Är dagens problem med ungdomar profilsökandet?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Ircha
Kontakt:

Är dagens problem med ungdomar profilsökandet?

Inläggav Ircha » 12 aug 2007 13:11

I en blogg jag nyss skrev efter att ha fundaret ett bra tag, kluddade jag fram detta, har skrivit en sammanfattning längre ner. http://politisktdravel.blogspot.com/2007/08/en-introduktion-i-sverige-fr-mig.html
Jag tänker skriva om mina tankar, mina åsikter, funderingar om allt möjligt. Jag är en tänkare, och det kommer jag nog förbli. Jag funderar på hur man ska göra för att livet på jorden ska bli bättre för alla, för det är inte ett himmelrike vi ser idag.
Medans regnet smattra mot bilrutan och rullar mot Luleå så är det bästa man kan göra att tänka. Det är 50km till Gävle så jag kan inte räkna med att vara framme i Luleå förens kanske 4 på natten. (exakt 4 kom vi fram)

Jag har just, tillsammans med min mamma och hennes sambo spenderat semestern så långt bort från platsen där jag bor som möjligt, vilket var otroligt skönt.
Jag är ju bara 15 år vilket betyder ett ton av alla hormoner folk pratar om och en nej-sägande relation till min Mamma(vilket innebär att jag säger nej till allt min mamma frågar mig om.) och stundvis att jag far och fiskar.
Jag hör till den tysta, tankfulla och konstigt nog ständigt glada ungarna. Jag tänker inte avslöja allt, men nu har ni fått en introduktion till mitt liv, en sosse som hatar sosse attityden.

Med sosse attityden menar jag den som gäller att "alla ska behandlas lika, vi är jämlika, ingen ska ha speciella förmåner oavsett ras, kön eller sociala status.
Översatt ser jag det här som en form av mini-kommunism, det är inget sossarna ensamma står för, utan det är något nästan varje parti i Sverige står för.
Politiskt sett är skolsystemet nästan okej, men ändå klagar folk över det, vi vet alla att det inte är något som stämmer, när det gäller att ge alla ungdomar en bra utbildning har vi nästan hamnat på noll och backar ändå, ungdomar mår dåligt, det är något alla fattar, men ser på som en "jobbig trend".

Problemet i dagens Sverige ligger i det sociala. Det ligger i det faktum att vi har alla fått ett ton osynliga fördomar över oss, fördomarna ligger i våran vilja att ge ordning åt allting, det började med att vi ville ha ordning i systemen, hur allting funkar, det ligger i våran hjärna att vi vill ha ordning så vi lättare kan hålla koll på saker. Vi vill sortera saker i kategorier, städa, och genom det känner vi att vi har kontroll över situationen, men idag har det hela gått för långt. Förut sorterade vi in djur i arter, nu kollar vi upp hur ofta folk klipper naglarna för att se ifall vi gör det normalt.
Vi delar upp folk i kategorier, du är satanist, du är bög, du är konstig, du är normal, och den fråga ungdomar idag ställer sig istället för "vem är jag" är "vilken kategori passar jag bäst i?" och de tänker det här för att skolan lärt dem det. Skolan lär oss vad som är normalt och inte, och det är dem som inte är "normala" som börjar leta efter svaret. Och ju fler som hittar det, desto mer normalt börjar det bli. Desto vanligare blir det, desto fler vill bli det.
Det jag vill ha sagt är att jag ser ett Sverige där lärarna redan från början av skolan letar efter de normala och de som avviker, dem som inte är normala och kan anpassa sig till systemet slopas bort. De fattar inte varför de slopas bort, och det fattar inte jag heller, troligen inte du heller, om du förstår.

För att få bort det här måste vi göra något tuffare än att införa betyg i ordning och uppförande eller vad ni nu tror kan lösa världens problem, det enda sättet att lösa det hela är att lösa er själva. Få bort profilsystemen, det finns inga grupper som satanister eller hiphopare, nördar eller kommunister. Det finns bara en profil för varje person, min profil är gjord för Erik, det är jag, det är den enda profilen som gör mig rättvisa, och alla andra har en också...
Det spelar ingen roll vad du kallar dig eller vem du är på det sättet. Jag förstår inte varför vi ska försöka dela upp människan i profiler, inse att oavsett ras, musikstil, utseende, religion, gör det ingen skillnad. Det är problemet med dagens ungdom, fatta att du också skulle vara deprimerad idag, en person som letar efter en karaktär att vara, istället för sin egna. Eller inför betyg i ordning och uppförande, får se vilket som löser sig bäst?

Sammanfattning
Jag känner mig abnormt politisk korrekt, jag är en kille som funderat över vad jag är för något väldigt länge, tills jag insåg att det inte fanns något speciellt jag var förutom mig själv, och endast när jag var det var jag lycklig. Inte när jag funderade över om jag var ateist, kristen, politiker, synthare, deathare, goth, utan när jag insåg att jag är Erik och jag tror det är problemet många andra har. Att skolan och alla vill att vi ska söka en roll att passa in i istället för oss själva, och att det här är helt sjukt.

Vad tycker ni, om ni orkar läsa?
Jag drömmer, alltså sover jag.

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 12 aug 2007 14:10

Du har nog rätt i att sätta fingret på identiteten i det moderna samhället, men jag tycker snarare det är tvärtom.

Alltså, historiskt sett har folk haft benhårda etiketter stämplade över sig. Adel! Borgare! Bönder! Strukturen var rigid och folk tilläts knappast bilda sig sin egen identitet inom dessa strukturer. Ens roll och uppgift var ofta bestämd redan från födseln, och en skomakares son hade ofta inget annat val än att axla faderns arbete. Man definierades också väldigt starkt av ens ätt/familj då vissa släkter var finare än andras och då vissa personer kunde förlora anseende bara genom att en avlägsen släkting burit sig illa åt. Och när det gäller religion så var läget benhårt. Den påtvingades man, och det fanns inget utrymme för att bestämma själv.

Sedan, efter industrialiseringen, började det där luckras upp och man kunde för första gången välja sin egen livsstil. Arbetsmarknaden blev rörligare, man kunde välja sin egen kulturella identitet, och allt blev mer individuellt.

Idag tycker jag snarare det är ett problem att man hittar så få människor som vill ansluta sig till några organisationer. Det är inte många som går med i ett politiskt parti, exempelvis, för det tycker vi känns som hordmänniskor och Hitlerjugend. Vi vill vara fria och obundna, med möjligheten att kritiskt välja bland alla ideologier. Och när det religion så är svenskarna nyandligare än på länge, men vi är samtidigt väldigt misstänksamma mot kyrkor och trossamfund. Vi anser att den andliga tron är en väldigt personlig relation med gud och inget för organiserade religioner.

Samma sak med kulturer. Det fanns en tid då man verkligen -var- hårdrockare eller syntare, och det var krig mellan dessa båda musikstilar. Full intolerans rådde. Idag kan man istället hoppa och byta mellan stilar likt aldrig förr. Vi byter identiteter som om de vore maskeradkostymer, och spelar ständigt nya roller i olika sammanhang. En del av dessa roller kan vara mycket förbryllande för äldre generationer. Såsom unga tjejer som faktiskt medvetet prövar en roll som "hora" för att kunna ge fullt uttryck för sin individualitet.

Om något så är den nya tiden en som präglas av brus: Inga roller är fastsatta, inga regler är beständiga, utan vi befinner oss i en ständigt skiftande kaleidoskopisk värld där identiteterna och relationerna hela tiden omprövas. Kanske saknas det snarare en fast struktur i det moderna samhället?

Jag tänker på de unga svenska tjejer som går och blir muslimer, och som anammar religionens regler mer fundamentalistiskt än vad som är vanligt hos de muslimer som redan lever här i Sverige. Jag ser liksom det som en tydlig revolt mot det moderna individfokuserade samhället; en önskan om att få mer struktur i livet; att inordna sig under rigida regler och sätta en stämpel på sig själv.

Själv älskar jag dock bruset. Det känns nästan som om hela livet är på lek. Jag vill dra det längre än någon annan, jag vill ständigt uppfinna nya kulturella identiteter åt mig själv, och jag vill pröva alla roller som går att spela. Allra helst skulle jag vilja att livet var som en onlinevärld där man kunde ha ett oräknerligt antal avatarer att växla bland, alla med varsin utmejslade identitet. Jag skulle vara en militant punkare i ett miljonprogram, jag skulle vara en kokett adelsdam på en hjulångare uppför Mississippi år 1892, jag skulle vara en auktoritär patriark som ägnade mig åt hedonistiskt age play med min "styvdotter", jag skulle vara en manisk medelålders kvinna som trodde att hon träffat Jesus och försökte berätta om sina upplevelser för folk på en studiecirkel, och jag skulle vara en bönsyrsa, och spela den rollen så länge och helhjärtat att jag till slut lyckades övertyga mig själv och började tänka lika maskinellt som en insekt.

Jag kände mig fri första gången jag förstod att det inte fanns någon Johan Rising, utan att jag kunde skapa honom själv.

Ircha
Kontakt:

Inläggav Ircha » 12 aug 2007 15:38

man hade full möjlighet att vara sig själv utöver dessa roller, även om man var bonde kunde man ju vara sig själv, och även om man var adel kunde man ju vara det på sitt sätt

Tycker du? Jag anser tvärtom att folk hade väldigt lite tid och få möjligheter att uttrycka sig själva eller välja sin egen stil. Det fanns förbud och tabun på saker som vi kan tycka är rent löjliga, och de sociala reglerna var benhårda för hur man skulle bete sig.

idag söker ungdomar sig till roller bara för att passa in, inte för att det är kul som du pratar om.

Ärsch, spelar du ut "ungdomskortet" mot mig? Okej, jag är 29, jag har ingen aning om hur det är att vara ung idag. Så du vinner väl på trumf, då.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 12 aug 2007 16:16

Tonåren är ju en psykologisk kristid. Identiteten. Avståndstagande och samhörighet. Man tar saker på blodigt allvar (allting har ju fortfarande något av nyhetens skimmer över sig) - så långt vedertagen psykologi -, med åldern så kommer livsledan. I det skedet gör man såsom Rising skriver. Man axlar roller och masker för skojs skull. En mer estetisk än etisk hållning till livet.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Ircha
Kontakt:

Inläggav Ircha » 12 aug 2007 17:02

Ja, och det var ju inte riktigt så hemskt förut som det är nu, allt fler är deprimerade, allt fler går ut med IG, ingen kan hantera de krav vi har börjat ställa på oss själva längre, och ändå börjar vi bara ställa högre och högre krav på inte bara oss själva, utan alla andra också.

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 12 aug 2007 20:48

Avantgardet skrev:med åldern så kommer livsledan. I det skedet gör man såsom Rising skriver. Man axlar roller och masker för skojs skull. En mer estetisk än etisk hållning till livet.

Nejdå, jag ser en etik i det också. En övergripande metaetik. Det är ju väldigt lätt att vara fördomsfull mot det man inte förstår, men med den identitetslek jag pratar om så lever man sig in i andra människors situationer och försöker betrakta dem från insidan.

Jag kan nämna ett exempel (har kanske talat om det tidigare på forumet):
I min ungdom så hängde jag en del på ett visst hip hop-forum, och fick se många nedsättande kommentarer om kvinnliga rappare. Det störde mig, så jag ville att det skulle komma en tjej och börja dominera. Så jag skapade en användare och låtsades vara tjej, och började keystylebattla sönder killar till höger och vänster. Det var kul, och efter ett tag så blev det en sorts rollspel där jag började fatta tycke för min karaktär och ville gestalta hennes sidor ur mig själv.

Något jag märkte när jag gav mig in i diskussioner var att det som killar och tjejer skriver bedöms väldigt olika. när jag hade egna åsikter eller förde fram egna resonemang så kom det alltid killar och började mopsa emot eller nitpicka på detaljer, bara för att hävda sig. Visst gör vi killar så mot varandra också, men det var mycket värre när man var tjej. Riktigt frustrerande. Men när jag bara hade åsikter om andras åsikter, såsom "håller med", "bra sagt" eller "det här var riktigt pinsamt, du suger", så hade mina värdeomdömen betydligt högre vikt. Att som kille få beröm från en annan kille väger liksom inte särskilt tungt, men att få det från en tjej är betydligt mer värt.

Så när man låtsas vara tjej är det väldigt lätt att man fogar sig till denna incitamentsstruktur och blir en som inte ventilerar egna åsikter utan enbart kommenterar andras (killarnas) åsikter.

Och med den upptäckten följer givetvis också en insikt som påverkar mitt beteende i vanliga livet. Är inte det etik? Jag tycker absolut att föreställningen om världen som en lekplats är en etisk sådan. Det är visserligen svårt att precisera hur värderingarna lyder, men det är mer en sorts meta-etik, en övergripande etik som säger vilken förhållning vi skall ha till de olika trosuppfattningarna och kulturella konventionerna i sig.

Så, som etiken förhåller sig till handlingar, så förhåller sig metaetiken till  etiken. Jag tycker inte att man ska tolka det som någon sorts ytlig kosmetika, utan snarare som ett djupare förhållningssätt till världen och identiteten.

Nietzshe förutspådde att människan skulle utvecklas från den lydande Kamelen i underkastelse, via det agerande och viljestarka Lejonet, till att slutligen bli ett lekande Barn. Det är det perspektivet jag talar om.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 14 aug 2007 17:41

Förstår inte varför du skriver ned estetiken Rising. Man kan utan stora svårigheter påstå att Nietzsche hade ett slags estetisk världsåskådning. Skillnaden är egentligen hårfin när det gäller just betraktandet. Människan är förutsättningen för ett estetiskt seende, och om hon själv blir föremål för detta seende (om hon estetiskt fullbordas av en utanför-stående) så kan hon också bli en episk hjälte (något man aldrig kan vara inifrån sig själv, utan alltid i rollen av den andre men såsom föremål för estetiskt seende och inte ett etiskt). I ditt exempel skulle den springande punkten vara huruvida du värdemässigt-etiskt befann dig i tjejens värdemässigt-etiska kontext, eller om du upprätthöll författaren/betraktarens roll (och dennes värdemässigt-etiska kontext).

Hur skall vi förklara metaetikens förhållande till estetiken?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Återgå till "Politik och samhälle"