 8-[

Vi använder istället begreppen kränkning och nedvärdering. Sortering är neutralt och fint med, det kan vi ta? Hudpigmentsortering?

Rasism borde handla om ras, skall vi vara överens om det? Då säger vi så? Hallå? ;)

Vi borde gå igenom alla begrepp som inte är slang och som används som om de betyder något men som under saken innehåller missuppfattningar och utreda och klargöra dem.

Hen, för i satan, det slutar vi med omedelbart.

Smisk
Inlägg: 3188
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Rasism

Inläggav Smisk » 24 maj 2021 14:43

Pollen skrev:
Jag tror att det är ett hopplöst projekt att byta namn på så universella begrepp som ras, rasist, rasism.
Namnbyten ändrar inte heller sakförhållanden.
Städaren städar fortfarande fast det är lokalvård och personalchefen är fortfarande personalchef fast det heter HR - till exempel.

En exempel till: en läkare försökte för flera år sedan byta "alkoholist" till "etylist". I vetenskaplig mening utgör nämligen alkoholer en stor grupp kemiska ämnen, bl a träsprit.
Så "alkoholist" är i sträng mening ovetenskapligt men ovedersägligt okontroversiellt och orsakar inga missförstånd någonstans i världen.

Ord och uttryck är både beskrivande och värderande.
"Alkoholist", "rasist", "rasism" är tre av många, väldigt många sådana ord.
Ibland används de slarvigt, t o m som svordomar, och det går inte att göra så mycket åt.
I seriösa sammanhang är det sakfrågor som avhandlas.


Om man blir anmäld för rasism så är det rimligt att säga att rasism inte kan ha med människan att göra då inga raser finns. ;)
"du kanske menar kränkning?" får man fråga.

Jag skulle anmäla om någon kallade mig för rasist, det KAN jag inte vara, det kränker mig.

HR är ett dåligt begrepp, man bör använda svenska begrepp tycker jag. Personalchef är rätt tydligt, inga problem med det. Städare är tydligt och bra. Även alkoholist det är ju dryckesalkohol det handlar om. Rasism är helt fel så det är förvirrande dock och sprider missförstånd.

Namnbyten kan påverka hur vi tänker och värderar saker då det är som du säger att kommunikation innehåller fler saker än endast betydelsen av begreppen och meningen dem formar. Problemet mer just rasism är att det innehåller värderingar och missförstånd som stärker rasismen. Den "innehåller missuppfattningen" värderingarna bygger på på nått sätt.

Att man ingår i en "grupp som ger medlemmar värde" verkar helt koko för mig. Den enda grupp jag ser som värdefull är "allt liv".


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster