RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav Anders » 19 jan 2022 09:00

Pilatus skrev:
rekoj skrev:Men att det finns genetiska skillnader mellan olika människor är väl knappast någon som förnekar? Alla människor har olika genuppsättning. Tror också att vi kan vara överens om att alla människor är mer eller mindre släkt med varandra i biologisk bemärkelse.

Man brukar hävda att skillnaderna inom de olika folkgrupperna är större än mellan dem. Det är förstås sant och ändå missvisande. Spridningsmåttet inom en population kan vara mycket stor, men ser vi till spridningen inom +/- ett sigma (68%) och jämför med varje annan (tillräckligt stor folkgrupp som tidigt skilde sig från den gren av stammen från vilka folken spreds över jorden) så ser vi lätt skillnader.

Dock, genetiskt sett är vi både samma art och ras, Homo sapiens sapiens. Alla människor kan avla barn med varje annan människa och få fertil avkomma. Därför är det inte befogat att tala om rasskillnader, även om de etniska skillnaderna kan vara stora. Samhörigheten inom en etniska grupp är ofta stor. Religion och sedvänjor, kalendrar, språk, kultur och stil är inte alltid enkelt då det förekommer större folkvandringar. Ibland motstår dessa grupperingar en mer fullständig integration under avsevärd tid.

Hundar av olika ras kan som bekant också få fertil avkomma. Som sagt, definintionen av "ras" är intressant.

Tyvärr tror jag, som "ras" används i dagligt tal, att uttrycket används, eller förkastas, i förhållande till vad som passar den egna gruppens mål för samhällsutveckling. Lite som ett slagträ.

(Sen är väl inte riktigt det här sant heller ;) "Alla människor kan avla barn med varje annan människa")
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav Pilatus » 19 jan 2022 11:17

Neanderthal child.jpg
Neanderthal child.jpg (36.46 KiB) Visad 3777 gånger
Anders skrev:Tyvärr tror jag, som "ras" används i dagligt tal, att uttrycket används, eller förkastas, i förhållande till vad som passar den egna gruppens mål för samhällsutveckling. Lite som ett slagträ.

Visst, alla som är kritiska mot regeringens uteblivna integrationspolitik är xenofoba rasister, eller fascister. Det har sagts mer än en gång.
Anders skrev:(Sen är väl inte riktigt det här sant heller ;) "Alla människor kan avla barn med varje annan människa")

Genetiskt sett så går det att para samman människor från varje folkgrupp, vi tillhör samma art. Antagligen långt bakåt i släktleden och över artgränserna.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav Anders » 19 jan 2022 12:36

Pilatus skrev:
Anders skrev:(Sen är väl inte riktigt det här sant heller ;) "Alla människor kan avla barn med varje annan människa")

Genetiskt sett så går det att para samman människor från varje folkgrupp, vi tillhör samma art. Antagligen långt bakåt i släktleden och över artgränserna.

Tog det lite mer bokstavligt... :) Jag själv kan väl avla barn med kanske 30% av jordens människor...
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav Anders » 31 jan 2022 22:25

Pollen skrev:En sorts kommentar:
Fatta att vi skrattar åt era ”hårdare tag”
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/a7k ... ardare-tag

"Er totala okunnighet om den verklighet som existerar utanför ert trygga, välbärgade hittepåliv får er att tro att alla är lika rädda för att göra fel och bli bestraffade som ni är. Det är vi inte. Vi vet redan från barnsben att ”ni” är ute efter oss."

Det här är ju ingen direkt nymodighet, internationellt sett. Gängkriminalitet. Polismyndigheter över hela världen torde ha erfarenheter. Även den här situationen med en politiskt konstruerad underklass torde inte vara unik. Kanske lite annorlunda då det rör sig om forna kolonialländer som fått en stor invandring av människor från de länder de sugit ut, här är det mer suspekta samveten från högre klasser som är i spel. Det har betydelse eftersom dessa människor finns i styrande ställning, och kanske reagerar annorlunda än fransmän, holländare och engelsmän, som politiker. Tyskarna borde dock ha en problemflora loknande vår. Men hur som helst, erfarenheter utifrån vara matnyttiga. Men det är ett helvetes problem ”vi” dragit på oss. Och jo, kriminalitet fanns innan Palme också, men…
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav Pilatus » 31 jan 2022 23:14

Pollen skrev:En sorts kommentar:
Fatta att vi skrattar åt era ”hårdare tag”
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/a7k ... ardare-tag

"Er totala okunnighet om den verklighet som existerar utanför ert trygga, välbärgade hittepåliv får er att tro att alla är lika rädda för att göra fel och bli bestraffade som ni är. Det är vi inte. Vi vet redan från barnsben att ”ni” är ute efter oss."

Aftonbladet är ibland litet knepiga. Det var mer givande att läsa Agneta Pleijel då hon skrev i Innerspalten i Aftonbladet. Det är många år sedan. Gunnar Fredriksson (1966–80) styrde skutan.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav Pilatus » 02 feb 2022 20:53

Pollen skrev:Idag är Aftonbladet enda sansade rösten i ett blåbrunt gapigt mediapladder.

Det är möjligt att du har rätt, men din retorik om vad du anser är blåbrunt inbjuder inte till någon seriös diskussion. Om du kallar oppositionen för blåbrun så har du aldrig förstått vad utomparlamentariska brunskjortor verkligen var kapabla till. Eller sossarna under kriget som beslagtog upplagor av nazikritiska dagstidningar, internerade kommunister och folk som ansågs opålitliga. Rasbiologiska institutet hängde med länge och producerade mest kränkande och öppet rasistisk pseudovetenskap. SKP-anhängare var rätt militanta mot dem som vågade kritisera nazityskland så länge Molotov–Ribbentrop-pakten dikterades som riktig politik från Moskva. Så den som sympatiserar med svenska vänsterpartier och tror sig ha ett fläckfritt förflutet är okunnig.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav Pilatus » 03 feb 2022 01:02

Jan Guillou skriver Som alla fascister är SD emot klasskamp. Måste man verkligen vara för klasskamp för att accepteras av Guillou? Frank Baude brukade tala om klass mot klass. Men för övrigt vet jag inget svenskt parti som talar om klasskamp. Guillous artikel tycker jag inte håller, han drar alltför lättvindiga slutsatser om SDs ideologiska hemvist. Man må tycka vad man vill om SD, men det vore ju bra om man kunde redogöra för vad partiet driver för frågor och om det är fascism som predikas.

I Novus senaste undersökning tangerar SD 20%. Det förefaller inte alls som att brunsmetarnas taktik är särskilt framgångsrik. Man har beskyllt SD för allt möjligt under åren. En hel del har säkert varit befogad kritik. Men de stora frågorna i svensk politik är Socialdemokraterna senfärdiga med. Energipolitiken fungerar inte alls, inkomstklyftorna ökar och det finns många pensionärer som lever i fattigdom. Ardalan Shekarabi har förvisso lovat förbättringar, men även inflationen har tagit fart, (4,1% i november enligt Riksbanken). Jag tror att det vore bra för Sverige om den socialdemokratiska regeringen får vila ett slag. Enpartistater fungerar aldrig i längden.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav Anders » 03 feb 2022 09:48

Vilken klass nu Jan Guillou befinner sig i. Kämpade han mot sig själv? Jo lite, om man får tro hans böcker(som jag alla läst direkt då de kommit ut förutom kanske 5 Coqrouge i början)
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav Anders » 05 feb 2022 16:56

Bara fokus är på var och en efter förmåga så löser det sig. Det är de som, fattig eller rik, vill slippa undan det som ställer till alla bekymmer. Naturligtvis med equal opportunity som komplement. JFK och inte fråga vad landet kan göra för en. Kvinnorna har ett oerhört ansvar i att inte ”vilja det bästa för sina barn” för att det skall funka. Sen tror jag vi har hela Pollens kravspec på plats. Men ingen blir konstnär, författare, forskar i roliga ämnen e.d. utan att veta att just man själv har mer rätt till åttatillfemslipp än någon annan medborgare. Klarar man inte den för sig och sina barn skall man inte prata om någon slags rättvisa alls. Inte cherypicka.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav Pilatus » 06 feb 2022 00:22

Pollen skrev:Vad kommer en blåbrun/brunblå regim betyda för Sveriges judar och samer?

Vad tänker du på då? Att SD skulle få ministerposter och börja styra och ställa med minoriteter?
Pollen skrev:Och inte minst för alla svenskar som inte är "essentiella" svenskar? Dessa mina två frågor kommer man att tala tyst om. Det är en stor sorg!

Nej man talar om frånvaron av integration, ökande fattigdom och mycket hög arbetslöshet bland en del invandrargrupper. Du kan även se det genom en lägre andel vaccinerade i en del områden. Brist på bostäder med hyreskontrakt som familjer med låga inkomster klarar.

