Gruvdrift

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Gruvdrift

Inläggav scirocco » 15 nov 2021 17:21

All gruvdrift prospekteras och drivs av utländska bolag. De behöver inte betala skatt i sverige.nåja det finns väl ett statligt gruvbolag men alla andra är canadensiska och från andra länder. Vår lagstiftning är sådan att vi är skyldiga att ge dem tillstånd att söka fyndigheter

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7853
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Gruvdrift

Inläggav Anders » 15 nov 2021 23:59

scirocco skrev:All gruvdrift prospekteras och drivs av utländska bolag. De behöver inte betala skatt i sverige.nåja det finns väl ett statligt gruvbolag men alla andra är canadensiska och från andra länder. Vår lagstiftning är sådan att vi är skyldiga att ge dem tillstånd att söka fyndigheter

Låter mysko. Nåt samarbetsavtal? Och är inte både Boliden och LKAB Svenska företag?

Kan skitlite om gruvdrift, mer än att jag gillar guldletarna i Australien, åtminstone de med metallsökare. Jag har en liten sån dröm fast här. Der borde finnas guld i klimpform här också.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Gruvdrift

Inläggav scirocco » 16 nov 2021 01:00

Vinsten för sverige är i många fall endast arbetstillfällena. Jo, Anders det finns nog guld att hitta. Men det är bekvämare nu att sitta i stugvärmen än att hacka sig ner i berget eller vaska i en älv. Vi skulle förstås varit ensamma därute och sluppit revolvermän som i amerikat

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Gruvdrift

Inläggav Algotezza » 16 nov 2021 09:31

Bl.a. Österlen är hotat i jakten på mineral till bilbatterier.
Algotezza aka Algotezza

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Gruvdrift

Inläggav scirocco » 16 nov 2021 10:24

Lagstiftningen på området är sådan att vilket bolag som helst kan göra en inmutning. Ett prospekt. De undersöker då hur stora fyndigheterna är m.m. Sedan räknar de på om det är lönsamt att bryta. Det är endast miljöhänsyn som kan sätta stopp och med det vet man ju inte hur det går. Att det kostar pengar för bolagen att göra undersökningar är inget problem.De har resurser. Det är stor risk att staten ej tar hänsyn till protester och miljö när de ser arbetstillfällena det genererar.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Gruvdrift

Inläggav Algotezza » 16 nov 2021 11:12

scirocco skrev:Lagstiftningen på området är sådan att vilket bolag som helst kan göra en inmutning. Ett prospekt. De undersöker då hur stora fyndigheterna är m.m. Sedan räknar de på om det är lönsamt att bryta. Det är endast miljöhänsyn som kan sätta stopp och med det vet man ju inte hur det går. Att det kostar pengar för bolagen att göra undersökningar är inget problem.De har resurser. Det är stor risk att staten ej tar hänsyn till protester och miljö när de ser arbetstillfällena det genererar.


För fördjupad läsning på området

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/gruvlag-1974342_sfs-1974-342

Lite tydligare:

https://www.sgu.se/bergsstaten/lagstiftning/fran-undersokningstillstand-till-gruva/
Algotezza aka Algotezza

David H
Moderator
Inlägg: 5258
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Gruvdrift

Inläggav David H » 16 nov 2021 21:03

Intressant fråga att lyfta, och bra Anders och Algotezza att ni frågar och kommer med lite konkret fakta om vad som gäller.
Det är lätt att sitta hemma i sin fåtölj och ha svar på vad som borde göras, men för den som blivit vald till en beslutsfattande position ter sig ofta frågorna mer komplexa. Är det vad realpolitik handlar om,kanske? Att driva politik i realiteten. Det är nog oftast inte så enkelt. Samtidigt kan det nog vara nog så viktigt med personer som vågar tänka lite utanför boxen, och komma med mer radikala idéer och förändringsförslag,
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Gruvdrift

Inläggav scirocco » 17 nov 2021 10:49

Jag var insatt då jag hade en gårdpå österlen. Det var inmutning för brytni g av alunskiffer. Det användes förr till beck. Numera till kärnkraft. Jag uppskattar algots länk till gruvlagen. Själv brukar jag intevänvisa men mina spaningar bygger på min hjärnas hittills inhämtad fakta. Mycket är intressant här i världen. Det gäller nu att vara samhällskritisk. Som alltid


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster