DU ÄR GRUNDLURAD... - Något du bryr dig om???

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Maat

DU ÄR GRUNDLURAD... - Något du bryr dig om???

Inläggav Maat » 09 nov 2025 14:44

Efter ett antal synnerligen talande exempel i Nyheterna i Media blir den gamla redan tidigare ställda frågan, åter upprepad:

Är du medveten om att du är lurad, bedragen, manipulerad dagligen och att den bild av livet, världen, samhället och tillvaron som inplanteras i dig dygnet runt, är manipulerad, censurerad och vinklad information som avsiktligt berövar dig livsviktiga kunskaper, insikter och reflektioner, och ersätter det med ytlighet och fördumning bortom all fattbarhet.

Du konstrueras för att bli ett dött objekt, ett slött mähä som inte ska lägga näsan i blöt och snällt låta dig bli utnyttjad som det finner samhällets makthavare gott, när behov uppstår.

ÄR NÅGON medveten om detta?

OCH i så fall... är det något som man finner det relevant att reagera på?
Eller rycker man på axlarna och tänker på "annat" med det söndertjatade... argumentet "jag kan inte påverka det" "vi kan inte påverka det" - så vi bryr oss inte.

Världens Dummaste och mest Korkade argument.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: DU ÄR GRUNDLURAD... - Något du bryr dig om???

Inläggav Algotezza » 09 nov 2025 17:55

Hur ser din strategi ut? Vad har du lagt upp för planer? Hur skall det sanna och rätta segra?
Algotezza aka Algotezza

Vega

Inläggav Vega » 10 nov 2025 21:14

Jag gillar politik men jag tål inte människor i allmänhet. Jag ser inga nyheter på tv. Jag kan störa mig på vad som helst, ofta omoral och orättvisa. Så mitt sätt att påverka är genom hur jag beter mig när jag möter människor i det verkliga livet. Jag tror att många mår dåligt för att de känner sig betydelselösa, men vem vet, allt kanske hänger på just dig…

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 10 nov 2025 23:34

Maat skrev:Efter ett antal synnerligen talande exempel i Nyheterna i Media blir den gamla redan tidigare ställda frågan, åter upprepad:

Är du medveten om att du är lurad, bedragen, manipulerad dagligen och att den bild av livet, världen, samhället och tillvaron som inplanteras i dig dygnet runt, är manipulerad, censurerad och vinklad information som avsiktligt berövar dig livsviktiga kunskaper, insikter och reflektioner, och ersätter det med ytlighet och fördumning bortom all fattbarhet.

Du konstrueras för att bli ett dött objekt, ett slött mähä som inte ska lägga näsan i blöt och snällt låta dig bli utnyttjad som det finner samhällets makthavare gott, när behov uppstår.

Eller rycker man på axlarna och tänker på "annat" med det söndertjatade... argumentet "jag kan inte påverka det" "vi kan inte påverka det" - så vi bryr oss inte.

Vad gör en människa som enligt din definition inte är lurad?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vega

Inläggav Vega » 11 nov 2025 18:29

Anders skrev:
Maat skrev:Efter ett antal synnerligen talande exempel i Nyheterna i Media blir den gamla redan tidigare ställda frågan, åter upprepad:

Vad gör en människa som enligt din definition inte är lurad?

Tänker själv, är oberoende, en person som inte är lurad följer sin drömmar, antagligen. Söker i första hand inte bekräftelse.

Vad skulle ni göra?

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 11 nov 2025 23:39

Följa drömmar är en disposition som inte förekom där jag växte upp. Inte för att jag eller nån var lurad eller nåt. Vi hade bara alla rötter i arbete. Och tja, jämfört med nästan alla som levde före säg 1870 har jag nog haft ett drömliv. Jämfört med de flesta i världen nu levande också. Tacksam för det.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Maat

Inläggav Maat » 14 nov 2025 14:33

[quote="Algotezza"]Hur ser din strategi ut? Vad har du lagt upp för planer? Hur skall det sanna och rätta segra?[/quote]

I DET här fallet är min lösning att informera människor om hur saken ligger till.

OCH sättet att göra det på är att berätta på ett sådant sätt att de FÖRSTÅR…

Det är just det som är ”grejen”…

Människor förstår inte, och därför är det som det är.

Världen är full av experter som ideligen informerar om de mest dramatiska saker, men det har ingen effekt och påverkar inget.

Anledningen är att information enbart, utan att den du informerar också FÖRSTÅR hela innebörden och dess konsekvenser och betydelse, är meningslös.

Hur får man människor att förstå?

Jo du måste förklara - allt…

Hur allt en gång började, var, när, hur, varför, vad som hänt sedan dess och vad som pågår just nu och tydligt visa hur det som är just nu är en naturligt del av det som började för så länge sedan, och allt vad som hänt där i mellan.

Och vidare förklara vad som kommer att hända i framtiden om man väljer DEN vägen, eller den vägen, eller DEN vägen.

Ingen kan ju förklara på detta sättet eftersom ingen förstår allt och vet allt och ser allt - som är relevant... för den aktuella uppgiften.

Alla är ju ”experter” på sitt smala område och berättar bara ur sin synvinkel.

Var finns det någon som kan sätta ihop alla dessa berättelser och göra en enda av dem som hänger ihop och är begriplig?

Nej...

Och därför kvarstår det undran, tvekan, osäkerhet, man orkar inte ens tänka på den krångliga röran och alla ”påståenden” och ”berättelser” och därmed fortsätter allt utan åtgärd.

Alla ”Tycker” istället något utifrån sina egna känsloupplevelser och ”spontana intryck” med resultat att hela världen är en enda stor röra där miljoner människor drar åt olika håll samtidig, och var och en tycker att just det egna hållet är det bästa, som de övriga måste tvingas med på, med lock och pock och skumma medel, om inget annat hjälper.

Om du kan bevisa att EN väg är rätt, och alla de andra är fel, och övertyga majoriteten om det.

Det hela är i själva verket, enkelt, det är bara det att ingen, vet och förstå så mycket att de kan se att det är... enkelt...

SÅ alla tror att det är såå omöjligt.

Självklart... allt du inte förstår ÄR omöjligt.

Maat

Inläggav Maat » 14 nov 2025 15:16

[quote="Vega"]Jag gillar politik men jag tål inte människor i allmänhet. Jag ser inga nyheter på tv. Jag kan störa mig på vad som helst, ofta omoral och orättvisa. Så mitt sätt att påverka är genom hur jag beter mig när jag möter människor i det verkliga livet. Jag tror att många mår dåligt för att de känner sig betydelselösa, men vem vet, allt kanske hänger på just dig…[/quote]

Jag är rädd att alla tekniska fakta pekar på det.
Det är en tyngd att gå och släpa på att man bär universums framtid i sin hand,
men med tiden blir det vardag av det också.

jag har hittat en handfull som nog begriper alltsammans lika bra som jag, MEN de har den svagheten att de inte alls vet hur man når ut med sitt budskap, de är inte tillräckligt, provocerande, utmanade, aggressiva.

De sitter bara lite försynt... någonstans och berättar helt ödmjukt "hur det är" ja det kommer man ju ingen vart med, när det är Ursula von der Leyen som är din motståndare som du måste göra pytt i panna av.

Om du ska sätta en hel boskapshjord i sken så de flyr som de sett fan själv, så kan du inte vara "försynt" och "ödmjuk".

Det där är något jag roade mig med när jag var 7 år, bodde på Herrgård och hade 40 kor som jag brukade få att bli "osynliga" varje gång de fick syn på mig.

Ska du Golva världsledare måste du vara "tuff".
DE är vanna vid att det är DE som anfaller och angriper och kör över allt och alla med sin makt.

Att de plötsligt blir anfallna och manglade i lervällingen är inget de kan hantera, eftersom de tror att något sådant aldrig kan hända.
Din motståndares självsäkerhet är hans undergång.
(Julius Caesar)

Det finns ingen som klarar det här spelet.
Men jag kan det.

Maat

Inläggav Maat » 14 nov 2025 15:39

[quote="Anders"][quote="Maat"]

Vad gör en människa som enligt din definition inte är lurad?[/quote]

Vad helst man så vill, det står alla fritt att göra vad de vill.
Det är "Ditt" val.

Om du väljer att dricka en liter svavelsyra när du informerats om konsekvenserna, eller om du väljer att avstå, är helt ditt eget beslut.

Maat

Inläggav Maat » 14 nov 2025 16:09

[quote="Anders"]Följa drömmar är en disposition som inte förekom där jag växte upp. Inte för att jag eller nån var lurad eller nåt. Vi hade bara alla rötter i arbete. Och tja, jämfört med nästan alla som levde före säg 1870 har jag nog haft ett drömliv. Jämfört med de flesta i världen nu levande också. Tacksam för det.[/quote]

Var och en kan välja det man själv är lycklig med.

Men om man skulle lyfta blicken och se på vad som händer utanför den egna tillvarons angenäma gång, så inser man att det finns otrevliga saker "där ute" som skulle kunna "bryta sig in" och sabotera den trevliga tillvaron man har.

Och DET vore ju inte så trevligt.

Därmed har vi ett problem.

Som alven Gildor Inglorion säger till Frodo i den svenska versionen av "Sagan om Ringen" - "Fylke... är inte er egendom, ni kan stänga er själva inne, men ni kan inte för alltid stänga världen ute."

Tyvärr lämnas vi inte ifred med vårt eget.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 14 nov 2025 19:03

Maat skrev:
Anders skrev:Följa drömmar är en disposition som inte förekom där jag växte upp. Inte för att jag eller nån var lurad eller nåt. Vi hade bara alla rötter i arbete. Och tja, jämfört med nästan alla som levde före säg 1870 har jag nog haft ett drömliv. Jämfört med de flesta i världen nu levande också. Tacksam för det.

Var och en kan välja det man själv är lycklig med.

Men om man skulle lyfta blicken och se på vad som händer utanför den egna tillvarons angenäma gång, så inser man att det finns otrevliga saker "där ute" som skulle kunna "bryta sig in" och sabotera den trevliga tillvaron man har.

Och DET vore ju inte så trevligt.

Därmed har vi ett problem.

Som alven Gildor Inglorion säger till Frodo i den svenska versionen av "Sagan om Ringen" - "Fylke... är inte er egendom, ni kan stänga er själva inne, men ni kan inte för alltid stänga världen ute."

Tyvärr lämnas vi inte ifred med vårt eget.

Vilka egenskaper "världen där ute" har och om densamma är ett hot eller ett löfte beror på vem du frågar och vilket perspektiv man anlägger.
Algotezza aka Algotezza

Hubert

Inläggav Hubert » 14 nov 2025 23:09

Hur vet du att jag grundlurad?
Du som vet: berätta!

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 15 nov 2025 09:29

Hubert skrev:Hur vet du att jag grundlurad?

Bra, Hubert, det är en berättigad fråga!
Algotezza aka Algotezza

Maat

Inläggav Maat » 16 nov 2025 11:47

[quote="Algotezza"]

Vilka egenskaper "världen där ute" har och om densamma är ett hot eller ett löfte beror på vem du frågar och vilket perspektiv man anlägger.[/quote

Det uppenbara... är inget som förändrar en faktiska situationen.
Ju okunnigare du är desto mindre oroad av situationen är du, det du inte vet om har du inte ont av - ingen nyhet.

Maat

Inläggav Maat » 16 nov 2025 11:54

[quote="Algotezza"][quote="Hubert"]Hur vet du att jag grundlurad?

Bra, Hubert, det är en berättigad fråga![/quote]

MYCKET Enkelt...

JAG... skrev detta...

INTE... DU...

Den som inte agerar eller uttrycker någon allvarlig kritik eller oro - eller rent av motsatsen... - tycker det är ganska trevligt... - är inte medveten om situationen.

Återgå till "Politik och samhälle"