Vänstern kommer inte kunna vinna några röster med hjälp av brunsmetare. Faran med en fascist-influerad politik har de tjatat om sedan SD kom in i riksdagen. Ingen tycker det har varit speciellt framgångsrikt. En stor andel av SDs sympatisörer kommer från S, vanliga lönearbetare. Att beskylla dem för fascister går inte alls hem. Tvärtom, om SD skulle få omkring 20% av rösterna och Annie Lööf inte tolererar Vänsterpartiet så blir det inte enkelt att bilda en regering. Magdalena Andersson måste finna en politisk linje som inte gör folk utfattiga på resor och elräkningar. Hur det skall gå till vet inte jag, eftersom många inom MP och V tycker att en sådan politik är bra för klimatet och polska transportföretag.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav Pilatus » 07 feb 2022 19:33

Pollen skrev:Det är naivt att tro att SDs retorik inte får konsekvenser i en blåbrun/brunblå regering.

Jimmie Åkesson har i alla fall ett mångdubbelt större förtroende bland väljarna än brunsmetare som Märta Stenevi, (6% och befinner sig i fritt fall).
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav Pilatus » 09 feb 2022 20:28

Pollen skrev:
Pilatus skrev:Jimmie Åkesson har i alla fall ett mångdubbelt större förtroende bland väljarna än brunsmetare som Märta Stenevi, (6% och befinner sig i fritt fall).

Popularitet! Det är ju så, så viktigt!

Läs gärna prisbelönta Peter Kadhammar ...

Jag förstår, du väljer att referera till en gammal marxist-leninist från SKP som jobbade med deras tidning Gnistan. Skall man älta gammal skit så har de flesta svenska partier ett skitigt förflutet som de sällan vill diskutera.
Bilagor
Peter Kadhammar.jpg
Peter Kadhammar.jpg (58.13 KiB) Visad 4256 gånger
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav Pilatus » 09 feb 2022 22:22

Pollen skrev:Hans analys är klockren! Vilka är dina invändningar, Pilatus?

Jag tror att det SD som omformades till ett litet modernare SD under 1995 är mer relevant att hänvisa till. De gamla stötarna lämnade partiet. Några finns kanske kvar och en del värderingar som Åkesson inte för fram offentligt. Kvar står att där finns sympatisörer som till stor del är vanliga arbetare, många besvikna socialdemokrater. Varifrån skulle man fått ihop 20% av de röstberättigade? De är naturligtvis inte bruna, men de förväntar sig något bättre, ett tryggare Sverige med mindre brottslighet. Inte ständiga kriser.

Om SD-sympatisörerna får det de längtar efter vid en borgerlig seger är ovisst. Men det vore kanske ett sätt att ruska om Sverige att pröva något nytt. Det är ju så vi förväntar oss att en demokrati skall fungera.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav Anders » 09 feb 2022 23:12

Underbart nu också då man får höra att en Sverige är ett terroristland, vi stjäl barn.
Ja, sorry! Med deras ögon så är vi det, då vi inte låter barn fara illa i dysfunktionella familjer. Nu kan man ju, med rätta, säga att ok, om väldigt många människor anländer och stoppas in i slum, till ett land som inte alls har kapacitet att integrera alla dessa människor så hamnar nyanlända familjer i en tråkig social situation som helt oberoende av bakgrund kan hamna i bevär. Och kommer i de här situationerna då sociala myndigheter ingriper. Och yes, det hade varit bättre med en ansvarsfull flykting och invandrarpolitik de senaste 20 åren. Så egentligen finns det fog för det som det protesteras mot.

Lite typiskt är det de rika svenska kollektivisterna från de högre klasserna, de som kramas och sprider smitta nu, deras vänsterfalang som hela tiden vurmat för att ”öppna hjärtan”. Man skulle vilja rekommendera Stefan Einhorns ”konsten att vara snäll”, till alla som köper rödvinsvänsterpaketet rakt av.

Och, som jag sagt många gånger - ja, SD är ett parti som borde ha mindre än 3 procent av rösterna, och vilkas förtjänst är det att de har alldeles för många röster?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav Pilatus » 10 feb 2022 00:31

Anders skrev:... SD är ett parti som borde ha mindre än 3 procent av rösterna, och vilkas förtjänst är det att de har alldeles för många röster?

Ja, det finns flera partier som jag hoppas kan lämna riksdagen. Men det ändrar just inte något. Vad är det som gör SD till ett parti som väcker så starka känslor? Det är ett parti som har utvecklats både politiskt och i folkopinionen mycket starkt. De måste, trots en del missprydande idéer, accepteras av väldigt många, 20%. Deras förflutna i Bevara Sverige Svenskt börjar bli avlägset och antagligen är det få som hänger med från den tiden i ledande poster? Invandrings- och integrationspolitiken och brottsbekämpningen är säkert vinnande kort. Det finns säkert fler frågor där de har börjat formulera sig litet mer och tydligare.

Själv har jag inte sett så mycket, men de jag träffat har jag inte bjudit hem på en kopp te.
Moderator


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster