Kyrkovalet

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Kyrkovalet

Inläggav Marksa » 12 sep 2021 16:57

Undrade en stund om jag skulle posta detta på religion och tro eller Politik och Samhälle.
Men konstaterar helt frankt att kyrkovalet verkar ha väldigt lite att göra med Religion och Tro. Så varför skall man rösta i detta val?
För det först så ser valmanifesten väldigt lika ut i sak, värdeorden skiljer sig en aning dock. Så spelar det någon roll om jag röstar eller inte? eller för delen vilken lista jag väljer om jag röstar. En öppen fråga jag önskar era reflektioner på.
Varje dag är en resa.

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Re: Kyrkovalet

Inläggav förstår mig själv » 19 sep 2021 23:40

De viktigaste aspekterna av kyrklig verksamhet kommer nog inte påverkas av att vi röstar. Jag menar begravningar, dop, vigsel, mässor, diakoniverksamhet kommer nog inte att påverkas oavsett om vi röstar eller ej. Möjligen påverkas kyrkoskatten något.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kyrkovalet

Inläggav Algotezza » 20 sep 2021 08:42

Marksa skrev:Undrade en stund om jag skulle posta detta på religion och tro eller Politik och Samhälle.
Men konstaterar helt frankt att kyrkovalet verkar ha väldigt lite att göra med Religion och Tro. Så varför skall man rösta i detta val?
För det först så ser valmanifesten väldigt lika ut i sak, värdeorden skiljer sig en aning dock. Så spelar det någon roll om jag röstar eller inte? eller för delen vilken lista jag väljer om jag röstar. En öppen fråga jag önskar era reflektioner på.


Jag röstar inte.

Varför ska politiska partier syssla med detta? Har vi fortfarande statskyrka?

Kyrkan är onekligen en politisk faktor i samhället, men måste den vara partipolitiskt färgad?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7794
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kyrkovalet

Inläggav Anders » 20 sep 2021 09:59

Algotezza skrev:
Marksa skrev:Undrade en stund om jag skulle posta detta på religion och tro eller Politik och Samhälle.
Men konstaterar helt frankt att kyrkovalet verkar ha väldigt lite att göra med Religion och Tro. Så varför skall man rösta i detta val?
För det först så ser valmanifesten väldigt lika ut i sak, värdeorden skiljer sig en aning dock. Så spelar det någon roll om jag röstar eller inte? eller för delen vilken lista jag väljer om jag röstar. En öppen fråga jag önskar era reflektioner på.


Jag röstar inte.

Varför ska politiska partier syssla med detta? Har vi fortfarande statskyrka?

Kyrkan är onekligen en politisk faktor i samhället, men måste den vara partipolitiskt färgad?

Kände ungefär samma och röstade inte. Har nog tidigare röstat, mest för att det är min medborgerliga skyldighet, liksom.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 51 och 0 gäster