Alla människor gör val. Av olika alternativ så väljer man det som är mest fördelaktigt för en själv. En prostituerad har valt att prostituera sig. Den har valt mellan olika alternativ och kommit fram till att prostitution är det bästa alternativet.
Låt oss leka med tanken att det skulle vara lagligt ett tag. Prostituerade skulle ha samma rätt som andra yrkesverksamma. Det skulle finnas krav på arbetsmiljö och anställningsskydd. Dom skulle kunna sjukskriva sig och vara hemma om dom skulle vara sjuka. Om någon missbrukar så kan vård erbjudas. Dom skulle betala skatt och få bra pension när dom blir äldre. Dom skulle arbeta i en trygg och säker miljö, troligen i statliga bordeller. Arbetstider skulle regleras. Dom skulle sakta men säkert erkännas av samhället och behandlas med samma respekt som alla andra medborgare.
Nu är det inte så. Prostituerade tvingas gå under jorden. Deras arbetsmiljö blir ännu farligare. Dom vanliga kunderna har försvunnit. Kvar är psykopater och perversa avarter. Av deras inkomst går en stor del till att finansiera den organiserade brottsligheten. Dom behandlas som djur.
Sverige har övergivit de prostituerade. Ideologi går före. Dom passar helt enkelt inte in i det jämställda samhället. Sverige tror sig vara säker på att kunna avveckla det yrke som förmodligen är bland de äldsta. De flesta prostituerade är kvinnor. Sverige är mer jämställt än någonsin. Och det är ingen tillfällighet att lagen om förbud mot sexköp kommer nu.
Men lagen är inte till för de prostituerade. Utan för dom som moraliserar över hur fel det är. Dom som driver på fördomarna och i grund och botten inte tycker om den prostituerade.
Sexköpslagen är ett hån mot prostituerade!
Moderator: Moderatorgruppen
Tyvär så ser politikerna bara vad som är "politiskt korrekt" för tillfället och inte till vad som skulle vara bäst för människorna .
Så istället för att våga erkänna prostituton som ett yrke ,
(vilket stora delar av världen redan gjort)
Så ser man hellre att vi i Sverige har tvångsprostituerade sexslavar som jobbar under hemska arbetsförhållanden .
Vi har ett konstigt samhälle idag där du får ha sex med vilka du vill när du vill . och du får gärna ta emot gåvor av den du har sex med såsom smycken, resor, presenter o.s.v
Då kallas det "Romantik"
Du får faktiskt ta emot pengar , eller betala någon för att ha sex, men då kräver vi att ni först inhandlar en videokamera, filmar alltihop och sedan säljer materialet till så många som möjligt
För då är det helt plötsligt inte prostutition utan en affärsrörelse
Men gud förbjude om du har sex mot kontantbetalning och vägrar filma alltihop, Då begår ni en olaglig handling.
Eller rättare sagt "köparen" begår en olaglig handling , eftersom ni är två som kommit överens om att begå ett brott , och eftersom vi eftersrävar ett jämnlikt samhälle så nöjer vi oss med att straffa endast den ena parten.
Nä fy fan , inför Statliga bordeller och se till att de prostituerade har samma rättigheter och skyldigheter som andra yrken, så ska ni se att vi slipper tvångsprostituerade sexslavar i Sverige
Så istället för att våga erkänna prostituton som ett yrke ,
(vilket stora delar av världen redan gjort)
Så ser man hellre att vi i Sverige har tvångsprostituerade sexslavar som jobbar under hemska arbetsförhållanden .
Vi har ett konstigt samhälle idag där du får ha sex med vilka du vill när du vill . och du får gärna ta emot gåvor av den du har sex med såsom smycken, resor, presenter o.s.v
Då kallas det "Romantik"
Du får faktiskt ta emot pengar , eller betala någon för att ha sex, men då kräver vi att ni först inhandlar en videokamera, filmar alltihop och sedan säljer materialet till så många som möjligt
För då är det helt plötsligt inte prostutition utan en affärsrörelse
Men gud förbjude om du har sex mot kontantbetalning och vägrar filma alltihop, Då begår ni en olaglig handling.
Eller rättare sagt "köparen" begår en olaglig handling , eftersom ni är två som kommit överens om att begå ett brott , och eftersom vi eftersrävar ett jämnlikt samhälle så nöjer vi oss med att straffa endast den ena parten.
Nä fy fan , inför Statliga bordeller och se till att de prostituerade har samma rättigheter och skyldigheter som andra yrken, så ska ni se att vi slipper tvångsprostituerade sexslavar i Sverige
Sebastian
det är ju faktiskt inte som om att all "skit" ni pratar om (som om det endast skulle finnas pga sexköpslagen) skulle försvinna bara för att man införde statliga bordeller, tror ni det på riktigt?
någonsin hört talas om begreppet exploatering? nä tänkte nästan det..
med det resonemanget kan man rättfärdiga mycket.. tex, om jag pistolhotar någon till att utföra en gärning, har h*n faktiskt VALT det! "hallå? val! han kunde valt nåt annat ju än att utföra gärningen liksom!"
någonsin hört talas om begreppet exploatering? nä tänkte nästan det..
med det resonemanget kan man rättfärdiga mycket.. tex, om jag pistolhotar någon till att utföra en gärning, har h*n faktiskt VALT det! "hallå? val! han kunde valt nåt annat ju än att utföra gärningen liksom!"
Tror du inte att ökad transparens på problemet och en humanisering av såväl köpare som säljare kommer ge dom som exploateras bättre möjligheter att ta sig ur?
Som så insiktsfullt fördes fram så är pengar och sex i samma situation inte olagligt, utan det är avsaknaden av ett tillägg som gör problemet.
Bizart vilken alienation mot ämnet som måste innehas för att rättfärdiga det.
Vad är den stora skillnaden mot materiella gåvor och immateriella, i form av affektion eller dylikt?
Båda är egenskaper vi besitter och kan dela med oss av, och som tjänar på att vi jobbat för att förbättra dom.
Vi handlar alla med något när vi utbyter tjänster med varandra. Allt är ett uppvägande av för och nackdelar, dom som vill hävda tabun kan gott göra så men avstå från att tvinga in andra i dogmatismen.
Jag vill kunna sälja min kropp om jag anser det rätt.
Till forskningsförsök, estetisk modell, muskelstyrka, amorös massör osv.
Priset sätter jag och andra betalar om dom värderar det jag levererar.
Simpelt, självklart och humant.
Som så insiktsfullt fördes fram så är pengar och sex i samma situation inte olagligt, utan det är avsaknaden av ett tillägg som gör problemet.
Bizart vilken alienation mot ämnet som måste innehas för att rättfärdiga det.
Vad är den stora skillnaden mot materiella gåvor och immateriella, i form av affektion eller dylikt?
Båda är egenskaper vi besitter och kan dela med oss av, och som tjänar på att vi jobbat för att förbättra dom.
Vi handlar alla med något när vi utbyter tjänster med varandra. Allt är ett uppvägande av för och nackdelar, dom som vill hävda tabun kan gott göra så men avstå från att tvinga in andra i dogmatismen.
Jag vill kunna sälja min kropp om jag anser det rätt.
Till forskningsförsök, estetisk modell, muskelstyrka, amorös massör osv.
Priset sätter jag och andra betalar om dom värderar det jag levererar.
Simpelt, självklart och humant.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Varney skrev:det är ju faktiskt inte som om att all "skit" ni pratar om (som om det endast skulle finnas pga sexköpslagen) skulle försvinna bara för att man införde statliga bordeller, tror ni det på riktigt?
Kan du ge några konkreta exempel på varför det inte skulle bli bättre för prostituerade om det fanns statliga bordeller?
Varney skrev:någonsin hört talas om begreppet exploatering? nä tänkte nästan det..
Exploatering betyder att man utnyttjar en resurs och att det inte görs med tillräcklig hänsyn. Vilket är fallet nu för prostituerade då dom bemöts med förakt och fördommar och kastas till vargarna för att sedan glömmas bort.
Varney skrev:med det resonemanget kan man rättfärdiga mycket.. tex, om jag pistolhotar någon till att utföra en gärning, har h*n faktiskt VALT det! "hallå? val! han kunde valt nåt annat ju än att utföra gärningen liksom!"
Han som håller i pistolen har valt att hota. Och den som utför gärningen under pistolhot väljer att leva. Man gör val hela tiden. Nu finns det tillfällen då människor tvingas till prostitution. Tror du det skulle vara fallet på statliga bordeller!?
Statliga bordeller? Varför inte bara ändra en detalj i lagen så att det blir möjligt att lägga upp prostitutionen på fri entreprenad? Prostituerade kan då samtidigt bilda en fackförening - genom LO och Handels - med lokala ombud, strejkkassa, pension, etc. Det har redan skett i det progressiva Holland.
Frikyrkomoralister kan alltid bilda klubb, be i kyrkan och skrika mot himmelns makter medan de fördömer sina egna lidelser.
Huruvida rollen som prostituerad är ett val eller ett resultat av omständigheter knutna till arv och miljö är väl ovidkommande? I mina ögon är arbetstagarens löneslaveri alltid en prostitution, vare sig det gäller yrken som brevbärare, poliser eller civilingenjörer. Du får betalt för att "ta det i röven" och står ut med det för den skull att lönechecken bär upp en tilltalande sifferkombination med rätt antal nollor.
Frikyrkomoralister kan alltid bilda klubb, be i kyrkan och skrika mot himmelns makter medan de fördömer sina egna lidelser.
Huruvida rollen som prostituerad är ett val eller ett resultat av omständigheter knutna till arv och miljö är väl ovidkommande? I mina ögon är arbetstagarens löneslaveri alltid en prostitution, vare sig det gäller yrken som brevbärare, poliser eller civilingenjörer. Du får betalt för att "ta det i röven" och står ut med det för den skull att lönechecken bär upp en tilltalande sifferkombination med rätt antal nollor.
dude. precis, det finns tillfällen då människor tvingas till prostitution. bra där, det jag försökte säga förut utan att göra mig förstådd var att nej de tillfällena skapades inte pga vår lag som instiftades för några år sedan. mängden prostituerade som får det riktigt illa ökar, men det betyder inte att det var som i pretty woman för alla innan vi införde lagen, eller i de länder där de har statliga bordeller eller vad du vill. ja det blir svårare att sköta det som på tjugotalet, när poliserna höll ögonen på malmskillnadsgatan så de inte försvann tjejerna, men nej - det handlar inte om allt eller inget så jäkla platt är det inte.
är det så svårt att förstå vad jag menar?
och förklara gärna vad skillnaden är om du är fackansluten eller då statliga bordeller, då skulle det vara där din flickvän, syster, dotter, mamma osv skickade sin arbetsansökan allra helst. eller?
(om vi tar bort det hemska tabut naturligtvis, för då vill vi väl alla innerst inne arbeta som sexsäljare..)
ja, exploatering är vad som sker om man uttnyttjar en annan människas desperata situation, så att det innefattar en kränkning. om jag nu tycker att det är kul att ex banka plåt på en fabrik kanske det inte ska räknas som exploatering, men jag tror knappast alla som bankar plåt vill det, men i sv. har vi åtminstone försökt jobba på ett välfärdssystem, som förhoppningsvis kan hjälpa människor ur sådana situationer (som man inte vill vara i) istället för att fjättra dem till dem...sen kanske det inte har jobbats lika bra med de mentala "bidragen", till att spränga bort den gamla jantelagen, protestantiska pliktetiken och annat diverse, ...men det kanske är en helt annan diskussion?
och förklara gärna vad skillnaden är om du är fackansluten eller då statliga bordeller, då skulle det vara där din flickvän, syster, dotter, mamma osv skickade sin arbetsansökan allra helst. eller?
(om vi tar bort det hemska tabut naturligtvis, för då vill vi väl alla innerst inne arbeta som sexsäljare..)
ja, exploatering är vad som sker om man uttnyttjar en annan människas desperata situation, så att det innefattar en kränkning. om jag nu tycker att det är kul att ex banka plåt på en fabrik kanske det inte ska räknas som exploatering, men jag tror knappast alla som bankar plåt vill det, men i sv. har vi åtminstone försökt jobba på ett välfärdssystem, som förhoppningsvis kan hjälpa människor ur sådana situationer (som man inte vill vara i) istället för att fjättra dem till dem...sen kanske det inte har jobbats lika bra med de mentala "bidragen", till att spränga bort den gamla jantelagen, protestantiska pliktetiken och annat diverse, ...men det kanske är en helt annan diskussion?
Varney - eller "Powder" -
Vari ligger ditt motargument? Vad spelar det för roll om den prostituerade har föräldrar och/eller syskon eller om ingen släkting är vid liv? Är prostitution förbehållet de rotlösa?
Med hjälp av fackföreningen möjliggörs ett organiserat mothugg mot hallicken om för låga arvoden tas ut eller om de tvingas till orimliga arbetstider, precis som för verkstadsarbetaren eller under- och sjuksköterskan.
Skulle slitsamt arbete vara mer värt? Vems rygg går fortast sönder, långvårdarens eller den prostituerades? Vems kropp brakar ihop i protest efter femton års arbete, borrarens eller den prostituerades?
Är inte människan själv den rättmätiga ägaren till sin egen kropp?
Vari ligger ditt motargument? Vad spelar det för roll om den prostituerade har föräldrar och/eller syskon eller om ingen släkting är vid liv? Är prostitution förbehållet de rotlösa?
Med hjälp av fackföreningen möjliggörs ett organiserat mothugg mot hallicken om för låga arvoden tas ut eller om de tvingas till orimliga arbetstider, precis som för verkstadsarbetaren eller under- och sjuksköterskan.
Skulle slitsamt arbete vara mer värt? Vems rygg går fortast sönder, långvårdarens eller den prostituerades? Vems kropp brakar ihop i protest efter femton års arbete, borrarens eller den prostituerades?
Är inte människan själv den rättmätiga ägaren till sin egen kropp?
"Är inte människan själv den rättmätiga ägaren till sin egen kropp?"
jo det är just detta...men detta kan ses ur olika synvinklar. endera så tror man si eller så tror man så. det är väldigt fränt idag att ha den inställningen att prostitution naturligtvis SKA vara. men jag ger inget för de orden. sålänge de (tyvärr) bara kommer från slynglar som aldrig själva varit prostituerade (sällan faktiskt ens haft en vagina av någon anledning...) det må vara väldigt naivt och idealistiskt att tro att prostitution per definition är något dåligt..men kom då för fasen någon gång med något annat än retorik, ivrare av sexköp. så som den så omnämnda verkligheten. varför har vi inte en stark kår av jämställda fria horor som lobbar för sina rättigheter, eller har vi det fast det tystas ner??
jag vill GÄRNA veta, om det finns massa empiri som undanhålls mig, kanske av onda moralkärringar på kvast, vad vet jag..
men undanhållen likaväl.
visa mig alla lyckliga horor. jag kan inte se dem. ledsen.
jo det är just detta...men detta kan ses ur olika synvinklar. endera så tror man si eller så tror man så. det är väldigt fränt idag att ha den inställningen att prostitution naturligtvis SKA vara. men jag ger inget för de orden. sålänge de (tyvärr) bara kommer från slynglar som aldrig själva varit prostituerade (sällan faktiskt ens haft en vagina av någon anledning...) det må vara väldigt naivt och idealistiskt att tro att prostitution per definition är något dåligt..men kom då för fasen någon gång med något annat än retorik, ivrare av sexköp. så som den så omnämnda verkligheten. varför har vi inte en stark kår av jämställda fria horor som lobbar för sina rättigheter, eller har vi det fast det tystas ner??
jag vill GÄRNA veta, om det finns massa empiri som undanhålls mig, kanske av onda moralkärringar på kvast, vad vet jag..
men undanhållen likaväl.
visa mig alla lyckliga horor. jag kan inte se dem. ledsen.
"Prosititution är under människans värdighet ! "
önskar jag kunde instämma. detta är ju tyvärr inte alls sant. i allra högsta grad inte, skullej ag vilja säga, men å andra sidan..jag har inte märkt av någon särskild värdighet alls hos "människan" ..än?
"bara jag" igen eller?
däremot kan man undra när man ser på dessa människospillror kallade torskar (nu generaliserar vi igen..) dämn, det är svårt att rösta emot straff för den gärning de begår, det känns i mig ungefär som om man skulle tycka att pedofiler inte ska straffas,,men jag är väl extra blodtörtsig för tillfället kanske..det går ju upp o ner det där ("kvinnfolk", you know, - menscykel.)
jag förstår inte? det är ju det det handlar om, det är ju därför jag vill bestraffa säkert. jag förstår inte hur man kan göra något så äckligt.. att vilja vara intim med någon som eventuellt blir illamående av åsynen av dig.. (nu leker vi med generaliseringar igen, i väntan på alla samtal med de kåta prostituerade, som lyckas få till yrke sin hobby! de lyllosarna!) ..sick..
önskar jag kunde instämma. detta är ju tyvärr inte alls sant. i allra högsta grad inte, skullej ag vilja säga, men å andra sidan..jag har inte märkt av någon särskild värdighet alls hos "människan" ..än?
"bara jag" igen eller?
däremot kan man undra när man ser på dessa människospillror kallade torskar (nu generaliserar vi igen..) dämn, det är svårt att rösta emot straff för den gärning de begår, det känns i mig ungefär som om man skulle tycka att pedofiler inte ska straffas,,men jag är väl extra blodtörtsig för tillfället kanske..det går ju upp o ner det där ("kvinnfolk", you know, - menscykel.)
jag förstår inte? det är ju det det handlar om, det är ju därför jag vill bestraffa säkert. jag förstår inte hur man kan göra något så äckligt.. att vilja vara intim med någon som eventuellt blir illamående av åsynen av dig.. (nu leker vi med generaliseringar igen, i väntan på alla samtal med de kåta prostituerade, som lyckas få till yrke sin hobby! de lyllosarna!) ..sick..
Varney Powder -
Visa mig en lycklig verkstadsarbetare. Visa mig en lycklig busschaufför (då inte den rödnäste, alkoholiserade gubbe som tar en cigg utanför Arlanda och stirrar ut mot parkeringsplatsen).
Alexander Bard var böghora i Amsterdam under en kort period på 80-talet; räcker det som hänvisning för att visa att den som väljer en sådan livsstil inte nödvändigtvis tar detta steg för att "klara livhanken"?
Om nu staten äger rättigheterna till din kropp, var lägger du då värdet hos individen?
Frikyrkomoralism. Håll till godo med Livets Ord, Jehovas vittnen eller andra individkuvande sekter.
Visa mig en lycklig verkstadsarbetare. Visa mig en lycklig busschaufför (då inte den rödnäste, alkoholiserade gubbe som tar en cigg utanför Arlanda och stirrar ut mot parkeringsplatsen).
Alexander Bard var böghora i Amsterdam under en kort period på 80-talet; räcker det som hänvisning för att visa att den som väljer en sådan livsstil inte nödvändigtvis tar detta steg för att "klara livhanken"?
Om nu staten äger rättigheterna till din kropp, var lägger du då värdet hos individen?
Katana skrev:Prosititution är under människans värdighet !
Frikyrkomoralism. Håll till godo med Livets Ord, Jehovas vittnen eller andra individkuvande sekter.
ja..då har vi då det kniviga. om 99 människor far illa av exploatering, och 1 människa faktiskt tycker sexsäljning är trevligt och festligt.. hur gör vi då, skiter i de 99, pga människans sk frihet el nåt..
om det är 95?
50? spelar det någon roll? jag vet inte.
(ang bard...hehe. så, tja, här har vi ju också en svår puck, vet du möjligen varför han gjorde det? var han bara arbetslös, eller sökte han erfarenheten, vad drevs han av liksom? det finns massor av folk som gör saker, som vi/samhället anser oss kunna döma (bokstavligen) ut, eftersom vi anser att de är skadliga för individ, ev övriga inblandade, osv eller kanske rent av samhället. vart går gränsen? åter ideologifråga.)
tja, min far kallar sig nog lycklig, likaså min mor (usk/vård-hora)
ska vi definiera det utifrån dem själva eller ska någon som vet "bättre" definiera det, om de Verkligen är det, eller om det bara är som de tror? =)
men, som sagt, om man inte tycker att det finns någon skillnad på att sälja sin arbetskraft, eller sälja tillträde till ens kön.. då gör man inte det. folk är olika.
"Om nu staten äger rättigheterna till din kropp, var lägger du då värdet hos individen?"
jag förstår inte vad du menar.
om det är 95?
50? spelar det någon roll? jag vet inte.
(ang bard...hehe. så, tja, här har vi ju också en svår puck, vet du möjligen varför han gjorde det? var han bara arbetslös, eller sökte han erfarenheten, vad drevs han av liksom? det finns massor av folk som gör saker, som vi/samhället anser oss kunna döma (bokstavligen) ut, eftersom vi anser att de är skadliga för individ, ev övriga inblandade, osv eller kanske rent av samhället. vart går gränsen? åter ideologifråga.)
tja, min far kallar sig nog lycklig, likaså min mor (usk/vård-hora)
ska vi definiera det utifrån dem själva eller ska någon som vet "bättre" definiera det, om de Verkligen är det, eller om det bara är som de tror? =)
men, som sagt, om man inte tycker att det finns någon skillnad på att sälja sin arbetskraft, eller sälja tillträde till ens kön.. då gör man inte det. folk är olika.
"Om nu staten äger rättigheterna till din kropp, var lägger du då värdet hos individen?"
jag förstår inte vad du menar.
Varney skrev:dude. precis, det finns tillfällen då människor tvingas till prostitution. bra där, det jag försökte säga förut utan att göra mig förstådd var att nej de tillfällena skapades inte pga vår lag som instiftades för några år sedan. mängden prostituerade som får det riktigt illa ökar, men det betyder inte att det var som i pretty woman för alla innan vi införde lagen, eller i de länder där de har statliga bordeller eller vad du vill. ja det blir svårare att sköta det som på tjugotalet, när poliserna höll ögonen på malmskillnadsgatan så de inte försvann tjejerna, men nej - det handlar inte om allt eller inget så jäkla platt är det inte.
Hela konceptet med statliga bordeller är ju att man ska ta hand om dom prostituerade. Så att dom har det bra. Vilket inte är fallet idag. Det är inte som i "pretty woman" för dom som arbetar på en bordell. Lika lite som det är som i "scubs" för dom som jobbar i vården. Det handlar inte om det. Det handlar om att ge stöd till en utsatt grupp i stället för att försöka låtsas som om dom inte fanns.
Varney skrev:då skulle det vara där din flickvän, syster, dotter, mamma osv skickade sin arbetsansökan allra helst. eller?
Det brukar låta så här när argumenten tryter. Och det visar bara på att du själv av någon anledning föraktar prostituerade.
Varney skrev:ja, exploatering är vad som sker om man uttnyttjar en annan människas desperata situation, så att det innefattar en kränkning. om jag nu tycker att det är kul att ex banka plåt på en fabrik kanske det inte ska räknas som exploatering, men jag tror knappast alla som bankar plåt vill det, men i sv. har vi åtminstone försökt jobba på ett välfärdssystem, som förhoppningsvis kan hjälpa människor ur sådana situationer (som man inte vill vara i) istället för att fjättra dem till dem...sen kanske det inte har jobbats lika bra med de mentala "bidragen", till att spränga bort den gamla jantelagen, protestantiska pliktetiken och annat diverse, ...men det kanske är en helt annan diskussion?
Så eftersom du inte kan tänka dig att prostituera dig så kan ingen annan det heller? Och tydligen så vill ingen "banka plåt" heller. Prostituerade vill kanske också bidra till välfärdssammhället, men dom tillåts inte.
Återgå till "Politik och samhälle"