Rasism

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Rasism

Inläggav klorofyll » 06 jul 2021 16:19

Anders skrev:Människor som växer upp med alldeles för stor hybris och blir teorivänster, stekare eller "entreprenörer" är fortfarande de som jag ser utgör stora delar av problemet.

Teorivänster? Jag tolkar det som ett förakt för vänster-ideologi... Kan det inte vara så att vissa föräldrar lyckats med uppfostran bara?

Anders skrev:Problemet är kulturen. "Jag vill det bästa för mina barn", framför allt framsagt av mödrar i de "bättre" områdena till barn av väldigt varierande lynnen och begåvningsprofiler.

Jag tror att alla mammor tänker så... Även fåglar.

Anders skrev:Är ni vänster och kommer från ett tjusigt område - hur kan ni då försvara att era barn får gå hobbyutbildningar i musik, statsvetenskap, arkitektur eller liknande, att just era barn skall få åtnjuta slippandet av sjukhus, kontor, verkstad 8-17 vardagar? Är det rättvist?

Det är inte smart på något sätt - att skydda barn eller vem som - från verkligheten fullständigt.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Rasism

Inläggav klorofyll » 06 jul 2021 17:29

En del av Buddhas liv...

När Siddhartha en dag begav sig utanför palatset stötte han i tur och ordning på en gammal man, en mycket sjuk man och en död man. Dessa möten var mycket omskakande för honom. När han sedan såg en vandrande asket, bestämde sig Siddhartha för att själv bli asket. I detta syfte lämnade han hemmet vid 29 års ålder, och följde olika lärare. Han tillbringade först en tid med olika meditationsmästare, men efter att ha bemästrat de meditationsformer de lärde ut, kände han att han trots detta inte hade funnit lösningen på det mänskliga lidandet. Då valde han att följa en grupp mycket strikta asketer, där han åt så lite att han blev extremt mager. Trots detta mycket strikta utövande, fann han inte vad han hade letat efter.

Efter att ha återfått sin styrka satte han sig under ett bodhiträd och bestämde sig för att sitta kvar där tills han antingen dött eller nått buddhaskap. När han satt under detta träd kom Mara för att försöka hindra Siddhartha från att nå buddhaskap, men trots detta lyckades Siddhartha till slut nå buddhaskap under bodhiträdet.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Rasism

Inläggav Anders » 06 jul 2021 17:34

klorofyll skrev:
Anders skrev:Människor som växer upp med alldeles för stor hybris och blir teorivänster, stekare eller "entreprenörer" är fortfarande de som jag ser utgör stora delar av problemet.

Teorivänster? Jag tolkar det som ett förakt för vänster-ideologi... Kan det inte vara så att vissa föräldrar lyckats med uppfostran bara?

Anders skrev:Problemet är kulturen. "Jag vill det bästa för mina barn", framför allt framsagt av mödrar i de "bättre" områdena till barn av väldigt varierande lynnen och begåvningsprofiler.

Jag tror att alla mammor tänker så... Även fåglar.

Anders skrev:Är ni vänster och kommer från ett tjusigt område - hur kan ni då försvara att era barn får gå hobbyutbildningar i musik, statsvetenskap, arkitektur eller liknande, att just era barn skall få åtnjuta slippandet av sjukhus, kontor, verkstad 8-17 vardagar? Är det rättvist?

Det är inte smart på något sätt - att skydda barn eller vem som - från verkligheten fullständigt.

Precis, att kvinnor från ”bättre hem”, kanske själva med bakgrund från Almstrider och kårhusockupationer, inte förmår se världen och sina barn på ett rimligt sätt, det är högst mänskligt. Men också orsaken till att de misslyckas med sin uppfostran och skapar människor som är världsfrånvända, idealistiska och skapar kulturer där främlingsfientlighet råder och kaos hotar.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Rasism

Inläggav Anders » 07 jul 2021 14:51

Pollen skrev:
Anders skrev:Vad i det som jag skrev har fått dig att tro det? Människor som växer upp med alldeles för stor hybris och blir teorivänster, stekare eller "entreprenörer" är fortfarande de som jag ser utgör stora delar av problemet.

Problemet är kulturen. "Jag vill det bästa för mina barn", framför allt framsagt av mödrar i de "bättre" områdena till barn av väldigt varierande lynnen och begåvningsprofiler. Se för fan era barn som människor istället. Se vilka styrkor och tillkortakommanden de har och fostra dem till goda samhällsmedborgare utefter deras förutsättningar. Det funkar för alla. Var och en efter förmåga - är ni vänster så ta då det på allvar.

Är ni vänster och kommer från ett tjusigt område - hur kan ni då försvara att era barn får gå hobbyutbildningar i musik, statsvetenskap, arkitektur eller liknande, att just era barn skall få åtnjuta slippandet av sjukhus, kontor, verkstad 8-17 vardagar? Är det rättvist?



29 juli skrev du: "Tokhöger i USA är bara lite mindre skadligt än flumvänster i Sverige..."
Jag trodde det var svart humor och skrev: "Ojdå, den där svenska flumvänstern är farligare än tokhögern i USA som stormade Capitolium?
Hoppas det finns en Left Wing Watch som håller svenska flumvänstern under uppsikt."

Dagen därpå skrev du: "Flumvänstern har skapat en rasism här i landet som får mig att tänka på sydstaterna. Till exempel." Du förstod jag att du inte har svart humor utan tror på det här. Försiktigt frågade jag: "Hmm, hur gick det till?"

I det du sedan har skrivet framgår det att du använder "flumvänster" som svordom, typ. Du har inte visat vilken eller vilka personer/organisationer som ordet syftar på. Jag har läst det du skrivit som halvt om halvt en ursäkt för onödigt drastiska formuleringar.
Ingen tror väl på allvar att "flumvänstern" i Sverige har skapat en rasism som har lett till lynchningar som i sydstaterna! Eller skapat en GörSvergieStorIgen-rörelse som hotar storma Rosenbad av nån sjuk anledning?

Tror jag utvecklat "flumvänster" rätt bra i senare inlägg.
Jag har inte skrivit någon om lynchningar eller att storma något. Jag tycker det är illa nog att det nationalistiska partiet har 19% och att invandrarungdomar rånar och skändar "svenne"-ungdomar här i landet. Och den grova kriminalitet vi ser är helt oacceptabel. Lite symtomatiskt drivs den också av det drogmissbruk som är framträdande också bland de mer välsituerades barn, låt vara barn med både höger och vänstersympatier. Med en arbetslöshet på 40% bland de icke högutbildade flyktingarna finns alla förutsättningar för att skapa ett vi och dom. Det är en helt orimlig situation, och den har tillkommit genom en under lång tid helt oansvarig flykting och invandringspolitik, som framför allt har drivits på av de "rödgröna". Permanent uppehållstillstånd 2015 kanske inte var en helt genomtänkt men väldig idealistisk hållning?

Även frågor runt miljö och könsfrågor drivs på ett sätt som är mer idealistiskt än verklighetsförankrat. Det är bara "borde" istället för "är".

Och ren arbetsamhet och skötsamhet ligger långt ner på dagordningen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Rasism

Inläggav Anne » 07 jul 2021 15:33

Vad exakt har vänstern gjort för fel? De problem du lägger fram är ju orsakade av extremhöger-sympatisörer! Den ena baseras av kärlek, empati och den andra av hat och rädsla. Lite grovt förklarande. Har du inte förstått här i förskjutningen så är V lika med klassisk socialdemokrati. Vänsterpartiet har aldrig verkat för rasism.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Rasism

Inläggav klorofyll » 07 jul 2021 20:12

Anders skrev:Men också orsaken till att de misslyckas med sin uppfostran och skapar människor som är världsfrånvända, idealistiska och skapar kulturer där främlingsfientlighet råder och kaos hotar.

Jag tänker att själva produkten av uppfostran inte alltid stämmer överens med avsikten... Och tur är väl det.

xion
Inlägg: 3173
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Rasism

Inläggav xion » 08 jul 2021 05:24

lynx skrev:Vad exakt har vänstern gjort för fel? De problem du lägger fram är ju orsakade av extremhöger-sympatisörer! Den ena baseras av kärlek, empati och den andra av hat och rädsla. Lite grovt förklarande. Har du inte förstått här i förskjutningen så är V lika med klassisk socialdemokrati. Vänsterpartiet har aldrig verkat för rasism.


Det är ledde fram till en fråga;
"Kan kärlek och empati leda till hat och rädsla"?
Att hat och rädsla kan leda till rasism är inte konstigt.

xion
Inlägg: 3173
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Rasism

Inläggav xion » 08 jul 2021 05:35

Beträffande flumvänster och flumskola.
Flummigt har tydligen sitt ursprung i att t.ex. röka hasch.

Flumvänster betyder väl ungefär, "dålig kontakt med verkligheten."
Flumskola något liknande.

Dåligt genomtänkta lösningar på problem som inte tar hänsyn till människans natur och som kan verka bra i teorin men som inte klarar kontakten med verkligheten.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Rasism

Inläggav Anne » 08 jul 2021 16:19

xion skrev:
lynx skrev:Vad exakt har vänstern gjort för fel? De problem du lägger fram är ju orsakade av extremhöger-sympatisörer! Den ena baseras av kärlek, empati och den andra av hat och rädsla. Lite grovt förklarande. Har du inte förstått här i förskjutningen så är V lika med klassisk socialdemokrati. Vänsterpartiet har aldrig verkat för rasism.


Det är ledde fram till en fråga;
"Kan kärlek och empati leda till hat och rädsla"?
Att hat och rädsla kan leda till rasism är inte konstigt.


Ja du, den som hittar formeln till lösningen på detta förtjänar sannerligen Nobels fredspris.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Rasism

Inläggav hakkapeliitta » 08 jul 2021 16:38

xion skrev:Beträffande flumvänster och flumskola.
Flummigt har tydligen sitt ursprung i att t.ex. röka hasch.

Flumvänster betyder väl ungefär, "dålig kontakt med verkligheten."
Flumskola något liknande.

Dåligt genomtänkta lösningar på problem som inte tar hänsyn till människans natur och som kan verka bra i teorin men som inte klarar kontakten med verkligheten.

Du låter extremt flummig i din kritik.
Extremt flummigt inlägg må jag säga.
Varför flummar du iväg i din kritik?
"hänsyn till människans natur" låter flummigt. Vad menar du med detta?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Rasism

Inläggav Anders » 08 jul 2021 18:17

lynx skrev:
xion skrev:
lynx skrev:Vad exakt har vänstern gjort för fel? De problem du lägger fram är ju orsakade av extremhöger-sympatisörer! Den ena baseras av kärlek, empati och den andra av hat och rädsla. Lite grovt förklarande. Har du inte förstått här i förskjutningen så är V lika med klassisk socialdemokrati. Vänsterpartiet har aldrig verkat för rasism.


Det är ledde fram till en fråga;
"Kan kärlek och empati leda till hat och rädsla"?
Att hat och rädsla kan leda till rasism är inte konstigt.


Ja du, den som hittar formeln till lösningen på detta förtjänar sannerligen Nobels fredspris.


Få med folkhemssvensken på tåget. Det är lösningen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3173
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Rasism

Inläggav xion » 09 jul 2021 06:41

hakkapeliitta skrev:
xion skrev:Beträffande flumvänster och flumskola.
Flummigt har tydligen sitt ursprung i att t.ex. röka hasch.

Flumvänster betyder väl ungefär, "dålig kontakt med verkligheten."
Flumskola något liknande.

Dåligt genomtänkta lösningar på problem som inte tar hänsyn till människans natur och som kan verka bra i teorin men som inte klarar kontakten med verkligheten.

Du låter extremt flummig i din kritik.
Extremt flummigt inlägg må jag säga.
Varför flummar du iväg i din kritik?
"hänsyn till människans natur" låter flummigt. Vad menar du med detta?


Människan är en biologisk varelse med nedärvda och av omständigheterna utmejslade egenskaper och beteenden.
Om vi inte tar hänsyn till detta när vi fattar våra beslut och genomför förändringar så kommer "problemsäcken" attt bli allt tyngre.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Rasism

Inläggav Anders » 09 jul 2021 07:32

xion skrev:
hakkapeliitta skrev:
xion skrev:Beträffande flumvänster och flumskola.
Flummigt har tydligen sitt ursprung i att t.ex. röka hasch.

Flumvänster betyder väl ungefär, "dålig kontakt med verkligheten."
Flumskola något liknande.

Dåligt genomtänkta lösningar på problem som inte tar hänsyn till människans natur och som kan verka bra i teorin men som inte klarar kontakten med verkligheten.

Du låter extremt flummig i din kritik.
Extremt flummigt inlägg må jag säga.
Varför flummar du iväg i din kritik?
"hänsyn till människans natur" låter flummigt. Vad menar du med detta?


Människan är en biologisk varelse med nedärvda och av omständigheterna utmejslade egenskaper och beteenden.
Om vi inte tar hänsyn till detta när vi fattar våra beslut och genomför förändringar så kommer "problemsäcken" attt bli allt tyngre.

Och utan omständigheterna har det nedärvda ingen som helst chans.

Jag har en undran här - personlig läggning vad det gäller introvert/extrovert och frågan om rättvisa i samhället. De i högre klasser som ömmar för vänster samtididigt som de gör allt för att den egna avkomman skall få ett hobbyliv - är det ren oärlighet eller är det någon slags kollektivistisk syn? Ett drag hos den extroverte att få leva ut sitt utåtriktade?

Greta är ju inte direkt extrovert men har föräldrar som ses leende med champagneglas i händerna i kändisspalterna. Och har mer och mer som uttalat mål att svenska folkhemsmänniskor, främst de ambitiösa, skall åtnjuta så låg standard som möjligt, ju mer uttalat ju äldre hon blir. Hon kanske helt enkelt inte har någon som helst inblick i något annat än högreklassuppväxter.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Rasism

Inläggav Anders » 09 jul 2021 19:04

Pollen skrev:Anders:

Okej, jag får klara mig utan förklaring till hur den mystiska flumvänstern skapade rasism jämförbar med gamla USAs lynchsöder.

Att allt elände är "såssarnas" fel är den rynkiga östermalmshögerns urgamla mantra.
Allt elände är numera invandrarnas fel enlig våra rosiga sverigevänner.
Samma urgamla klasshat!

Rasisterna är högerns nyttiga idioter.


Ingenting mystiskt. ”Generös flyktingpolitik” under lång tid, jodå Reinfeldt den gamle också - för många in - misslyckad integration - 2 parallella samhällen. 40% av de outbildade flyktingarna arbetslösa. Följdriktig misstro och följdriktigt hat från båda sidor.

Idealister från bättre områden vill ”göra en insats för världen”, människor från lönearbetarbakgrund vill ha ett stabilt land. Konflikten är solklar.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Rasism

Inläggav klorofyll » 09 jul 2021 21:04

Det är lätt att falla in i detta att invanding måste begränsas, men jag tror inte att invandring har gjort Sverige sämre, så när vi tänker framåt, varför inte? Invandrare är injektioner av livskraft som Sverige behöver. Det snackas mycket om att invandrare skall behärska svenska språket, men det är egentligen ganska skrattretande, möjligtvis så är det någon gammal farmor som inte lärt sig säga God Jul!


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster