RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav Illusionen » 18 jul 2021 12:43

RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Låt mig inleda med att bekräfta att jag inte anser mig vara rasist.
Jag har träffat många invandrare som lever exemplariska liv, och försöker göra rätt för sig.
Det är alltså inte invandringen i sig som utgör problemet, utan tron på att det går att problemfritt
införa ett mångkulturellt samhälle, där även religiösa motsättningar lägger hinder i vägen för en
framgångsrik integration. Jag har inte röstat på SD, men kan notera att SD redan för ett par
decennier sedan, då SD ansågs vara paria, varnade för just den här utvecklingen.

Däremot är jag starkt kritisk till hur Sveriges makthavare, p g a en misslyckad invandringspolitik,
är på god väg att rasera ett, av tidigare generationer, skapat samhällsbygge vilande på god värdegrund.
Att aningslöst förespråka det mångkulturella samhällets fördelar, utan att beakta samtliga konsekvenser,
och att detta öppnade för en kriminell import av aldrig tidigare upplevd omfattning, är en
inkompetensförklaring av den egna förmågan av sällan skådad art.
Betänk sedan att en tidigare nobelpristagare redan för flera år sedan, förklarade att det krävs tre
generationers selektivt urval för att genetiskt forma en välartad samhällsmedborgare.
Från 2013 har dödligt våld med skjutvapen ökat kontinuerligt i Sverige.
Uppgången kopplas enligt BRÅ till konflikter om narkotikahandel i den kriminella nätverksmiljön.
Vi får m a o leva med de problem makthavarna förorsakat under överskådlig tid,
så det blir lite som "Huka er gubbar och kärringar, för nu laddar han om!"

Enligt GP har Det goda samhället, efter prövning av etikprövningsnämnden i Stockholm, fått ut den
statistik som hela tiden funnits tillgänglig för forskare.
Personer med utrikes bakgrund, definierat som personer med minst en förälder född utomlands ,
står för 58 procent av samtliga brottsmisstankar. I vissa undergrupper av brott som mord, dråp,
mordförsök och rån är överrepresentationen ännu högre, vilket också är förväntat.
Den sammantagna kostnaden denna kriminalitet förorsakar samhället och oss skattebetalare är
sannolikt gigantisk, och borde som alternativ ha använts till att hjälpa verkligt nödlidande i världen.
Detta särskilt med tanke på att västvärlden har ett moraliskt ansvar för den miljöförstöring vår
kapitalistiska livsstil (som kräver kontinuerlig tillväxt/förbrukning) förorsakat.
Varför redovisar makten ej för Sveriges befolkning antalet liv som kunnat räddas om kostnaderna
för kriminaliteten, som alternativ använts till att rädda livet på verkligt nödlidande, drabbade av
hungerkatastrofer ?

Någon folkligt förankring för att stöpa om Sverige till ett mångkulturellt samhälle har aldrig funnits.
Statsmakten har ej heller tydligt redovisat vilka realistiska alternativ till hjälp åt nödlidande som förelåg,
utan har konsekvent ifrågasatt och aktivt motarbetat negativa opinionsyttringar. När en stor andel av
befolkningen är kritisk till den förda politiken kan man av här angivna skäl inte avfärda kritiken med
att befolkningen är rasistisk.
I det följande ger jag min personliga förklaring till de bakomliggande orsakerna.

Samhällssystem av skilda slag har historiskt sett kommit och gått.
Gemensamt för dem är att de efter en tid kulminerat, för att därefter ha degenererats och fallit samman.
Orsaken till detta är att finna i att det över tid sker en maktförskjutning från folket till de styrande.
Degenererings-fasen kännetecknas ofta av att samhälls-systemet/strukturen, måna om makten,
i allt större omfattning börjar prioritera sina egna intressen före medborgarnas.
För att detta skall vara möjligt behöver makten befästa sin maktposition med en allt mer detaljerad och
rigorös/finmaskig maktstruktur.
Exempel på detta är att begränsa yttrandefriheten genom att inskränka mediernas oberoende.
De folkliga värderingar som ursprungligen låg till grund för samhällsbygget får därigenom till följd av de
styrandes maktfullkomlighet, en allt mer underordnad roll.

Tidigare har påtalats att vi inte kan förvänta oss att regering och myndigheter oombedda självmant öppet
skall redovisa vad fattade beslut resulterat i, utan man tillgriper ogenerat allehanda undanflykter och
bortförklaringar för att rättfärdiga sitt handlande.

Av bl a här angivna skäl vill jag hävda att Sverige p g a tidigare fattade beslut, i strid med folkviljan,
strukturellt sedan en tid befinner sig i degenererings-fasen.
Ett flagrant exempel på detta är myndigheters och kommuners brott mot offentlighetsprincipen.
Ett annat att offentliga försvarare/advokater inom advokatsamfundet går de kriminellas ärenden,
och agerar brevbärare åt häktade personer.

Sverige har världens äldsta tryckfrihetsförordning som möjliggör granskning av alla om så önskas.
Offentlighetsprincipen är central i den svenska rättsordningen, och kommer till uttryck på olika sätt i
Sveriges grundlagar. När Kommuner och regioner kommer överens om att förhala medias begäran för
att slippa lämna ut uppgifter, rör det sig alltså om ett uppenbart kriminellt agerande.
Detta är extremt allvarligt då tillit/förtroende är en demokratis mest värdefulla tillgång.

I det följande försöker jag förklara orsaken till detta.

Återkommande har det i dagspressen, under årens lopp, förekommit insändare från upprörda medborgare
som protesterar mot hur skattemedel används till allehanda frikostiga privilegier för det politiska
etablissemanget, och dess styrande elit, på bekostnad av folkviljan och mer behjärtansvärda insatser.
Trots protesterna har inget hänt under alla dessa år, utan missbruket har tillåtits fortsätta i oförminskad
omfattning. Tyvärr återfinns missbruket även inom EU, där bidragstagande länder, som får stöd från
nettobetalande länder som bl a Sverige, inte vill acceptera att stödet villkoras med krav på efterlevnad
av rättsstatens värderingar.
Notera att det finns partier i Sveriges riksdag som inte anser att villkorade krav är befogade.
Detta kan inte tolkas på annat sätt än att det politiska etablissemanget arrogant valt att vara passivt,
och på ett utmanande sätt nonchalerat folkviljan, i strid med regeringsformen, 1 kap., §2.

Samma politiska etablissemang visar även tecken på att vilja sätta sig över, och/eller ignorera,
folkviljan, i andra viktiga kontroversiella frågor, genom att sluta sig, och fjärma sig från folket.
Ett exempel är den nu aktuella invandrarfrågan, där staten tidigare valt att mörklägga, i stället för att öppet
redovisa alla fakta. Ett annat exempel är EU, som valde att avskeda kritiska revisorer, som förtjänstfullt
uppdagat stora ekonomiska oegentligheter, medan fifflande tjänstemän gått fria.
Denna brist på öppenhet och redovisning, är ett effektivt sätt att förhindra att folkviljan får fullt genomslag.

Orsaken till att dessa missförhållanden, inom statsmakten, kan fortgå, är att finna i regeringsformen,
och bottnar i att staten i dag har för stor makt, sett i relation till vad som, ur ett demokratiskt perspektiv,
är en optimal maktfördelning, mellan stat och medborgare. Genom statens allt större makt, blir medborgarna
frihetsberövade via bl a allt högre skatter, och därigenom även förtryckta.
En konsekvens av statsmaktens allt större närvaro och krav, blir att människors vardag, av många säkert
upplevs som både orättvis och glädjefattig, i jämförelse med etablissemangets privilegier.

Regeringsformen, som föreskriver rikets statsskick, är Sveriges viktigaste grundlag, och är tänkt att tillförsäkra
medborgarna makten.
Enligt regeringsformens 1 kap., stipuleras att ”all offentlig makt i Sverige utgår från folket” (§1),
och ”det allmänna skall verka för att demokratins idéer blir vägledande inom samhällets alla områden” (§2).
Det anmärkningsvärda är att regeringsformen har anpassats till den styrande elitens maktanspråk, genom att
odemokratiskt ge statsmakten rätt att kontrollera sig själv.


Inom ett sant demokratiskt statsskick skall denna kontroll givetvis utföras direkt av folket,
och inte som nu av statsmakten.

När folket förvägras rätten att kontrollera hur regeringsformen efterlevs av det politiska etablissemanget,
kan regeringsformen frångås utan påföljd.
Detta är den primära orsaken till att missförhållanden kan förekomma, och förekommer.

Då makten både är ursprunget till, och garantin för, den styrande elitens privilegier, som t ex utmanande
höga löner, fallskärmar, livstidspensioner mm, ligger det inte i statens intresse att självmant förverkliga den
fulla demokratin, genom att överlåta kontrollen av hur regeringsformen efterlevs till folket. Mån om sin makt,
befäster staten tvärt om sin egen fortlevnad, maktposition, och privilegier, på bekostnad av folkviljan.

De förtroendevalda bestämmer vilka frågor som skall föras upp på dagordningen, via bl a motionsförfarandet.
För att regeringsformen ska fungera enligt intentionerna, krävs att de förtroendevalda tar upp och driver alla
för medborgarna viktiga frågor. Till dessa frågor hör givetvis även privilegierna, och deras storlek.
Om de förtroendevalda ej lever upp till detta, utan i stället väljer, att i eget intresse, vara passiva,
har demokratin manipulerats och satts ur spel.
Detta skulle inte varit möjligt om folket haft rätt att kontrollera efterlevnaden av regeringsformen.

Exempel på sådan manipulation av demokratin redovisades tidigare i programmet ”Uppdrag granskning”,
enligt vilket det förekommer skriftliga direktiv från resp. partiledningar om vad den enskilde riksdagsledamoten
har rätt att motionera om. Likaså förbehåller sig partiledningen rätt att granska partimedlemmarnas motioner,
med målsättning att förhindra att, för makthavarna, obekväma frågor, som t ex privilegierna, tas upp till granskning.
Detta är givetvis helt förkastligt, och allvarligt, och strider klart mot regeringsformens 1 kap., §§ 1 och 2, enligt ovan.

Folkets rätt till kontroll av hur regeringsformen efterlevs, liksom som full öppenhet, är m a o absoluta villkor för
upprätthållande av ett fullvärdigt demokratiskt styrelseskick.
Utan detta har statsmakten inte längre full legitimitet, ur medborgarnas perspektiv, men fortlever ändå som ett
maktredskap för den styrande eliten. Detta leder till politikerförakt och lågt röstdeltagande. Röstskolk och
politikerförakt kan alltså ses som en tydlig bekräftelse på att staten ej motsvarar medborgarnas förväntningar.

Konsekvensen blir, att så länge den styrande eliten och medierna, medvetet underlåter att föra upp för
samhällsmedborgarna viktiga frågor, på dagordningen, och öppet debattera frågorna, undertrycks folkviljan,
vilket medför att demokratin försvagas.
Sverige uppfyller då kriterierna för en skendemokrati.

Sverige saknar en av folket tillsatt fristående FÖRFATTNINGSDOMSTOL med uppgift att kontrollera och
övervaka hur statsmakten lever upp till det regeringsformen föreskriver. Det är anmärkningsvärt !
Avsaknaden av författningsdomstol medför att statsmakten kan frångå regeringsformen och folkviljan utan påföljd.
Detta är till nackdel för medborgarna och demokratin.
För att stävja ovan beskrivna missförhållanden, och stärka demokratin, bör Sverige snarast införa en,
FÖRFATTNINGSDOMSTOL

Ett lands konstitution ligger till grund för, och reglerar, landets statsskick. I det fall folket/medborgarna
förvägras en förvaltningsdomstol, för kontroll av efterlevnaden av landets konstitution, skapas förutsättning
(enligt ovan) för att diskrepansen mellan folkviljan och statens maktutövning ökar. Den situation Sverige i
dag befinner sig i är en effekt av denna diskrepans. Risken att för folket/medborgarna negativa särintressen
ges otillbörligt inflytande på maktutövningen är då uppenbar.
Detta leder till att statsmakten förlorar legitimitet, ur medborgarnas perspektiv.
Konsekvensen blir att förtroendet och lojaliteten mellan folket och makten successivt undermineras,
vilket på sikt leder till en för landet farlig, skadlig och odemokratisk samhällsutveckling.

/ Bengt Hj Törnblom / Illusionen

Pax vobiscum.

https://www.youtube.com/watch?v=vORBLyGEozo
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav Anders » 21 jul 2021 21:54

Pollen skrev:Folkviljan?

Folkviljan.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav Vertumnus » 23 jul 2021 11:16

Anders skrev:
Pollen skrev:Folkviljan?

Folkviljan.


Du ser inget problematiskt i begreppet folkviljan?

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav Illusionen » 24 jul 2021 08:01

Pollen skrev:
Vertumnus skrev:
Anders skrev:Folkviljan.


Du ser inget problematiskt i begreppet folkviljan?



Illusionen använder ordet nio gånger.
Som om det är självklart vad folkviljan är.
Jag är övertygad om att varken Illusionen eller Anders ser något problematiskt med begreppet.
I deras analys tillhör jag inte folket!

Jag vill veta varför!


Du skriver citat ”I deras analys tillhör jag inte folket!”, hur du kommit till den slutsatsen förstår jag inte.

Ett långt yrkesverksamt liv utgör troligen nödvändig och värdefull erfarenhet för en välgrundad
bedömning av hur väl samhället fungerar, ur ett medborgarperspektiv.
För att förstå och bedöma dina åsikter är därför din bakgrund intressant i sammanhanget.
Av den orsaken har vi bett dig, att du ska presentera dig, och beskriva din bakgrund, vilket du ignorerat.
Som anonym tar du inget ansvar för det du skriver, utan gömmer dig bakom ”ingen-identiteten”.
Du törs med andra ord inte offentligt stå upp för dina åsikter och värderingar.
Bli inte förargad nu, men med mina värderingar, kan du, som anonym tyckare, inte göra anspråk på
att representera någon. Tyvärr blir även dina åsikter som ”ingen” mindre intressanta.

Min bakgrund är i korthet,
Nationalitet: Svensk (vår släktforskning sträcker sig ned till 1600-talet)
Vandel: Ostraffad (Har aldrig varit i klammeri med vare sig samhället eller privatperson)
Civilstånd: Gift med min fru Tuulikki, sedan 50 år (från Liuksiala, Kangasala, Finland).
Yrke: Båtbyggare och ingenjör (tele-linjen).
Arbetsår: Arbetat kontinuerligt från 16 års ålder till pensionering vid 65 års ålder.
Bor: I en gammal nedlagd byskola i Mälardalen, (v g se http://www.deltakonceptet.se).
Övrigt: Har aldrig legat samhället till last. Har alltid haft hund. :)

/ Bengt Hj Törnblom / Illusionen / SM5SST

Pax vobiscum.

https://www.youtube.com/watch?v=zW9pv4j00Dk

Citat taget från SkrivarSidan,

Varför skriva anonymt?
Många som börjar skriva vill vara anonyma.
De flesta skrivarsajterna tillmötesgår det önskemålet men inte vi på SkrivarSidan.
Jo, det händer att vi gör undantag när skribenten i fråga har en livssituation där hen förföljs
eller har skyddad identitet. Men vanligen kräver vi att skribentens för- och efternamn skulle stå
under varje text.

Ta sitt skrivande på allvar

Ett skäl till det är att det är en påtryckning att ta sitt skrivande på allvar om du står med namn under.
Ett annat att det blir ett trevligare debattklimat om ingen är anonym.
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav Vertumnus » 24 jul 2021 09:11

Illusionen skrev:
Pollen skrev:
Vertumnus skrev:
Du ser inget problematiskt i begreppet folkviljan?



Illusionen använder ordet nio gånger.
Som om det är självklart vad folkviljan är.
Jag är övertygad om att varken Illusionen eller Anders ser något problematiskt med begreppet.
I deras analys tillhör jag inte folket!

Jag vill veta varför!


Du skriver citat ”I deras analys tillhör jag inte folket!”, hur du kommit till den slutsatsen förstår jag inte.

Ett långt yrkesverksamt liv utgör troligen nödvändig och värdefull erfarenhet för en välgrundad
bedömning av hur väl samhället fungerar, ur ett medborgarperspektiv.
För att förstå och bedöma dina åsikter är därför din bakgrund intressant i sammanhanget.
Av den orsaken har vi bett dig, att du ska presentera dig, och beskriva din bakgrund, vilket du ignorerat.
Som anonym tar du inget ansvar för det du skriver, utan gömmer dig bakom ”ingen-identiteten”.
Du törs med andra ord inte offentligt stå upp för dina åsikter och värderingar.
Bli inte förargad nu, men med mina värderingar, kan du, som anonym tyckare, inte göra anspråk på
att representera någon. Tyvärr blir även dina åsikter som ”ingen” mindre intressanta.

Min bakgrund är i korthet,
Nationalitet: Svensk (släktforskning sträcker sig ned till 1600-talet)
Vandel: Ostraffad (Har aldrig varit i klammeri med vare sig samhället eller privatperson)
Civilstånd: Gift med min fru Tuulikki, sedan 50 år.
Yrke: Båtbyggare och ingenjör (tele-linjen).
Arbetsår: Arbetat kontinuerligt från 16 års ålder till pensionering vid 65 års ålder.
Bor: I en gammal nedlagd byskola i Mälardalen, (v g se http://www.deltakonceptet.se).
Övrigt: Har aldrig legat samhället till last. Har alltid haft hund. :)

/ Bengt Hj Törnblom / Illusionen / SM5SST

Pax vobiscum.


Det var många argumentationsfel på en gång. Varför inte bara rakryggat svara på frågan.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav Anders » 24 jul 2021 09:29

Pollen skrev:
Vertumnus skrev:
Anders skrev:Folkviljan.


Du ser inget problematiskt i begreppet folkviljan?



Illusionen använder ordet nio gånger.
Som om det är självklart vad folkviljan är.
Jag är övertygad om att varken Illusionen eller Anders ser något problematiskt med begreppet.
I deras analys tillhör jag inte folket!

Jag vill veta varför!

Det är inte enkelt. Och inte utan problem. Folket består av människor och människor är olika. Naturligtvis. Men där är lösningen. Demokrati har rätt mycket med folkvilja att göra. Men än mer, begreppet kultur. Levnadssättet hos ett helt samhälle. Och det samhälle som var framgångsrikt var folkhemmet. Folkhemmet och saltsjöbadsandan. Det som av någon anledning spårade ut med start senare delen av 60-talet. Men det goda samhället har ändå djupt folklig förankring. Det goda samhället bebott av människor med eget personligt ansvar, tilltro till institutionerna, arbete och för vissa framåtanda. Förakt för kriminalitet, ingenting till övers för snyltare av fattig eller rik sort.
Kanske alldeles för detaljerat, men där någonstans.

Om du tillhör folket är upp till dej. Det goda samhället är öppet för alla, som tar var och en efter förmåga på allvar.

Och återigen, jag vill veta din bakgrund.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav Anders » 24 jul 2021 10:03

Känner att den här kan toucha det vi talar om här
https://sverigesradio.se/avsnitt/55873
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav klorofyll » 24 jul 2021 19:39

Anders skrev:
Pollen skrev:
Vertumnus skrev:
Du ser inget problematiskt i begreppet folkviljan?



Illusionen använder ordet nio gånger.
Som om det är självklart vad folkviljan är.
Jag är övertygad om att varken Illusionen eller Anders ser något problematiskt med begreppet.
I deras analys tillhör jag inte folket!

Jag vill veta varför!

Det är inte enkelt. Och inte utan problem. Folket består av människor och människor är olika. Naturligtvis. Men där är lösningen. Demokrati har rätt mycket med folkvilja att göra. Men än mer, begreppet kultur. Levnadssättet hos ett helt samhälle. Och det samhälle som var framgångsrikt var folkhemmet. Folkhemmet och saltsjöbadsandan. Det som av någon anledning spårade ut med start senare delen av 60-talet. Men det goda samhället har ändå djupt folklig förankring. Det goda samhället bebott av människor med eget personligt ansvar, tilltro till institutionerna, arbete och för vissa framåtanda. Förakt för kriminalitet, ingenting till övers för snyltare av fattig eller rik sort.
Kanske alldeles för detaljerat, men där någonstans.

Om du tillhör folket är upp till dej. Det goda samhället är öppet för alla, som tar var och en efter förmåga på allvar.

Och återigen, jag vill veta din bakgrund.

Du tror att du är Gud eller lika god som Gud. Du talar om saker du inte känner till och du förhäver dig...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav klorofyll » 24 jul 2021 19:59

Det verkar som att du menar att det finns ett gott samhälle där allt är rättvist, allt hänger bara på om du är med eller inte med, ditt val... Det vore barnsligt, om det fungerade så. Jag har inga direkta problem, men problem drabbar alla, utan pardon... Sedan kan man givetvis hantera skadan hur man vill... Men om armen är avhuggen så är den avhuggen, eller hur?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav Anders » 24 jul 2021 23:44

klorofyll skrev:Det verkar som att du menar att det finns ett gott samhälle där allt är rättvist, allt hänger bara på om du är med eller inte med, ditt val... Det vore barnsligt, om det fungerade så. Jag har inga direkta problem, men problem drabbar alla, utan pardon... Sedan kan man givetvis hantera skadan hur man vill... Men om armen är avhuggen så är den avhuggen, eller hur?

Jag pratar inte om något fiktivt samhälle, jag pratar om det Sverige mina föräldrar var verksamma i, I det Sverige jag började arbeta i. Men alla konstigheter, fel, olika människoöden och klasser som fanns.
Då man pratar om Folkvilja måste man våga ta steget och se om det faktiskt fanns något i botten som förenade. Och jag hävdar att det jag beskriver var vad som var grundtanken. Ungefär det som formulerades då politikerna pratade om folkhemmet. Jag vill hävda att det slog igenom, hos rika och fattiga, hos kvinnor och män.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav Illusionen » 25 jul 2021 07:35

klorofyll skrev:
Anders skrev:
Pollen skrev:

Illusionen använder ordet nio gånger.
Som om det är självklart vad folkviljan är.
Jag är övertygad om att varken Illusionen eller Anders ser något problematiskt med begreppet.
I deras analys tillhör jag inte folket!

Jag vill veta varför!


Om du tillhör folket är upp till dej. Det goda samhället är öppet för alla, som tar var och en efter förmåga på allvar.

Och återigen, jag vill veta din bakgrund.

Du tror att du är Gud eller lika god som Gud. Du talar om saker du inte känner till och du förhäver dig...


Klorofyll,

I mitt föregående inlägg skriver jag citat,
”För att förstå och bedöma dina åsikter är därför din bakgrund intressant i sammanhanget.
Av den orsaken har vi bett dig, att du ska presentera dig, och beskriva din bakgrund, vilket du ignorerat.
Som anonym tar du inget ansvar för det du skriver, utan gömmer dig bakom ”ingen-identiteten”.
Du törs med andra ord inte offentligt stå upp för dina åsikter och värderingar.

När man då som anonym skribent fortsätter att konsekvent ignorerar motparten, och vägrar redovisa
sin bakgrund, är det omöjligt att föra en saklig faktabaserad diskussion.
Jag påstår inte att det förhåller sig så, men oviljan till redovisning får mig att misstänka att man har
”lik i garderoben” som man till varje pris vill dölja.

Vad gäller Anders, delar jag i allt väsentligt hans syn på samhällsutvecklingen.
När du skriver med adress Anders,
Du tror att du är Gud eller lika god som Gud. Du talar om saker du inte känner till och du förhäver dig...”
förefaller du ha tagit dig vatten över huvudet och helt missat poängen i budskapet.
Det Anders beskriver baseras på hans egen arbetslivserfarenhet, han vet m a o vad han talar om.

Vi lever våra liv inom ett kapitalistiskt system, baserat på tillväxt.
Motorn som bär upp och driver samhället är det som produceras.
Skall samhället fortleva i nuvarande form krävs en anpassning/balans mellan det som
produceras och konsumeras/förbrukas. Det finns alltså begränsningar i vad som är realistiskt.

Min uppfattning är att svensken i stort är både beredd och villig att hjälpa nödlidande i världen.
Ambitionen att hjälpa är klart uttalad, och har till stor del sin grund i våra kristna värderingar.
Som alltid när det rör pengar går åsikterna isär om hur hjälpen bäst skall utformas.

Låt oss ta ett provocerande exempel, för att förtydliga varuti problemet består.
Enligt kriminalvården var 2019 dygnskostnaden på anstalt 3 202 kronor, vilket ger 365 x 3202 = 1.168.730:- kr per år.
Antag att du fått till uppgift att fördela 1.000.000:- kr av budgeterat bistånd till nödlidande.
Du kan (för att göra det enkelt) välja mellan två alternativ,
• Bekosta en (1) kriminell invandrares kriminalvård under knappt 1 års tid.
• Bekosta direkt livsuppehållande livsmedel till ett stort antal människor i svältdrabbat område.

Väljer du att bekosta utgifterna den kriminelle förorsakar samhället, kommer ett antal människor att svälta
ihjäl, är valet svårt ?

De som möjliggjort nuvarande samhälle, är duktiga kreativa företagare, och lojala arbetare, som accepterat
att tillbringa merparten av sina liv på arbetsplatsen, och plikttroget och solidariskt betalat de skatter och
avgifter som finansierat/bekostat välfärd mm. Att då rikta kritik mot att Anders som yrkesverksam skattebetalare,
dristar sig till att ha synpunkter på hur samhället fungerar får mig att tro att du är på god väg att såga av grenen
du sitter på.

/ Bengt Hj Törnblom / Illusionen

Pax vobiscum.

https://www.youtube.com/watch?v=fRL447oDId4
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav klorofyll » 25 jul 2021 19:46

Illusionen skrev:Att då rikta kritik mot att Anders som yrkesverksam skattebetalare,
dristar sig till att ha synpunkter på hur samhället fungerar får mig att tro att du är på god väg att såga av grenen
du sitter på.

Du tar detta för personligt... Vad ska vi göra med fångarna utan fängelser? Klart att vi ska ha fängelser... Man kan tänka att kostnaden är för hög... Men antagligen så går pengarna till löner för personal i fängelserna så att de ska kunna betala skatt...

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav förstår mig själv » 26 jul 2021 10:24

klorofyll skrev:
Illusionen skrev:Att då rikta kritik mot att Anders som yrkesverksam skattebetalare,
dristar sig till att ha synpunkter på hur samhället fungerar får mig att tro att du är på god väg att såga av grenen
du sitter på.

Du tar detta för personligt... Vad ska vi göra med fångarna utan fängelser? Klart att vi ska ha fängelser... Man kan tänka att kostnaden är för hög... Men antagligen så går pengarna till löner för personal i fängelserna så att de ska kunna betala skatt...

Det bästa vore att långsamt ”fasa ut” fängelserna. Det blir billigt och humant. Hårdare straff hjälper inte.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav Anders » 26 jul 2021 13:35

förstår mig själv skrev:
klorofyll skrev:
Illusionen skrev:Att då rikta kritik mot att Anders som yrkesverksam skattebetalare,
dristar sig till att ha synpunkter på hur samhället fungerar får mig att tro att du är på god väg att såga av grenen
du sitter på.

Du tar detta för personligt... Vad ska vi göra med fångarna utan fängelser? Klart att vi ska ha fängelser... Man kan tänka att kostnaden är för hög... Men antagligen så går pengarna till löner för personal i fängelserna så att de ska kunna betala skatt...

Det bästa vore att långsamt ”fasa ut” fängelserna. Det blir billigt och humant. Hårdare straff hjälper inte.

Det vore önskedrömmen. Och ett mål. Men med den kriminalitet vi ser nu måste nog det snarast rampas upp med fängelser innan de samhälleliga åtgärder som behövs för att de kriminella miljöerna skall minimeras, eller åtminstone komma på den nivå vi såg innan skjutningarna och sprängningarna inleddes har haft sin verkan. Föräldrarna i de miljöer som genererar kunderna till den verksamhet som enligt uppgift skall hålla kriminaliteten igång har också ett stort ansvar i att hålla sina ungdomar i styr.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav Illusionen » 26 jul 2021 15:44

Pollen skrev:
Illusionen skrev:
klorofyll skrev:Du tror att du är Gud eller lika god som Gud. Du talar om saker du inte känner till och du förhäver dig...


Klorofyll,

I mitt föregående inlägg skriver jag citat,
”För att förstå och bedöma dina åsikter är därför din bakgrund intressant i sammanhanget.
Av den orsaken har vi bett dig, att du ska presentera dig, och beskriva din bakgrund, vilket du ignorerat.
Som anonym tar du inget ansvar för det du skriver, utan gömmer dig bakom ”ingen-identiteten”.
Du törs med andra ord inte offentligt stå upp för dina åsikter och värderingar.

När man då som anonym skribent fortsätter att konsekvent ignorerar motparten, och vägrar redovisa
sin bakgrund, är det omöjligt att föra en saklig faktabaserad diskussion.
Jag påstår inte att det förhåller sig så, men oviljan till redovisning får mig att misstänka att man har
”lik i garderoben” som man till varje pris vill dölja.


Vad gäller Anders, delar jag i allt väsentligt hans syn på samhällsutvecklingen.
När du skriver med adress Anders,
Du tror att du är Gud eller lika god som Gud. Du talar om saker du inte känner till och du förhäver dig...”
förefaller du ha tagit dig vatten över huvudet och helt missat poängen i budskapet.
Det Anders beskriver baseras på hans egen arbetslivserfarenhet, han vet m a o vad han talar om.

Vi lever våra liv inom ett kapitalistiskt system, baserat på tillväxt.
Motorn som bär upp och driver samhället är det som produceras.
Skall samhället fortleva i nuvarande form krävs en anpassning/balans mellan det som
produceras och konsumeras/förbrukas. Det finns alltså begränsningar i vad som är realistiskt.

Min uppfattning är att svensken i stort är både beredd och villig att hjälpa nödlidande i världen.
Ambitionen att hjälpa är klart uttalad, och har till stor del sin grund i våra kristna värderingar.
Som alltid när det rör pengar går åsikterna isär om hur hjälpen bäst skall utformas.

Låt oss ta ett provocerande exempel, för att förtydliga varuti problemet består.
Enligt kriminalvården var 2019 dygnskostnaden på anstalt 3 202 kronor, vilket ger 365 x 3202 = 1.168.730:- kr per år.
Antag att du fått till uppgift att fördela 1.000.000:- kr av budgeterat bistånd till nödlidande.
Du kan (för att göra det enkelt) välja mellan två alternativ,
• Bekosta en (1) kriminell invandrares kriminalvård under knappt 1 års tid.
• Bekosta direkt livsuppehållande livsmedel till ett stort antal människor i svältdrabbat område.

Väljer du att bekosta utgifterna den kriminelle förorsakar samhället, kommer ett antal människor att svälta
ihjäl, är valet svårt ?

De som möjliggjort nuvarande samhälle, är duktiga kreativa företagare, och lojala arbetare, som accepterat
att tillbringa merparten av sina liv på arbetsplatsen, och plikttroget och solidariskt betalat de skatter och
avgifter som finansierat/bekostat välfärd mm. Att då rikta kritik mot att Anders som yrkesverksam skattebetalare,
dristar sig till att ha synpunkter på hur samhället fungerar får mig att tro att du är på god väg att såga av grenen
du sitter på.

/ Bengt Hj Törnblom / Illusionen

Pax vobiscum.

https://www.youtube.com/watch?v=fRL447oDId4


I ditt inlägg i tråden "Rasism" skriver du:
"Vad säger er dessa namn, och vad har format deras värderingar?
Chihab Lamouri, 33
Chouaib Lamouri, 28
Ilija Jurkovic, 24
Sikandar Afridi, 30
Ali Kadhim, 27
Norbert Sment, 22
Yasin Mahamoud, 23
Haval Khalil, 26"

Rasism tar sig bl a uttryck på det viset: namn och hudfärg säger oss allt om personens karaktär.
När du i tråden "RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE" skriver:
"Låt mig inleda med att bekräfta att jag inte anser mig vara rasist.", så står det klart för en vaken läsare - oavsett namn, bakgrund, hudfärg - att du inte vet vad rasism är.

Innehållet i inledande inlägget i din tråd rör just inte heller rasism eller mångkultur, utan är en lång litania över gräsliga politiker som struntar i "folkviljan".
Uppsatsen mynnar ut i slutsatsen att största hotet mot demokratin i landet är Sveriges riksdag.

"Ett långt yrkesverksamt liv utgör troligen nödvändig och värdefull erfarenhet för en välgrundad bedömning av hur väl samhället fungerar, ur ett medborgarperspektiv.", skriver du.
Du axlar manteln att vara språkrör för "folkviljan" som du känner utan och innan eftersom du har bakgrund inte bara i ett långt yrkesverksamt liv utan även som:
"Nationalitet: Svensk (vår släktforskning sträcker sig ned till 1600-talet)
Vandel: Ostraffad (Har aldrig varit i klammeri med vare sig samhället eller privatperson)
Civilstånd: Gift med min fru Tuulikki, sedan 50 år (från Liuksiala, Kangasala, Finland).
Yrke: Båtbyggare och ingenjör (tele-linjen).
Arbetsår: Arbetat kontinuerligt från 16 års ålder till pensionering vid 65 års ålder.
Bor: I en gammal nedlagd byskola i Mälardalen, (v g se http://www.deltakonceptet.se).
Övrigt: Har aldrig legat samhället till last. Har alltid haft hund."

Angående mångkultur är det sant att Sverige alltid har varit mångkulturellt. Om t ex 1600-talet finns en uppsats tillgänglig online av Bo Andersson: "Tyskt språk och tysk kultur i 1600-talets Sverige.", som finns här:
https://uu.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf

Angående: "Låt oss ta ett provocerande exempel, för att förtydliga varuti problemet består.
Enligt kriminalvården var 2019 dygnskostnaden på anstalt 3 202 kronor, vilket ger 365 x 3202 = 1.168.730:- kr per år.
Antag att du fått till uppgift att fördela 1.000.000:- kr av budgeterat bistånd till nödlidande.
Du kan (för att göra det enkelt) välja mellan två alternativ,
• Bekosta en (1) kriminell invandrares kriminalvård under knappt 1 års tid.
• Bekosta direkt livsuppehållande livsmedel till ett stort antal människor i svältdrabbat område."

Det är väl också vad en (1) "äkta" svensks kriminalvård kostar?
Menar du att "budgeterat bistånd till nödlidande" går till kriminalvård?


Bäste Pollen!

Det kan omöjligt ha undgått dig att jag i mitt föregående inlägg skriver citat,
”När man då som anonym skribent fortsätter att konsekvent ignorerar motparten, och vägrar
redovisa sin bakgrund, är det omöjligt att föra en saklig faktabaserad diskussion.”
Diskussionen oss emellan är m a o avslutad för gott, vilket jag ber dig respektera.

/ Bengt Hj Törnblom / Illusionen

Pax vobiscum.
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster