Låt oss inte närma oss denna möjlighet med fruktan och sentimentalitet, men väl med försiktighet, noggrannhet och synnerligen höga krav på riskbedömning.
Överdriven skeptiscm och försiktighet är sällan bra. Anledningarna idag för att avstå ifrån genmanipulering är oftast av "etisk" natur.
Att någonting är "etiskt" betyder att det uppfunnits av vansinniga marxister som inte vill erkänna att de hade fel när de påstod att människan var en social skapelse.
Så om varje händelse kan tolkas positivt eller negativt, då kan vi inte säga kategoriskt: "Händelsen A var mitt bröd och min nästas död", för då har vi valt att bara se till det positiva med händelsen A när det gäller mig, och bara det negativa när det gäller min nästa
Vi måste begränsa oss till vissa utvalda händesleförlopp för att modellen ska fungera. Det modellen säger är att de två händelseförloppen direkt hängde ihop. Hovnarr fick pengar. Lotteriet förlorade pengar.
Det detta innebär, är att ingenting nytt skapas egentligen. Det är bara samma gamla substans som flyttas runt mellan olika parter. Vinden vänder och det börjar gå dåligt för någon, medan det börjar gå bättre för någon annan. Varje gång man själv tjänar på något, förlorar någon annan på det. Att de två händelsena hänger ihop, och att det är samma substans, är svårt att se. Särskilt om händelsna sker långt ifrån varandra tidsmässigt. Kanske hänger de inte alls ihop, och teorin är falsk.
Jag är inte säker på om det riktigt förhåller sig så att den enes död är den enes bröd. Det gäller visserligen i fysiken. Ingen energi skapas, den bara åker runt o omvandlas. När det gäller känslor m.m., och när flera begrepp och situationer krockar, blir det dock rörigt. Komplikationerna går i överstyr och man förlorar sig i vimmlet. Då är det nog omöjligt att se sambandet död/bröd även om det finns där.
Denna diskussion kanske bör få en egen tråd dock . Eller så kanske en googling vore mer upplysande ; tankar runt detta har nog funnits i tusentals år och nån stor filosof har kanske rett upp det hela. Då inte sagt att denna eventuella lösning inte kan diskuteras.
Jag hoppas exemplet ovan gav dig perspektiv på det hela. Man kan alltså inte säga att det INTE förhåller sig så att den enes bröd är den andres bröd, men man bör vara medveten om att det är ett (ganska godtyckligt) perspektiv att betrakta världen med. Det förhåller sig inte heller på det sättet i någon absolut mening.
Definationerna är inte på något sätt absoluta gentemot andra definationer. Men det har du och jag enats vid förut, vi har ju trots allt diskuterat det där med subjektivitet ganska mycket .
Bra/dåligt är subjektivt, därmed är inte död/bröd absolut utan fasta definationer (som är subjektiva).
Nu framträder två möjliga perspektiv: Antingen säger vi att evolutionen är satt ur spel och att Darwin hade fel på en punkt - människan. Eller så säger vi att även människan är en slav till den deteminerade evolutionen och all teknik till trots bör vi betrakta människan som en varelse I evolutionen snarare än UR. Vilket synsätt väljer du?
En svår fråga!
Vi kan säga att tekniken är en del av evolutionen och att alla ingrepp i vår arvsmassa är lika naturliga som de mutationer som skett under årmiljonerna. Måhända kommer den syntetiska förändringen ske snabbare, men det borde inte göra den "konstigare" och mindre "naturlig" än naturens mutationer.
I sådana fall är vi I mutationen, och inte UR.
Om vi däremot påstår att det finns väsentliga skillnader mellan syntetiskt och naturligt urval, blir saken en annan. Våran manipulering av generna har ju ett syfte. Vi vill uppnå något speciellt. Det har ju inte naturen. Miljön var den enda mekanismen som styrde naturens mutationer, medan våran manipulering har syftet med i bilden. Detta "syfte" innebär att arten ifråga utvecklar sig annorlunda än om miljön skulle vara enda faktorn.
Denna skillnad kan ju dock vara imaginär.
Jag tror ändå jag väljer att människan skiljer sig på ett sånt sätt att den inte är slav under evolutionen. Inte på samma sätt som djuren är det i varje fall.
Om du väljer det senare kan man dra slutsatsen att amerikanerna antingen inte har någon större användning för IQ längre, eller att deras avsaknad av IQ omsider leder till deras undergång. Likt mänsklighetens sakta tillbakabildande av hörntänder får framtiden utvisa om evolutionens resurshushållning med amerikanernas IQ var bra eller dålig.
Evolutionen tar inte hänsyn till civilisationen. Civilisationen frambringades av evolutionen då den kanske var nödvändig för överlevnad en gång i tiden, men likt hörntänderna förlorade sin betydelse gäller det samma för civilisationen. Miljön slår inte längre ut de som inte skapar civilisation, varefter evolutionen just nu i denna stund arbetar aktivt för samhällets undergång. För själva människans överlevnad vore det nog bra ifall civilistionen försvann, då det eliminerar risker såsom kärnvapenkrig osv.
Väljer du istället det första synsättet så strävar du efter att hindra teknikens effekter med mera teknik. Vi behöver inte starka kroppar och fina gener eftersom vi klarar oss bra ändå. Vi behöver inte vara byggda som Herkules, för det finns ingen som helst mening med det idag. Det är bara dumt, så länge det motsatta könet inte finner just det utseendet gynnsamt.
