Det är tur att USA finns!

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Kallekula

Det är tur att USA finns!

Inläggav Kallekula » 10 okt 2005 22:04

Nu har irakierna en möjlighet till att få en fungerande demokrati. En omöjlighet med Saddam. USA skapar demokrati!

kringlan
Kontakt:

Re: Det är tur att USA finns!

Inläggav kringlan » 10 okt 2005 23:17

Kallekula skrev:Nu har irakierna en möjlighet till att få en fungerande demokrati. En omöjlighet med Saddam. USA skapar demokrati!

Hihi..

Relativt oironiskt håller jag med om att det är bra att någon visar vart fan gränsen går, man kan inte svälta ihjäl en nation pga. en diktator, det funkar liksom inte. Precis som med små barn måste man sätta gränser, frågan är ju bara vem som har rätt. Tycker inte vi har rätt att pådyvla vår syn på demokrati och frihet fortfarande finns det visa etiska och moraliska grundvärderingar som det är jävligt svårt att undvika.
Att tala är att fästa för stort avseende vid andra människor, fisken dör på grund av sin mun och det gjorde även Oscar Wilde.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 10 okt 2005 23:46

Så hur blir det egentligen med: Brunei, Förenade arabemiraten, Iran, Jordanien, Kina - Folkrepubliken, Kirgizistan, Kuba, Maldiverna, Nordkorea, Pakistan, Qatar, Syrien, Vatikanstaten, Vietnam, Vitryssland, Burma, Saudiarabien, Singapore, Sudan,Turkmenistan, Uzbekistan och i princip alla stater i Mellanöstern utan Israel, Turkiet och Afghanistan???

Varför tror du inte att USA inte ingriper och "städar" upp dessa diktaturer till demokratier? Kanske för att det inte ger samma ekonomiska vinster av det? Eller vad tror du? Det är inte så att det finns ont om diktaturer runt om i världen. Är det inte snarare andra faktorer som det finns brist på...?

Användarvisningsbild
Euklides

Inläggav Euklides » 10 okt 2005 23:54

Kallekula. Tror du att det var främsta anledningen för USA att gå in i Irak?
Det är ju så uppenbart att snacket om demokrati är ett svepskäl, precis som man under korstågen använde att man skulle sprida kristendomen, som på 1000-1100-talet var lika självklart för européer som demokrati är i västvärlden nu.

De främsta själen tror jag är (ej rangordnade):

+ Genom en yttre fiende skapa balans i riket.
+ Oljan
+ Maktuppvisning inför omvärlden
+ Det faktum att många högt uppsatta politiker är involverade i företag som gynnas av kriget (tex vapenföretag).

kommer inte på fler just nu. fyll gärna i.

Sätter man ett historiskt perspektiv på det hela blir det mer uppenbart.

Faktum är att USA är dagens imperium. De styr och ställer lite som de vill. Varför inte?

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 11 okt 2005 00:13

kringlan skrev:
Kallekula skrev:Nu har irakierna en möjlighet till att få en fungerande demokrati. En omöjlighet med Saddam. USA skapar demokrati!

Hihi..

Relativt oironiskt håller jag med om att det är bra att någon visar vart fan gränsen går, man kan inte svälta ihjäl en nation pga. en diktator, det funkar liksom inte. Precis som med små barn måste man sätta gränser, frågan är ju bara vem som har rätt. Tycker inte vi har rätt att pådyvla vår syn på demokrati och frihet fortfarande finns det visa etiska och moraliska grundvärderingar som det är jävligt svårt att undvika.

Varför skulle vi inte "pådyvla" folk vår syn på demokrati? Eller menar du med det att du inte anser att alla borde få leva i en demokrati? Har inte alla folk rätt att vara med och bestämma i det land de bor i? I sig ser jag faktiskt inget fel med att "påtvinga" folk medbestämmande. Även om en slav säger sig vilja vara slav borde man inte då befria denna slav. Denne vet ju inget bättre. Eller är det också att pådyvla?

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 11 okt 2005 00:16

PopJimmy skrev:Så hur blir det egentligen med: Brunei, Förenade arabemiraten, Iran, Jordanien, Kina - Folkrepubliken, Kirgizistan, Kuba, Maldiverna, Nordkorea, Pakistan, Qatar, Syrien, Vatikanstaten, Vietnam, Vitryssland, Burma, Saudiarabien, Singapore, Sudan,Turkmenistan, Uzbekistan och i princip alla stater i Mellanöstern utan Israel, Turkiet och Afghanistan???

Varför tror du inte att USA inte ingriper och "städar" upp dessa diktaturer till demokratier? Kanske för att det inte ger samma ekonomiska vinster av det? Eller vad tror du? Det är inte så att det finns ont om diktaturer runt om i världen. Är det inte snarare andra faktorer som det finns brist på...?

Kan nog så stämma, tyvärr, jag tror att USA och alla andra länder vinner på öpnna fria demokratier. Bra för handel, tillväxt osv. Irak kanske kan bli undantaget som kommer leda vägen mot en mer demokratisk framtiden.....

Tractatus

Inläggav Tractatus » 11 okt 2005 00:16

Det mest komiska inslaget under hela teaterföreställningen är att Saddam är lika amerikansk som Coca Cola och McDonalds.

Sug på den karamellen, Kallekula.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 11 okt 2005 00:23

Euklides skrev:Kallekula. Tror du att det var främsta anledningen för USA att gå in i Irak?
Det är ju så uppenbart att snacket om demokrati är ett svepskäl, precis som man under korstågen använde att man skulle sprida kristendomen, som på 1000-1100-talet var lika självklart för européer som demokrati är i västvärlden nu.

De främsta själen tror jag är (ej rangordnade):

+ Genom en yttre fiende skapa balans i riket.
+ Oljan
+ Maktuppvisning inför omvärlden
+ Det faktum att många högt uppsatta politiker är involverade i företag som gynnas av kriget (tex vapenföretag).

kommer inte på fler just nu. fyll gärna i.

Sätter man ett historiskt perspektiv på det hela blir det mer uppenbart.

Faktum är att USA är dagens imperium. De styr och ställer lite som de vill. Varför inte?

Visst USA deklarerade inte att det var demokrati som var syftet med invasionen men nu kan det bli en konsekvens. detr är väl bara bra :) Kan ju bli ett bra exempel inför framtiden.

"Genom en yttre fiende skapa balans i riket"
Nja kanske. Bush och Saddam verkar vara ett kapitel för sig.
Tror nog snarare att det så att USA verkligen trodde att Saddams Irak kunde utecklal massförstörelsevapen. De litade väl på irakiska informatörer som fyllde dem med den typen av info.

"Oljan"
Tror jag inte hade varit enklare att göra affärrer med Saddam,

"Maktuppvisning inför omvärlden"
Nja det behövs väl inte alla vet att USA kan agera och är militärt starka. Afganistan för några år räcker väl.

"Det faktum att många högt uppsatta politiker är involverade i företag som gynnas av kriget (tex vapenföretag)."

En hypotes som florerar. Återstår väl att bevisa.

Prekognitivo

Inläggav Prekognitivo » 11 okt 2005 10:43

Antifilosof och imperialism vänligt.
vad finns det mer under armen?
kapitalist?
demokrati illutionist?

kringlan
Kontakt:

Inläggav kringlan » 11 okt 2005 17:32

Kallekula skrev:
Varför skulle vi inte "pådyvla" folk vår syn på demokrati? Eller menar du med det att du inte anser att alla borde få leva i en demokrati? Har inte alla folk rätt att vara med och bestämma i det land de bor i? I sig ser jag faktiskt inget fel med att "påtvinga" folk medbestämmande. Även om en slav säger sig vilja vara slav borde man inte då befria denna slav. Denne vet ju inget bättre. Eller är det också att pådyvla?

Låt mig utrycka det såhär, i min tid i Tanzania märker man hur mycket av västs-demokrati arbete går utt på att bygga en europeisk-amerikansk demokrati där även kulturella olikheter måste slätas ut. Det är viktigt att kuturerna får behålla sin identitet. Naturligtvis räknas inte tex. regelrätt kvinnoförtryck som i vissa islamistiska länder till detta men fortfarande är det värt att gå försiktigt fram. Många kvinnor gör det valet själv så att helt sonika gå in och bannlysa är fel metod.

Oavsett vilket av alla konspirationsteoretiska amerikan-hatande alternativ det nu kan ligga bakom kvarstår det faktum att förtryck världen över inte får tolereras. Irak är ett litet steg mot det, som förhoppnbignsvis kommer ge människor ett friare och säkrare liv.

USA är det enda land som fortfarande har lite handlingskraft. FN är ett korrumperat skämt. Det är naturligtvis mycket lättare att bara skylla allt ont på USA, oavsett vad dom gör gör dom ju fel. Ska man argumentera att dom inte alls ska lägga sig i omvärlden får man ju problem också, Europa hade definitivt inte sett ut som det gör idag, och du hade nog inte suttit här, om du suttit någonstans alls, och kommit med dessa synpunkter.
Att tala är att fästa för stort avseende vid andra människor, fisken dör på grund av sin mun och det gjorde även Oscar Wilde.

kringlan
Kontakt:

Inläggav kringlan » 11 okt 2005 17:40

-dubbel

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 11 okt 2005 18:02

Tractatus skrev:Det mest komiska inslaget under hela teaterföreställningen är att Saddam är lika amerikansk som Coca Cola och McDonalds.

Sug på den karamellen, Kallekula.

Öhöö fattar inte riktigt vad du menar men öhööö ok. Blått är lika med rött upp är lika mycket upp som ned eller vad?

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 11 okt 2005 18:07

Prekognitivo skrev:Antifilosof och imperialism vänligt.
vad finns det mer under armen?
kapitalist?
demokrati illutionist?

Kapitalism javisst. Eller vad förespråkar du för typ av samhälle. ....nix du behöver inte svara pre jag vet något i stil med ett samhälle där de ädla filosoferna (läs diktatorerna) kan styra och ställa över pöbeln. Där det sublimerande samhällsindoktrinerningen garanteras via dessa upplysta despoter....eller?

Är det imperialism att förvandla diktaturer till fungerande demokratier då kan du ge dig på att jag är imperalist, och du diktaturälskare i så fall.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 11 okt 2005 18:10

kringlan skrev:
Kallekula skrev:

"Låt mig utrycka det såhär, i min tid i Tanzania märker man hur mycket av västs-demokrati arbete går utt på att bygga en europeisk-amerikansk demokrati där även kulturella olikheter måste slätas ut. "

Då snackar vi om kulturimperialism. Korkat och onödigt. Ställer jag inte upp på.

"USA är det enda land som fortfarande har lite handlingskraft. FN är ett korrumperat skämt. Det är naturligtvis mycket lättare att bara skylla allt ont på USA, oavsett vad dom gör gör dom ju fel. Ska man argumentera att dom inte alls ska lägga sig i omvärlden får man ju problem också, Europa hade definitivt inte sett ut som det gör idag, och du hade nog inte suttit här, om du suttit någonstans alls, och kommit med dessa synpunkter."

Huvudet på spiken :)

Tractatus

Inläggav Tractatus » 11 okt 2005 19:43

Jag menar att han är tillsatt med USAs, hjälp, stöd och bidrag.
Han är annorlunda formulerat, en produkt av USAs kapitalism.
Han är/var deras och tillsatt för att tillfredställa deras syften.

Så att tala om att krig för demokration och elimeringen av Saddam är så fullständigt dubbelmoral att jag nästan vomerar.

Återgå till "Politik och samhälle"