Parlamentsvalet?
Moderator: Moderatorgruppen
-
Deuce Deceptor
Parlamentsvalet?
Är kanske lite sent ute...men...bättre sent än....(usch vad klyschigt).
Jaja, vad har forumets besökare för åsikter om parlaments valet. Vem skall jag rösta på?
God natt/DD
Jaja, vad har forumets besökare för åsikter om parlaments valet. Vem skall jag rösta på?
God natt/DD
-
Deuce Deceptor
Mmm...nej jag tycker inte politikerna hånar oss. Det borde väll vara bäst att rösta på den politiker man tycker minst illa om(eller bli politiker). Lägger man ned sin röst ökar man ju istället chansen för de mest avskyvärda att komma in. Deras väljare röstar säkerligen.
Jag är dessutom positiv till EU...så jag tycker inte det verkar som ett gott råd archaxe. Men motivera dig gärna.
Sov sött/DD
Jag är dessutom positiv till EU...så jag tycker inte det verkar som ett gott råd archaxe. Men motivera dig gärna.
Sov sött/DD
Givetvis ska man alltid rösta. Jag håller helt med Deuce Deceptor. Det är rimligen så att var och en tycker att det är bättre att vissa styr än andra. Då ska man givetvis rösta, även om man inte är så förtjust ens i dem man röstar på.
Jag är också för EU, inte pga någon specifik politik de för, utan för att vi på sikt behöver oerhört mycket mer internationellt samarbete. Jag tycker att man borde sträva efter att ena alla stater, och EU är en bra början på det. Andra internationella organisationer, som t ex FN, är mycket svaga, och jag tror inte att det är möjligt att gå den vägen.
Man ska också lägga märke till att ökad överstatlighet är något som borde gynna vänstern. Om jobb och företag är lättrörliga, kommer det att löna sig för ett givet land att sänka sina skatter. Men då kommer övriga länder att förlora jobb och företag, och de kommer också att sänka sina skatter. Så kommer man att hålla på och konkurrera om företagens gunst. Det enda sättet att hindra detta är att man gemensamt fattar beslut om vilken skattesats som befolkningen verkligen vill ha. Så, EU har potential att vara ett kraftigt vapen i EU:s händer, och jag tycker att den svenska vänstern gör fel som är EU-fientlig.
Jag är också för EU, inte pga någon specifik politik de för, utan för att vi på sikt behöver oerhört mycket mer internationellt samarbete. Jag tycker att man borde sträva efter att ena alla stater, och EU är en bra början på det. Andra internationella organisationer, som t ex FN, är mycket svaga, och jag tror inte att det är möjligt att gå den vägen.
Man ska också lägga märke till att ökad överstatlighet är något som borde gynna vänstern. Om jobb och företag är lättrörliga, kommer det att löna sig för ett givet land att sänka sina skatter. Men då kommer övriga länder att förlora jobb och företag, och de kommer också att sänka sina skatter. Så kommer man att hålla på och konkurrera om företagens gunst. Det enda sättet att hindra detta är att man gemensamt fattar beslut om vilken skattesats som befolkningen verkligen vill ha. Så, EU har potential att vara ett kraftigt vapen i EU:s händer, och jag tycker att den svenska vänstern gör fel som är EU-fientlig.
Svår fråga.
O ena sidan håller jag med archaxe, rösta blankt och visa ditt förakt för dom odemokratiska makter som styr eler har en chans därtill.
Men ett lågt valdeltagande gynnar dom sittande, och den extreme minoriteterna.
Det blir lättare att kontrollera folket med allt mindre medel.
Det vi ser idag, varför valet ens ges uppmärksamhet. Är att någon har blivit paranoid kring vad som händer om, gud förbjude, sverige demokrater eller annat minoritetsparti lyckas knipa ett mandat.
Jag sympatiserar inte på något sätt med ovan nämnt parti, men ser det som ett hån mot demokratin att disskutera hur man kan ogiltigförklara folkets röster på bästa sätt, så som skedde efter senaste valet. Om ni kommer ihåg.
Och att bli politiker? Allvarligt du får inte ens ta del av makten om du genom personval röstas in, det hänger fortfarande på ditt parti.
Politiker ska inte ha en egen mening dom ska uppgå i kollektivets bästa, så ser det ut idag.
Man belönar lojalitet, inte kompetens.
Vad sa goblin Göran efter EMU valeet?
Leif måste bort, det blir väldigt svårt att ha en representant för majoriteten av folket, med i vårat sammarbete.
Leve rationaliteten. Tyvärr dags för revolution
O ena sidan håller jag med archaxe, rösta blankt och visa ditt förakt för dom odemokratiska makter som styr eler har en chans därtill.
Men ett lågt valdeltagande gynnar dom sittande, och den extreme minoriteterna.
Det blir lättare att kontrollera folket med allt mindre medel.
Det vi ser idag, varför valet ens ges uppmärksamhet. Är att någon har blivit paranoid kring vad som händer om, gud förbjude, sverige demokrater eller annat minoritetsparti lyckas knipa ett mandat.
Jag sympatiserar inte på något sätt med ovan nämnt parti, men ser det som ett hån mot demokratin att disskutera hur man kan ogiltigförklara folkets röster på bästa sätt, så som skedde efter senaste valet. Om ni kommer ihåg.
Och att bli politiker? Allvarligt du får inte ens ta del av makten om du genom personval röstas in, det hänger fortfarande på ditt parti.
Politiker ska inte ha en egen mening dom ska uppgå i kollektivets bästa, så ser det ut idag.
Man belönar lojalitet, inte kompetens.
Vad sa goblin Göran efter EMU valeet?
Leif måste bort, det blir väldigt svårt att ha en representant för majoriteten av folket, med i vårat sammarbete.
Leve rationaliteten. Tyvärr dags för revolution
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
EU är ett högerprojekt som ska värna om de fyra grundläggande "friheterna" - dvs. frihet för kapital, varor, tjänster och personer att röra sig fritt inom EUs gränser (Romfördraget, artikel 3c). Allt övrigt underordnas detta, vilket innebär att det är förbjudet att lagstifta MOT (eller på något annat sätt försöka förhindra) kapitalets rörlighet (Romfördraget, artikel 73b). Varors fria rörlighet innebär att det inte går att förbjuda en vara som är skadlig eller hänvisa till miljöhänsyn, eftersom miljön underordnas varans fria rörlighet (artikel 3a, Romfördraget). Tjänsters fria rörlighet innebär att företagsägarna spelar ut arbetarklassen i olika länder mot varandra, så att lönerna blir så låga som möjligt (artikel 59, Romfördraget).
Personers fria rörlighet funkar väl ungefär så att du ska kunna förflytta dig obehindrat mellan länderna, vilket är jättebra om du reser mycket. Gränserna inom EU tas (i princip) bort, medan gränserna mellan EU och resten av världen förstärks (Schengenavtalet).
EU är inte demokratiskt för fem öre; i en demokrati är det folket som styr, inte pengarna. Tyvärr ser EU till kapitalets intressen, dvs hålla inflationen och lönerna nere.
Därmed inte sagt att jag tycker att demokrati är det bästa möjliga styrelseskicket, men jag tycker det är förhatligt att segla under falsk flagg.
Min poäng är, att jag tror att det är skadligt om vi ser primärt till kapitalets intressen. Jag tycker att miljöaspekter och sociala aspekter är viktigare än ekonomiska. Sedan tror jag inte heller på en "stat" som ska styra över ett såpass stort område som är såpass olika geografiskt och kulturellt som Europa, ej heller på en centralbank som ingen har någon som helst insyn i (där dokumenten är hemligstämplade och de styrande inte svarar inför någon, är tillsatta på åtta år styck, inte kan bli omvalda (och därmed kan bete sig som idioter), inte kan bli avsatta (en person kan bli avsatt om de övriga fem röstar för hans avgång), och inte är demokratiskt framröstade).
Länderna inom EU är såpass olika ekonomiskt, så en gemensam ränta kommer inte att funka (tror jag).
En gemensam politik för ett område stort som Europa tror jag är dålig idé.
Romfördraget för den som är intresserad.
Personers fria rörlighet funkar väl ungefär så att du ska kunna förflytta dig obehindrat mellan länderna, vilket är jättebra om du reser mycket. Gränserna inom EU tas (i princip) bort, medan gränserna mellan EU och resten av världen förstärks (Schengenavtalet).
EU är inte demokratiskt för fem öre; i en demokrati är det folket som styr, inte pengarna. Tyvärr ser EU till kapitalets intressen, dvs hålla inflationen och lönerna nere.
Därmed inte sagt att jag tycker att demokrati är det bästa möjliga styrelseskicket, men jag tycker det är förhatligt att segla under falsk flagg.
Min poäng är, att jag tror att det är skadligt om vi ser primärt till kapitalets intressen. Jag tycker att miljöaspekter och sociala aspekter är viktigare än ekonomiska. Sedan tror jag inte heller på en "stat" som ska styra över ett såpass stort område som är såpass olika geografiskt och kulturellt som Europa, ej heller på en centralbank som ingen har någon som helst insyn i (där dokumenten är hemligstämplade och de styrande inte svarar inför någon, är tillsatta på åtta år styck, inte kan bli omvalda (och därmed kan bete sig som idioter), inte kan bli avsatta (en person kan bli avsatt om de övriga fem röstar för hans avgång), och inte är demokratiskt framröstade).
Länderna inom EU är såpass olika ekonomiskt, så en gemensam ränta kommer inte att funka (tror jag).
Romfördraget för den som är intresserad.
-
MrTambourineMan
-
Deuce Deceptor
MrTamburine tycker du vi har en fri handel idag?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
-
Deuce Deceptor
Jag tycker inte att vi har en fri handel. Till viss del behöver marknadskrafter regleras. Politik fungerar bäst när makten fördelas på olika krafter. Ett exempel på där friheten skulle till är EUs jordbrukspolitik. Bedrövlig... Något som gör att (C) inte kommer få min röst. Funderar på (Fp).
Hde gött/DD
Hde gött/DD
-
MrTambourineMan
archaxe skrev:...Sedan tror jag inte heller på en "stat" som ska styra över ett såpass stort område som är såpass olika geografiskt och kulturellt som Europa, ej heller på en centralbank som ingen har någon som helst insyn i (där dokumenten är hemligstämplade och de styrande inte svarar inför någon, är tillsatta på åtta år styck, inte kan bli omvalda (och därmed kan bete sig som idioter), inte kan bli avsatta (en person kan bli avsatt om de övriga fem röstar för hans avgång), och inte är demokratiskt framröstade).
På lite längre sikt kommer det enligt min mening fungera mycket bra med en valuta för hela Europa! Se bara på USA; dom har en mycket stark ekonomi just pga att hela landet har samma valuta. Skulle varje stat ha sin egen valuta skulle USA inte vara hälften så rikt som idag.
Visserligen har EU idag ännu större skillnader ekonomiskt och geografiskt än USA, men jag tror det kommer fungera iaf. Hur man än gör så kommer världen bli mer och mer globaliserad, och om man inte sammarbetar mellan länder kommer storföretag snart kunna göra lite som dom vill med miljöbestämmelser etc. Dessutom kommer internationella kriminella ligor bli mycket svårstoppade om alla länder arbettar var för sig.
Alltså: Enda sättet att få en hållbar miljö, och kunna bekämpa internationella kriminella ligor är ett starkt internationellt sammarbete!
Återgå till "Politik och samhälle"