Jag väljer nog det första. Även om ingen av valen passar mig (även om de är de enda som finns). De fina generna (däribland starka kroppar) skapade civilisationen, men de behövs inte längre. Civilisationen har sett till det.
Jag förstår doc inte vad du menar med att hindra "teknikens effekter". Menar du civilisationens effekt på oss, så att de starka genenrna inte behövs längre? Tills vidare antar jag det .
Jag uppfattar det som att du har två värderingar som kommer på kollisionskurs i ditt tänkande: Du har din förkärlek för det gamla och fina, det rena och vackra, starka och finslipade. Tvi vale för det missbildade och handikappade! Inte sant? Men å andra sidan har du också en förkärlek för det tekniskt stora och det vetenskapliga och utvecklingen. Tyvärr är det just av det tekniskt stora och det fantastiska som vi inte behöver rena, vackra och starka längre. Den teknik som du omhuldar har satt den strömlinjeformade evolution som du förespråkar ur spel.
Omedvetet har ja känt till denna paradox i mitt tänkande. Jag har dock aldrig konfronterat den. Låt mig först konstatera några saker.
Evolutionen skapade civilisationen, (d sa ja förut, du verkade hålla med) så instinkterna som fick oss att skapa samhällen finns kvar än idag. Instinkten om att behålla ett stabilt samhälle brinner även inom mig. Det är förmodligen detta jag menar när jag pratar om "storhet". För 10000 år sen när mina förfader var medlem i nån primitiv stenålders by hade han instinkter som fick honom att värna om stammens stabilitet. Dessa instinkter lever kvar i mig. Jag vill stimulera de instinkterna, det är så instinkter fungerar.
Civilisationen sätter sig själv ur spel, som du säger. Men det måste inte vara så. Det är evolutionen som skapade civilisationen, och det är evolutionen som nu förgör den. Men om vi tar kontroll över generna kan vi se till att det inte blir så. Det tekniska ser till att vi inte behöver det rena och vackra, men med genmanipulering kan vi ha kvar det i alla fall! Varför? För det stimulerar instinkter.
Minns du spindeln och hans nät? Om han börjar spinna fel och misslyckas, då må det så vara. Då höll han inte måttet. Och alldeles utan att ingripa har jag redan nått det mål som du verkar sträva efter. Man kan gott säga att jag värderar perfektion ännu högre än vad du gör (även om jag själv inte ser det så) - jag låter nämligen inte ens människans påstådda storhet komma i vägen för Perfektionen. Håller man måttet så gör man, och man får alltid skylla sig själv.
Vi menar inte samma sak med perfektion. Din perfektion är hur bra arten är på att överleva. Kackerlackor är perfekta för dig.
Min perfektion mäts i hur pass likt ett samhälle är likt det ideal jag föreställer mig.
Håller man måttet så gör man, och man får alltid skylla sig själv.
Vad innebär denna inställningar i praktiken då? Frågan är speciellt relevant, då du själv är bio-tekniker. Tycker du att evolutionen ska sin gång, så att de imperfekta arterna dör ut? Skulle du låta bli att genmanipulera av den anledningen?
Tyvärr måste jag meddela att vetenskapen går emot den uppfattningen idag. Gener kan dock "fälla" nästan oundvikligen, men inte "fria". Har man vissa olyckliga kombinationer kan sannolikheten för att utveckla en viss sjukdom/störning vara otroligt hög - så hög att miljöfaktorer nästan inte spelar någon roll. Det är förbluffande att vetenskapen nått i princip så långt, att vi idag med ganska stor lätthet skulle kunna skapa en självlysande människa (som fluoroscerar i grönt vid UV-belysning) men ändå inte kan ändra en människas beteende på gennivå annat än på mycket ospecifika sätt.
Vad dagens vetenskap säger tar jag inte på mycket allvar. Olika undersökningar som det berättas exkat hur de genomförts kan jag tro på. Men nära lösa påståenden bara kommer ifrån olika flummare lyssnar jag sällan. Nästan alla källor jag kommit i kontakt med på google hävdar att 80 % av IQ:n är genetiskt betingad. Jag tror siffran är mer, men det har jag egentligen ingen grund för utöver mina egna allmäna iakttagelser.
Du säger också att vi inte lyckats ändra en människas beteende med genmanipulering? Vi har ju inte ens testat ännu då vi inte lokaliserat de genkombinationer som ger upphov till ett visst beteende. Uppväxten har nog mycket lite med en människa att göra. Så kommer jag tro så länge ingen skulle kunna bevisa motsatsen. Men det har ingen gjort, och det kommer ingen förmodligen göra.
Vad anser du själv här? Baserat på dina allmäna iakttagelser; tror du att IQ kan tränas upp mer än 4-5 poäng? Tror du att om man arbetar mycket intellektuellt, att då kan IQ:n höjas? Att man seriöst kan påstå sådant ter sig för mig mycket absurt, men det skulle vara kul o höra hur en sådan åsikt kan försvaras (om du nu har den).
Jag avslutar med en länk till den text som fick mig att göra tråden.
http://www.den-svenske.com/txt/EpykyZFZlVgjCfgBgy.shtml
Mycket bra läsning! Och en mycket bra hemsida i övrigt också!
/Kalle